Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Ollut niin hyvää keskustelua viime päivinä, että koitin pureutua karhuilijoiden kommentteihin analyyttisemmin ja tottakai sitä kautta pyrkiä oman kuplan ulkopuolelle. Tein niin karhumaisen analyysin kuin kykenin seuraavilla oletuksilla:

  1. Toimitettujen ajoneuvojen määrä jää 65% alhaisemmaksi 2021 - 2025 aikana kuin SPAC-esitteessä ennustettu. Raskaiden ajoneuvojen (Class 3 truck / van ei mukana) toimitusmäärä jää 42% (edit 32 → 42%) alhaisemmaksi kuin SPAC-esitteessä ennustettu.
  2. Liikevaihto jää raskaiden ajoneuvojen osalta 25% alhaisemmaksi 2021 - 2025 aikana kuin SPAC-esitteessä ennustettu. Jätin Class 3 truck / van -ajoneuvot kokonaan pois laskuista ja vähensin liikevaihtoa ennusteesta 100k$/ajoneuvo.
  3. Liikevaihtoa generoituisi myytyjen raskaiden ajoneuvojen osalta keskimäärin 300k$/ajoneuvo, mikä on paljon alhaisempi kuin näiden laskelmassa mukana olevien raskaiden ajoneuvojen liikevaihto on yrityksen antamien tietojen mukaan.
  4. Lisäsin capex-kuluihin 20% inflaatiolisän
  5. Muut kustannukset otin mukaan täysimääräisesti, mikä ei tietenkään toteudu, mikäli toimitusmäärät jäävät kolmannekseen ennusteesta, millä kulut on laskettu
  6. Ebitdaa otin mukaan laskelmaan tarkastellulla aikavälillä nousevasti 170M$, SPAC-esitteessä ennustettu ebitda 820M$ ko. aikavälillä
  7. Lisäsin 40M osakkeen annin kassan vahvistamiseksi Q3/2023. Antihinta 5$/osake.
  8. Lainaa nostetaan hubeja vastaan yhteensä 200M$ kyseisenä ajanjaksona
  9. Osakepalkkiojärjestelmien mahdolliset lisäosakkeet jätin pois. Miksi? Koitin pyöritettä lukuja ja lisäsin ne mukaan mutta niillä oli niin pieni vaikutus EV/S kertoimeen, että en lähtenyt niitä arvailemaan. Edit: osakemäärä ei vaikuta ev/s kertoimeen vaan osakkeen fair valueen. Fair value palautuu annin jälkeen nopeasti lähes samalle tasolle kuin ennen antia.
  10. Myöskään warranttien merkintää en ottanut huomioon. Koska merkintähinnat yli 11$, joten niiden merkitseminen olisi erittäin positiivinen ongelma omistajien kannalta → Kurssi olisi yli 100% nykyistä korkeammalla ja kassa vahvistuisi.

Näidenkin karhumaisten lukujen valossa EV/S kerroin on erittäin nopeasti laskeva ja esim. tämän vuoden lopulla tämän ennusteen mukaan 6,4.
Jos käyttää forward EV/S kerrointa niin tämän vuoden ennusteiden toteutuessa kerroin olisi tänään 5,31. Yritykselle, jolla erittäin hyvät mahdollisuudet kasvaa > 100% vuosittain seuraavat 4-5 vuotta.

Ottaen huomioon, että tämäkin hyvin karhumainen analyysi tarkoittaisi toimitusten ja liikevaihdon 100% vuosikasvun jatkumista useita vuosia eteenpäin, olen edelleen sitä mieltä, että Hyzon on näillä hinnoilla pitkäjänteiselle sijoittajalle Strong Buy. Ollakseen houkuttelava sijoitus, yrityksen ei tarvitse päästä edes lähelle SPAC-esitteessä mainittuja ennusteita.

Disclaimer: En ole ammattilainen, omistan osakkeita kyseisessä yhtiössä ja mikäli kurssi valuu edelleen alaspäin aion tuplata oman omistukseni edellyttäen toki, että firma jatkaa hyvää suorittamista.

84 tykkäystä

Thank you for this great and encouraging analysis. I would expect a premium to that in a buyout or with Middle East expansion. Hopefully we can expect more revenue streams from FCEV production as Chicago builds out, as well as from energy/liquid hydrogen, as with today’s news:

“ H2OK is a liquid hydrogen production facility proposed for the Westport Industrial Park in Ardmore, Okalahoma. Its first phase involves the construction of an initial 290-megawatt facility, producing up to 90 tonnes per day (tpd) of [liquid hydrogen] through electrolysis. In addition, the location offers the capacity for expansion up to 550 MW and 180 tpd.

