Hyzon Motors - Vetyvallankumous raskaalle liikenteelle

:smiley: :smiley: :smiley: Mahtavaa! Pitäiskö vetää Hypevallankumous-bannerit tänne ulkomaalaisten ihmeteltäviksi :laughing:

22 tykkäystä

Kyllähän tuo 10 coachin kauppakin näköjään tuolta Hyzonin etusivulta löytyy.

24 tykkäystä

Hyzon mainittu. Jos joku pääsee lukemaan niin kertokaa että onko siellä jotain mielenkiintoista sanottu.

8 tykkäystä

Kiinassa tosiaan on iso vaihde päällä

23 tykkäystä

Oliko tietoa kuka noi toimittaa?

  • Zhongtong voittanu 40 bussia
  • BAIC’s Foton Lands Deal to Supply Hydrogen Buses for 2022 Winter Olympics: Beiqi Foton Motor Co. will supply 49 hydrogen-fueled buses for the renowned event
  • Toyota Motor Corporation of Japan along with China’s Beiqi Foton Motor and Yihuatong Technology has showcased a new hydrogen fuel cell bus that will be used at the 2022 Beijing Winter Olympic Games.

" According to him, 80 fuel cell buses attended a test program held in February this year examining the service ability of the Zhangjiakou competition zone. Twenty kilograms of hydrogen could enable a bus to run 400 kilometers, he said.

By the beginning of July this year, fuel cell buses in Zhangjiakou had run a total mileage of 15 million kilometers, carrying over 43 million passengers. Another 140 such buses are expected to be put into operation in the city in October."

10 tykkäystä

Tuli tuossa eilen kaivettua vähän tietoa yritykseen liittyvistä kilpailijoista sekä yrityksen käyttämien runkoratkaisujen menekki Ameriikoissa ja Euroopassa.
Data oli vähän haastava kaivaa koska osa oli maksumuurin takana mutta erillisiä kuukausia löytyi myyntilastoina ilmais tarjontana. Osa raporteista olisi maksanu jotakin 2500USD. :face_vomiting:

Oma yhteenveto tästä on se että Hyzonin käyttämällä rungolla jenkeissä on todella hyvä markkina asema.
Freightliner hallitsee markkinaa Class 7 & 8 yli 40% markkina osuudella uusista rekisteröinneistä. Class 6 tipahtaa Freightlinerille jaettu voitto Navistarin kanssa.

Euroopan markkinaa dominoi Daimler (19% markkinaosuus), Daf pärjää raskaassa luokassa 16,3% markkinaosuudella hyvin. Kevyemmissä luokissa mennään 10% tuntumassa.

Eritysenä etuna se että huoltoverkko toimii jenkkilässä omalle nupille ja Euroopassa omalle. Autot eivät seiso turhien osien odottelujen takia pajalla viikkotolkulla kun mantereella ei ole sopivaa rikkoontuneen perän laakeria vaan se on jumissa jossain merikontissa toisella puolella planeettaa. Tälläisistä hultoverkko ongelmista on kärsinyt mm Tesla, tosin raskaassa liikenteessä auton seisottaminen maksaa muutamia kertoja enemmän per päivä.
Uskoisin että huollossa saadaan tehtyä kaikki korjaukset poislukien polttokennoon, akustoon ja säiliöihin liittyvät korjaukset.

Kilpajuoku on kovaa, väistämättä törmää kilpailijoiden uutisiin liittyen polttokennojen kilpajuoksuun jenkeissä ja EU:ss. En ole aikaisemmin lukuja katsonut mutta rekka markkina on aivan järkyttävän ISO.

Seuraava teksti sisältää paljon copypastea ja viittauksia paljon myös kilpailevaan tekniikkaan. Lopussa myös vähän markkinan kokoa EU/US.

European truck market dominated by seven brands

The European truck market is dominated by seven brands, part of Daimler (Mercedes), Paccar (DAF), Volvo trucks, Traton (Scania, MAN), Iveco (CNH Industrial) and Renault group. The market doesn’t change significantly from year to year, although the market share of big brands (in terms of units sold) has become more aligned over the years.

Daf Production 2020:

DAF CF/XF: 37.600 trucks
DAF LF: 9.000 trucks
Total: 46.600 trucks

Market share 2020:

EU Market share heavy segment: 16.3%
EU Market share light segment: 9.5

Lähde DAF omilta sivuilta.

