Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Tämän TER oli ennen 0,07%. Hienoa, että laskenut.

Onkohan tuo muistamasi swap tax se kulu, mitä osapuoli veloittaa rahastolta. Swapin toiminta on eräässä RR foorumin postauksessa avattu seikkaperäisesti ja siihen liittyy rahan lainausta. Mutuilen, että nykyään korkeampien korkojen ympäristössä se kulu on korkeampi kuin pari v sitten. KIID-esitteissä on “liiketoimintakulut” osio, joka kattaa käsittääkseni transaktiokulut arvopapereiden hankkimisesta. Kerran se oli I500:lla 0,11%, sitten olen nähnyt 0,03% ja nyt se on 0%. Invescolta tai Amundin synteettisistä se on merkitty nollaksi. En tiedä, miksi se on vaihdellut noin paljon eri tarkastushetkinä ja en ole varma onko swapeissa jotain muita piilokuluja tai onko synteettisen kyseessä ollessa edes kulu arvopapereiden treidaamisesta vai kuvastaako se jotain muuta swap kulua. Paljon on epäselvyyttä.

Yksi swap rakenteen heikko kohta on vakuudet. UCITS määrää tosiaan vakuuksien laadusta ja se constituent basket ilmoitetaan rahaston sivuilla. Sieltä voi katsoa, että joillain synteettisillä esim SP500 rahastoilla ne ovat pääosin jenkkifirmojen osakkeita, mutta olen nähnyt myös esim. eurooppalaisen pankin omia osakkeita tai tytäryhtiön osakkeita siellä korissa. Herättää kysymyksiä voisivatko joskus rikollisessa mielessä luistaa vakuuskorin laadukkuudesta niin, että siellä on jotain subprime scheissea. Mutta regulaatio teoriassa tämän estää ja ne voi itse katsoa rahaston sivuilta, joten en pidä realistisena mahdollisuutena ja samaa foliohattuahan voi käyttää myös fyysisen rahaston osakelainauksen vakuuksien laadusta.

Itse haluaisin sanoa, että en ole huolissani tai tee eroa synteettisen ja fyysisen välillä, mutta emotionaalisesti fyysinen tuntuu paremmalta 50v holdiin, vaikka tuolla aikajänteellä mahdollisen verohyödyn menetys kenties epärationaalisen mielenrauhan kannalta kasvaa jo merkittäväksi kustannukseksi. Isoin “riski” synteettisissä lienee se, että USA lopettaa tämän loop holen mahdollistamisen. Olen ainakin kaksi kertaa lukenut syvällisesti Swapin toimintaprosessin vaiheet, mutta en edelleenkään muista sen kaikkia detaljeja. Se oli monikohtainen lista.

Minäkin puhuin tästä aiemmin ja tällaisena +50v/ikuisuuden sijoitushorisontin omaavana henkilönä kiinnostaa ja houkuttelee tuollainen vero- ja kuluoptimoitu salkku. Tuollainen perusindeksirahastosalkku voisi olla vielä olemassa 50v päästä ja edelleen halpa ja koska aika on niin pitkä, että regression to mean voisi ehtiä tehdä tehtävänsä ja lähes kohde kuin kohde tuottaa suunnilleen saman verran ±1% cagr, jolloin joku 0,3-0,5 %:n kulusäästö tarkoittaa suuria summia.

On myös todella nautinnollinen fiilis ajatella, että salkkusi kulut olisivat esim 0,1% tai max 0,2%. Super halpaa varainhoitoa. Faktorisalkku maksaa jotain 0,5-0,7% ja otat samalla betin sen puolesta, että faktorit toimivat jatkossakin.

Suomen verokäytäntöjen takia meidän tulee välttää luovutusvoittoveroja. Yhden ison omistuksen verolle tuleminen johtaisi helposti kuluun, joka pilaisi kaiken kulusäästön ja MCW indeksiä vastaan ylituoton hakemisen mahdolliset onnistumiset.

Jos teoriassa laittaa nyt kaiken VWCE tai IUSQ ja katsoo salkkua uudestaan 50v päästä niin rahasto on melko varmasti edelleen olemassa, strategia on validi ja ei ole tarvinnut tehdä mitään. Sen sijaan olen käyttänyt tuhottomasti aikaa eri strategioiden miettimiseen, jotta vain voisi voittaa edes 1% vuodessa tuollaisen 70 ÄO sijoituksen, mutta jos yksikin faktorirahasto lopetetaan matkalla, niin helposti kaikki mahdollinen hyöty häviää. Itse olen jo kaiken säädön johdosta pahasti takamatkalla sitä, että olisin vain 2021 keväällä laittanut kaiken VWCE & chill.

