Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Onkohan vastaavaa (koko maailman) euro hedged-ETF:ää olemassa? Jos kuitenkin euroilla leipänsä ostaa eikä halua valuuttakurssia yhtälöön.

Onhan nuita. Laitan nordnet hakutuloksen, kun en ole mihinkään nuista sen tarkemmin perehtynyt. Kulujahan hedgeäminen todennäköisesti lisää selvästi. Harvoin nuita näkee suositeltavan.

Saako pyytää osaston jäseniltä näkemystä omasta indeksi portfoliosta. Sijoitan Handelsbankenin USA indeksiin kuukausittain. Mieli tekisi ottaa siihen hieman jotain muuta kylkeen, ihan vaan hajautusmielessä. Tällä hetkellä harkitsen IUSN (World Small Cap, kulut 0,35%), sillä se omaa mielenkiintoisia yrityksiä, vaikka globaali hajautus ei tuon kanssa tapahdu. Tarviiko tapahtua? Ei välttämättä. Aasiaa ja koko maailmaa vähän tekisi mieli hakea, mutta luotan kuitenkin jenkkien talousveturin toimintaan kuin Jugoslaviaan. Noille kahdelle rahastolle painotus voisi olla ehkä 75 % Handelille ja 20 % pienelle market capille. Loput 5 % haluaisin pitää suorissa osakepoiminnoissa.

Ja mielenkiintoisena vaihtoehtona pienen market capin vaihtoehdolle voisi olla joko Nordnetin Norja tai Ruotsi rahasto (kulut 0%).

edit: Yön yli mietittyä ja vertailtua eri markettien p/e lukuja yms, tulin päätökseen, että tuo 75 % pysyy Handelin USA ja 20 % menee Handelin Eurooppa rahastoon. Lopuilla 5 % teen mitä lystään.

Jenkki pörssin p/e on aika huima verrattuna euroopan ja euroopan indeksistäkin löytyy todella laadukkaita brändejä. Mukavaa tasapainoitusta jenkkimöyhötykselle, ehkä. Kiitos henkisestä tuesta kaikille.

4 tykkäystä

Minkälaista juoksevat palkkiot prosenttia olette pitäneet kipurajana rahastoille?

Mietin tässä lapselle noin 20 vuoden sijoitushorisonttia, täysin passiivista 1x kuukaudessa ~100€ / kk. Varmaan jakaisin kahteen tai kolmeen rahastoon.

Periaatesyistä haluaisimme sijoittaa mm. Storebrand renewable energyyn, mutta menee yli prosenttiin ja olen miettinyt 0,5% about maksimina.

Tietty tuon tyyppisessä rahastossa on isompi volatiliteetti kuin esim. Storebrand gloablissa, eli sillä lienee perustellaan suurempi juokseva kulu.

(Mitä luultavammin sijoitan globaliin ja 1,2 muuta esim. renewable + emerging tjms.)

Noin pienellä summalla vaan mahdollisimman halpaan globaalin rahastoon ja unohdat nuo muut. Varsinkin temaattiset rahastot.

E: @Letkajenkka sitten esim Handelin EU rahasto ja Storebrandin Japani siihen mukaan. Saa hyvin muutettua maantieteellistä hajautusta. Tai pölhölän tripla, suomi ruotsi norja 0% kuluilla (toistaiseksi)

EM olisi varmaan hyvä, mutta halvin taitaa olla 0.5% mikä on imo aika paljon.

8 tykkäystä

Hiukan vaan harmittaa Storebrand globalin vahva jenkkipainote, mutta se on nyt varmaankin hyvä sitten.

Puhutaan puhtaasti lapsilisien sijoittamisesta joten summakin sen mukainen.

Oiskohan Nordeankin passiivinen maailma - rahasto just sen 0.5% :thinking:

Muistini mukaan B-versio oli se osingot uudelleensijoittava, mutta saatan muistaa väärinkin…

2 tykkäystä

Automaattisestihan tuo jenkkien paino muuttuu. Vaikka nyt se on suuri, niin 20v päästä prosenttiosuus voi olla aivan toinen.

6 tykkäystä

Storeband Global all countrie 0,31 kuluilla antaa laajemman kattauksen eli koko maailma, myös kehittyvät maat, ja ETF SPYI lisäksi small capit, mutta ei kuulu Nordnetin kuukausisäästettäviin

1 tykkäys

Storebrand Global All Countries A EUR kuuluu kyllä kuukausisäästöohjelmaan. Minullakin menee sinne joka kuukausi rahaa.

