Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Tuossahan se ratkaisu oikeastaan onkin. Vaihtamalla tai muita lisäämällä USA:n paino tippuu. Rahastoja löytyy USA:n ulkopuolelta niin paljon, ettei viitsi mitään sijoitussuosituksia antaa. Joutuu vaan etsimään itselleen sopivimmat. Tuossa sinun listalla on tosiaan kolme aika päällekkäistä rahastoa, joista yhdelläkin pärjää varsin mallikkaasti.

Tästä ja salkkuketjusta löytyy mielin määrin eri rahastoja ja ETF:iä harkittavaksi.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Pitänee lukea koko ketju alusta asti. :wink:
ETF rahastot ovat alkaneet kiinnostaa. Ehkä vaihdan yhden rahaston ETF:iin.

1 tykkäys

Tee exceli, johon laitat rahastojen/etf kymmenen suurinta omistusta. Jos useasta rahastosta löytyy samat omistukset pääpiirteissään, turha omistaa monta samanlaista.

3 tykkäystä

Totta. Kiitos neuvoista! :blush:

Kannattaa huomioida myös se, että voit vaikuttaa painotukseen myös luopumalla jostain rahastosta. Jos nyt säästät kahteen maailma-rahastoon, yhteen Suomi-rahastoon ja yhteen USA-rahastoon, voit vähentää USA-painotusta lopettamalla säästämisen USA-rahastoon. Jos haluat vähentää painotusta nopeasti, voit lisäksi myydä omistamasi USA-rahaston osuudet.

On myös hyvä miettiä, mitä tarkoitat “vaihtamisella”. Jos vaihdat kuukausisäästösopimuksessa rahaston A tilalle rahaston B, vanhat omistuksesi rahastossa A jäävät sinulle; muutos vaikuttaa vain uusiin ostoihin. Jos haluat myös vanhat A-rahaston osuudet “vaihtaa” rahastoon B, sinun pitää ensin myydä rahaston A osuudet ja sitten kun toimiksianto toteutuu ostaa rahastoa B tilalle.

1 tykkäys

Kiitos neuvoista. Rahaston vaihtamisella tarkoitin, että myyn rahaston A pois ja tilalle ostan rahastoa B. Ilmaisin asian vähän puutteellisesti. :blush:
Mutta aion miettiä myös vaihtoehtona jonkun rahaston myymistä pois ja tilalle ETF rahastojen ostamista. Ne ovat alkaneet kiinnostaa.

1 tykkäys

Täältä sivusta huutelen huomiona, että mikäli vaihdoksella ei ole aivan akuutti kiire, niin kannattaa muistaa, että alle 1000e myynnit ovat verottomia. Olen itse vastaavalla tavalla tehnyt nyt pari vuotta, että rahastoja alle 1000e myyntiin/vuosi ja samalla irrotetulla rahalla etf:iä yhdellä tai kahdella ostokerralla niin pysyy myös ostokulut alhaisena.

4 tykkäystä

Kiitos neuvoista! :blush: Hyvä tietää tämä. Minulla nimittäin kaikki USA painotteiset rahastot ovat vielä alle 1000€.

ETF:stä kiinnostuneena kyselen samalla niihin neuvoja, kun minulla ei tosiaan niitä vielä ole. Kun olet ostanut ETF rahastoja, niin kuinka useasti ostat niihin lisää osuuksia? Kurssin laskiessa vai säännöllisesti kuukausittain?

Ostan itse tällä hetkellä noin 2-4 kertaa vuodessa vähintään 500 eurolla, jolloin kulut Nordnetin kuukausisäästöllä 0,5%. Aikaisemmin ostin kuukausittain 250 eurolla, mutta olen siirtynyt lähiaikoina tuohon ensin mainittuun systeemiin. Summa summarum, riippuu paljon siitä paljonko on käytettävissä sijoituksiin, kun haluan pitää samalla ostokulut pienenä, ne ovat kumminkin aina kuluja, jos tuottoa ei tulisikaan.