Lopulta looppi palaa kuitenkin siihen, että nuokin mahdolliset kuluhyödyt eivät merkitse mitään, jos ei pysty holdata, vaihtelee sijoituskohteita tai joutuu esim. myydä epäotolliseen aikaan salkkua ja helposti esim. 100€ lisää säästämällä kuukaudessa voisi saada perusindeksillä yhtä hyvän tuoton kuin (ehkä) kuluoptimoidulla tai faktorisalkulla.

Itsellä kuitenkin ainakin toistaiseksi on suunnitelmana faktorisalkku, joka on nykyisen tiedon valossa optimoitu parhaan tuotto-odotuksen mukaiseksi. Tuntuu, että ihmisten luontainen käyttäytyminen johtaa tietynlaisiin virhehinnoitteluihin vuosikymmenestä toiseen ja sen lisäksi on teoreettisesti riskipohjaisia syitä sille, miksi joidenkin osakkeiden pitäisi tarjota korkeampaa tuottoa.

12 tykkäystä

Erittäin hyvä postaus!

Omassa portfoliossa faktorit eivät ole tarkoitettu hakemaan extra tuottoa vaan vakuutena jos markinabeta faktori ei toimikkaan. Kuten 2000luvulla jenkeissä. Hajautusta siis ja omasta mielestä pieniin arvoyhtiöihin sijoittaminen tuntuu vaan kaikista loogisimmalta (mitä se ei ole) mutta minkäs teet.

Ihanne maailmassa jossa saisi ostaa jenkki etf niin ostaisin 50% vwce, ja 50% markkinapainoilla avuv+avdv+aves.

Olen jopa harkinnut ostaa Avantiksen tuotteita optioiden kautta mutta vaikuttaa liian hankalalta omaan mkuun. Toivottavasti tänne ucits maailmaankin saadaan Avantiksen tai DFA tuotteet =)

2 tykkäystä

Hieman mietityttää, että voiko jenkit olla seuraavan kymmenen vuoden yliperformoijia. Arvostuskertoimet ovat olleet viimeisenä kymmenenä vuotena isossa roolissa jenkki indeksien arvonnousua. Voiko enään arvostuskertoimia venyttää seuraavaa kymmentä vuotta? Kuitenkin iso luotto jenkki talouteen, mutta voi olla että se seuraavan vuosikymmenen yliperfoimoija löytyykin intiasta, kiinasta tai miksi ei jopa euroopastakin, vaikka toki euroopan talous on ainakin tällä hetkellä taantuman rajoilla. Voisiko iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
olla parempi vaihtoehto kuin jenkki indeksit? Tosin tuohon ei sisälly intiaa tai kiinaa ja tässäkään ei siis arvostukset ole kovin matalat, kun indeksistä 70% jenkki osakkeita. Magnificent seven alkaa jo olemaan aika suurella painolla jenkki indekseissä eikä mielestäni näiden yhtiöiden parabolinen raketoiminen, näytä kovin terveeltä. Veikkaan että jenkit ja maailma indeksi tulee molemmat tuottamaan seuraavana kymmenenä vuotena hyvin, varsinkin kun tekoäly tulee (toivottavasti) lisäämään talouskasvua. Kysymys kuuluu, että kumpi tulee tuottamaan paremmin, vai ovatko aasian kehittyvät taloudet se juttu?
1579199161646

5 tykkäystä

SPYI tai IUSQ nii saa kehittyvät markkinat mukaan 5% painolla. SPYI sisältää myös small cappia mutta ei oo kk säästössä nordnetissä.

3 tykkäystä

Se, että myös faktorirahastoilla on beta ~1 oli yksi syitä, miksi itse olen toistaiseksi suunnittellut 100 % faktorisalkun. Saa betan, mutta myös hajautushyötyä muista riskifaktoreista.

Sitten vähän doomailua: jos miettii 20 vuotta eteenpäin, niin miltä näyttää faktorit ja sijoittaminen silloin? Toimiiko SCV enää vain nano-capeissa, onko momentum kadonnut, onko Fama kuollut ja kuopattu ja herran tutkimukset vain yksi steppi markkinan tehostumisessa. Malli, jolla selitettiin menneet tuotot, mutta joka lakkasi toimimasta?

