Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

From Facebook group: Seems to be a new website for H2Q with Hyzon Motors Australia among founding members. It has a LinkedIn post for Hyzon. The Hyzon Motors Australia team is growing.
kuva
kuva
kuva
kuva

20 tykkäystä

Sen verran täytyy kommentoida kevyempääkin vetyliikennettä, että tällä viikolla taisin lukea Tanskasta yhdestä projektista. Siellä Everfuel, Toyota ja joku taksiyritys rakentavat 500 Toyota Mirai vetytaksin verkoston vuoden 2025 loppuun mennessä. 2022 lopussa on 200 autoa ja sitten 100 autoa lisää vuosittain. Jos nämä autot sijoittuvat vaikkapa pääosin Kööpenhaminan seudulle, niillä on jo merkittävä vaikutus päästöjen vähentäjänä kaupungissa. Pariisissahan vastaava malli on jo toiminnassa.

19 tykkäystä

Listaan tässä vähän syitä, miksi luovuin OST:n Hyzoneista.

Kilpailu. Kilpailu on raakaa.

  1. Foton. Fotonin sisässä on Toyotan ja Sinohytecin yhteisyrityksen Sinohytec fuel cell Co:n valmistamia Fuel Cellejä. Tämä yhteisyritys puskee vuonna 2023 3000 kpl fuel cellejä. Kaikki edellä mainitut ovat pörssiyhtiöitä ja täysin suoria tai lähes suoria kilpailijoita Hyzonille. 50-80 bussia voisi olla heidän mukaansa realistinen toimitustavoite tälle vuodelle.
    (https://thedriven.io/2021/01/15/foton-mobility-plans-hydrogen-bus-manufacturing-facility-with-truegreen/)

  2. Daimler truck. Ensimmäinen jo liikenteessä, mutta näillä näkymin toimittavat asiakkaille vasta 2027 vuonna.
    (Daimler Truck’s hydrogen-based fuel-cell truck receives license for road use | Automotive World)

  3. Kenworth. Toyotan kennot

  4. Gaussin. Ei vaikuta ainakaan vielä yhtä kovalta kilpailijalta. Ranskalainen peluri. Mielenkiintoinen yritys myös akkuratkaisujen puolesta.
    (France's Gaussin unveils hydrogen-electric truck for 2022 Dakar Rally)

  5. Hyundai. Kovaa tulossa markkinoille myös. Puhetta oli, että 140 rekkaa olisi tänä vuonna Sveitsiin mennyt. "110,000 fuel cell electric vehicles worldwide by 2025, under its ‘Strategy 2025’ plan. "

Oma fuel cell brändi, HTWO.

(Hyundai Motor Group Launches ‘HTWO’ Dedicated Fuel Cell System Brand)

(Fleet of Hyundai XCIENT Fuel Cell Trucks Surpass 1 Million-kilometer Benchmark)

  1. Loput Volvot ynnä muut Daffit. Kaikilla omat juonensa, enkä jaksa näistä enää kirjoitella. Kiina myös täynnä kiinanihmeitä.

  2. Nikola

  3. Toyota on mainittava kaksi kertaa. Vetyliikenteen suunnannäyttäjä IMO.

Ainut mikä Hyzonin näistä erottaa, on teknologinen etumatka SITTEN, kun gen 3 kenno tulee.
kuva
Hyzonilla on kokemusta vuosikymmeniltä, mutta niin on muillakin. Omia ratkaisuja myös löytyy jo nyt, kuten vety tankit. Loput uutiset teknologian edistymisestä on loistaneet poissaolollaan. Olin varma, että Gen 3:sta olisi kuulunut jo jotain tähän mennessä. Tänä vuonna haluan kuulla myös uutisia pakettiauto Hyzonista. 840 kpl pitäisi toimittaa vuonna 2023. Mikä merkitys sitten kennojen tehoeroilla on, sen aika näyttää. Kestävyys ym. seikat ovat tärkeitä myös.