1 tykkäys

Kiitos, tämä oli hyvä vinkki ettei ETF rahastoja tarvitse ostaa kerran kuukaudessa vaan voi ostaa lisää vaikka 3 kk välein.
Saanko vielä apua yhteen askarruttavaan asiaan koskien ETF kk säästämistä. Jos nyt aluksi valitsen 2 ETF rahastoa kk säästämiseen, niin voinko lisätä kolmannen ETF rahaston esim. ensi vuonna? Ajatuksissa tuhlailen jo tulevaa palkankorotusta. :joy:

Helpompi tapa tuohon on muuten lisätä rahastot Morningstarin salkkupalveluun (ilmainen) ja sieltä katsoa ”Portfolio X-Ray”, joka näyttää päällekkäisyydet.

@MKSL

Niin ja tuohon viimeiseen kysymykseen: voit muokata kk-säästösopimusta tai tauottaa sen niin usein kun haluat.

5 tykkäystä

Kiitos neuvosta! :blush: Onpa hyvä toiminto.

2 tykkäystä

@SamiK
Hyvä tietää, että kk säästösopimusta voi muokata ja tauottaa. Kiitos paljon! :blush:

Pitää tutustua tarkemmin tuohon Morningstarin palveluun. Tunnukset jo löytyvät, mutta olen käyttänyt palvelua vasta vain yksittäisten rahastojen tutkimiseen.

1 tykkäys

Eipä ole kaksisia lahjoja kuvankäsittelyyn, eikä sen paremmin osakepoimintaankaan. Kuitenkin näistä nordnetin Suomi-Ruotsi-Norja-Tanska-rahastojen graafeista oli nopesti laskettavissa, että pelkästään näihin säännöllisellä kk-säästämisellä olisi varallisuuteni kasvanut nopeammin, kuin mitä se on tehnyt nyt, kun painopiste on ollut suorissa osakkeissa. Vuodenvaihteesta alkaen taas siirtynyt indekseihin, painottuen Pohjois-Amerikka ja kehittyvät markkinat, purkaen samalla hiljalleen OST:ä (n.+75%). Korona-dipin aikaisia tappioita vielä jonkun verran jäljellä, niin nekin tulee samalla vähennettyä pois. Huomattavasti leppoisampi toimintamalli itselle tämä, voi sitten säästyneen ajan käyttää vaikkapa vastikään aloitetun yritystoiminnan kehittämiseen.

kuva.

11 tykkäystä

Totta turiset. Olen myös itse miettinyt viime aikoina Venäjän hyökkäyssodan myötä tulevaisuuttani rahastosijoittajana ja päädyin myymät kaikki Nordnetissä olevat indeksit ja rahastot riskienhallinnallisista syistä (ns. voitot talteen). Palasin rahastosijoittajaksi kuitenkin sen jälkeen melko pian uudella hajautuksella kuukausisäästäjänä.

Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä että NN:n ilmaiset indeksirahastott + jokin matalakuluinen SP500-rahasto toisivat suurimmalle osalle sijoittajista parhaat tuotot melko suurella todennäköisyydellä.

Se on kuitenkin aavistuksen verran tylsää, joten itselläni sijoituksisat noin 40% menee rahastoon, 55% osakkeisiin ja loput kryptoihin.

Oma rahastosalkkuni näyttää tällä hetkellä tältä:

Lisäksi otin tällä viikolla mukaan vielä eurooppalaista small capia:

Kuten kuvat kertovat, historiallisen tuoton perusteella se ei kannattaisi, mutta hajautuksen puolesta ajatus kiihottaa mieltä silti.

Noiden lisäksi salkusta löytyy vielä Seligsonin Global top Brands- rahasto, johon olen sijoittanut jo kohta 10 vuoden ajan:

image

11 tykkäystä

Itsellä 75% sijoituksista on indeksirahastoissa. Pyrin globaaliin hajautukseen tietyllä allokaatiolla ja pitämään salkun valitussa tasapainossa. Näin tulee ostettua laskevia markkinoita/rahastoja. Hieman omaa näkemystä ottaen painotukset tällä hetkellä P-Amerikka 50%, Eurooppa 25%, kehittyvä Aasia 12,5%, kehittynyt Aasia 10% ja E-Amerikka + Afrikka yhteensä 2,5%.

