Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Vaikuttaa kyllä kovan luokan hankinnalta tämä uusi kaupallinen johtaja. California Trucking Associationin CEO ollut vuodesta 2014. Ei taida löytyä parempia suhteita omaavaa henkilöä Californian valloitukseen.

Mr. Yadon comes to Hyzon from the California Trucking Association (CTA), the largest statewide trucking association in the U.S., where he served as the CEO since 2014. In that role, Mr. Yadon has been an industry strategist, thought leader and ambassador for the trucking industry across the U.S. working directly with state legislators and regulators in California and beyond, the U.S. Congress, the Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA), as well as the commercial trucking industry throughout the country as an industry leader and advocate.

37 tykkäystä

Hyzonin sivuille ilmestynyt tällainen osio jossa listattuna suurimmat teknologiakehityshankkeet ja niiden aikataulu.

25 tykkäystä

Espanjassa alkaa Demo Tour -viikko. Yritykset pääsevät testaamaan vetyrekkaa.

29 tykkäystä

Edelliseen liittyen

19 tykkäystä

Minä jo mietin että nyt on mennyt akkujen kehitys eteenpäin. Sitten kun luki artikkelin huolellisesti niin tuo rekka tekee pelkästään 30km roundtrippiä ja se ladataan aina siinä välillä. Ei mahda olla kyseisellä ajoneuvolla minkäänlaista kysyntää juuri tuon käyttökohteen ulkopuolella. Tuo haisee rahan menolle.

Onko kukaan törmännyt raportteihin tai artikkeleihin niistä Hyzonin rekoista jotka ovat Ruotsiin toimitettu?

10 tykkäystä

Itse asiassa, pienet lenkit ja lataus välillä on nyky(akku)teknologialla ainoa taloudellisesti järkevä tapa käyttää täyssähköistä raskasta työkonetta. Tuollainen 30km lenkki, metsätietä ja paljon hidasta liikkumista pienellä vaihteella ja jatkuvaa kiihdytys/jarrutus hommaa syö aivan tolkuttoman määrän polttoainetta. Jos normi rekka vie täydessä lastissa suoralla tiellä sen 40 litraa/100km, tässä käytössä kulutus voi olla helposti sen 100L/100km tai jopa paljon enemmän täydessä lastissa. Kallis akusto ei olekaan yhtäkkiä niin huono idea.

Tutustuttuani näihin Vety vs. akku -voimalinjaviesteihin, on minulle tullut aivan selkeäksi se, että akkuteknologia tarjoaa kustannustehokkuutta ja käytettävyyttä taajamissa ja kaupungeissa, yms. pienillä matkoilla, joissa käytetään pieniä nopeuksia ja vety tuo sitä ajomatkaa. Karkeasti sanoisin, että ladattavia ajoneuvoja käytetään kaupunkien sisällä ja vetyajoneuvoja niiden välillä.Tähän toki tuo omat muutoksensa ja asiansa teknologian kehitys. Mistä sen tietää, jos 15 vuoden kuluttua on laajassa käytössä halpa akku, jolla on 10x energiatiheys ja 1/10 latausnopeus nykyisiin. Se itsessään olisi jo oikea gamechanger.

12 tykkäystä

Taitaa kannattavuus riippua hyvin paljon mitä tuo möhköle maksaa verrattuna vastaavaan polttomoottori versioon, niistä harvoin puhutaan näissä uutisissa. Tuota lenkkiä kun viisi vuotta vetelee, niin mikähän tuon rekan jälleenmyyntiarvo on kun akkuteknologia on todennököiseti pompsahtanut eteenpäin jonkun verran?

Tietysti jos jollakin on varaa olla pioneerinä näissä, mutta uskon valmistajan kompensoivan näitä “markkinointi” kustannuksilla, josain vaiheessa sen pitäisi olla kuitenkin kannattavaa molemmille osapuolille ainakin siihen asti kun on olemassa korvaavia voimalinjoja.
Samat lainalaisuudet koskevat toki myös vetyratkaisuja ja Hyzonia.

Ympäristö aspektiin en ota kantaa, mutta uskallan silti väittää, ettei esim. Teslan ostajien ensimmäinen ostoperuste ole vihreä siirtymä, sääli sillä heillä olisi siihen varaa :cry:.
Yleistä pohdintaa ilman lisärvoa :yawning_face:.

1 tykkäys

Näistä uutisista aina puuttuu tuo hankintahinta, niin tekee vertailun yleensä mahdottomaksi. Joissain mainitaan, että sähköauto maksaa 3-4 kertaa enemmän. Tuo 180kW ABB:n laturi tuskin oli ilmainen. Tää ajaa YHDEN vuoron vuorokaudessa? Luulisi, että polttiksella ajettaisiin kolmessa, kun paperitehdas kumminkin pyörii 24/7.

