Osakesijoittaminen

Ilmastonmuutos ja pörssi

Olen miettinyt missä vaiheessa ilmastonmuutos aiheuttaisi pörssiin vähän dramaattisemmin.

Minkälaisissa tilanteissa se tapahtuisi?

1 tykkäys

En usko että se tulee vaikuttamaan tasaisesti kaikkialla. Ilmastokriisistä kärsii ensin ja eniten kehitysmaat, ja joidenkin arvioiden mukaan se veisi heikoimpia vuosikymmeniä taaksepäin kehityksessä.

Itse olen pessimistisempi. Pelkästään subprime-kriisissä näimme miten suhteellisen pienetkin asiat voivat laukaista domino-reaktion.

Ilmastonmuutoksen osalta esim. seuraavat voisivat realisoitua melkeinpä samaan aikaan;

• Ruokatuotannon vakava häiriö
  • Jatkuvat tulvat jotka romahduttaisivat rannikkoalueiden rakennusten arvon
  • Matkustamisen romahdus

Nämä asiat vaikkapa vuoden sisään aiheuttasivat pahaa jälkeä?

Siinäpä hyviä kysymyksiä. Olen joskus kans koittanut miettiä samoja kysymyksiä. Kymykseen missä vaiheessa ilmastonmuutos vaikuttaa “pörsseihin vähän dramaattisemmin” ja minkälaisissa tilanteissa on vastausvaihtoehtoja ja eri skenaarioita tässä vaiheessa mielettömästi ja oikean vastauksen arvailu on pitkälti spekulointia, varsinkin mitä pidemmälle asiaa ajattelee. “Hyvässä” skenaariossa esimerkiksi ilmasto muuttuu hiljalleen jatkuvasti ja ihmiskunta osaa sopeutua sen mukaan, siinä sitten markkinat käyttäytyvät miten käyttäytyy. Pahassa skenaariossa ihmiskunta ei osaa varautua piileviin katastrofeihin ajoissa ja siinä voi tapahtua sitten mitä vain koko yhteiskunnalle, onko siinä sitten enää väliä paljonko salkkusi on miinuksella? Ehkä ilmasto vaikuttaa ihmiskuntaan, globaaliin talouteen ja markkinoihin merkittävästi vasta sadan vuoden päästä. Ehkä se vaikuttaa aluksi vain tiettyihin maailmankolkkiin ja siellä sitten talous laskee ja sitä myöten markkinat laskee. Ennustamattomia asioita tapahtuu ja tulee tapahtumaan aina.

Mielestäni asiaa on helpointa lähestyä sitä kautta, että ilmastonmuutos on jo täällä ja sen vaikutuksia näkee jo. Miten ilmastonmuutos on tähän mennessä vaikuttanut markkinoihin/talouteen tai ihmiskuntaan ja missäpäin maailmaa eniten, entä miten jatkossa tämä kehittyy tästä?

Asiaa voi myös ajatella sijoittajan näkökulmasta, miten voi hyötyä tästä? Valitsemalla salkkuun yhtiötä jotka osaavat varautua ilmastonmuutokseen tai jopa hyötyä siitä?

2 tykkäystä

Itse uskon siihen että ihmiskunta tarvitsee vähän rajumman shokin jotta asiaan reagoidaan päättäväisesti ja tuntuvasti… Tämä todnäk tarkoittaa markkinoilla myös turbulenssia.

Tällöin varmasti kaikki osakkeet ottavat hittiä ja toisaalta jotkut turvasatamat pärjäävät, varsinkin primitiivisemmät kuten kulta.

Sijoittajana strategia tällä hetkellä olisi varmaan pitää jotain hedgenä, esim juuri kultaa, jonka voi sitten käyttää turbulenssissa likvidinä ja ostella aliarvostettuja kohteita?

Jos tämä skenaario toteutuu, lienee kiinnostavaa mitkä kohteet ovat järkeviä.

Luulisi että turvallisena pidetty vakuutusala ottaisi kovastikin hittiä?