Koko rekisteröinti tilasto rekoissa kevyt/raskas sekaisin (tässä Daf jää koska kevyissä selvästi pienempi osuus)

Daimler 22%
Man 15,71%
Volvo 12%
Iveco 11,77%
Scania 10,68%
Daf 10,68%


Mersun jälkeen vääntö on tasaisempaa.

In 2020, DAF held a market share of 16.3 percent in the heavy truck sector, a slight drop compared to its 2018 record of 16.6 percent. By contrast, DAF accounted for 9.5 percent of sales in the light truck market. Compared to its 2019 figures, DAF has had a stable year in Europe despite the economic insecurities of the Covid-19 pandemic, having lost an insignificant amount of market shares in the light trucks segment. Comparatively, Toyota, Volkswagen and Daimler were the leading auto and truck maufacturersworldwide in 2019.

Lähde: DAF European truck market share 2012-2020 | Statista

Sitten Vähän vielä varmisteli tuota jenkkien tilastoa

Helmikuussa 2021 Class 8
Freightliner 43%
(Kenworth 11% ja Peterbilt 10%)
Lähde: https://www.ttnews.com/articles/class-8-retail-sales-rise-77-january

Huhtikuu 2021:
Class 7 Freightliner 42% Market share
Mutta sitten riski, Kenworth ja Peterbilt yhteensä 34% (Toyotan yhteistyö Kenworthilla joata myöhemmin lisää)
Class 6 taas Freightliner vie 1-1 jaetun voittosija Navistar kanssa.
Class 4-5 Fordilla vahva, en tiedä tekeekö Hyzon yhteistyötä, jossain presentaatiossa oli Ford logo.
Lähde: https://www.ttnews.com/articles/medium-duty-sales-rise-april-clear-19000

Tilasto maaliskuu 2021:
Freightliner 41% ja vertailuksi kevyt (Class 4-7) Ford 34% ja Freightliner 23,5%.

Sitten hieman asiaa DAF vety urakasta yleisesti:

While DAF is actively exploring and testing hydrogen combustion engines, it also believes it would be a huge mistake to throw away all the benefits of the combustion engine. There is a lot of speculation around the future of zero emission vehicles, but DAF Trucks are taking a practical approach looking at all of the possibilities open to it without backing winners at this point.

Hydrogen is one of the most promising routes to achieving zero-emission powertrains for long haulage transport when using wind or solar power to produce it. Like other truck manufacturers, DAF is exploring fuel cell technologies powered by hydrogen, but in addition to that, the Dutch manufacturer is also investigating the potential of hydrogen to fuel a combustion engine.

Lähde: https://powertorque.com.au/daf-is-actively-exploring-and-testing-hydrogen/

Ja lisää: Hydrogen - DAF Countries

Powering trucks with hydrogen

Hydrogen is certainly an option in the long term for powering trucks. In fact, there are two different options:

- a fuel cell that uses hydrogen to generate electricity to power the electric motor
- or using hydrogen as a fuel for the combustion engine.

Initial trials

Together with Toyota and Shell, DAF’s parent company PACCAR has been exploring various hydrogen options. The first hydrogen-powered trucks have already been tested in the port of Los Angeles. The findings from these trials will be shared with DAF so that we can start experimenting with the technology in Europe. If we want to achieve a real breakthrough with this type of technology in the future, it is essential that the first steps be taken now. And that is exactly what we are doing.

Lähde: Hydrogen - DAF Countries

Tässä huomio, Paccar on emoyhtiö johon kuuluu Daf, Kenworth, Peterbilt.

Emoyhtiön Kenworth ja Toyota testaa vetyrekkoja liikenteessä Californiassa. Esittely videolla kerrotaan että ¨piikkitehoa¨ olisi 560 hevosvoimaa. Tuo lause ei kyllä kerro muutakaan speksejä itse tavarasta, tarkempaa tietoa ei ole vielä löytynyt. Kiinnostaisi esim se tehotiheys ja paljon tuottaa tehoa normaalissa ajossa pitkässä kuormituksessa.

Tämä voi olla potentiaalinen uhka Hyzonille koska Gen 3 kenno muistaakseni tuottaa 370kw joka on noin 500 hevosvoimaa. Muta toisaalta Hyzonin kennon on testattu markkinoiden parhaaksi. Toyotan yhteystyöstä ei ole kerrottu montako kennoa he ovat yhdistäneet, voihan se olla että Mirain kennoja on lyöty peräkkäin vaikka 3kpl. Tästä joku enemmän tietävä voisi vähän valottaa muita?

