Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Mistä tietää että ETF on pieni?

Tässä esimerkki. Katselin tuossa yhden ETF:n vaihtoa Frankfurtissa ja huomasin että paria päivää aiemmin oli ollut mainittava piikki vaihdossa, vallan tuhansia vaihdettu, enemmän kuin kuukausiin.

Sitten huomasin että se olin minä kun olin ollut ostoksilla. Summa luokkaa käytetyn nissanin hinta :expressionless:

18 tykkäystä

No koon tietää varallisuudesta. Esimerkkini linkatun ETF:n tiedot tässä leikattuna:

Jos jossakin toisessa on sitten esimerkkinä samassa kohti kaksi numeroa enemmän tietää suoraan, että se tuottaa samalla palkkiolla 100 kertaa enemmän. Kuvan merkintä tavalla minusta ollaan hyvällä tasolla, jos pilkkuja on kolme. Mutta, jos numeroita alkaa olemaan 2-3 enemmän niin sitten aletaan liikkua sellaisissa summissa, että sellaista bisnestä ei mielellään lopeta.

Tässä esimerkki, missä varoja aika vähän, mutta itse olen sijoittanut, koska kutsannuksiltaan parhaita ja uskon kasvuun.

Noin niinkuin yleisesti Eurooppalaiset kaikki ovat melko pieniä Amerikkalaisiin verrattuna ja ottaisin tuotteet sieltä, jos mahdollista. Valikoima on myös parempi.

3 tykkäystä

Tokitoki. Läppänä heitin :face_with_hand_over_mouth:

Mutta tosiaan on hyvä huomata että kokoluokkaa 10M€ ETF:n päivävaihto saattaa joskus olla vain kymppitonnin luokkaa.

Silloin kannattaa pikkupelurinkin muistaa että tuomalla myyntiin kerralla vaikkapa 100k€ satsin saattaa sahata omaan polveensa aiheuttamalla tilapäisen pikku “romahduksen”.

Ehkä?

1 tykkäys

ETF:illä on markkinatakaus, jolloin liikkeseenlaskija pitää yllä osto- ja myyntitasoja. Saattavat ne toki hetkeksi kadota, jos tulee tekninen häiriö tms. erikoistilanne. Kuitenkin se on varmastikin 99 % jos ei enemmänkin ajasta olemassa.

Jos ei ole, niin kyllä sinne joku ilmaantuu, jos huomaakin, että ETF:ää myydään ali- tai ylihintaan.

5 tykkäystä

Onko kellään omakohtaista kokemusta vivutettujen ETF:ien pidempi aikaisesta pidosta? Mahdollisesti dollar cost averaging kokemukset kiinnostaisi.

Ei kokemusta, mutta tuossa juttu asiasta:

4 tykkäystä

Juu homma on varmasti suunnaltasi ymmärretty. 10 M€ ETF:llä voi esimerkkinä kesälomakaudella tulla päiviä ettei vaihdu yhtään lappua. Vähävaihtoisille ETF:lle saattaa poikkeuksellisissa paniikkitilanteissa olla myyntilaita ihan poskettoman alhaalla ja silti kukaan ei osta. Tuossa kirjoituksessa yksi esimerkki, joka kuitenkin kohtuullisen koko luokan ETF. (Itse asiassa kyseessä taisi olla tuohon aikaan suurin ja likvidein ETF pieniin Amerikkalaisiin osakkeisiin.) Enemmän minusta tuollainen robo sekoaa ja töpseli pois tilanne voi aiheuttaa rommin ja voi viedä aikaa, että kukaan uskaltaa ostaa, kun pelätään mikä mättää.

Mutta kuten edellä sanottiin niin kyllä markkinatakaaja yleensä homman hoitaa. Lisäksi, jos NAV ja ETF hinta poikkeea kovasti niin se tekee pelaamisen osuuksilla pitäjälle kannattavaksi.

Edit: Lisätään vielä Martin Paasin juttu markkinatakauksesta:

4 tykkäystä

Oletteko muuten huomanneet, että Nordnetin kuukausisäästöön ei ole tarjolla yhtään fyysistä Nasdaq 100 etf:ää. Löytyy Lyxorin synteettinen (LYMS) ja Invescon ESG versio (N1ES), mutta ei iSharesin fyysistä. Laitoin itse Nordnetille palautetta toivoen iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc)
(SXRV):tä valikoimaan. Onkohan toi joskus ollut kuukausisäästössä, kun omistajia löytyy hieman yli 3400. Jos löytyy muita kiinnostuneita niin toivottavasti pistätte viestiä aspaan niin voidaan parantaa tarjontaa.

