Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

Mikä estää rekkaterminaalissa olevan latausaseman ottamasta energiaansa keskijänniteverkosta, kuten teollisuuslaitokset joilla on oma muuntamonsa. En kyllä näe rekkojen latauksen vaatimaa tehoa minään ongelmana. Rekat ajavat käsittääkseni pääsääntöisesti samoja ennalta suunniteltuja reittejä jolloin niiden tarvitsemien latausasemien sijoitus oikeisiin paikkoihin lienee helpommin toteuttavissa kuin henkilöautojen latausasemat.

1 tykkäys

Tämä menee edelleen hieman sivu itse yhtiön ja tämän ketjun ytimestä, mutta jätetään muhimaan ja voidaan etsiä ja pohtia siirrettäväksi toiseen ketjuun…

En itse ymmärtääkseni tuonut esille, etteikö suurempaa tai suuria tehoja voida ottaa kj-verkoista,tai vaikka sj-verkoista suoraan. Rahalla saa tälläkin hetkellä jo vaihtoehtoja ja niin ison latausaseman kuin haluaa. Mutta ei se ihan simppeliä ole vielä. Suuret lataustehot kun vaatii infralta, syöttöpisteeltä ja syötettävältä kalustolta paljon ja ainakin vielä kalliilla. Infra pitää maksaa kuntoon niihin syöttöpisteisiin. Syöttöpisteissä tulee olla soveltuvat ja hyvät laitteet ja kaluston tulee kyetä ottamaan tarjottu vastaan.

Ja sitten sellainen seikka, että kun lataustehot kasvaa, niin se kertautuu aika kovasti kun puhutaan niistä terminaaleista, siellä jos kymmeniä rekkoja haluaa ladata 15 minuutissa 1MW teholla akkuja, niin siinä on sitten päättäjille miettimistä milloin Olkiluoto 5 valmistuu ja kuka maksaa siirtoinfran volatiilit kapasiteettivaraukset.

Helsinki maksoi muutama vuosi takaperin 2,6M€ kuudesta latauspaikasta, ei ole halpaa. Mutta koko ajan mennään eteenpäin ja vauhti on tällä hetkellä kovempi kuin koskaan. Rahalla kyllä saadaan ratkaistua monet mutkat, päätäntä on sitten oma osansa.

Se mikä olisi hyödyllistä näiden keskustelujen perusteella, on verrata ja koittaa laskea auki miten Hyzon istuu teknollgiansa kanssa vaataavissa haasteissa vedyn puolella. Esim vedyn tankkaamisessa ei ole ihan samalla tavalla haastetta kun kokoluokat monistuu. Toisaalta varastointi ja infra on yksi seikka joka vaatii edelleen päätöksiä ja ohjausta tulevaa varten.

7 tykkäystä

Eikun jätetään nämä keskustelut tänne, ne tukee omalta osaltaan ihmisten sijoituspäätöksiä.

Tuossa minun linkittämässä läpyskässä näkyy teknologioiden erot kustannusmielessä. Isolle määrälle BEB’sejä latausinfran rakentaminen on kallista, huomattavasti vedynjakelun järjestämistä kalliimpaa. Sen lisäksi pikalataus syö akkua, joten ylläpitokulut on kalliimmat. Eli käytännössä akut menee vaihtoon jossain vaiheessa. Ja latauksen takia BEBsejä pitää myös määrällisesti olla FCEV-busseja enemmän, jotta sama määrä kilometrejä saadaan kerättyä.

Näin siis bussiliikenteessä. Pitkänmatkan kuljetuksissa on omat nieppinsä ja kaikki merkit viittaa siihen että FCEV on sielläkin vahvoilla.

Tarvitseeko Hyzonin järkätä vedynjakeluverkostoa? Ei mielestäni. Siihen on kyllä tekijöitä. Ainoa mihin kannattaa sotkeentua on nestemäisen vedyn jakelun kehittäminen. Eli nähdäkseni olisi tarvetta kahdelle eri vedynjakelulle, sekä kaasulle että nesteelle. Jälkimmäinen niille jotka hyötyvät noista 1000km-2000km rangeista. Kaasua taas käytetään muissa rekoissa, busseissa, pakuissa ja henkilöautoissa. Ja näiden asemien tekeminen alkaa olla jo kohtalaisen järkevän hintaista ja toimijoita on aika paljon.