Indeksisijoittajan urani alkoi >10 vuotta sitten vahvasti Seligson-pohjaisesti, mutta juuri tällä hetkellä laitan uutta pääomaa seuraaviin rahastoihin (v. 2020 toteutuneet kulut): Handelsbanken USA Indeksi (0,20%), Handelsbanken Eurooppa Indeksi (0,20%), Nordnet Indeksi Kehittyvät Markkinat (0,39%) ja SPP Aktiefond Japan A (0,21%) tai Seligson Aasia Indeksirahasto (0,47%). En ole itse asiassa tutkinut, saisiko tämän “strategian” toteutettua ja hajautuksen hoidettua edullisemmin kuukausisäästämällä valikoituihin ETF:iin.

Käytin vartin pikaiseen harjoitukseen ja selvittelin salkkuni suurimpia omistuksia omistamieni indeksirahastojen “takana”: Microsoft, Alphabet, Apple, Nestle, Procter & Gamble, NVidia, Amazon… Mielestäni ihan hyödyllinen ja valaiseva pikatutkimus.

Max. 10% sijoituksista olen varannut peli-/joulupukkisalkkuun, jonka kanssa saan sitten rauhassa yrittää voittaa indeksiä. Menee enemmän harrastamisen puolelle, enkä ole sitä indeksiä oikein kestävästi pystynyt biittaamaan.

(Loput 15% on kiinteistörahastoissa ja käteisenä.)

Nämä eivät ole sijoitussuosituksia, mutta kenties joku (aloitteleva) indeksisijoittaja voi saada omasta lähestymistavastani inspiraatiota. Saa mulle myös nauraa ja sanoa, että “samaan pääset, kun ostat vaan joka kuukausi tuota KokoMaailma ETF:ää”. :slight_smile:

4 tykkäystä

Tuon allekirjoitan myös aivan täysin ja osin myös siksi painopistettä siirrän hitaasti osakkeista pois. Jakauma tällä hetkellä osakkeet 65%, rahastot 25% ja ETF:t (eunl, sxr8, is3n,) 10%. Nuo ETF-osuudet ostettu 2014-2017 välillä, enkä ole “korkeiden” kulujen vuoksi lähtenyt myymään.

Painotuksen uusjako etenee itsellä melko hitaasti. Syy tähän ei ole suuret pääomat, vaan asettamani aikaväli, joka on tämä vuosi 2022. Prosessi etenee niin, että uusi raha menee rahastoihin* ja OST:ltä tehtävät nostot menevät lainanlyhennykseen. Minulla on kaksi sijoitusyksiötä, joista toisen lainaosan maksan tämän vuoden aikana pois, jonka jälkeen siitä tulevat vuokratuotot saavat rullata myös rahastoihin. AOT:llä olevat osakkeet (vxtr, oco, dsm) saavat jäädä ylläpitämään toiveita velattomasta elämästä ja jos ei sitä, niin tarjonnevat näyttäviä käänteitä jatkossakin.

*Handelsbanken Usa Indeksi, Nordnet Indeksi Kehittyvät Mark ESG, Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Näkyy siellä olevan pieni erä myös SPP Aktiefond Global A EUR.

Tämän hetkinen suunnitelma on tuossa, katsellaan isoa kuvaa uudemman kerran vuoden päästä.

2 tykkäystä

Kuinka paljon Morningstar tähdet vaikuttavat siihen, minkä ETF-rahaston valitsette?

1 tykkäys

Ei ainakaan minuun vaikuta Morningstar tähdet.
Valintaan vaikuttaa kulut, ETF:n koko, osinkojen uudelleen sijoitus, noteeraus euroissa, ja se että sijoittaa osakkeisiin, ei johdannaisiin

3 tykkäystä

Käytän monesti Morningstarin tähtiä “vahvistaakseni” omaa käsitystä siitä että kyseessä on hyvä ja kannattava valinta rahastoksi. Sanoisin että ne ovat suuntaa antavia.

4 tykkäystä