Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

DB Schenker saanut ensimmäisen Hyzoninsa käyttöön. Kyllä näitä mielellään katsoo ja edelleen vahvistunut käsitys siitä, että Hyzonin tekniikka haluttua. Menivät vain prkl sekaantumaan Kiinan markkinoihin ja sekasivat asiansa…

20 tykkäystä

Tällaisena pienenä sivujuonteena Hyzonin Uuden-Seelannin sijoituksen tilanne on parantunut sitten vuoden 2022. Tämähän oli yksi vikaan menneistä nyansseista silloin viime kesänä.

Green Hydrogen Systemsin kurssi pyöri heinäkuussa DKK 14 paikkeilla, nyt se on taas DKK 25 paikkeilla ja firman tekniset ongelmat ovat ilmeisesti taakse jääneitä asioita.

Mutta voihan se olla, että Hyzon heitti osakkeet jo mäkeen viime kesänä… No onpahan edes maakaasun hinta laskenut.

8 tykkäystä

8-K julki. Lisää infoa.

9 tykkäystä

Olipas vaikeaselkoisesti kirjoitettu :smile:

Mutta tulkitsin tuon itse niin että kun nuo Kiinan rekat toimitettiin, niin ne eivät olleet toimintakuntoisia tai muunnostöitä ei oltu tehty vuoden 2021 loppuun mennessä. Myöhemmin tehdyssä tarkastuksessa ne ovat kuitenkin toimineet.

Trucks Delivered to China: Despite the Company receiving certain documentation that was intended to serve as confirmation that the Jiushuang and Hongyun vehicles were complete and conformed to certain operational standards as of year-end 2021, the Special Committee investigation found that the 20 Jiushuang vehicles and approximately 30 of the Hongyun vehicles were not operable on hydrogen (i.e., not commissioned) at the time of delivery and as of December 31, 2021.

The Special Committee noted that, at a minimum, the Hyzon China operations team should have confirmed that the vehicles were commissioned and operable on hydrogen at the time of delivery. The Special Committee further noted that—considering Hyzon’s reliance on third parties for many aspects of the sales, commissioning, and delivery process—Hyzon should have had a more formal set of processes and controls to ensure commissioning was completed prior to delivery.

As part of the Special Committee investigation, the forensic accounting firm conducted site visits of the 20 Jiushuang vehicles and a significant sample set of the 62 Hongyun vehicles, and confirmed that those vehicles were operable on hydrogen

Osittain sama setti myös yhden Euroopan rekan osalta, mutta tästä ei ilmeisesti merkitty liikevaihtoa 2021.

Furthermore, the Special Committee noted that it does not appear that an additional vehicle provided to Transport Groep Noord, a carrier providing transport for Royal FrieslandCampina N.V., in Europe in 2021 was operable on hydrogen when Hyzon issued a press release regarding this vehicle in July 2021. Hyzon did not recognize any revenue in connection with the provision of this vehicle.

Kaiken kaikkiaan tässä herää muutamia isoja kysymyksiä:

  • Rekkojen toimintakunnossa vedyllä on puhtaasti kusetettu ja tavaraa kirjattu toimivaksi vaikka työt ovat olleet kesken, korjauksia vaadittu, tms. Käytännössä johto siis ilmeisesti vetänyt mutkia suoriksi jotta tavoitteisiin päästään (tai joku alempana mutta johdon vastuulle nämä lankeavat).
  • Toki voi olla kyse ihan siitäkin ettei ole ymmärretty mitä voi tiedottaa miten ja milloin, mutta jos näin on niin aivan uskomatonta puuhastelua pörssifirmalta - tahallisuus on mielestäni paljon todennäköisempi syy.
  • Ainakin itsellä tämä herättää myös hyvin isoja kysymyksiä Hyzonin paperilla hyvän teknologian oikeasta toimivuudesta: jos teknologia on hyvää ja helppoa asentaa, miksi rekkoja ei saatu toimintakuntoisiksi kuin vasta hyyyvin pitkän ajan päästä?
8 tykkäystä

Joku on kusettanut, mutta en nyt mene vannomaan että se on ollut Knight ja kumppanit. Toki vastuu siitä että yrityksen viestintä vastaa todellisuutta on heillä. Jos Knight olisi tiennyt tilanteen niin miksi olisi ostanut, oliko se nyt, miljoonalla osakkeita kuuden dollarin hintaan.

Minun mielestä tuo, että viittä euroopassa toimitettua rekkaa jouduttiin korjaamaan toimituksen jälkeen on normaalia teknologiayhtiölle tässä vaiheessa. Se että yhdestä euroopaan toimitetusta rekasta on ilmeisesti tiedotettu liian aikaisin menköön lapsuksena. Mutta kiinassa joku on vetänyt Hyzonia ja Hyzonin johtoa kölin ali. Ei ole vaikea uskoa että Kiinalaisen alihankkijan/yhteistyökumppaniin kanssa on sovittu että x määrä toimitetaan ja kun on kysytty että onko toimitettu niin on vastailtu että joo joo. Hyväuskoisille tämä on sitten mennyt läpi…

Positiivista tässä on se että tällainen on helppo korjata. Joku käy vaan katsomassa että ne ajoneuvot kulkee vedyllä…

In other news: Meeksistä tehtiin nyt vakituinen toimari.