Tänä vuonna tulos menee pakkaselle investor presiksen mukaan 25 000 000 $, mutta vuonna 2023 EV/Ebitda olisi jo maltilliset 24. Vuonna 2024 6,4. Laskettu investor presiksen enterprise valuen mukaan, koska musta tuntuu, että Yahoo antoi väärän EV:n ehkä optioiden takia. Nämä tulokset vaatii kuitenkin aika hyvää onnistumista, ja on ihan realistista odottaa, että ennusteissa on vähän amerikan lisää.

Lisäksi koko vetyskeneä uhkaa mielestäni energia pula. Nyt joku vety bull tulee tietysti huutamaan, mutta vety ei ole oikeasti maailman tehokkain liikenteen energiamuoto. Tämän takia omistan Nestettä, sillä uskon, että firmat rupeavat tekemään Hesburgereita ja mainostamaan vihreää kuljetusta Neste MY:n avulla. Tulevaisuudessa tilanne on toki eri, ja tulevaisuuteenhan me Hyzonia seuraavat katsomme.

Ostelen Hyzonnia AOT:lle kyllä tossa ens viikolla, koska firma nauttii vielä toistaiseksi luottamustani, kunhan vain voin sitten veromyydä syksyllä.

53 tykkäystä

Everfuelilla on muitakin isoja hankkeita putkessa. Ja tuota pariisin touhua kannattaa seurata Totalin kautta :wink:… Tuossa muutama linkki aiheesta… Ja sitten niille jotka eivät ole ihan niin kartalla aiheesta … kyllä muuten liittyyy Hyzoniinkin mutkan kautta :slightly_smiling_face:. Plans for 50,000 hydrogen-powered taxis in Paris – pv magazine International
Hydrogen Mobility: Total Supports the Development of the First Hydrogen Taxi Operator in Paris| TotalEnergies.com
HysetCo moves to run 600 hydrogen cabs in Paris | electrive.com
Hype to expand Paris hydrogen taxi fleet to 10 000 - newmobility.news

@Torniojaws Ei puhuta suomesta eihän :grin: mulla tulee pää kipeäksi kun vähänkään kelaan mitä tässä maassa touhutaan :see_no_evil:… jos se olisi meidän kepulaisista poliitikoista kiinni niin me ajettaisiin turpeella :joy:
@Boomer ihan hyvää pohdintaa aiheesta :ok_hand: :slightly_smiling_face:

19 tykkäystä

Craig Knight oli toista viikkoa vaimokkeen kanssa Ranskassa. Ei välttämättä liity mihinkään muuhun kuin lomailuun… Mutta pieni epäilys on :face_with_monocle: ja he on muutenkin viettäneet pitkään euroopassa millon missäkin tuskin lomailemassa…

Totalin vetytankkausasemien laajentuminen varmasti on iso plussa Hyzonille :grin:

22 tykkäystä

Kyllä muuten liitty ihan muuhun kuin lomailuun :wink:

No niimpä… kun isot pojat Total/Linde touhuaa niin alkaa tapahtumaan. Ja tuossa on se pointtina Hyzonin kannalta se että tekevät jakelu verkon kaasuna ei nesteytettynä!!!

32 tykkäystä

Gaussin hääräilee mm. Plug Powerin kanssa ja myös esim. Saudi Aramcon kanssa (muutenkin ku Dakar Rallyssa)

It is noteworthy that Saudi Aramco signed in the first week of December an agreement with the French renewable energy technology giant Gaussin to establish a modern manufacturing facility for hydrogen-powered vehicles in Saudi Arabia. Aramco’s LAB7 would be working closely with Gaussin’s hydrogen-powered vehicle and remote controlled/autonomous hydrogen racing truck developments. Speaking on the occasion, Al-Saadi, said that the agreement represents the start of an exciting collaboration to advance and promote hydrogen as a low carbon transportation fuel.

The Dhahran-based state-of-the-art LAB7 facility would have 24/7 dedicated workshops that can accommodate 19 projects and up to 300 innovators at any one time. LAB7 is empowering new generation of innovators -the digital and technical entrepreneurs of the 21st century. Named after the landmark Dammam Well Number 7, the first commercial oil well in Saudi Arabia, LAB7 is a product development initiative that provides a platform for 21st century pioneers to develop groundbreaking ideas from conception to completion, helping them turn their vision into reality.