Sen sijaan Hyzonin lähestymistapa tarjota rinkulamalliseen kuljetusliikenteeseen vetyä, on toimiva ratkaisu. Silloin saadaan uusia asiakkaita nykyisessäkin jakeluverkko-tilanteessa eikä ajauduta liian paljoa ydinpisneksen ulkopuolelle.

11 tykkäystä

Hyzon mainittu.

“An upstart manufacturer of fuel cell vehicles, Hyzon Motors (NASDAQ:HYZN), reported several developments last month that investors interpreted as a growing threat for Plug Power’s ambition to expand into the transportation market. For one, Hyzon reported that it agreed on a memorandum of understanding with an Australian manufacturer to produce and supply 20 trash collection vehicles powered by hydrogen fuel cells. Additionally, Hyzon announced that it’s collaborating with Chart Industries to develop heavy-duty commercial vehicles.”

19 tykkäystä

Raven SR:n suunnitelmat etenee. POWER Engineers ja Stellar J Corporation valittu valmistamaan kaksi tuotantolaitosta. Ensi kesänä tulisi olla valmiina.

Pikaisella tutustumisella molemmilla yrityksillä näytti olevan paljon kokemusta energia-alaan liittyvistä hankkeista.

"These will be built in the San Francisco Bay area and will utilise Raven SR’s commercial systems that can convert 200 tonnes of landfill waste into 10 tonnes of renewable hydrogen.

This is enough to power around 200 heavy-duty trucks or 1,250 passenger vehicles per day and will be operational in summer 2022."

"The San Francisco Bay area sites will also serve as the first two hydrogen hubs in a partnership between Raven SR and Hyzon Motors to fuel the regional Hyzon fleets, and supply hydrogen for commercial fuel stations in the region.

Raven SR selects POWER Engineers and Stellar J to design waste-to-hydrogen facilities in San Francisco"

22 tykkäystä
22 tykkäystä
42 tykkäystä

Freightliner on Daimlerin omistama mutta tekee ilmeisesti on tarkoitus tehdä yhteistyötä Hyzonin kanssa. Daimlerilla ja Volvolla on yhteistyötä cellcentricin kautta ja 300kw tuplakennojärjestelmä taitaa olla koeajoasteella. Erikoisia on noi koukerot ainakin tässä vaiheessa kun on omaa systeemiä mutta kuitenkin halutaan olla markkinalla heti toisen firman kautta.

Toivottavasti ensi viikolla saataisiin jotain kunnon uutista ja Q2 luvut olisivat hyvällä tasolla niin toi alamäki taittuisi lopulta.

14 tykkäystä

Daimlerin vetyrekat on ennustettu tulevan markkinoille vasta 2025 jälkeen.

Hyzon vauhdittanut rekkojen alkutuotantoa ostamalla valmiit hytit ja alustat muilta. 2025 Hyzon aloittaa rekkojen kokoamisen omalla optimoidulla alustalla ja hytillä.

27 tykkäystä

Tämä on hyvä keino päästä ensimmäisten joukossa markkinoille ja samalla saa nimeä tunnetuksi sekä omaa vetytekniikkaa tienpäälle. Täysin uuden oman rekan valmistaminen on pitkä prosessi.

15 tykkäystä

Mielestäni tämä on Hyzonin nerokkain ominaisuus. Suurin osa polttokenno/ev puolen startupeista kompastuu juuri siihen (Nikola, Ride, Workhorse yms) että alussa lupaillan kuut ja taivaat ja lähdetään kehittämään heti alusta koko infraa sekä kalustoa itse. Sitten tuleekin seivä vastaan, kun protot syttyy tuleen, kapasiteetti ja rahoitus ei riitä yms. Hyzon tekee vakuuttavia kennoja ja tekniikkaa, joka on heidän ydin osaamisensa. Tietenkin ne kannattaa alussa asentaa jonkun muun tekemiin alustoihin, joissa on jo pitkä tuotekehitys valmiina. Tästä syystä omassa vety/ev salkussa on tällä hetkellä Hyzon ja Fisker joka teetättää homman muilla isoilla osaajilla ja suunnittelee vain itse tekniikan.

