Ajattelin avata oman ketjun IBM:lle, jota olen seurannut kohta 20 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Yhtiöhän ei esittelyjä varmasti kaipaa, 109 vuotta sitten perustetun firman historiaan mahtuu lukemattomia käänteitä ja tuotteita jotka tekevät IBM:n brändin erittäin hyvin tunnetuksi vielä tänä päivänäkin. Jos pikakelataan viimeisen parin lähivuoden tapahtumiin, seuraavia asioita markkinat seuraavat tällä hetkellä erityisesti:
-
yhtiön toimitusjohtajana aloitti keväällä intilaissyntyinen Arvind Krishna, josta varmasti toivotaan Satay Nadellan (Microsoftin CEO) kaltaista sateentekijää. Arvind on edeltäjäänsä Ginny Romettyyn verrattuna enemmän teknologiaihminen, ja hänen tukenaan toimii Jim Whitehurst joka toimi RedHatin toimitusjohtana kevääseen asti.
-
IBM osti historiansa suurimmassa yrityskaupassa pari vuotta sitten RedHatin 34 miljardin taalan hinnalla. Tämän transaktion rahoittamiseksi IBM on velkaantunut rajusti. RedHattia ei integroida osaksi muuta IBM:ää, vaan se toimii itsenäisenä yhtiönä.
-
RedHatin liiketoiminta on kasvussa, mutta se on liikevaihdolla mitattuna alle 10% koko yhtiön liikevaihdosta ja kasvu ei riitä kompensoimaan yhtiön muiden osien supistumista.
-
viimeisen 10 vuoden ajan yhtiön perinteiset kivijalat (infraulkoistusbusiness eli GTS, perinteiset ohjelmistot, laitteistot) ovat supistuneet pilviratkaisujen vallatessa markkinoita. IBM:n on rakentanut omaa IBM Cloud -pilvitarjontaa sekä orgaanisesti että yrityksiä ostamalla (mm. Softlayer 2013), mutta se on jäänyt pahasti AWS, Azuren, Google Cloudin ja muiden keskisuurten toimijoiden jalkoihin.
-
yhtiö on tehnyt merkittäviä investointeja terveydenhuollon alueelle noin 5 vuotta sitten Watson Health -brändin alla, tavoitteenaan yhdistää IBM:n teknologiaratkaisuja (mm. Watson-tekoälyä) terveydenhuollon toimialaratkaisuihin (mm. Truven Analytics, Explorys, Phytel, Merge Healthcare ja monet muut yritysostot). Näistä ei juuri ole puhuttu enää viime aikoina.
Yhtiö raportoi Q2-tulokset ensimmäisten joukossa 20.7.2020.