Hyzon Motors Hyzon Media | Latest news, updates, articles and coverage

Tämä kohta uutisessa sai hieman hymyilyttämään

Meeks has also spearheaded initiatives to optimize Hyzon’s financial, accounting, and governance strategies to spur growth and deliver value to shareholders.

13 tykkäystä

Hyzonilla taitaa huomenna olla totiset paikat Nasdaqin inkvisition edessä.

Itseäni on tämän firman toimesta kyllä vedetty myös kölin ali, mutta onnekseni olen niin köyhä sijoittaja, etten ole päässyt tekemään niin suuria tappioita, että minulle kävisi Lehmanit. Kuitenkin, minulla taitaa olla Helsinki syndrooma päällä, kun edelleen seuraan firmaa ja luen uutisia ja jännitän sen puolesta, saako se armon ja jäädä Nasdaqiin. Jos sitä ei pois potkita, @Sijoittaja-alokas kanssa varmaan investoidaan toinen rundi, kun ei ekasta kerrasta opittu. :laughing:

30 tykkäystä

Helmikuun tiedotteessa mainittiin 16.3., mutta ehkä tällä viikolla saa tämäkin saaga “päätöksen”.

Hyzon will appear before the Hearings Panel on March 16, 2023, where Hyzon will present its plan to regain compliance with Nasdaq Listing Rule 5250(c)(1) and request the continued listing of its securities on The Nasdaq Capital Market, pending such compliance.

Vähän kyllä hymyilyttänyt, kun ei sitten millään putoa 1,0000 USD alle :wink:

7 tykkäystä

Itsellä oli nuo sekoilut noiden rekkojen toimituksien kanssa viimeinen pisara. Meeksi tienaa 600 tonnia tämmösen laivan ohjaamisesta… :smiley: Ai saatana että olen väärällä alalla. Minusta tuntuu, että ainoastaan Holthausen oli pätevä valmistaja mitä Hyzonin tallissa oli. Se maitoauto on vakuuttava ja nyt Holthausen tekee jotain endurance (22/7) testiä rekalla ja näyttää menevän puikkoihin. Eli varmasti Hyzonin tekniikka toimisi jos ne sen osaisi rekkaan asetnaa enestyksekkäästi. Mutta kun se on se hankala asia.

Ei hyvälle näytä. Legacy valmistajat lienevät liian kova pala. Hyzon itse ryssi otsikkoaikansa ja sillä välin jenkkimarkkinoille on hyny tunkenut rekkansa ja Toyotankin vetyvoimalinjan tuotantolaitos valmistuu tänä vuonna.

On niin masentava keissi, että viinaa pittää juua- vaikka on vasta keskiviikko.

23 tykkäystä

Näyttää siltä että ainakin oikeat ihmiset ovat saaneet lähteä, eli Gordon ja Knight. Kiinassa hätäiltiin “toimituksien” kanssa, jotta näyttäisi paremmalta. Rekathan kyllä ovat nyt toiminnassa.

Suhmurointia kyllä, mutta odotin vielä pahempaa.

Meeksin palkka on käsittääkseni suht linjassa muidenkin yritysjohtajien kanssa.

Holthauseniin olen todella pettynyt. Tuntuvat nyt mässäilevän päivittäin tuolla maitorekallaan.:grinning:

12 tykkäystä
6 tykkäystä

Noniin. Yritystä on ainakin pysyä NASDAQ:ssa. Sieltähän pamahti reerattu tilinpäätös 2021 ja osavuosikatasaus 2022Q1. Vieläköhän pitäisi saada loput puuttuvat osavuosikatsaukset ja tilinpäätös 2022 ulos huomiseen mennessä…

Lisätietoa Euroopan ongelmista:

The Special Committee identified certain issues associated with Hyzon Motors Europe B.V. (“Hyzon Europe”), the Company’s European joint venture. The Investigation revealed that certain former members of Hyzon Europe’s senior management team created a workplace culture where employees did not feel comfortable raising concerns. Additionally, the Investigation revealed that for five vehicles for which Hyzon Europe recognized revenue in 2021, Hyzon Europe subsequently performed various levels of work and repair efforts on such vehicles after revenue had been recognized.

Consequently, the Company conducted an internal accounting review for its European customer arrangements. This internal accounting review concluded that for the Hyzon Europe customer contracts which were assumed from Holthausen Clean Technology B.V. in July 2021, the Company did not appropriately analyze and record revenue and related balances associated with these arrangements. More specifically, the Company determined that instead of manufacturing or assembling FCEVs that it owned for sale to customers, Hyzon Europe was providing these customers with vehicle retrofit services to convert the customers’ internal combustion engine (“ICE”) powered vehicles to hydrogen FCEVs. Therefore, Hyzon Europe should have recognized revenue over time utilizing an input method rather than recording revenue at a point in time.