Sorry vähän OT kyllä Hyzonin ketjuun, mut onpahan munia ja kanoja :face_with_hand_over_mouth:

17 tykkäystä

Instagramissa on kuva rekasta, jossa näyttäisi olevan sama kuviointi nupissa kuin FrieslandCampinan (Transport Groep Noord) maitorekassa. Saattaa olla myös sama rekka, mutta tankkeja on ainakin lisätty aikaisemmasta viidestä seitsemään.

Mukava olisi kuulla lisää tästä kehitystyöstä ja asiakkaan kokemuksista.

Transport Groep Noordilla on 25 rekkaa hoitamassa kuljetuksia FrieslandCampinalle. Tavoite olisi kaikista saada päästöttömiä. Toivottavasti lisätilaus olisi tehty.

20 tykkäystä

Tätä minäkin olen kovasti odotellut. En ole huomannut vielä keltään mitään kommentia kalustosta.

9 tykkäystä

Loistavia pointteja @Boomer @Meri @Line @Krampus ja @Wilson1. Tätä se keskustelu sijoittamisesta on parhaimillaan! Kiitos jokaiselle.

Kova kilpailu on minusta hyväksi. Se karsii huonoimmat pois ja vain parhaat menestyvät loistavasti. Niiden parhaiden löytäminen näin varhaisessa vaiheessa uudella sektorilla on monesti haastavaa. Raskaan liikenteen markkinaa on kuitenkin kaikille yllin kyllin, joten en usko, että moneen vuoteen lupauksista huolimatta saadaan edes välttämättä kysyntään vastattua. Hyzonin vahvuuksia on mielestäni teknologian lisäksi se, että he ovat ns. ”tuning paja” eli sijoittavat teknologiaansa asiakkaan haluamiin laitteisiin. Se antaa joustoa asiakkaalle paljon.

Olen pohtinut viime aikoina kovasti lock-upin aukeamista ja sen vaikutusta kurssiin. Lähteekö omistajat myymään? Se huolettaa jos näin käy. Toisaalta, Knight osti viidellä millillä osakkeita juuri vähän aikaa sitten. Ja toisaalta taas suurimmalla omistajalla on iso pino osakkeita, mistä ehkä osasta haluaisi luopua oli syy mikä tahansa. Mut jos Hyzonin suunnitelmat ja lupaukset pitää, niin kaiken järjen mukaan ei nyt kannata vielä myydä. Mitä mieltä olette? Lock-up päättyy käsittääkseni ensi viikolla.

29 tykkäystä

Eiköhän nyt kaikkien speku lappujen osalta ole se tilanne että edelleen reilusti tilaa alaspäin. Tämän markkinatilanteen takia. Niin ei sitä tiedä mitä nuo omistajat tekee, mutta jos myyvät saavat tällä kyllä kurssii melkosta extra heiluntaa. Onko se sit myynnin paikka vai oston paikka? Ite taas kyttään entryä sisään vesikielellä.

Hyvä postaus @Boomer :raised_hands:

24 tykkäystä

Geesinknorban soppari oli lopputulos onnistuneista kokeiluista, joten ainakin yksi erittäin tyytyväinen asiakas ollut. Tuo soppari on kyllä valtava juttu. roska-autojen lisäksi tuo sopimus voi poikia Hyzonille myös muita toimituksia.

Geesinknorban laitteita myös Suomessa käytössä monilla toimijoilla. Maahantuoja Finncont.

17 tykkäystä

Onko kukaan tuonut puheeksi sitä että monessa euroopan maassa pituussännöt estää noiden säiliöiden sijoittamisen hytin taakse?

16,5m on monessa maassa puoliperävaunuyhdistelmän (rekan) maksimipituus, jolloin ylivoimaisesti normaalein 13,6m perävaunu on jo hyvin lähellä hytin takaseinää. Varsinkin kylmäkoneellinen perävaunu on jo nyt lähes kiinni hytissä.

