Itsellä 75% sijoituksista on indeksirahastoissa. Pyrin globaaliin hajautukseen tietyllä allokaatiolla ja pitämään salkun valitussa tasapainossa. Näin tulee ostettua laskevia markkinoita/rahastoja. Hieman omaa näkemystä ottaen painotukset tällä hetkellä P-Amerikka 50%, Eurooppa 25%, kehittyvä Aasia 12,5%, kehittynyt Aasia 10% ja E-Amerikka + Afrikka yhteensä 2,5%.
Indeksisijoittajan urani alkoi >10 vuotta sitten vahvasti Seligson-pohjaisesti, mutta juuri tällä hetkellä laitan uutta pääomaa seuraaviin rahastoihin (v. 2020 toteutuneet kulut): Handelsbanken USA Indeksi (0,20%), Handelsbanken Eurooppa Indeksi (0,20%), Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat (0,39%) ja SPP Aktiefond Japan A (0,21%) tai Seligson Aasia Indeksirahasto (0,47%). En ole itse asiassa tutkinut, saisiko tämän “strategian” toteutettua ja hajautuksen hoidettua edullisemmin kuukausisäästämällä valikoituihin ETF:iin.
Käytin vartin pikaiseen harjoitukseen ja selvittelin salkkuni suurimpia omistuksia omistamieni indeksirahastojen “takana”: Microsoft, Alphabet, Apple, Nestle, Procter & Gamble, NVidia, Amazon… Mielestäni ihan hyödyllinen ja valaiseva pikatutkimus.
Max. 10% sijoituksista olen varannut peli-/joulupukkisalkkuun, jonka kanssa saan sitten rauhassa yrittää voittaa indeksiä. Menee enemmän harrastamisen puolelle, enkä ole sitä indeksiä oikein kestävästi pystynyt biittaamaan.
(Loput 15% on kiinteistörahastoissa ja käteisenä.)
Nämä eivät ole sijoitussuosituksia, mutta kenties joku (aloitteleva) indeksisijoittaja voi saada omasta lähestymistavastani inspiraatiota. Saa mulle myös nauraa ja sanoa, että “samaan pääset, kun ostat vaan joka kuukausi tuota KokoMaailma ETF:ää”.