Saavatko retail-sijoittajat Nordnetissa asettaa oman kvantitatiivisen faktoristrategian, joka sijoittaa päivittäin rebalansoituvaan portfolioon pieniä laadukkaita arvoyhtitöitä positiivisella momentumilla. Ja tätä kun tekee kaikki (niin kuin jo nyt tuhannet aktiiviset treidausstrategiat), niin saa nähdä mitä käy preemioille. Äärimmilleen kulu- ja vero-optimoitu halpa salkku alkaa kiinnosta. :laughing:

7 tykkäystä

Tuskin. Ei sijoitustuotteita tehtäessä pyritä maksimoimaan pitkän aikavälin tuotto-odotusta, vaan yritetään tehdä mahdollisimman myyvä tuote, jolla saadaan kerättyä rahat pois mahdollisimman monelta sijoittajalta.

Tämmöiset myi viime kuussa. Ei paljon SCV:tä näy.

5 tykkäystä

Noissa ETF:ssä oli kamppista päällä ilman välityspalkkiota, et ehkä trendaa sen takia.
Itsekkin tuota Nasdaq 100 ETF:ää ostin

Minulla on pelkästään fyysisiä ETF:iä. Mielestäni Buffett puhuu asiaa, kun sanoo sijoita siihen minkä ymmärrät ja sijoittaminen yksinkertaista, mutta vaikeaa. Synteettistä en voi sanoa täysin ymmärtäväni ja en esimerkkinä tiedä mitä arvopapereita rahastoni omistaa, jos liikkeelle laskija joutuu selvitystilaan.

Lainatuissa papereissa on samankaltainen riski kuin synteettisissä ETF:ssä eli vastapuolen pitää toimia sopimuksen mukaan. Ero on kuitenkin siinä, että synteettisessä ETF:ssä 100% sopimuksen alla, kun taas fyysisessä on yleensä korkeintaan muutamia prosentteja ja erikoistapauksissa sitten enemmän ja voi toki olla jonkun aikaa. Mutta olen esimerkkinä kohtuullisen varma, että omistamani ETF:t ei esimerkkinä ole tällä hetkellä lainanneet yli 2% arvopapereistaan. Vastaavasti synteettisissä en yhtään tiedä miten ETF papereita veivaavat. Pidän siis homman mielummin yksinkertaisena.

En suosi liikkeelle laskijoita riskin vuoksi, mutta pidän yleisesti riskin hajauttamisena ja etuna, että on usempia liikkeellelaskijoita. Joku voi tietysti tätäkin pitää foliohattuiluna, mutta tästkin minulta löytyy esimerkki. Omistin Seligson Russain Prosperityä ja myin kyllä heti sodan alettua, mikä oli hyvä liike. Mutta voi olla, että jollakin siellä rahoja yhä kanissa, en ole seurannut tilannetta. Mutta noin vain things happen. Minusta iSharesilla oli sitten toisena esimerkkinä pätkä finanssikriisissä ettei voinut käydä kauppaa, kun omistaja vaihtui. Tämä on vain oma muistikuva tilanteesta, en omistanut tuolloin iSharesin ETF:iä.

Tällä hetkellä suosin Vanguardin ja SPDR:n ETF;iä, koska niissä on mielestäni tiedot selkästi näkyvissä ja helposti löydettävissä. BlackRockin sivut on nykyään ankeat ja sopivien tuotteiden etsiminen on vaivalloista, kulut eivät näy näkymässä. Kun itse ETF löytää niin sitten tiedot löytyvät hyvin lukuunottamatta tulevia osinkoja. Usein oma mielenkiintoni lopahtaa siihen, kun löydä ETF:n omistamia arvopapereita. Minusta asia kuuluu ns. rahaston peruskauraan kertoa mihin rahat on sijoitettu. Jollei osaa kertoa niin ei osaa minua tyydyttävästi salkkua hoitaa.

8 tykkäystä

Nyt on niin asiantuntevaa tietoa että uskallan kysyä miten tuohon etf etf:n sisällä pitäisi suhtautua?

Eli esim. IUSQ:n sisällä on Intiaa, Kiinaa ja Brasiliaa ainakin omana etf:nä, kun taasen vaikka EUNL:ssä on vain suoria yhtiöitä.

En ole oikein sisäistänyt onko hyvä vai huono ja miten vaikuttaa todellisiin kuluihin. Osaako joku kommentoida?