Woodside says the FEED phase is a significant project development milestone, eventually leading to a final investment decision. The company is targeting a final investment decision on H2OK in the second half of 2022, and the first liquid hydrogen production in 2025. …

H2OK FEED entry follows a series of recent announcements about Woodside’s expanding new energy
interests in the U.S. This includes a memorandum of understanding with Hyzon Motors and a collaboration with renewable energy technology company Heliogen.”

https://www.offshore-energy.biz/woodside-starts-engineering-activities-on-h2ok-hydrogen-project/

22 tykkäystä

SoCalGas mentions Hyzon: “The transportation sector accounts for the largest percentage of greenhouse gas emissions in California… We believe it is our responsibility and focus to decarbonize
our over-the-road fleet." - Sandra Hrna of SoCalGas
https://twitter.com/socalgas/status/1483556398847774721?s=21

14 tykkäystä

Kysyn täällä, koska ketjulla niin paljon seuraajia. @DayTraderXL voisitko ystävällisesti avata tämän osakkeen optioiden tilanteen? Kiitos jo etukäteen. :black_heart:

Siirtäkää viesti muualle jos näette tarpeelliseksi.

23 tykkäystä

“Für die Umstellung des Fuhrparks hat man bei MPreis in einer frühen Projektphase mit Hyundai zusammengearbeitet, sich dann aber für den amerikanischen Hersteller Hyzon entschieden. “In der firmeneigenen Wasserstoff-Tankstelle werden noch im ersten Halbjahr 2022 die ersten Wasserstoff-LKW betankt werden”, ist man sich bei MPreis sicher.”

MPreis-Wasserstoffprojekt kurz vor Meilenstein | AUTO & Wirtschaft](MPreis-Wasserstoffprojekt kurz vor Meilenstein | AUTO & Wirtschaft)

21 tykkäystä

Google translate:

“For the conversion of the vehicle fleet, MPreis worked together with Hyundai in an early project phase, but then decided on the American manufacturer Hyzon. “The first hydrogen trucks will be refueled in the company’s own hydrogen filling station in the first half of 2022,” MPreis is certain.”

40 tykkäystä

Under the MoU, the companies plan to explore sites in the US, Canada, Europe and potentially China for facilities that would incorporate the Transform technology, with initial evaluations expected to begin early this year. Transform Materials will build, own, and operate the hubs, with Hyzon having the right to invest equity in the facilities. Feedstock and dispensing will be provided through third parties.

34 tykkäystä

Hard to believe, but we have some big buyers in this difficult market.

23 tykkäystä

Liekö tämä uutinen oli jo täällä?

Seuraavaksi sitten Postille, Kaukokiidolle ja Vähälällekkin uutta vetykalustoa tilaukseen. Mieluusti Hyzonia tottakai!

31 tykkäystä

How large is a large order…here are some in my opinion :grin:

9 tykkäystä

Juttu on joulukuulta koskien Kiinan vetymarkkinoita. Valtio ja kaupungit satsaavat vetyyn. Hyvät tuet tankkausasemille ja vetyrekoille.

  • Yueyang said that by 2025, the output value of hydrogen energy and related industries is expected to reach 50 billion yuan, and by 2035, it will reach 200 billion yuan.

  • Shanghai is expected to have 10,000 hydrogen-powered vehicles on the road by 2023, and the city’s hydrogen-powered vehicle industry will be worth 100 billion yuan by 2023.

  • Foshan has a hydrogen energy industry cluster with more than 300 related enterprises. It is expected that by 2030, the value of its hydrogen energy industry will reach 100 billion yuan, and by 2035, it will reach 150 billion yuan. The local government will provide subsidies of up to 8 million yuan (1,1m€) for each newly built hydrogen fueling station.

  • Gan (Tutkija Kiinan tekniikan akatemiassa) said China should focus on developing hydrogen-powered heavy-duty trucks. “Heavy-duty trucks over 49 tons cannot use lithium batteries, so hydrogen fuel cells are the best alternative, and logistics-intensive ports across China are particularly suitable for establishing diesel-hydrogen demonstration areas.”

In September last year, including the Ministry of Finance, Five government agencies and departments, including the Ministry of Industry and Information Technology and the National Development and Reform Commission, jointly announced that hydrogen-powered heavy-duty trucks can receive subsidies of up to 546,000 yuan (~76000€).

Tätä syyskuussa tullutta tukea Hyzon ja Shanghai Hydrogen HongYun Automotive odottivat. Tämän jälkeen julkistettiin MoU 500 rekan toimittamisesta.

36 tykkäystä

KIva saadaan Lahten Hyzonin rekat, :smiley: Postillahan on Lahden nurkilla (Pennala) iso logistiikka keskus eli potentiaalia on.

