Valmistusmääriä pitäisi nostaa nopeasti. Kilpailuhan käydään vetyrekan ja puhtaan sähkörekan välillä. Akut ja latausteho nousevat jatkuvasti ja sitä ennen pitää vetykaluston ja tankkausasemien olla kunnossa. Seuraavien kvartaalien myyntimäärät ovat nyt olennaisin asia, seuraavan 1-2 vuoden aikana tämän pitää olla voittava tekniikka.
Henkilöautoissahan sähkö on mennyt selkeästi polttokennoautojen edelle. Riittääkö valmistuskapasitteetti siihen että autot ovat pelkkiä sähköautoja? Ja mitä lataussähkö maksaa viiden tai kymmenen vuoden päästä? Sähkönhinta todennäköisesti nousee (jopa yllättävän paljon) tulevaisuudessa jolloin vetyrekan kilpailukyky paranee. Riittävä rekkamäärä takaisin sen että tekniikan kehitys jatkuu.
Vedyn tuottamiseenhan tarvitaan myös sähköä joten sähkön hinta vaikuttanee vedynkin hintaan. Akkumateriaaleista taas taitaa tulevaisuudessa olla huutava pula kun taas vetyä pystytään tuottamaan rajattomasti.
Edit. Jossain kohtaa luulisi maailman myös heräävän kaivostoiminnan luontoa tuhoaviin vaikutuksiin ja sekään ei tue akkuautoja.
Yllättävän vähän tullut ilmoituksia uusista toimituksista ja tilauksista. Vähän jo alkaa epäilyttää että vaikka kapasiteettia riittääkin tehdä autoja, riittääkö vielä tässä vaiheessa vihreetä siirtymää asiakkaita?
Aijaa, minusta näitä menee koko ajan jonnekkin. Toki pieniä määriä kerrallaan, mutta se on ymmärrettävää että halutaan koeponnistaa uutta tekniikkaa ennen isompia sopimuksia. Eikä tuota kapasiteettia vielä määräänsä enempää ole, varsinkaan tänä vuonna kun tuotantorajoitteita on koronasta putleriin. Kyseisen herran toimet toki kiihdyttää Euroopan irtaantumista fossiilisista polttoaineista, joten jotain hyvääkin tässä on.
Ruotsin markkinoiden avaaminen on iso juttu. Laskin että jakeluasemia on muutaman eri toimijan toimesta suunnitteilla noin 50kpl vuoteen 2025 mennessä. En tiedä suhdetta, että kuinka moni noista asemista sopii myös raskaalle kalustolle. Joka tapauksessa on syytä olettaa, että ruotsissa sekä infra että asenteet tukee vetyrekkojen yleistymistä.
Hyzonin kannalta tässä on hyvää myös se, että kyseinen asiakas on tosi iso ja ruotsalaiset kilpailijat loistavat poissaolollaan. Uskon kyllä, että Volvo on tosissaan polttokennojen kanssa mutta heillä on oikeasti aika laajat insinöörirekrytoinnit tällä hetkellä käynnissä. Eli ei taida ihan vielä valmista olla Scania on taas omassa montussaan strategisten valintojensa takia…
Joka tapauksessa tämä saattaa poikia isompaakin tilausta, jos Hyzonin vehkeet hoitaa hommansa. Hyvä juttu myös Suomen kannalta, antaa painetta viedä meilläkin asioita eteenpäin.
Asetettuihin tavoitteisiin pääsy edellyttäisi tähän mennessä tälle vuodelle mielellään n. 100 auton toimitusta. Uutisia ei lähellekään näin monesta ei ole tullut. Odottelin itse jotain isompia toimituksia mutta nämä on näitä 1 tai 2 auton eriä. Toivotaan että toimituksia on ollut tai ainakin tilauskirja olisi täyttynyt.
Hyzonhan ilmoitti jokunen viikko sitten kysyttäessä että tulos julkaistaan muutaman viikon sisään. Sen vuoksi sitä odotettiin tällä tai viimeistään ensi viikolla. Nyt sitten siirtyykin kuukauden päähän. Mistä arvelette johtuvan?
Nykyilmapiiriin sopivalla karhumentaliteetilla voisi heittää tuon johtuvan siitä, että eivät halua julkaista tulosta tähän maailman tilanteeseen ja venyttävät mahdollisimman pitkään sitä ja toivovat tilanteen rauhoittuvan. Tammikuussa kuitenkin tuli negari, mistä voi päätellä, että Q4 tavoitteisiin ei päästy. Tässä markkinatilanteessa sellaisen julkaisu deSpacille olisi aika moinen isku osakekurssiin (vrt. esim eilen julkaissut Skillz joka on premarketissa -37% ja kurssi lähenee 2 taalaa vauhdilla). Johdolla on kuitenkin aika paljon itselläkin pelissä tässä, eli sellainen -50% voisi hiukan sattua.