Tarkoitin että SPYI ei kuulu kuukausisäästöohjelmaan, Storebrandin rahastoja voi.

Mikä siinä jenkkipainotuksessa erityisesti harmittaa? Sehän on täysin markkinapainotuksen kokoinen.

Onko sulla jotain tietoa siitä että globaaleilla ex-US osakemarkkinoilla tuotto-odotus olisi lähitulevaisuudessa parempi kuin US markkinoilla?

US painotuksen pienentäminen on aktiivista vedonlyöntiä jenkkejä vastaan, sellaiselle kannattaa olla hyvät perusteet. Menneinä vuosina se on vieläpä ollut tymäkästi hävinnyt arpa.

10 tykkäystä

Mun tekisi mieli alkaa sijoittamaan säännöllisesti indeksirahastoon, mitä kuluja siitä tulee, kun juoksevat kulut on 0,20%

Jos valuutta on sama eikä ole merkintä- tai lunastuspalkkioita, siinä ne varmaan on. Kulut on eritelty rahaston esitteessä. ETF-rahastojen osalta välityspalkkiot huomioitava.

Haussa olisi hieman näkemystä kokeneemmilta ETF-/rahastosijoittajilta omiin suunnitelmiin liittyen. Sijoituskokemusta itseltä löytyy n. 15 vuotta ja on tullut kokeiltua vaikka minkälaisia instrumentteja ja kohteita, onneksi erittäin onnistuneesti. Olen suurimman osan ajasta keskittynyt startuppeihin sekä suoriin osakesijoituksiin. Nyt on tullut aika kuitenkin pienentää riskiä (ja tuotto-odotusta) ja ottaa hieman passiivisempi ote. Rahastot ja ETF:t olen jättänyt ennen huomioimatta kokonaan ja nyt vasta opiskellut näitä mahdollisuuksia. Kiitos vain jo nyt kaikille kirjoittajille, täältä on löytynyt hyvää materiaalia. Mm. tuon Ben Felixin videot ovat olleet mielenkiintoista katsottavaa.

Olen siis päättänyt että valikoin muutaman ETF:n (maks 5) pitkään pitoon. Miksi en osta vaan yhtä esim. koko maailmaan kohdistuvaa niin siksi että haluan itse painottaa valitsemiani alueita. ETF:t eivät ole ainoat sijoituskohteet vaan tarkoitus on silti jatkaa myös tuolla riskisemmällä puolella, lähinnä siksi että se on kivaa ja ainakin toistaiseksi kannattavaakin.

Näitä rajauksia olen miettinyt: Fyysisesti replikoiva, kasvuosuus, passiivisesti hoidetut, pienet kulut, ei toimialaan keskittyvä, enempi maantieteellinen hajauttaminen, osakeindeksit, Venäjä ja Kiina rajattu ulos, jos mahdollista niin laatuosakkeisiin painottuva.

Nordnetin kautta valinnanvaraa löytyy niin paljon että vaikka rankalla kädellä olen karsinut niin silti sieltä löytyy tutkittavaa. Tästä olenkin short-listannut jo muutamia vaihtoehtoja ja painotuksia. Ostot tarkoitus toteuttaa n. puolen vuoden aikajänteellä edes lyhyen aikahajauttamisen takia.

USA 40%
Ei vielä mitään hajua että mitä valitsen. Seuraisiko vain SP500 vai jotain muuta.

Eurooppa 35%
Mahdollisesti tämä
Lyxor Core STOXX Europe 600 (DR) - UCITS ETF Acc

Japani 15%
Joku näistä:
Amundi MSCI Japan UCITS ETF Acc
Amundi Prime Japan UCITS ETF DR (C)
iShares Core MSCI Japan IMI UCITS ETF USD (Acc)
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF - (USD) Acc

Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia and the United Arab Emirates. 10%
Ei vaihtoehtoja
Xtrackers MSCI GCC Select Swap UCITS ETF 1C

Onko muilla suosituksia tai ideoita lähteä karsimaan vaihtoehtoja varsinkin Euroopan ja USAn suhteen?

