Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

En ole rahastoihin sijoittanut viimeiseen 20-vuoteen, mutta nyt päädyin rahastosijoittajaksi, koska ei ole edullista vaihtoehtoa säästää ETF:iin kuukausittain nykyisessä asuinmaassani, ja pidän automaattisen kuukausittaisen säästämisen ideasta.

Pankissani (Swedbank) on näköjään tarjolla noita uudehkoja Roburin rahastoja missä on kohtuuliset kulut.
Näihin laitetaan jatkossa kuukausittain:
Swedbank Robur Access Edge USA C, kulu 0,3%
Swedbank Robur Access Asien C kulu 0,2%

2 tykkäystä

Ehkäpä tästä ketjusta tavoittaisi muitakin Spiltan Aktiefond Investmentbolagiin sijoittaneita? Aikaisemmin rahasto tuotti hyvin, mutta on ollut nyt pitkään miinuksella. Aloittelevana sijoittajana en osaa oikein arvioida, milloin rahasto olisi syytä laittaa vaihtoon - onko kenelläkään näkemystä/valistunutta arvausta onko rahasto kääntymässä takaisin plussalle lähitulevaisuudessa?

Itse tehnyt samanlaista pohdintaa. Annan ainakin kolme vuotta tälle aikaa näyttää, että mikä kehityssuunta on. Luultavasti pidän salkussa ikuisuuteen kumminkin ellei nyt ihan radikaalisti ala arvoa menettämään.

Kysymys on vähän hankala vastata. Voisi esimerkkinä vastata niin, että rahasto varmasti tällä hetkellä kärsii maantieteellistä Venäjän läheisyydestä. Onko riski aiheellinen on toinen kysymys. Maailman sijoitusvarallisuudesta suuri osa on Yhdysvalloissa ja sieltä katsottuna Ruotsi on Ukrainan mitan päässä Venäjästä.

Suomisijoittajana sitten voi miettiä kumpi on riskisempi sijoittaa Suomeen vai Ruotsiin Venäjän kannalta? Kysymys oli milloin rahasto lähtee nousuun. Silloin, kun Venäjäriski pienee niin varmasti noustaan. Milloin pelko haihtuu, en osaa sanoa.

Itse olen sijoittan Spiltan Aktiefond Invesment Bolagiin. Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa. Kerron, ensiksi, että olen hiljan keventänyt rahastoa ja sen tein teknisen analyysin vuoksi, koska rahastossa oli ns. dead cross eli 50 päivän liukuva keskiarvo leikkasi 200 päivää liukuvan keskiarvon. Tuo erittäin simppeli tekninen mittariherättä suurta keskustelua yskikertaisuutensa vuoksi. Itse en halua tavallaan taistella trendiä vastaan tai ehkä paremmin taistelen trendiä vastaan viivästetysti. Dead crossin jälkeen usein on luvassa laskua ja usein aika voimakkaasti jonkin aikaa. Kun Dead cross tapahtui Spiltan Aktiefond Invesment Bolag oli jo yli myydyssä tilassa ja mielestäni voi hyvin olla teknisesti katsottuna mahdollista, että pohja oli 7-8.3. Kuvaajasta näyttää minun silmään, että tässä voisi olla edessä jonkinlasita sivuttaisliikettä jonkin aikaa.

Tekninen analyysi ei ole syy miksi sijoitan Aktiefond Invesment Bolagiin. Syy on ihan toinen. Ensinnäkin rahaston arvostus on matala, yritäppäs löytää Morning Starista rahasto, jonka P/e on ja P/B on vastaava ja lisäksi kasvuluvut on samaa suuruus luokkaa.

Jos onnistut löytämään onko kulut samaa suuruusluokkaa? Kuka rahastoa hoitaa? Minkälaiset näytöt? Jos ajattelet Spiltan Invesment Bolagia niin sen salkkua oikeastaan hoitavat Investor (Wallenbergit) 28%, Industrie Värden 16% ja Kinnevik 8%. Wallerbergit esimerkkinä löytyy 100 vuoden historia menestyksekkäästä salkunhoidosta. Investor on mielestäni loistavasti positioitunut nykyiseen markkinatilanteeseen. Sillä on puolustusteollisuutta SaaBGripen, Kaivosteknologiaa, lääkintää ja pankkeja. Muilta sijoitusyhtiöiltä löytyy pankkeja ja kiintestöjä, jotka hyötyvät korkojen noususta ja inflaatiosta. Itse ajattelen niin, että yhtiöt tekevät minulle töitä. Jos tilannetta peilaa nykyiseen tilanteeseen niin läpi kahden maailman sodan, 1970 korkean inflaation jne. Tämä kaikki 0,20% kuluilla. Itse harkitsen sijoituksen myymistä, jos löydän paremman. Sitä ennen minulla löytyy aika monta huonompaa sijoitusta myytäväksi.