Kenworthilla on ollut myös yhteistyökuvio Hexagon Puruksen ja Ballard Powerin kanssa ja ovat testanneet kennojakin yhdessä. Ballardin kennot ovat ainakin aikaisemmin olleet tehotiheydeltään jälleen kerran Hyzonia huonompia.
Tuosta uusimmasta (Ballard’s 8th generation fuel cell module, FCmove™) en vielä dataa ole nähnyt.
Lähde: Class 6 Fuel Cell Electric Truck Powered By Hexagon Purus & Ballard Launched At ACT Expo (fuelcellsworks.com)

Daf itse ei tunnu kehittävän siis tekniikkaa vaan emoyhtiö hoitaa sen Kenworth ja Toyotan avulla.

Toyota tai Ballard Power valmistaa kennot ja alusta on Kenworthin.
Daf kuitenkin kertoo että tutkii vedyn mahdollisuutta polttomoottorissa, ei polttokennossa. Tuohon en itse usko kyllä pitkällä tähtäimellä. Uskon että joutuvat kopioimaan polttokennon joltain emoyhtiön kumppanilta ajan kuluessa.

Daf sivulla ei ole mainintaa Hyzonista, varmaan johtuen yhteistyöstä Toyotan kanssa.

Tuolla vähän lisää kilpailijasta: https://powertorque.com.au/hydrogen-powered-fuel-cell-kenworths/

Recently the Port of Los Angeles unveiled a new batch of hydrogen powered fuel cell Kenworths and the opening of two hydrogen fuelling stations as part of its strategy to reduce emissions.

Under the $82.5 million Shore-to-Store project, more than a dozen public and private sector partners have teamed up for a 12-month demonstration of the zero-emissions trucks, including Toyota, Kenworth and Shell.

Toyota Motor North America, designed and built the powertrain’s fuel cell electric power supply system, Kenworth designed and built the trucks with Toyota’s fuel cell electric system; and Shell designed, built and will operate the project’s two new high-capacity hydrogen fuelling stations.

Toinen uhka on Volvo ja Daimlerin liittouma polttokennojen kehitykseen liittyen:
In 1Q 2021, Volvo group also created a new joint fuel cell company called CellCentric in cooperation with Daimler Truck, aiming to make it a leading global manufacturer of fuel cells.

Sitten vielä Huyndai, tosin heillä ei tuolla Diesel puolella ole riittänyt myynti listoille asti joten raskaammat veturit tuskin Euroopassa/Ameriikoissa Huyndaita valitsee?
Olen aikaisemminkin asiaa täällä pohtinut ja tullut siihen tulokseen että osien ja huoltojen kannalta varsinkin jenkeissä fiksuin vaihtoehto olisi valita runko omalta mantereelta jonka varaosien ja huoltojen saatavuus olisi taattu. Tämä korostuu varsinkin raskaassa liikenteessä. Hyundailla on tavoitteita myös US markkinoille ja Kiinaan.

In the U.S., Hyundai reckons it is collaborating with logistics leaders to supply mass-produced fuel cell heavy-duty trucks. The company revealed the fuel cell-powered Neptune Concept heavy-duty truck at the North American Commercial Vehicle Show in October 2019, hinting at what the future holds and Hyundai’s plans for it. The North American market will be getting a 6×4 prime mover. By 2030, Hyundai says it expects more than 12,000 fuel cell trucks to hit the U.S. roads.

Hyundai is also working with various parties in China, which aims to get 1 million hydrogen vehicles on its roads by 2030 as the country’s hydrogen industry is on a sharp growth trend, creating massive potential. Three fuel cell electric trucks are scheduled for launch in China: a medium-duty truck in 2022, a heavy-duty truck is planned to follow.

Rekkamarkkinan kokoa isolla kirkolla:

Last year the US heavy duty truck market grew by 10.3 per cent, from 250 545 units in 2018 to 276 348 heavy truck sales in 2019. While impressive, this wasn’t a record; back in 2006, more than 284 000 vehicles hit the road.

While the United States market was buoyant last year, the two North American Free Trade Agreement (NAFTA) countries, Canada and Mexico, also had a good 2019. Overall, last year in the NAFTA area, about 340 000 trucks hit the road, compared to the 300 000 units of 2018, which was already considered an excellent year.

The Daimler group, with the Freightliner and Western Star brands dominates the heavy duty segment. Freightliner alone enjoyed a market share of 36.5 per cent in December 2019. Practically, this means that more than one in three new heavy duty trucks in the United States is a Freightliner-badged vehicle. Daimler’s market share in medium duty was 37 per cent in 2019, slightly down from 38.4 per cent in 2018.