Ei muuta kun joukolla näitä perkaamaan :slight_smile:

kirjoitin ensin vahingossa toiseen ketjuun eikä nyt anna laittaa samaa tekstiä koska liian samanlainen kuin edellinen viesti joten alsdjfölkaj sfdööl kjasdölfk jaölsd fölaks fölkasj dfölkj asdölfkj asöldfj ölkasj flköajs f

22 tykkäystä

10-Q sivun 41 muutamat pointit ja seuraava kommentti:

“…We will not be able to fully remediate these material weaknesses until these steps have been completed and have been operating effectively for a sufficient period of time…”

Sen näkee kohta, että riittävätkö jo tehdyt toimet ja suunnitelmat kuulustelussa vai ei. Itsellä ei ole kokemusta, että kuinka tiukalla seulalla yleensä tuossa porukkaa karsitaan. Mutta numeroiden valossa asia ei mielestäni näyttänyt pahemmalta kuin mitä yleiset odotukset ehkä olivat.

6 tykkäystä

Onko jollain kokemusta tällaisesta tilanteesta. Eilen oli kuuleminen ja kaupankäynti ainakin tänään jatkuu. Voiko tästä päätellä jotain? Markkinat eivät ainakaan ole reagoineet.

Ainakin vielä on täällä noncompliant-listalla, mutta se ei taida ihan livenä päivittyä:

https://listingcenter.nasdaq.com/noncompliantcompanylist.aspx

Each trading day, Nasdaq publishes a list of companies that are noncompliant with the continued listing standards. In most cases, a company is added to the list five business days after Nasdaq notifies the company about its noncompliance and is removed from the list one business day after Nasdaq determines that the company has regained compliance or no longer trades on Nasdaq.

6 tykkäystä

Hyzon on vielä Nasdaqissa. Mitään ei ole kuulunut inkvisition tuomiosta. Kiinnostavasti, aina kun osake menee alle 1$, se nousee sen jälkeen melkein heti tuon 1$ päälle. Nasdaqissa olevan osakkeen minimihinta on juuri tuo 1$, eli senttiosakkeita sinne ei haluta. Tuntuu siltä, että tuolla on jollakin uskoa siihen, että firma jää Nasdaqiin ja sitten ostaa kurssin nousuun kun meinaa mennä tuon maagisen rajan alle.

Toki tuo voi olla ihan eilisen nousupäivän ansiota, mutta nousupäivänkään on hankala kuvitella vaikuttavan osakkeeseen, joka delistataan minä hetkenä hyvänsä.

12 tykkäystä

Hyzonin Jay De Veny (VP of Vehicle Technologies) oli ollut webinaarissa kertomassa tekniikan kehityksestä ja erityisesti nestemäisen vedyn hyödyntämisestä.

En itse ole kuunnellut kyseistä webinaaria, mutta toisella foorumilla joku jakoi tietoja.

  • Veny kertonut että nestemäisellä vedyllä kulkeva rekka testauksessa ja ensimmäistä kertaa “on the Road” jo huhtikuussa.


Näiden tietojen perusteella voisi vetää johtopäätöksen, että yhteistyö Chart Industriesin kanssa on sujunut hyvin.

15 tykkäystä

Ihan mielenkiintoista luettavaa firman touhuista jos ei täällä vielä ollut

  • Out of 20 vehicles Hyzon said were delivered to Jiushang New Energy Technology in Shanghai, none were “operable on hydrogen (i.e., not commissioned)” at the time of delivery or by year-end 2021
  • Out of 62 vehicles Hyzon said were delivered to Shanghai Hydrogen Hongyun Automotive, for which Hyzon recorded $3.7m in revenues in 2021, approximately 30 were not operable on H2 at the time of delivery or by year-end 2021
  • All five vehicles delivered to customers in Europe in 2021 needed repairs post-delivery
  • Trucks that Hyzon Europe had previously reported as Hyzon’s own fuel cell trucks sold to European customers, were in fact retrofit services to the customers’ own trucks – where Hyzon had converted regular engine trucks to fuel cell trucks on service contracts
  • An additional vehicle – a milk truck that the company sold to Dutch company Transport Groep Noord – also appeared not operable on hydrogen, according to the investigation
  • The investigation committee states that “the tenor of certain communications by certain Hyzon executives was overly concentrated on meeting the company’s 2021 deliveries forecast and recognising revenue on those deliveries”.

https://www.hydrogeninsight.com/transport/hydrogen-trucks-not-operable-hyzon-motors-boasted-that-it-had-delivered-87-vehicles-now-its-own-investigation-questions-more-than-half-of-them/2-1-1420079?utm_content=163373264&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-744086965616795648

15 tykkäystä

Olihan noista juttua viimeviikolla.

Yleisesti, että kannattaa selata ketjua uutisten julkaisun ajoilta kun on linkittämässä useita päiviä vanhoja uutisia.

Tuollaisia oli paljonkin kiivaimpaan yleiseen SPAC-aikaan 2021. Termi on “ambulance chaser” ja suurin osa niistä oli terminsä mukaisia helppoheikkejä. Lakisyytteen aihe niissä oli aina validi, mutta ainoa rahallinen hyötyjä oli sen aloittanut lakifirma.

13 tykkäystä