Myydessäni Spiltan Invesmentbolagia minulla suuria vaikeuksia myydä, koska tunsin yhtä neljästä parhaasta rahastosta. Spiltan tuntuu parhaalta, koska siinä halvimmat kulut vs. Spilkatn Global Invesmetn Bolag, Seligson Top Brands ja Seligson Top Pharma. Kaikki sisältävät loistavia yhtiöitä ja aika loistavien yhtiöiden ystävä. Arvostukseltaan ja kuluiltaan Spiltan Aktiefond Invesment Bolag on omassa luokassaan, se tarkoittaa samaa tuotto-odotukseen. Pitää vain jaksaa odotella se 3-5 vuotta. Sillä aikaa tankkaan tasaisesti.

14 tykkäystä


Rahasto on passiivinen ruotsalaisiin sijoitusyhtiöihin sijoittava rahasto. Jos markkina laskee niin laskee tämäkin rahasto. Pitkässä juoksussa on tuottanut hyvin ja kulut on minimaaliset. Minun, vaimoni ja poikani salkussa tämä on ainakin yksi luotto hevosista.

12 tykkäystä

Yhdyn edellisiin. Tukipilari myös minun salkussa ja taisi nousta suurimmaksi rahasto-omistukseksi, kun laitoin sinne lisää rahaa sodan alkupuolen dipissä. Vaikka rahastossa on vain n. 20 omistusta, niin sitä kautta saa aika laajan hajautuksen laadukkaisiin kansainvälisiin yhtiöihin ja toisaalta Ruotsin mielenkiintoiseen start-up sceneen. Muistaakseni Spotifykin oli Kinnevikin sateenvarjon alla (voin muistaa väärinkin). On siellä n. 4 % osuudella myös Handelsbankenkin Xact OMXS30 etf-rahastokin…rahaston rahasto, mutta hajautusta kuitenkin. Pientä REIT altistustakin tällä saa. Itse jatkan tähän säästämistä pitkäjänteisesti.

2 tykkäystä

Olen eri mieltä. Kyseessä ei ole passivinen rahasto, kyseessä aktiivinen rahasto passivisen rahaston kuluilla. Rahasto poikkeaa indeksistä, kuten tuottokuvaajasta voidaan lukea ja positiiviseen suuntaan. Investointiyhtiöiden salkkuja hoidetaan aktiivisesti.

4 tykkäystä

Tämä nyt on täysin semantiikkaa mutta tämä rahasto on passiivinen. Tämä rahasto ei spekuloi vaan sijoittaa Ruotsalaisen sijoitusyhtiö indeksin mukaisesti. Se että rahaston sisältö on aktiivinen ei muuta tämän rahaston määritelmää.

4 tykkäystä

Sinne (HDRO) on tullut mukaan myös Hyzon, pienellä 1.2% osuudella.

(Edit: Typo tuossa yllä, on oikeasti HDR-nolla)

1 tykkäys

Täällä onkin tullut jo suunnilleen kaikki tarpeellinen tieto tuosta rahastosta. Mullakin se on ollut jo hetken salkun suurin omistus.

Tässähän siis sijoitetaan ruotsalaisiin yhtiöihin. Olen ajatellut asian niin, että jos haluan sijoittaa hyvin hajautetusti Ruotsiin niin sijoitan tuohon rahastoon, koska se on mielestäni paras. Mikäli en haluaisi sijoittaa enää Ruotsiin niin myisin tietysti tuon rahaston pois.

Omistan myös erikseen Investoria. Vaikka kyseessä on osake niin sehän on eräänlainen rahasto hyvällä hajautuksella. Suoritukset ovat olleet vakuuttavia kuten edellä mainittiin.

Sota-ajan laskun takia ei kannata ajatella, että joku tietty rahasto olisi huono. On nimittäin hankala löytää laadukas rahasto, joka olisi plussalla tältä vuodelta.

Vaikuttaa jonkin verran. Ne tähdet tulevat käsittääkseni tuottohistoriasta. Historia vaikuttaa minun valintoihin, koska tulevaisuuden tuottoja on vaikea ennustaa, mutta historia on raakaa faktaa aiemmasta suorittamisesta.

Eniten vaikuttaa kuitenkin rahaston sisältö. Siksi toinen omistamani rahasto on Evli Suomi Pienyhtiöt B. Tykkään rahastosta, jonka TOP10 koostuu sellaisista firmoista, joita voisi ostaa salkkuun muutenkin. Jos Coeus Invest olisi tarjolla Nordnetissä niin ostaisin mieluummin sitä. Nordnetin valikoimasta omistan kuluista huolimatta mieluummin Evliä kuin kulutonta Nordnetin rahastoa.

ETF:iin siis sama vastaus. Sisältö ratkaisee. Ei ole kuitenkaan sattumaa, että esim SXRV, SXR8 ja LYPG omaavat viisi tähteä. HYCN ja HDR0 kiinnostaisivat ilman tähtiäkin jos niillä olisi lainoitusarvo.

1 tykkäys

Toi HDRO on jenkki etf, eli ei pysty Suomopoika nordnetin kautta ainakaan ostamaan. Valitettavasti.