Huom: Ilmeisesti jenkeissä Daimler groupiin kuuluu Freightliner ja Western Star.

Tästä copy paste esityksestä on tullut jo hävyttömän pitkä mutta yksi hyvin markkinoita kuvaava läsy vielä loppuun jossa vähän mittakaavaa EU markkinoista.


:hot_face: Edit: jos tämän tutkimiseen käytetyn ajan käyttäisin töiden tekemiseen niin varmaan olisi muutaman viikko ansion verran tiliä tehnyt.

152 tykkäystä

Kiitos paljon tiivistelmästä! Tästäkin tulee kyllä mieleen, että jos ensi vuoden puolella kauppaa ei ala tulla ovista ja ikkunoista, niin sitten alkaa mennä kilpailu aika kovaksi ja täytyy alkaa pohdiskella exittiä. Vetyinfraa suunnitellaan ja rakennetaan niin kovaa vauhtia, että ensi vuodelle lataan paljon odotuksia. Mutta mikäs tässä toistaiseksi holdailessa.

5 tykkäystä

Uus urbino 12 palanu hollannissa:Nieuwe waterstofbus in vlammen op bij brand Arriva, sein brandmeester gegeven - Omroep Gelderland
https://images.regiogroei.cloud/2456x1380/6afff031-9e4c-3abb-a6f3-9ddda862d1cd.jpg

Onneksi turvasysteemit toimivat ja vetysäiliöt ei palanu

5 tykkäystä

Hieno tiivistelmä, kiitos tosiaan siitä. Kilpailu tulee kiristymään ja jotenkin eniten koen uhkana Toyotan ja myös Hyundain panostukset. Toyotalla on vahva brändi maine myös Jenkeissä.

2 tykkäystä

Kiitos @uhrilahja ! Teit kovan työn! :muscle:
Kilpailu on onneksi hyvästä. Onneksi Hyzonin etuna nään silti etteivät rakenna koko ajoneuvoa itse. Mut aika näyttää… ensi vuosi tulee olemaan mielenkiintoinen!

Tuohon @sniffer linkittämään artikkeliin liittyen tämä korostui itselle, positiivisessa mielessä;

”It was feared that the hydrogen tanks would explode, but this did not happen due to the safety system in the bus itself.”

No nyt on joku testannut et räjähtääkö miten helposti jos sattuu ajoneuvo palamaan :sweat_smile:

4 tykkäystä

Ei kait noi muut kilpailijoita ole. Hyvä vaan, jos edesauttavat tankkausverkoston rakentamista käyttövalmiiksi ja tuovat vetykäyttöisyyttä tunnetuksi.

7 tykkäystä

Ballardin vetykamat sisällä näissä busseissa.

6 tykkäystä

Pisteet tästä :+1:. Mielestäni jossain Hyzonin esityksessäkin oli DAF:n ja Freightlinerin markkinaosuuksista mainittu. Hyzonin strategiasta on hyvä huomata että ajoneuvot myydän Hyzonin brändillä ja yhteisyritykset on huolto/modifikaatiopajojen kanssa, ei itse korinvalmistajien kuten Nikolalla (Iveco, myydän Nikolan brändillä) ja Plug Power:lla (Renault pakuissa, myydän Renaultin brändillä). Olisi mielenkiintoista tietää, että onko Hyzonilla minkäänlaisia yksinoikeuksia, tai edes taattuja oikeuksia Freightlinerin ja DAFin runkojen käyttöön. Onko mahdollista että jonkun kolmannen osapuolen sopimuksen kautta Hyzon ei enää saisikaan näitä koreja käyttöön… Ainahan lienee mahdollista ostaa niitä muuten kuin suoraan valmistajalta, mutta uudelleen brändäämiseen liittynee sopimusteknisiä kuvioita. Huomiona kuitenkin että Hyzonin kilpailija Hyliion käyttää Peterbuilt runkoja. Olisivatkohan halunneet suositummat Freightlinerit, mutta eivät Hyzonin diilin takia saaneet? Lienee kuitenkin todennäköistä että mikäli Hyzon menestyy, taivoite tulee olemaan oman rungon suunnittelu ja valmistus. Epäilemättä ajatus olisi myös myydä samoja malleja kaikilla mantereilla. Jos nyt olisi solmittu yhteistyörityksiä korivalmistajien kanssa, tässä lienisi haasteita.

