Tekee mieli kirjoittaa tähän ketjuun, vastaus, kun sanoisin itselläni olevan jonkinlainen kokemus hajauttamisesta. Salkkuni sisältää varmaan kaikki moitteet mitä tästä ketjusta ja hajattamisesta löytyy. Liika osakkeita, rahastoja ja ETF:iä joissa on pällekkäisyyksiä. En tiedä tarkkaa osakkeiden määrää, mutta salkussa on ollut yli satariviä ja varmasti tällä hetkelläkin.
Pidin Zizzlerin vastauksesta, kulut eivät ole tärkeät vaan absoluuttinen tuotto. Itse pidän kuitenkin kuluja tärkeänä, mutta minulle on tärkeää, että raha tekee töitä minulle. Jollet muuta keksi niin sijoita indeksiin ja on aika hyvä ohjenuora. Olen lukenut tutkimuksen, jossa sanotaan, että eräs eräs indeksien menestystä selittävä tekijä ammattilaisia vastaan on korkea sijoitusaste. Kovat nousupäivät on yllättäviä. Yllättävän nousun näin viimeksi tänään pörssissä.
Hajauttamista ei pidä tehdä hajauttamisen vuoksi. Alkuun mainitut 10 sijoitusta varmasti riittävät. Warren Buffett on maailman parhaaksi sijoittajaksi tituleerattu joka keskittää sijoituksiaan ja väheksyy hajauttamista. Hänen salkustaa 42% edustaa Apple. Montako osaketta luuletta hänen salkusta löytyvän? Liikaa hajautusta? Olen kuullut sanottavan salkku on käytännössä indeksi. No minulla on sitten Berkshire Hathawayn muodosssa Amerikka indeksi.
Mutta arvatkaapas mitä. Minulla on yli 10 amerikka indeksirahastoa tai ETF:ää. Karmeaa päällekkäisyyttä eikö totta? Mutta arvakaapa mitä, salkussani ei ole yhtään samaa indeksiä seuraavaa rahastoa. Salkkuni on hankalasti seurattava, mutta osaan silti kertoa teille suuriman sijoituksen. Yllätys yllätys, se on Apple. Voitte käydä kurkkamassa salkkuani Sharevillessä. Apple ei paista suoraan suurimapana, mutta se on sitä, Tämä johtuu siitä, että haravani haravoi montaa kautta salkkuun. Täsmälleen sama osake, kuin menestyneellä sijoittajalla. Apple on isoin sijoitus myös useimmissa maailma ja USA indekseissä. Edellä mainittiin IUSQ. Esitän kysymyksen tiettääkö joku mikä on sen 4 suurin sijoitus. Se on ISHARES MSCI INDIA UCITS ETF. Tämä on minusta kummallista.
Edellä puhuttiin kuluista. Useamman ostaminen maksaa enemmän. Jotta salkku olisi yksinkertainen saattaa sitten joutua myymään. Jos myy vähän kulut on pienemmät eikö totta. Edelleen, jos omistan nyt Vanguard Developed World UCITS ETf 0,12% kuluilla ja IShares MSCI EM IMI UCITS ETF 0,18% kuluilla niin kuluni on edullisemmat kuin IUSQ 0,20% kuluilla. Jos sitten olen ostanut siihen vähän lisäksi Applea niin en maksa siitä hallinnointikuluja. IUSQ taas omistaa ETF:ää, josta maksetaan 0,30% kulkut? ja perii itse 0,20% kulut. Minusta minä tiedän paremmin mitä omistan ja kulut on alhaisemmat, vaikka minulla kolme eri sijoitusta.
Väitteesen salkkua ei ehdi seuraamaan kerron salkustani tälle vuotta muutaman tapahtuman. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja mielestäni sijoitusteni tilanne muuttui. Myin välittömästi salkustani Seligson Russain Prosperityn, koska sodassa olevan maan sijoituksia ei kannata omistaa. No myyntejä tuli muitakin ja nämä seuraavat näkee Sharevillestä. Myin Nokian Renkaat, koska pääosa tuotantolaitoksista oli Venäjällä. Vaikeuttaa toimintaa kovasti, jos tuotanto “sodan keskellä”. Salkussa oli Fortumia, joka omistaa Uniperia, joka “pelaa suojauksilla”. Mitä näille tapahtuu ei ollut minkäänlaista käsitystä, mutta hyvää ei ollut luvassa Fortum sai lähteä. Harmitusta oli, kun poihdin myyntiä aiemmin, kun firma lähti mallisalkusta, huomattavasti korkeampaan hintaan. Nämä esimerkit laitoin siksi, että minulla on satojen rivien salkku ja siivosin varsin lyhyeen aikaan salkusta Venäjä rippuvaiset yhtiöt. Sijoitusuunnitelmassani lukee, pysyttele sijoituksilla sodan sivusta katsojana.
Minusta sijoitus on prosessi. Rahan pitää olla kokoajan töissä ja pitää ostaa parastuotto-odotus. Jos on hyvä tilaisuus pitää myydä heikoin tai heikoimpia. Kun kokoajan ottaa parasta ja poistaa heikointa pärjää hyvin. Kaupankäyntimäärä ja kauppojen koko pitää laittaa niin, että kulut pysyvät kurissa ja salkku tavoitteissa. Charlie Munger sanoi, että sijoittajan tärkein ominaisuus on osata istua. Sijoitus selvitetään, tehdään ostos. Jos kaikki menee kuin odotat pitää vain istua. Jos olisin aikanaan karsinut joitakin pieniä sijoituksia niin minulla ei olisi salkussa esimerkkinä Reveniota. Aikanaan ostin pikkupossan (Done Solution nimellä) sitten olen vain istunut.
Jonkunlaisen lähtölaukan olen ehtinyt seuraamaan huolimatta suuresta sijoitusmäärästäni. Tässä vaiheessa vain miettii miksi ei panostanut enemmän. Se hajautus…, mutta en oikeasti kuitenkaan tiennyt, että tulevaisuus on noin loistava. Minusta silti kannatti hajauttaa vaikka osto oli alle 1000€. Kertalutoinen 5-8€ kulu ei nyt tunnu suuren suurelta.