1 tykkäys

Jossakin tapauksissa voi hyvin olla tehokas tapa tehdä indeksin maa osuus, mutta tässä tapauksessa itse ainakaan en tykkää. iShares India kustannukset on 0,65% ja sitten IUSQ ottaa vielä kulut päälle 0,2% niin tässä rahastojen rahasto dialemma. Pitkällä aikajäteellä on järkevämpää ostaa Intia ETF itse ja pitää sitä. Minusta kannattaa enemmin ostaa EUNL+IS3N (Kulut 0,18%). Molemmat on saatavissa Nordnet kuukausisäästöön. Nordnetin kuukausisäästöön löytyy Franklin Kiina ja Intia ETF joiden kulut 0,19%. IUSQ on toki sitten helppo ja tarvitse huolia maiden painotuksista. Mutta mielestäni sitten taas siihen on parempi SPYI(kulut 0,17%), jossa alhaisemmat kulut ja löydy vastaavaa rahastojen rahastoa.

Discalaimer: En omista IUSQ, mutta muita omistan lukuunottamatta Intiaa omistan.

2 tykkäystä

Samaa mieltä Warren kanssa ja tämä varmasti olisi ihan hyvä kombo (EUNL+IS3N). Jos kuitenkin ottaisi esim. pelkän yhden rahaston, esim. IUSQ, on siinä toki hyvänä puolena, että balansoi koko maailmaa. Jos esim. seuraavan 30v aikana Intia vaikka nousisi huomattavasti isommaksi osaksi maailmantaloutta, hoitaisi ETF automaattisesti balansoinnin. Saa ainakin varmemmin keskivertotuoton maailman menosta pitkällä aikavälillä eikä jäisi omassa salkussa tietyt markkinat alipainoon (tai toisaalta ylipainoon, jos ei markkina kehitys esim. kehittyvillä markkinoilla olekaan kovin kummoista)

3 tykkäystä

Vastaan tähän viestiin, kun asiani ehkä eniten siihen liittyy. Nordnetillä tuli tuli uusi Ruotsi småbolag, joka on tattaraa systeettinen. Mainituista syistä rahasto kiinnostaa minua, mutta tässä tyyppi esimerkki minua risovasta ongelmasta synteettisten kanssa. Ensinnä tiedän rahaston olemassa olosta tästä:

Poiminnat tekstistä, kulut OK.
80 yhtiötä
No mikä on indeksi?
Klikkaan katso suurimmat omistukset, no eipä näy. Indeksi löytyy sattumalta täältä.
OMX Sweden Small Cap ESG Responsible Net Index (Bloomberg Ticker: OMXSSENI)

Mutta mitkä on ne 80 yhtiötä? Mitä ESG sulkee poissa? Klikkaamalla suurimmat yhtiöt saan kymmenenyhtiötä, jotka kattavat noin 30% sijoituksista.

Kuka osaa kertoa mitkä on ne 80 yhtiötä. Rahasto esittteessä sanotaan, että indeksiä laskee Nasdaq ja indeksi löytyy Nasdaq sivulta. En löydä indeksiä sieltä. Googlella löydän:

https://indexes.nasdaqomx.com/Index/Overview/OMXS30ESG

Nyt ongelma on siinä, että indeksi ei ole sama ja edelleen puuttuisi 50 lappua.

No olen nyt sijoittanut pienen summan kokeeksi rahastoon. Olen siis oikeutettu rahaston omistuksiin, vaikka J-P Morgan Mandart tai Nordnet menesi selvitystilaan ja ne pitää olla erillään yhtiöiden rahasoista. Mitä on korvamerkitty minulle? Mitä oikeasti omistan? Kuka osaa vastata kysymyksiini?

Tämmöistä sieltä kuitenkin löydän: Lainaus"
J.P. Morgan Mansart Management Limited vastaa rahaston hallinnoinnista, eikä se säilytä rahaston varoja (säilytysyhteisön säilytettävissä olevat varat säilytetään sovellettavien säädösten mukaisesti säilytysyhteisön säilytysverkostossa). J.P. Morgan Mansart Management Limitedillä ei tuottee kehittäjänä ole maksuvelvoitetta, koska tuotteen suunnitteluun ei ole sisällytetty maksuja. Sijoittaja voi kuitenkin kärsiä tappion, jos rahasto tai säilytysyhteisö on maksukyvytön. Voimassa ei ole
korvaus- tai takausjärjestelmää, joka kattaisi tällaiset tappiot osittain tai kokonaan."

