Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Tästä olen samaa mieltä, mutta maailmaindeksi on parempi varsinkin, kun ei ole itse yhdysvaltalainen.

Ei ole takeita ja toki voi 50 vuoden aikavälillä tapahtua mitä vain, siksi laajin mahdollinen hajautus.

1 tykkäys

Vertaat nyt appelsiineja ja ja omenoita keskenään.

Tässä Vanguardin ennuste seuraavan 10 vuoden tuotoista:

Ja tässä vielä seuraavat 30 vuotta:

3 tykkäystä

Onko sinun jotenkin vaikea käsittää että MoneyWalker on sen 10v voittanut nämä indeksit kovalla työllä. Miksi ei uskoisi että osaamisensa kantaa jatkossakin?

Jotkut ovat tässä lajissa parempia kuin jotkut toiset. Suurimmalle osalle meistä tuulipuvuista varmasti edellä kuvattu toimintatapa on paras.

2 tykkäystä

Se on ihan totta. Ja tässä huomaa ottavan vähän kierroksiakin kun ei aina ymmärrä. :sweat_smile: Olen kohta selannut koko ketjun useasti läpi ja tuntuu että “konkarit” sijoittaa NN kuukausisäästöllä etfiin joiden kuluista käydään kilpailua. Sit tällanen Matti Meikäläinen tutustuu sijoitusmaailmaan ja katsoo mistä tulis tuottoa niin ne ei olekaan niitä kuumia sijoituskohteita mitä täälläkin luukutetaan. Välttämättä siis. En tietenkään kaikkien tuotteiden tuottoja ole jaksanut verrata. Kai noissa isoissa etfssä on sit riskit pienemmät ja pienempikin tuotto varmempi. Vois olla mun hermoille ehkä jopa paras.

Mutta tämä on ehdottomasti paras palsta näistä asioista mitä olen löytänyt. On täällä välillä hyvinkin yksityiskohtaisesti perusteluja sijoitusvalinnoista ja niitä on kiva lukea. Saa vähän eri näkökulmia ja mielipiteitä erilaisista sijoituskohteista. Kiitos niistä!

1 tykkäys

Itse ostan OP:n kautta 4-6 kertaa vuodessa ETF:t. 8€ per toimeksianto, eikä muita kuluja omistaja-asiakkaalle. Itse suosin suurimpia, jotka seuraa samaa indeksiä, joten iSharesin (Blackrock) tuotteilla mennään.

3 tykkäystä

Kulujen osalta minusta helposti lähdetään tiristämään ja vertailemaan jotain 0,10% vs. 0,07% tms. hyvin pieniä eroja. Puhutaan max tonnien eroista lopputuloksessa varmaan suurimmalla osalla ellei ole kyseessä hyvin suuria summia…

Lopulta helposti merkittävämpiä kuluja alkaa tuolla tasolla olemaan lähdeverot, kaupankäyntikulut ja mahdollinen osakelainaus. Voi myös olla että paperilla halvempi on tosiasiassa kalliimpi.

Ei sillä etteikö kuluja kannata minimoida, mutta ei välttämättä kaikkein halvimpien korkopisteiden perässä kannata juosta. Etenkään jos on voitollisia sijoituksia niin että lähtisi niitä myymään.

Ja lopulta puhutaan niin pienistä asioista, että yksikin virhesijoitus tai verojen realisointi säästöperiodin aikana dominoi helposti pieniä kulueroja.

Aivan eri asia jos puhutaan aktiivisten rahastojen riistokuluista (1,5 % tms.) silloin äkkiä kulut kuriin. Mutta oma nyrkkisääntö että alle 0,2% alkaa olla jo halpa. Esim. EUNL on “kallis” moneen verrattuna, mutta eipä sitä verojen takia järkeä ole lähteä vaihtamaan.

2 tykkäystä