Tämähän ei koske roska-autoja yms pienempiä kuorma-autoja tai päiväohjaamoa(eli lyhyempää hyttiä, ilman sänkyä)tai maita joissa vapaammat pituudet, esim USA ja nykyään Suomikin. Mutta lähes kaikki keskieuroopan maat ovat tarkkoja tästä pituudesta.

Joillakin isoilla kuljetus-/huolintaliikkeillä on tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia perävaunuja joita ei tuollaisella vetoautolla voi vetää - eikä ehkä yhtään jota voisi.
Ainakaan nyky lakien puitteissa.

En osaa arvioida mikä tämän merkitys on isossa kuvassa, mutta vaikea sitä on ainakaan positiivisena ongelmana nähdä.

32 tykkäystä

Eiköhän valtion/kunnan omat (tai alihankitut) ajoneuvot saa tuohon tarvittaessa jotain poikkeuslupia?

5 tykkäystä

‘‘Kova kilpailu on minusta hyväksi. Se karsii huonoimmat pois ja vain parhaat menestyvät loistavasti. Niiden parhaiden löytäminen näin varhaisessa vaiheessa uudella sektorilla on monesti haastavaa. Raskaan liikenteen markkinaa on kuitenkin kaikille yllin kyllin, joten en usko, että moneen vuoteen lupauksista huolimatta saadaan edes välttämättä kysyntään vastattua. Hyzonin vahvuuksia on mielestäni teknologian lisäksi se, että he ovat ns. ”tuning paja” eli sijoittavat teknologiaansa asiakkaan haluamiin laitteisiin. Se antaa joustoa asiakkaalle paljon.’’

Samaa mieltä. Mitä enemmän pelureita, sitä nopeammin vety tulee. Pelkät start upit eivät hw maailmaa kovin nopeasti mullista, joten on vain hyvä, että mukana on myös vakiintuneita ja suuria toimijoita. Pienten etu on usein innovaatioissa, ketteryydessä ja fokuksen tarkkuudessa. Hyzonilla on hienosti hallussa vetyistämisen kriittiset ja kalleimmat komponentit: polttokenno, voimalinja (eAxle) ja vetysäiliöt. Nämä plus tuo kyky sijoittaa niitä eri valmistajien alustoille luovat mielestäni erinomaisen kilpailuedun. Ja tämä tapahtuu nyt - ei vuosien kuluttua.

Boomer tuossa jo luettelikin raskaamman pään toimijoita. Lisäksi kannattaa muistaa, että esim Bosch on tekemässä miljardi-investointeja polttokennotuotantoon, samoin EKPO tavoittelee yli 10% markkinaosuutta omille polttiksilleen. Kiinan polttokennotuotanto 5-kertaistui viime vuonna ja P-Amerikassakin on useita toimijoita. Plugi/Rellu, erilaiset taksihankkeet ym ym ovat jo käynnissä ja kyllä ne polttokennot sieltä hyötyajoneuvoista sekä ammattikäytöstä valuvat yhä laajemmin myös henkilöautoiluun ja vesi- ym liikenteeseen, kunhan tuo polttoainejakelu saadaan laajennettua.

Näitä hypetyskirjoituksia on liikkeellä yhä enemmän ja vetytietoisuus lisääntyy jatkuvasti:

Useat pelurit ja aiheen tunnettuus takaavat myös nopeamman vetyinfran rakentamisen, joten sikälikin asiat etenevät hyvään suuntaan. Itse olen Hyzonissa tukevasti mukana, vaikka Plugi onkin salkun suurin sijoitus. Nyt on oleellista, että toimitukset kehittyvät suunnitelmien mukaisesti ja toki tuo G3kin saisi pikkuhiljaa tulla tuotantoon:

20 tykkäystä

Kilpailua todellakin riittää ja näen sen myös positiiviseksi. Kokonaiskuvaa on vaikea saada kun kenttä on niin laaja Hyzonilla. :grinning: Useimmat yritykset ovat keskittyneet vaan tiettyyn maanosaan.

