Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Average joella onkin syytä ylipainottaa US of A. Palkka dollareissa, verohyödyt, kotimarkkina yms. Jos tuon ajattelee kehittyneissä maissa asuville se tarkottaisi todnäk jotain Ishares World etf, edelleen 60% usa mutta muutkin kehittyneet markkinat mukana.

KISS, Keep it stupid simple.

3 tykkäystä

Jotkut megatrendi ETF lasketelleet kovempaa kyytiä, kuin toiset, itsellä iShs Aut ETF on +45% , iShs Glb Water +45%, mutta iShs Elec Ve USD on lasketellut jostakin +40% voitosta hiukan miinukselle, en pitänyt silmällä, olisi pitänyt myydä ajoissa.

Jos etf kuulausisäästö olis 1000€
Ja saisit valita yhden tai useamman etf, mikä se olisi?
Itsellä varmaan
Iusq
Tai eunl, is3n, iusn

Nyt menee kuukausisäästönä 100% IUSQ.

Jos onnistuisi nordnetissä kuukausisäästönä, niin laittaisin 90% IUSQ ja 10% ZPRV.

1 tykkäys

Kiitoksia vinkeistä. Onhan nuo ETF:t entuudestaan periaatteessa tuttuja, mutta jotenkin pääsivät unohtumaan. Laitoin Nordnetiin kuukausisäästön muutamia ETF:iä ja mennään näillä toistaiseksi.

Kiitoksia ajatuksista myös @KONTI

1 tykkäys

Moi!

Onko kenelläkään kokemusta Rize enviromental impact 100 ETF:stä?

Itselläni tällä hetkellä kk säästöohjelmassa saman teeman ajaa Handelsbanken Kestävä Energia, mutta olen yrittänyt löytää edullisempaa kasvuosuudellista kk säästökohdetta. Rize olisi saatavilla Nordnetin ETF kk säästöohjelmaan.

Omaa vertailua (Rize - Handelsbaken):

  • passiivinen ETF vs aktiivinen rahasto
  • juoksevat kulut (%) 0.55 vs. 1.50
  • perustettu 07/2021 vs. 10/2014
  • rahaston koko (milj eur) noin 14 vs. 3000
  • vertailuindeksi Foxberry SMS Environmental Impact 100 Index vs. Solactive ISS ESG Screened Global Markets Index NTR (mutta siis aktiivisesti hallinnoitu)
  • sijoitusten määrä 100 vs. 83
  • top10 omistusten osuus rahastosta (%) 15 vs. 35
  • yhteinäisiä omistuksia noin 16
  • maantieteellinen jakauma suhteellisen samanlainen

Itse en usko, että aktiivisella hallinnoimisella saavutetaan merkittävää ylituottoa, joten lähinnä kulujen pienentämisen johdosta harkinnassa kk säästön vaihto Rizeen. Lisäksi Rizellä saa hieman paremman hajautuksen.

Ainoastaan tuo Rizen rahaston pieni koko tällä hetkellä arveluttaa. Lisäksi Rize ei ole itselleni ennestään tuttu. Yllättävän suuri ero myös omistuksissa, joten yksi vaihtoehto olisi toki ottaa molempia kk säästöön :sweat_smile:

edit* vertailun ensimmäinen rivi korjattu kun vahingossa meni väärin päin

Ootteko vertailleet kulujen/vaihtoehtojen laajuutta Nordnetin ja Degiron välillä? Pohdinnassa etf-säästäminen puolisolle ja yritän löytää parhaan välittäjän.

Nordnetillä hyvät vaihtoehdot, mutta ihan kaikkea haluamiani etfiä ei saanut kk-säästölle.

Tässäpä yksi loistava uusi vetyyn keskittyvä ETF.
On melkein kaikki mahdolliset vetyfirmat edustettuna yhdellä lapulla.

13 tykkäystä

Tuo on kyllä hyvä kokoelma. Huonoina puolina tässä ovat lainoitusasteen puute Nordnetissä sekä 9% omistus FuelCelliä😁 olisipa sen tilalla Hyzon samalla painolla.