10 tykkäystä

Olisi tarkoitus palata tauon jälkeen tutun ja turvallisen indeksirahastosäästämisen pariin. Mitäs palstatoverit ovat mieltä OP:n indeksirahastoista? OP-Aasia Indeksirahastoa olen itse pohdiskellut, sillä Japanin vahva painotus rahastossa kiinnostaa minua. Lisäksi johonkin kehittyvien markkinoiden pienikuluiseen ETF:ään haluaisin OP:lla aloittaa kuukautiseni säästämisen, mielenkiintoisia heittoja otetaan vastaan :+1:

1 tykkäys

Tykkäsin @Deep_Value ajatuksista perus osakeindeksiä laajemmasta portfoliosta.

Olisiko paras mahdollinen hajautus saavutettavissa yksinkertaisesti esimerkiksi pelkästään V60A tai V80A tuotteella? Vai onko tuossa tuotteessa mielestänne haittoja tai puutteita, jotka pitäisi paikata vielä toisilla Etf:llä?

1 tykkäys

Tai onkohan Nordnetissä muita järkeviä hajautettuja portfolio etfiä, joissa tasapainotus tapahtuisi automaattisesti?

1 tykkäys

Mantyla olit mielstäni hyvillä kriteereillä valinnut kohteita. Yhdeksi kriteeriksi voit valita hallinnoitavan varallisuuden tai ETF koko, joka yleensä aika suoraan korreloi sprediin. Spredillä usein saa viimeiset napsut tuotosta, mutta pitkällä aika jänteellä sen merkitys toki menee merkityksettömäksi eikä tietenkään kannata laittaa kulujen edelle, joka on jatkuvaa menoa. Koko samalla mekritsee elinvoimaisuutta. Jos toinen ETF on 10 miljoonaa ja toinen 100 tai tuhat miljoonaa niin kyllä sillä suuremmalla on suurempi merkitys rahastotalolle ja sitä kautta sitä ei mielellän lopeteta tai sulauteta toiseen. Jokainen haluaa olla markkinajohtaja ja oman rahaston koko on 100 miljoonaa suurempi, se 0,01% kuluero on helpompi antaa. Jos nyt on suuri ei tietenkään tarkoita sitä on tulevaisuudessa. Itse olen suosinut taloja joilla on pitkää historiaa ja helppoa löytää tietoa. Jos toisesta löydät 10 minuttissa hyvän käsityksen mihin sijoitat ja millä instrumenteilla ja toisesta et pääse samassa 10 minuutissa kärryille niin itse ainakin uskon, että ensimmäinen kasvaa helpommin kuin toinen. Itse olen yleensä valinnut vain sellaisia sijoituksia joista näen kaikki sijoitukset.

Laitan tähän yhden esimerkin. Minulla on iShares $ Treasury Bond 1-3yr UCITS ETF. Halusin tietää miten korkopapereita erääntyy lähi tulevaisuudessa. Koska korot on nousseet, pitkien korkojen arvot on laskeneet markkinoilla. Eli, jos esimerkkinä 1000$ lainapaperin arvo voit olla 950$. Kun laina erääntyy lainanottaja maksaa koko 1000$ eli tuottoa tulee korot+50$. Minua kiinnosti paljonko tällaista tuloa on tulossa. https://www.blackrock.com/fi/individual/products/251715/ sivulta tieto löytyy mielestäni helposti. Painan holdings klik. Sen jälkeen download holdings klik. Järjestän exelistä omistukset maturiteetin mukaan klik. Homma tehty. Yllätävän usealla toimijalla kaikkien omistusten löytäminen on vaivalloista. Jollei se onnistu yleensä unohdan sijoitukset. Kun myrsky jossain välissä iskee nuo kiinnostavat, se yllättävän halpa ja helppo “henkivakuutus” rahastotalolle. Joku menee konkurssiin niin heti näkee, että osuus 0,5% ja se huomioutu arvossa näin ja sillä selvä. Toisilla ei mitään tietoa. Itse arvostan avoimmmuutta.

10 tykkäystä

Kiitos, hyvät lisäykset! Pitääpä vielä tsekata noiden kokoluokat ja spreadi. Samaa mieltä myös tuosta avoimmuudesta.

Yhden valintaperusteen unohdin alkuperäiseen viestiin kirjoittaa; ETF:n ikä. Sorttasin ulos sellaiset ETF:t, joilla ei ole juuri track recordia. Voivathan ne tuottaa paremminkin kuin moni muut vaihtoehto, mutta tällä kertaa näen sen vain yhtenä lisättynä epävarmuustekijänä.