Hyzon menee sinne ensin, missä infran rakentaminen edistyy ja vedyn saatavuus on turvattu yhteistyösopmuksin. Yhteistyö NZ, Australia ja Saudit hyviä esimerkkejä. Tehokkaat polttokennot ja se että tuotanto saadaan tulevina vuosina vauhtiin eri tehtaissa ei ole yhtään hullumpi juttu.

Hyzonin suunnitelmissa on laajentua joka kolkkaan. “Ajettele isosti ja etene pikkuhiljaa” strategialla.
Hyzon tekee yhteistyötä sekä Euroopassa että USAssa suurimpien rekkavalmistajien kanssa.

Euroopassa melkein kaikki class 8 kärkisijoilla v 2020 olevat ovat lähteneet mukaan kehittämään vetyrekkoja yhdessä muiden kanssa. Eli kaikki eivät voi olla väärässä? Mielenkiintoista nähdä miten MAN ja Scania etenevät, onko tietoa? Saa nähdä miten vetyistäminen vaikuttaa markkinaosuuksiin.

Omia poimintoja tauluissa yhteistyökumppaneista, ei mitenkään täydellistä tietoa (munia ja kanoja) :slight_smile:

image

Amerikassa Hyzon tekee yhteistyötä suurimpien kanssa sekä suurissa että pienissä rekoissa.
Uusia kilpailijoita runsaasti. Markkinoille on rynnimässä moni. Uskon että suuret pärjäävät.

image

21 tykkäystä

Ok so we know CEO Knight gave the Bank of America Webinar while in quarantine in Australia during the first half of December. Then has been in France recently. Hopefully in that time he has finalized some deliveries in Australia (such as Hiringa, BLK Auto, Fortescue, or Woodside) and, as you all note, France. Quiet period presumably started December 17 so hopefully there is new news from them we will hear in Q4/annual ER.

12 tykkäystä

Wild configuration: “In addition to reducing the weight and costs, Hyzon says the new storage system can be configured to hold varying numbers of hydrogen tanks. The smallest version can hold five tanks and can be extended to seven tanks because of its modular design. A separate version can hold 10 tanks, appropriate for trucks driving longer distances.

While these configurations are mounted completely behind the cab, another configuration allows for an additional two tanks to be mounted to each side of the truck, extending the vehicle’s range without diminishing the size of the trailer.

The development of this technology was a cross-Atlantic collaboration between Hyzon’s European and U.S. teams, with the company planning to produce this new system in both its Rochester, N.Y., and Groningen, Netherlands, facilities. The technology will be implemented in Hyzon’s vehicles world-wide.

Hyzon also expects to license this new system to other commercial vehicle companies. As part of the Hyzon Zero Carbon Alliance, a global consortium of companies active along the hydrogen value chain, original equipment manufacturers (OEMs) are expected to have access to the technology.

“Hyzon is committed to continuous innovation in our zero-emission commercial vehicles, down to every detail, enabling our customers to make the switch to hydrogen from diesel without compromise,” says CEO Craig Knight. “After years of research and development alongside our partners, this new storage technology further optimizes the building cost of our hydrogen fuel cell-powered commercial vehicles, while reducing overall weight and increasing mileage capabilities. This makes Hyzon vehicles an even more attractive alternative to heavy vehicles powered by combustion engines.”

The technology already has been installed in pilot trucks in Europe and is expected to be deployed across all vehicles beginning in Q4 2021.”

https://www.compositesworld.com/news/hyzon-motors-unveils-new-hydrogen-storage-system-using-composites-for-reduced-weight-and-cost

18 tykkäystä

“Shlisky rates Hyzon a Buy, and his $21 price target indicates room for ~231% upside potential in the year ahead.”

https://www.tipranks.com/news/article/3-electric-vehicle-stocks-under-10-that-might-be-near-a-bottom-analyst-says-buy/

50 tykkäystä

I wonder if this France news could be related to the CEO’s recent trip. Will have to research any connections later since this is the quiet period.https://www.h2-view.com/story/hype-to-support-development-of-a-hydrogen-refuelling-network-in-france/

15 tykkäystä