42 tykkäystä

Hyzon säästi aikaa ja rahaa valtavasti myös perustamalla tuotantonsa GM:n vanhaan polttokennojen kehityslaitokseen. Laitoksessa oli ollut valmiina paljon tarvittavaa välineistöä. Ei ole tarvinnut suunnitella ja rakentaa isoja tehtaita.

Teslahan käytti samaa taktiikkaa 2010 kun siirtyi Toyotan vanhaan laitokseen.

Kaikessa on mietitty miten päästään nopeasti alkuun ja saadaan toiminnasta kannattavaa.

30 tykkäystä

Warren Buffetin omistama Berkshire Hathawayn tytäryhtiö Fontaine Modification valmistaa rekkoja Hyzonille. Nice to know.

36 tykkäystä

Omaa pohdintaa Hyzonin pörssimatkasta:

Ostin omat Hyzonit kympin tietämillä ja viime ajat olen seurannut niiden vain laskevan ja laskevan (paitsi tänään). Tuottoprosentti näyttää -36%. Siis yli kolmasosa tähän firmaan käytetystä omaisuudesta on käytännössä hävinnyt - monella varmasti enemmän.

Tässä kohtaa alkaa miettimään; olisiko pitänyt myydä? myynkö vielä? pidänkö? ostanko lisää? Sitten aloin miettimään fundamenttejä uusiksi. Moniko firma on tähän mennessä tuonut markkinoille monia vetykaluston omaavia ajoneuvoja. Moniko tekee liikevaihtoa. Kellä on loistavat näkymät tuotekehityksessä, toimivuudessa ja skaalautumisessa. Hmm…

Vuoden, kahden, kolmen tai useamman päästä vetyalallakin on selviä voittajia. Miksi nyt lähtisin myymään yhtiötä, jolla on tällä hetkellä kenties parhaimmat näkymät: tuotteet toimivat, koko prosessi firman sisällä toimii, asiat ovat tarkkaan harkittuja, yksityiskohdat on huomioitu ja kaikki tuntuu loksahtavan paikoilleen. Muutaman vuoden päästä kertoimetkin ovat matalat.

Päätin pitää laput salkussani ja tankkailevani lisää mahdollisuuksien salliessa. Kylmäpäisyys ja järkipohjaiset ratkaisut ovat avain. :slightly_smiling_face:

85 tykkäystä

Joku kokeneempi saa korjata, jos/kun puhun palturia.

Treidaamisessa pelataan markkinan mukaan. Se mikä on hottia just nyt on hottia ja toisinpäin.

Sijoittamisessa sijoitetaan yhtiöön, ja joku syy sille pitää olla miksi sijoitat (muukin kuin forkan to the moon -huutelut ja raketit perään). Markkinoiden hetkellisellä heilahtelulla ei ole niin vaikutusta.

Kuten itsekkin totesit, niin syitä sijoittaa Hyzoniin löytyy. Itsellä on 2 isoa syytä.

  1. Teknologinen etumatka ajoneuvoihin asennettavissa polttokennoissa ja siihen liittyvissä järjestelmissä. Toyota ja Hyundai seuraa perässä, sen jälkeen tuleekin isompi gäppi. Tämä etumatka kantaa vuosia eteenpäin. Hyzoznin tekniikka on ainoa jolla voidaan toteuttaa oikeasti raskaat ajoneuvot.