10 tykkäystä

Tuo juttu oli hyvä esimerkki miksi tuota kiinan uutisointia kannatta seurata kuin mykkä v…ua. Kasvu tulee olemaan ihan sairaan nopeaa vedyssä esim Sinoperin kautta. Kannatta tutustua tuohon firmaan. Kun tuolla kiinassa päätetään jotain niin se myös tapahtuu. Ei niin kuin esim jenkeissä että kuti jää piippuun kuin vanhalla miehellä emännän selässä :grin:. … tällä tarkoitan sitä että paljon lupauksia mutta puolet jää tekemättä kun vaalit ohi ja politiikka astuu kehiin. Näen tämän kiinan Hyzonin kannalta kultakaivoksena tai toisena vaihtoehtona on laittaa pillit pussin jos tuo ryssitään. Se mikä tuosta tekee sen kultakaivoksen on se että Hyzonilla on hyvin jalka oven välissä päästä maailman suurimmalle kehittyvälle automarkkinalle. Pahimmilla kilpailijoilla tuota mahdollisuutta ei ole vielä! Nooh tästä riittäisi tarinaa vaikka aamuun asti… mutta tämän ketjun aktivistit kääntäkää kiikarit kiinaan ja laittakkaa kääntäjä laulamaan ja web kamerat seurantaan :wink:

54 tykkäystä

Tähän asti tässä ketjussa on paljon positiivista, ostopäätöstä tukevaa ja olen tästä jo vähän innostunutkin. Yksi lyhyt treidikin tuossa, mutta koska katson nyt ensin tämä teknoniiauksen syvyyden ennen kuin ostan mitään pidempään salkkuun, niin tässä on voinut mielestäni kohtuu objektiivisesti voinut seurata kurssia.

Erityisesti tämän päivän kehitys aiheuttaa kyllä pientä huolta, osake oli vahvassa laskussa vaikka Nasdaq kävi jo kohtuullisesti plussallakin, tietysti loppukyykyssä kaikki suli tasapuolisesti.

Miksi siis laskee, tässä on noin viikko siitä kun osake laski sen 16%, Hyzon Motors shares slide 16% premarket after company discloses SEC subpoena - MarketWatch

Tässä kuitenkin kaikki pörssin kautta ostaneet ovat tappiolla mutta edelleen laskee.

Ainakin nämä skenaariot tulee mieleen:

  1. Tällä lyhyeksi myyjällä on jotain lihaa luiden ympärillä, osa kaupoista kuoriyhtiöiltä, myyntiennusteita joudutaan vielä laskemaan.
  2. Tuote käy kaupaksi, mutta kate on rajusti huonompi kuin on tähän asti arvioitu. Maailma on täynnä huipputuotteita joita vaan ei ole kannattavaa tehdä.
  3. Pääomistajilla tarvetta myydä, rahoituskuviossa jotain häikkää?
  4. “shorttihyökkäys”, tähän en itse usko, kassas kuitenkin rahaa se 2USD, joten tuossa ei ole enää tilaa samalla tavalla alaspäin, ellei jotain konkreettisen huonoa ilmaannu.
  5. jotain muuta, mitä?

Älkää hermostuko (minulle), kurssi on se sanansaattaja, jotain tuolla takana nyt saattaa olla. Jos jotain on, sen on voinut myös joku toimija täysin yliarvioida ja kurssireaktio on perustelematon.

Joka tapauksessa, jos takana ei ole mitään, on osake nyt hyvinkin halvan oloinen, mutta se voi olla huomenna vielä halvempi silti.

Tuossa vielä suurinpiirtein vuoden alusta HYZN vs Nasdaq

12 tykkäystä

Kaikki vetylaput laskee eikä pohjaa vielä näy. Nasse näyttää heikolle ja jatkanee laskua.

Kyllähän tässä pedataan oikeasti hyviä ostopaikkoja vetyfirmoihin. Kaikkihan sen tietää että vetyala on valtava jo tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla ja tällä hetkellä yritysten arvostustasot lähestyvät järkevää hintatasoa. Kurssit taisi olla kokonaisvaltaisesti kuplassa viime vuoden lopulla.

Se tietysti jää jokaisen omalle harkinnalle, mitä firmoja pitää tulevaisuuden voittajina. Se vaatinee aika paljon taustatyötä jne. Itse lisään jossain vaiheessa hyzonia :hugs: Mielestäni laadukas kasvuyhtiö. Ja lisäilen minä muutamaa muutakin lappua.

Ei sisältänyt sijoitusneuvoja.

19 tykkäystä

Edellisestä wedgestä Hyzon sitten murtautuikin omien odotusten vastaisesti reilusti alas joten taas mennään vähän pitemmän ajan wedgen mukaan. Tällä kertaa voisi ostopaikka olla tuossa 4.30 paikkeilla josta toivottavasti pomppua kohti kaakkoa ja kutosella alkavia targetteja. Edelleen painotan etten ole teknisen analyysin tuntija, lähinnä opettelen perusteita ja viivatkin on vähän sinnepäin.