Saa olla melkoiset polttoainesäästöt, jos autosta pitää maksaa vaikka 3x enemmän ja sitten sillä ajetaan 1 vuoro 3 sijasta.

3 tykkäystä

Robert Ortenin haastattelu liittyen yrityskauppaan. Miksi päättivät myydä vanhan perheyrityksensä? miksi juuri Hyzonille? Näitä asioita haastiksessa pyöritellään.

6 tykkäystä

Teki pahaa lukea viimeistä preesistä, kun Suomi ainoana Pohjoismaana loisti takapajuisuudellaan. Infran rakentaminen ja sen tukeminen kansallisesti vaikuttaa paljon siihen, miten HYZON etenee. Ei mikään ihme. No asiat etenee meilläkin pikkuhiljaa. En ole nähnyt yhtään kirjoitusta Ruotsiin liittyen, mutta laitoin IRään kysymyksen.

14 tykkäystä

Joskus aikoinaan joissain logokokoelmissa näkyi Ikea, mutta se käsittääkseni ei johtanut mihinkään. Ainakaan koskaan ei tullut lisäuutisia suuntaan tai toiseen.

En tiedä liittyykö tämä yhtään siihen keissiin, mutta aikataulu ja teknologiatyyppi (eli uusiutuva/vihreä) liippaa läheltä, että ehkä Hyzon oli mukana tässä kilpailussa:

1 tykkäys

Onko Ruotsiin toimitettu jo rekkoja? MaserFraktin rekat muistaakseni tarkoitus toimittaa loppuvuodesta. Saattaa hyvinkin venähtää ensi vuoteen.

1 tykkäys

Hyvää iltaluettavaa vaikkei mitään uutta sisälläkkään :slightly_smiling_face:
" Hyzon’s best days are all ahead of it for decades to come"

13 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä, miten tämä Diesel-vehkeiden muokkaaminen lähtee käyntiin.

Nettisivuilla avataan Repower-prosessia:

23 tykkäystä

Ranskan ja Totalin osalta on ollut tänä vuonna vielä hiljaisempaa. Toivottavasti tähän saadaan vielä muutos kesän aikana.

Alla TotalEnergiesin CEO:n haastattelu. Haastattelu ranskaksi mutta automaattisella kääntäjällä pärjää aika hyvin.

Totalilta tulossa uutisia vetyyn liittyen lähiviikkoina. Eiköhän ne ainakin välillisesti liity myös Hyzoniin.

Edit. Kyseinen haastis tehty noin kuukausi sitten

7 tykkäystä

Viime viikon DemoTour oli ilmeisen onnistunut.

12 tykkäystä

En saanut tekstitystä muutettua englanniksi. En osaa valitettavasti ranskaa. Joka tapauksessa TotalEnergies on HYZONin merkittävä kumppani, toimii yli 130 maassa, auttanut HYZONia vuosi sitten ilmoitetun mukaan tehtaiden rahoituksessa, suunnitteilla vedyn jakeluasemia sekä myös vetyrekkojen ostoa ensi vuonna (MoU).

2 tykkäystä

Sähkön hinta tänään 550e/MWh. Akkuihin käytettävistä raaka-aineista on jo nyt pulaa ja päälle tulee valtavat sähkönhinnan vaihtelut. Sähkön hinta tulee jatkossa hidastamaan pelkkien akkuautojen yleistymistä. Tilanne tulee olemaan hurja siinä tilanteessa kun verkon kulutusta rajoitetaan ja kaikki liikkuvat pelkällä sähköllä. Parempi kulujen ennustettavuus tulee olemaan vetyautojen suurimpia kilpailuvaltteja. Liikenteen “tankkaus” pelkällä sähköverkon sähköllä tulee olemaan utopiaa, tarvitaan paremmin varastoitavia polttoaineita.

13 tykkäystä

Darla vastasi IRstä ystävällisesti, mutta ei uutta tietoa. Kyllä he jakavat kaiken tiedon. Maltti on valttia :smiling_face_with_three_hearts:

Thank you for reaching out and your continued support in Hyzon. We are encouraged by the momentum in Europe for hydrogen and look forward to the many opportunities with the policy shifts to clean energy. For the latest news please subscribe to our investor site and you will get all announcements as we release.

Thanks,

Darla

10 tykkäystä

Ausseissa homma etenee Vivan osalta. Lexus kirjoitti juuri NEL palstalle:

‘‘Nel ASA (Nel, OSE:NEL), has received a purchase order from Viva Energy Australia Pty. Ltd. (Viva Energy) for a MC500 containerized PEM water electrolyser. When installed, the electrolyser will be the biggest in Australia and provide green hydrogen to a fleet of heavy fuel cell vehicles.’’

Ja Viva siis sijoitti taannoin Hysseen:

https://www.vivaenergy.com.au/media/news/2021/viva-energy-and-hyzon-motors-in-strategic-alliance

18 tykkäystä