4 tykkäystä

Tuo kyseinen ETF vaatii hieman enemmän pätäkkää kuukausisäästäjältä, kun yksikköhinta on reilu 800 €. Muuten peukku tuolle.

4 tykkäystä

Ihmetellyt miksi Nasdaq-100 ETF’issä on niin kovat kulut VS esim S&P500 ETF:iin?

Esim tuossa SXRV:ssä 0,33% joka vaikuttaa aika kovalta indeksi ETF:n kuluksi.

QQQ:lla olisi sentään 0,20% mutta siihen ei taida päästä helpolla käsiksi Euroopasta.

5 tykkäystä

Olen aikaisemmin ostanut Spp global-rahastoa ja tiennyt, että esimerkiksi Amazonia ei ole rahastossa mukana. Mietin, että onko tämä riski, jos rahasto sulkee yrityksiä pois esg-kriteereihin vedoten? Tuo rahasto sopinut itselle hyvin, kun sijoitussummat ajoittain pieniä. Nyt mietin pitäisikö aloittaa etf-kuukausisäästö esimerkiksi eunl:ään tai johonkin muuhun, joka seuraisi indeksiä puhtaasti.

Xtrackers NASDAQ 100 UCITS ETF 1C – vertaa ja osta pörssinoteerattuja rahastoja | Nordnet

Tuossa olisi halvin fyysinen ja samalla halvin muutenkin, kulut 0,20%. Tätä olen joskus kuukausisäästöön toivonut ja samalla vinkunut, että tämänkin lainoitusaste nostettaisiin 85%, kuten muilla. Kumpikaan ei ole toteutunut.

4 tykkäystä

Isomman riskin ottaisit jättämällä kehittyvät markkinat pois ottamalla EUNL tilalle. En murehtisi tuota verrattain kevyttä ESG screeniä.

Koko maailman kattavia osakeindeksejä on jokatapauksessa useita, esim.
MSCI ACWI
MSCI ACWI IMI
FTSE All world

Kaikilla päädytään hieman eri lopputulokseen, mutta kukapa tietää mikä lopulta tuottaa parhaiten. Hyvin näyttäisi Storebrand global tuonne sekaan sulautuvan

7 tykkäystä

Unohdin mainita, että is3n+eunl comboa tarkoitin. Mutta eiköhän tuo spp aja samaa asiaa.

1 tykkäys

Itse pohdin tämän siten, että “eunl” + “is3n” -ETF-kombossa kulut vajaa ~0,2 % ja tuossa Storebrand Globalissa kulut 0,31 %, joten jos ETF:n kaupankäyntikulut (kaikki ostot ja myynti) ovat pienemmät kuin 0,11 % yhtä omistamisvuotta kohden, on ETF parempi vaihtoehto.

Asia ei ole ihan nuin yksinkertainen, vaan pitoaika vaikuttaa myös. Alla Seligsonin laskurilla tehty esimerkki laskelma 15v pitoajalla.

5 tykkäystä

Olipas hyvä kun tuli puheeksi. Ei ole tuo halvin Nasse ETF enää. Tästä 0,14% kuluilla. Aloitti viime syksynä ja imuroinut jo 460miljoonaa rahaa.

Träkkeri ANAU / ANAV. Löytyy dollarimääräisena ja euromääräisenä Nordnetin kautta Xtrasta. Nordnetin sovellus crashaa, kun tota ETF koittaa klikata, mutta onnistuu netistä.

Degirossa se taas löytyy väärällä nimellä AXA Investment Managers Paris SA eikä sanaakaan Nasdaqista, mutta koodi ja hinta täsmää. Degirossa ei näkynyt eurohintaista.

Lisäksi IBRK löysi sen euromääräisenä Italian pörsistä, muttei yhtään Xtran listausta. Outoa hommaa tääkin. eikö IBRK:n pitäisi löytää noi Xtran jutut myös?

Euromääräinen Extra listaus on tullut vasta elokuussa ja ehkä sen takia IBRK ja Degiro ei löydä sitä.

2 tykkäystä

Itse olen oman välittäjän kautta pyytänyt lisäilemään listoille kohteita, ja hyvin on pyyntöihin vastattu

Osaatko sanoa, mistä ero tuotossa Eunl ja Storebrandin välillä johtuu? Viime vuodet menneet aika samassa, mutta 10v graafilla Eunl ottanut ihan huomattavankin eron.

Kun kehittyvät aliperformoi, niin maailmarahastoista se, jossa ne on mukana suoriutuu huonommin.