8 tykkäystä

Vihersiirtymän ja Venäjän energiantoimitusten epävarmuuden takia voisi olla harkinnan arvoinen rahasto, kaikki ei kuitenkaan liputa vedyn puolesta. Hajautus vähentäisi yrityskohtaista riskiä mukavasti. Sumun peitossa on ainakin minulle koko ala.

2 tykkäystä

Itse olen vekslaillut vetylappujen kanssa jo pari vuotta, senpä takia nämä firmat itselle tuttuja.
Otin pienen 100kpl position tähän ETF ään.
Saa olla makoilemassa ihan rauhassa muutaman vuoden.
Onhan mulla näitä muitakin uusiutuvan energian ETF iä ja yhsi rahastokin.
Liitän alle:

6 tykkäystä

@Jemmari Kiitos mielenkiintoisesta vety-ETF listasta :smiling_face:
Minulta löytyy Global Clean Energy ETF ja kiinnostaisi lisätä salkkuun myös vety-ETF. Tutkailin jo näiden listaamiesi vety-ETF:ien portfolioita. Kaikki näyttävät omalla tavalla kiinnostavilta. Mitä pidät itse parhaana?

Tuo Global X Hydrogen näyttää olevan uusi ETF ja pääoma on vielä pieni, olikohan 3,2 M$

Täältä löytyy Hyzon :slightly_smiling_face: L&G Hydrogen Economy UCITS ETF-USD Acc | HTWO

Tuo VanEck Hydrogen (HDRO) on oma suosikkini, isoimmalla osuudella itselläni.
Pengoin vähän lisää omistuksista ja koitan jos saan ne tähän alle liitettyä.
On aikamoinen seurakunta uusiutuvaa firmaa ympätty kyseiseen ETF ään.



2 tykkäystä

Kiitos listauksesta :smiling_face:

Löysin tuosta HDRO:sta ensin hieman erilaisen listauksen, mutta se osoittautui vanhemmaksi kuin tämä sinun 31.3. päivitetty.

1 tykkäys

Onko niin, että yhteenkään vety-ETF:ään ei voi kuukausisäästää Nordnetissa? Ainakaan hakusanalla hydrogen ei löytynyt mitään.

Taitaa olla niin. Harmittavaa kun useampaa itseä kiinnostavaan ETF:ään ei pysty kuukausisäästämään esim. Uraani ja vety. En kuitenkaan sijoita vielä sellaisilla summilla, että on järkevää maksaa noin 15 euron toimeksianto-kuluja. Toivottavasti saadaan vielä joskun laajempi valikoima kuukausisäästettäviä ETF:iä, sillä ideana tämä on hyvä!

2 tykkäystä

Degirolla on huomattava määrä ilmaisia ETF:iä (ei osto/myyntimaksuja). Siellä saa siten helposti säästettyä kuukausittain pieniäkin summia. Sen verran pitää tosin jaksaa säätää, että siirtää varat ja näpyttelee toimeksiannot manuaalisesti.

Uraani-ETF:iä ei tavallinen pulliainen pysty Euroopassa ostamaan, valitettavasti.

EDIT: En varsinaisesti halua mainostaa mitään yksittäistä palveluntarjoajaa, itsellä vain tuo Degiro käytössä. Nordnettiä olennaisesti edullisempia vaihtoehtoja on monia.

4 tykkäystä

Ei ainakaan tällä hetkellä näyttänyt olevan.
Laitoin NN:lle viestiä, että pystysivätkö lisäämään jonkun näistä kuukaissäästettäväksi.
Katsotaan tuleeko mitään vastausta.

2 tykkäystä

Minulla on tällä hetkellä alla olevat rahastot salkussa. Haluaisin kuitenkin vähentää USA painotusta joko vaihtamalla jonkun rahaston toiseen tai lisäämällä esim. Eurooppa rahaston tai lisäämällä ETF rahastoja 1-3 kpl kuukausisäästämiseen. ETF rahastoja minulle ei vielä ole.

Onko suosituksia?

• SPP Aktiefond Global A EUR
• Nordnet Indeksirahasto Suomi
• Nordnet Indeksirahasto Maailma ESG
• Nordnet Indeksirahasto USA ESG

1 tykkäys