  2. Bisnesmalli on toimiva, mikä on täälläkin useasti todettu. Sen lisäksi heillä alkaa olla kokemusta jo aika paljon valmiin pohjan päälle tehdyistä konversioista. Käsittääkseni ne on tehnyt aiemmin esimerkiksi Transporttereista vetyversioita yms. Tämä kokemus kyllä näkyy, Hyzon tuottaa koko ajan ajoneuvoja liikenteeseen kasvavalla tahdilla.

Kilpailuasetelma on nähdäkseni seuraava: Hyundai on rekkapuolella ainoa kilpailija tällä hetkellä. Niillä on laaja vetyrekkamallisto, ne on oikeasti toimivia autoja jolla voi tehdä bisnestä. Eurooppalaiset ja jenkkivalmistajat on 5-7 vuotta perässä. Ne yllätettiin aikalailla housut kintuissa, mikä on ihan vitullisen ihme… Dösäpuolella on enemmän kilpailua, ainakin Wrightbus on kova tekijä.

Markkinoista vielä sen verran, että kysyntä taitaa kasvaa tarjontaa nopeammin, joten kyllä sitä kakkua piisaa. Kilpailu ei ole huono juttu, sillä se auttaa kasvattamaan markkinoita. Se on koko alalle negatiivinen juttu, jos joudutaan myymään ei-oota. Eli alan kasvu ei voi olla parin tekijän harteilla. Ainakin Knight twiittasi aiemmin, että jonkinlainen jono on jo nyt ennekuin asiakas saa ajoneuvonsa.
(En löytänyt twiittausta enää muun tauhkan seasta, joten ottakaan suolan kanssa tämä lause)
Batteryautojen kilpailukykyyn näillä markkinoilla en enää usko.

Vielä tuosta Hyzon vs Plug asiasta. Plug käsittääkseni keskittyy Hyvia kuvionsa kanssa enemmän kevyiden hyötyajoneuvojen markkinoille, jolloin päällekkäisyyttä ei kauheasti ole. Renault ei ole lähtenyt leikkimään, vaan se toi samalla kertaa 3 mallin malliston jolla katetaan iso osa LCV markkinoiden tarpeista. Mielestäni näille markkinoille ei Hyzonin kannata lähteä, sillä siellä Group Renaultin ja Stellantiksen iso koko tuo liikaa kilpailuetua niille. LCV markkinat on todella isot, mutta kilpailu on kovaa. Ja ranskalaisilla on näillä markkinoilla aika kova ote.

Minun mielestä Hyzon tuntuu laadukkaalle yhtiölle, vaikka onkin kasvuyritys.

35 tykkäystä

Pitää muistaa jenkeissä myös tuo Biden et al vetämä viherpolitiikka, jossa yhdysvaltalaiset valmistajat saavat isoja tukia & tax breakejä. Siitä tulee iso kilpailuetu Hyzonille vetyrekoissa (pääkonttori New Yorkin osavaltiossa) ja samoin Tesla & Fiskerille sähköautoissa.

24 tykkäystä

Mielenkiintoista millaiset ominaisuudet Hyzon saa kasattua kevyempiin autoihin (LCV/Vans). Fordilta tulee runko. Hyzon itse odottaa myynnin alkavan 2023.

Kun kevyemmät saadaan mukaan
Valikoimaan Hyzon pystyy ainakin tarjota vielä kattavampaa tarjousta isoille asiakkaille. Rekat, pakut ja polttoaineen ym.

Kevyiden osalta kilpailu on tosiaan kovempaa ja BEV -vaihtoehtoja alkaa tulla myös paljon markkinoille.

13 tykkäystä

Mistä nykäisit tuon lapun? Herramunjee mitä kasvua vuonna 2023. Mutta se on omasta mielestäni sellainen toistuva vuosiluku johon törmää kun seuraa vetyteknologian kehitystä liikenteessä. Se on iso vuosi.

7 tykkäystä

2023 taitaa tulla siitä, että monet eri vetyfirmat “saavat aikaan” juuri tuona vuonna ja muutenkin on kaikenlaista vetytapahtumaa luvassa:

19 tykkäystä

Sijoittaja presiksen sivu 37.

https://investors.hyzonmotors.com/overview/default.aspx

4 tykkäystä