Olisiko painovirhe paholainen ja kysymyksessä HDR0, eli nolla viimeinen.
https://www.vaneck.com/fi/en/hdro/holdings/

1 tykkäys

Juu voin antaa periksi, että Spiltanin sivulla sanotaan rahaston olevan passiivinen ja hyvä niin, vältetään turhaa kaupankäyntiä. Ymmärrämme varmasti kaikki asian laidan. Minua kinnnostaa mistä Hajauttaja1 löysit tiedon, että indeksi on SIXRXFIIF. Hauskasti ilmaistu “jossain määrin seuraa indeksiä.” Itse olen jäänyt käsitykseen Spiltan pitkälle itse valitsee sisällön, mutta passiivisesti jollain perusteella.

Lainaus information brochyre: “Fonden passar den kund som vill ha en passivt
förvaltad fond. Placeringshorisonten bör vanligtvis vara minst fem år. Fondspararen måste kunna acceptera att stora kurssvängningar kan förekomma.”

Lainaus Fact Sheetistä" Det övergripande målet för fonden är att uppnåen värdeutveckling, som över tiden är högre än motsvarande för Stockholmsbörsens index SIXPRX."

Sanoisin näin, että rahasto on vähintään semiaktiivinen. :grinning:

Edelleen information brochyrestä löytyy seuraavasti: " Fondens aktivitetsgrad

Ett aktivt urval av Fondens innehav har gjortsvarefter Fonden förvaltas passivt. Förvaltningen syftar tillatt återspegla Fondens långsiktiga placeringsinriktning samt att överträffa avkastningen för Fondens jämförelseindex. Fondens jämförelseindex är Stockholmsbörsens index SIXPRX. Detta index är relevant för Fonden då det återspeglar Fondens långsiktigaplaceringsinriktning med avseende på tillgångsslag och geografisk marknad.
(Taulkukko aktiiviriskin määrästä poistettu, hankala saada rivit oikein)

Det uppnådda aktivitetsmåttet förklaras av att ett aktivt urval av Fondens innehav gjorts varefter
Fonden förvaltas passivt och att Fonden härigenom avvikit från jämförelseindex. Aktivitetsmåttet ”Aktivrisk” visar hur mycket Fondens avkastning varierat historiskt i förhållande till sitt jämförelseindex. Måttet beräknas genom att mäta skillnaden mellan Fondens och jämförelseindexets avkastning baserat på månadsdata från de senaste två åren, och utgörs av standardavvikelsen för skillnaden i avkastning. Ett lågt värde för aktiv risk indikerar att Fonden avvikit lite från index och en hög aktiv risk indikerar det motsatta."

Minusta tämä on englannin kielisellä termillä enhancing tyyppinen rahasto.

1 tykkäys

Sori, tosiaan HDR0 eli VanEck Vectors Hydrogen Economy UCITS ETF.

1 tykkäys

Perskeles, niinpä onkin. Kiitos vinkistä, täytyykin ostaa tuota (nollan kera).
Ja minä kun olen kiroillut tuota kun ei saa ostettua… :+1:

1 tykkäys

Kuten vertailukuvastakin näkee niin eihän tuo ole siellä päinkään. :slight_smile:

Perskeles, niinpä onkin. Kiitos vinkistä, täytyykin ostaa tuota (nollan kera).
Ja minä kun olen kiroillut tuota kun ei saa ostettua… :+1:

No niin, nyt kun tarkistin, niin mullahan onkin juuri tuota HDR0 (nollalla) salkussa. :grinning:
Sama pää kesät talvet…

2 tykkäystä

Rahasto on passiivisesti hallinnoitu. Se on tietysti fakta. Silti olen kanssasi samaa mieltä että kyseessä on käytännössä aktiivinen rahasto kun ottaa huomioon että tämä sijoittaa aktiivisia strategioita käyttäviin sijoitusyhtiöihin. Ehkä paras puhua tästä vain nimellä erikoissijoitusrahasto koska tämän voi mieltää joko aktiiviseksi tai passiiviseksi riippuen mistä näkökulmasta ajattelee.

Spiltan itse määrittelee rahaston näin:
“Ett unikt fondkoncept där vi gör ett aktivt urval av bolag som vi sedan förvaltar passivt vilket gör att avgiften är låg.”

Suomeksi käännettynä omalla vajavaisella ruotsinkielen taidolla:
“Uniikki rahastokonsepti, jossa valitsemme aktiivisesti joukon yrityksiä, joita hallinnoimme passiivisesti, minkä ansiosta palkkio jää alhaiseksi”

Korjatkaa jos suomennos pahasti väärässä :thinking:

2 tykkäystä

Mielestäni hyvä Suomennos. Hallinointi on passiivista, mutta valinta on aktiivinen. Valinta tehdään pirkäaikaisesti vähintään viideksi vuodeksi. Sitten Investointiyhtiöt hoitavat salkkuaan tavallaan.

4 tykkäystä

Itselläkin Aktiefondia salkussa. Hyvän hajautuksen tosiaan saa maltillisilla kuluilla.

1 tykkäys