5 tykkäystä

Tässä vielä vertailua Ballardiin, Plugiin ja Nasdaqiin.

Nuo ovat enemmän linjassa ja ehkä voisi lisätä listaan kohdan 6.

  1. Rahastot ovat pakotettuja myymään, kun ihmiset vetää rahojaan uusista energiaratkaisuteknoista.

Jos tämä on selitys viime aikaiselle laskulle niin mielestäni hinnoittelu on kuitenkin Hyzonille paljon maltillisempi, eli laskuvaraa olisi vähemmän. Toisin sanoen pitäisi ostaa nyt

8 tykkäystä

Hyzonin kurssi on laskenut itse asiassa koko vuoden, ei vaan viime kk. Jos vertaa PLUG, FCEL, Ballard tai muut vetyosakkeet niin chartti näyttää melko samalta.

Sepen laskiessa kasvuosakkeet ovat laskeneet reilummin, mikä ei ole mikään ihme.

Teknistä analyysiä seuraa moni ja laskut ja pomput usein sen mukaan.

Laskujen ollessa rajuja osan hermot ei pidä, vaikka on arvioinut ostaessa, että hyvä kohde. Monelle ollut onni, jos on osannut keventää välillä.

Tuotteet edelleen hyviä ja kysyntää tulee riittämään nyt ja tulevaisuudessa. Nähtäväksi jää ketkä voittaa. Katteet ovat paremmat kuin odotin, ihan kannattavaa businesta.

Institutonaalisia sijoittajia tullut mukaan viime kuukausina.

23 tykkäystä

Olen sijoitanut tähän maltillisesti keskihinnalla 6,11, mutta kyllä tämä kurssin vapaapudotus tekee vainoharhaiseksi. Sinänsä tällä kurssilaskulla ei pitäisi olla väliä, koska lyhyttä aikaväliä ei voi ennustaa ja fundamentit ratkaisee pitkän aikavälin. Muutama asia yrityksessä kuitenkin jaksaa vaivata:

  1. Tähän mennessä tuotantolaitoksista on tullut aika vähän kuvia ja ne ovat keskittyneet Alankomaiden tuotantolaitokseen, joka vaikuttaisi olevan perus nyrkkipaja. Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa, koska Hyzonhan vain jälkiasentaa polttokennoteknologian muuten valmiiseen alustaan. Toivottavasti kuvia tulee lisää.

  2. Onko foorumistit perillä, missä Hyzonin käyttämät polttokennot valmistetaan? Polttokenno on kuitenkin sen verran hienovaraisempi laite, että ne on pakko sarjavalmistaa robotisoidulla ja nykyaikaisella tuotantolinjastolla. Onko tästä tietoa ja mahdollisesti kuvia?

  3. Hyzon on myynyt 87 rekkaa käyttöön, mutta esimerkiksi Kiinaan myydyistä rekoista ei ole muuta todistetta kuin hämäriä, kuvia joista ei näy kuin merkki keulalla, mutta ei esimerkiksi polttokennoja tai vetytankkeja. Luulisi, että tälläisistä isoista tilauksista voisi enemmänkin tarjota kuvallista dokumentaatiota, ettei jää arvailun varaan. Samalla valmiiden vehkeiden käytöstä on melko vähän dokumentaatiota. Luulisi, että videoita kannattaisi puskea mahdollisimman paljon pihalle.

Kaikkiin edellä mainittuihin voi olla järkevät syyt, mutta en ainakaan tankkaa lisää osaketta, ennen kuin verho yhtiön toiminnan edestä raottuu vähän lisää.

18 tykkäystä

Ei liity suoranaisesti Hyzoniin, mutta tämä antaa melko hyvän kuvan siitä, mitkä mahdollisuudet vetyrekoilla on jo lähitulevaisuudessa. Juuri raskaaseen liikenteeseen kaivataan nopeasti vihreää ratkaisua.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuljetusyrittajat-kokevat-joutuneensa-vihersiirtyman-maksumiehiksi-vaikkei-dieselilla-ole-heille-vaihtoehtoa-ei-tama-naurata-eika-hymyilyta/0eda475f-63be-40a5-ae92-e55ce0dc43fa
“Raakapuun kuljetuksessa dieselillä ei ole ainakaan vielä vaihtoehtoa, sillä sähkö- tai kaasumoottorit eivät nykyisellään jaksa vetää perässään näin raskasta lastia.”

Edit. Tämä yllä oleva lainaus kuljetusyrittäjän kommentti.

6 tykkäystä