Kenworthin ja Toytotan 560hv piikkitehosta sellainen huomio että korkea piikkitehohan on kohtuullisen triviaalia saavuttaa koska bufferina toimivalta akulta saadaan kuitenkin helposti hetkellisesti paljon tehoa. Ei sillä etteikö olisi selvää että kilpailua tulee olemaan ja jossain vaiheessa kaikilla valmistajilla on tarpeeksi tehokkaat kennostot. Sitten kilpailu siirtyy hintoihin (ja luotettavuuteen). Tässä uskon Hyzonin olevan vahvoilla pitkän kokemuksen turvin.

Hyzonin tavoite on selvästi muodostua pikkuhiljaa uudeksi globaaliksi toimijaksi raskaassa liikenteessä joka suunnitelee ja valmistaa omat ajoneuvot mahdollisimman pitkälle itse (yhteistyöyritysten kanssa) ja myy ne oman brändin alla. Kovin suurta markkinaosuutta ei tarvitsisi haalia kun 10x nykyinen markkina-arvo olisi perusteltu. Luulisi että tämän epäonnistuessa Hyzonista voisi tulla Cumminsin tapainen toimija. Cumminsinkin markkina-arvo on 35 miljardia…

15 tykkäystä

Australiaan isoja vetyuutisia. Hyzon Zero Carbon Alliancen jäsen Woodside Energy perustaa suuren vedyn tuotantolaitoksen. Sinisellä vedyllä alkuun ja myöhemmin myös vihreää.

H2Perth is a phased development that, at full potential, would be one of the largest facilities of its kind in the
world. It would produce up to 1500 tonnes per day (tpd) of hydrogen for export in the form of ammonia and
liquid hydrogen.

As well as meeting a shared goal of hydrogen export from Western Australia in the second half of the decade,
Woodside aims to support State initiatives to stimulate local hydrogen demand, particularly in the transport
sector and among local heavy industry. Local refuelling stations can be built independently of the export
project timelines and could operate as early as 2023, subject to approvals and customer demand.

Woodside will now begin community engagement on the H2Perth project along with detailed progress with
customers. Subject to necessary commercial and regulatory approvals, and a final investment decision,
construction is estimated to start in 2024.

Tuolta löytyy lisätietoa.
https://www.woodside.com.au/media-centre/announcements

29 tykkäystä

Ei tuossa kyllä mitään uutta infoa ole. Vanhat jutut päälleliimattuna. Vai?

4 tykkäystä

Ensi vuonna odotan Hyzonilta varsin hyvää suorittamista. Isoja isoja poikia tarvitaan vedynjakelun parantamiseksi ja markkinoiden laajentamiseksi. 2023 eteenpäin on erittäin vahvaa kasvua odotettavissa koko vetyalalla. Olen aivan varma että kysyntää on tarjontaa enemmän.

Vuoden 2021 kapasiteetti on se 1000 autoa. Nyt on maailman menosta johtuen kysymysmerkki se, että kuinka paljon ne voi niitä tosiasiassa toimittaa. Kysymysmerkkejä on työvoiman saatavuudessa, sirupulan vaikutus ja logistiikka-alan haasteet kokonaisuudessaan. Nämä kaikki koskee tietty kaikkia yrityksiä. En vielä ensi vuoden perusteella tekisi liian hätäisiä päätelmiä. Nuo globaalit ongelmat meinaan saattavat vaikuttaa negatiivisesti toimituksiin, mutta samaan aikaan yksittäinen yritys ei noille minkään mahda.

Vaatinee vähän malttia tämä koronan jälkeinen maailma.

14 tykkäystä

Näin aloittelevana sijoittajana pohdin, että millä tekijöillä voi selittää Hyzonin kurssilaskun? Voiko nyt sanoa, että tämä yhtiö oli aiemmin roimasti ylihinnoiteltu, aiemmin koettu hype on laskusuunnassa ja on tapahtunut muutos sijoittajien psykologisessa näkemyksessä? Voiko tällaisen taantuvan kehityksen osoittaa jollain muilla mittareilla kuin pörssikurssilla? Mikäli ei, voiko tällöin olettaa asian olevan päinvastoin, ja yhtiön osake olisi jo alihinnoiteltu markkinoilla?

2 tykkäystä

Olikos tämä jo täällä? https://www.bbntimes.com/society/zeroavia-selects-hyzon-motors-to-power-its-test-flights

ZeroAvia Selects Hyzon Motors to Power Its Test Flights

19 tykkäystä

Lukemalla tämän ketjun läpi syyskuun puolesta välistä saakka, niin suurin syy kurssilaskuun selviää helpolla.

13 tykkäystä

Hyzon mainittu. Nikola myös, mutta ei kovin hyvässä valossa.

8 tykkäystä