Lainaus 2"Jos sijoittaja haluaa tehdä valituksen rahastosta, tuotteen kehittäjästä ja/tai rahastosta neuvoja antavasta tai sitä myyvästä henkilöstä, sijoittaja voi lähettää valituksensa kirjallisesti osoitteeseen: Sähköposti: mansart.funds@jpmorgan.com tai postitse osoitteeseen: J.P. Morgan Mansart Management Limited, 25 Bank Street, London, E14 5JP. Lisätietoja valitusmenettelystä on osoitteessa: J.P. Morgan Mansart Management"

Menimpä sitten J.P Morgan Smart eikun Mansart sivuille. Joudun klikkailemaan varoituksia ja kivaa pikku pränttiä. Päädyn tämmöiseen näkymään:

Taaskaan ei löydy tietoja. Minulla ei vain ole sellainen olo, että tässä halutaan avoimesti kertoa mihin on sijoitettu.

9 tykkäystä

Katsokaa @Marky_Mark ja @Warren_Fyffet vähän edes ketjua ylöspäin tai käyttäkää hakua.

8 tykkäystä

Tuo IUSQ:n automaattinen balansointi koko maailman tasolla on hyvä pointti. Juuri siksi kohdistan ETF-sijoitukset juurikin IUSQ:hon.

EUNL + IS3N kombo on kyllä varsin kiinnostava mutta siinä pitäisi väkisinkin ottaa näkemystä eri markkinoiden kehityksestä joka voisi olla kohtalokasta pitkässä juoksussa tuottojen näkökulmasta.

1 tykkäys

Myös XAct Småbolag etf kuuluu Nordnetin kuukausisäästöön, 0,33% kuluila ja Solactive ISS ESG Screened Sweden Small Cap indeksiä seuraava.

3 tykkäystä

Kiitos vinkistä, en tiennyt, että kuuluu kk-säästöön. Kyllä tämä vaan vie voiton minulla. Niin ihanan helppoa katsoa mihin on sijoittanut.

https://www.xact.se/sv/Constituents?productId=2Dth0221ibsMSWWc9PlnmL

Tai

Indeksit ja muut tiedot löytyy helposti linkeistä Handelin sivuilta. Arvostan.

Edit: Laitan lisäesimerkit, mten asiat hoidetaan kuten pitää. Omistukset löytyvät nyt puolivuotisraportista, kohta tulee vuosi raportti. Näin, tätä minä omistan.

Ja sitten osakelainojen riskit, näin ne kerrotaan:

Ihan kaikki ei näy, mutta nämä löytyvät vähällä vaivalla. Herättää luottamusta.

5 tykkäystä

Tutkailin vähän Nordnetin rahastojen hinnoittelua. Aika surutta peritään eri hintoja eri markkinoilta.
Omistajamäärien perusteella ainoastaan suomi, ruotsi, norja indeksit on täysin samoja rahastoja kaikille.

Ruotsi. Edullisin ja laajin valikoima(eläkerahasto ainoastaan Ruotsissa).


Suomi. Osa samanhintaista, mutta suurin osa kalliimpia.

Norja. Mikään rahastoista ei ole kuluton, mutta muutama rahasto jopa halvempi kuin Ruotsissa.

Tanska. Kalleimmat hinnat ja paskin valikoima.

17 tykkäystä

Tämä on kyllä ongelma johon olen itsekin joskus törmännyt. Koska synteettinen seuraa indeksiä swapilla, voi olla aika hankala kaivaa indeksin tiedot ja yhtiöt. Koska rahastohan ei niitä omista, siellä näkyy usein ne vakuuskorin osakkeet.

Vähän kyllä palveluntarjoajasta kiinni varmasti myös kuinka hyvin tarjoavat tietoa indekseistä. Voinee myös olla tapauksia, että indeksi on jollain tapaa maksullinen, eikä siihen tosiaan pääse käsiksi sen tarkemmin.

Toinen synteettisten (pienehkö) ongelma on että sotkee esim. morningstarin X-ray työkalun niin ei näe omistuksia yhtä näppärästi.

1 tykkäys

Täältä löytyy kaikki Nordnet Småbolag Sverige Indexin sisältämät 80 yhtiötä aakkosjärjestyksessä.

https://indexes.nasdaq.com/Index/Weighting/OMXSSESG

edit: Jostain syystä nuo yhtiöt ei aiemmassa linkissä ainakaan itselleni enää näy. Alla uusi jossa näkyy myös kätevästi kurssitiedot rahaston osakkeille.

7 tykkäystä

Matalat kulut on ainakin sen mukaan mitä materiaalia on ehtinyt kahmia, linjassa sen kanssa että tuottoja tulee enemmän kun korkeammilla kuluilla, vaikka kuinka aktiivinen rahasto olisi. Aktiiviset rahastot ovat teoriassa harvoin sitä hoitavan tahon taidon varassa.