Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Heh, kuulostaa samalta millä tyylillä mä saattaisin vetää jos oli enemmän fygyy ja uskallusta. Mun fiilispohjaiset kokeilut päätty OSTn suoriin osakeostoihin joista nyt toivotaan ettei tulis kauheita tappioita. Onneksi viisastuin ja vaan yhdet osakkeet siellä miinuksella. Nyt uuden sijoitussuunnitelman avulla tosiaan pelkkiin indekseihin.

Hyviä pointteja noussut esiin mutta ei vielä helpota päätöstä :sweat_smile: Tuntuu tosiaan, että jokaisella on ihan oma tyylinsä. Pitää vaan löytää se oma.

2 tykkäystä

Minä vetäisin suorilla osakesijoituksilla jos uskallukseni ja luottamukseni omiin poimintoihini olisi isompi.

Viimeisimmät ostokseni ovat olleet Franklin India ETF:ää, parantamaan hajautusta. Hyvin ovat pari ekaa kuukautta menneet sen kanssa.

(Ei, en vertaillut eri Intia-vaihtoehtojen kuluja, vaan pelkästään arvonnousuja.)

2 tykkäystä

Täysin epärationaalinen tapa, jos pitkäaikaisia sijoituksia tekee, mutta kukin tyylillään.

Tällä summalla oma suositukseni olisi Nordnetissa automaattisella kuukausisäästöllä SPYI-etf:ää, joka seuraa MSCI ACWI IMI-indeksiä 0,17 % kuluilla, eli koko maailman osakemarkkinoita ja kaikenkokoisia firmoja. Sillä saa hieman paremman hajautuksen myös pienempiin firmoihin, kuin VWCE:llä ja saat koko sijoitusprosessin automatisoitua. Kuukausisäästön kulu 2,5 € on alle 1 % säästösummasta, eli oikein hyvä. Mutta jos lähdet ETF:ään sijoittamaan, niin kannattaa tiedostaa, että siinä strategiassa tulee pysyä pitkään. Liian aikaisin myymään lähteminen tai position veivaaminen edes takaisin aiheuttaa enemmän kuluja, kuin perinteinen rahasto.

5 tykkäystä

Tästä ETF:stä ei ollakaan paljoa puhuttu aiemmin, onko tässä jokin shakaali haudattuna?
Mietin että lämäisen nimittäin just nyt loput “tulevat lapsilisät” etukenossa kiinni johonkin ETF:n onko syytä olla valitsematta tätä jos sijoitushorisontti on tuo 17 vuotta?

Olin ajatellyt pistää SPYI, mutta miksei nyt optimointimielessä pistäisi hallinnointikuluiltaan halvempaan… vaikka pienistä eroista puhutaankin.

https://www.reddit.com/r/eupersonalfinance/comments/1bgequv/amundi_launches_europes_cheapest_allworld_etf_007/

Tämän luettua ei juurikaan luottamusta herätä.

5 tykkäystä

Eräällä toisella foorumilla puhuttiin, että Amundi olisi joskus muuttanut rahastojaan esim ESG:ksi. Melko tuhmasti tehty.

2 tykkäystä

Olen päättänyt luopua kaikista Suomi osakkeista, parempi myöhään kuin liian myöhään. Onko antaa näkemyksiä hyvistä ETFistä, tarkoitus olisi hajauttaa, ei kuitenkaan sijoituksia taantuviin ja liian säänneltyihin kansantalouksiin esim. Eurooppa.

Ostin jo ishares core s&p500 utics etf n. 10% salkusta. Uskon, että USA tulee jatkossakin olemaan dynaamisin kansantalous ja kaikki kaupallisesti merkittävät innovaatiot tehdään jatkossakin siellä. Markkinan arvostus hieman hirvittää. Uskon kuitenkin, että USA paino voisi olla n. 50%.

2 tykkäystä

Itse valikoin ETF-säästämiseen välineiksi SP500 lisäksi:

Xtrackers NASDAQ 100 UCITS ETF
Xtrackers MSCI World Health Care UCITS
iShares Core MSCI Europe UCITS ETF

Nasdaqilla saa hieman lisää hajautusta USA:n sisällä ja itse uskon pitkällä aikavälillä, että teknologiasektoria on hyvä löytyä salkusta oma siivu. Volatiliteettiähän teknoissa piisaa, joten kaikille se ei sovi.

Healthcare rahasto on oma hedgeni väestön ikääntymiseen. Valtiot tuskin ensimmäisenä ajaa terveydenhuoltoa kokonaan alas vaikka rahoituksessa on takuulla haastetta.
Tuossa Eurooppa-rahastossa on lähinnä isompaa firmaa mukana. Vaikea uskoa, etteikö tuolta isommasta päästä löytyisi pitkässä juoksussa kohtuullisesti kansainvälisessä kilpailussa pärjääviä firmoja. Tuotto ei välttämättä ihan jenkeille pärjää, mutta matalammasta arvostustasosta johtuen itse uskon kohtuulliseen tuottoon. Vain pienellä painolla itselle Eurooppaa.
Pääpaino on ETF-rahastoissa SP500 puolella, koska oman sijoituskokemuksen perusteella en ole valmis äänestämään omilla säästöilläni amerikkalaisia firmoja vastaan.
Ehkä laitan tuohon vielä siivun jotain valikoitua kehittyvää markkinaa päälle (1-2 maata), mutta en ole itse vielä tästä lyönyt mitään lukkoon tulevaisuutta ajatellen. Kehittyvissä markkinoissa on aina omat haasteensa, joita en välttämättä salkkuuni halua lainkaan.

9 tykkäystä

Onnittelen @Kerttu hyvästä päätöksestäsi👍 Minäkin hajautan ETF:ien avulla Yhdysvaltoihin, joka on maailmantalouden veturi Kiinan ja Euroopan talouksien yskiessä. Sanottakoon, että minulla on yli puolet sijoitusvarallisuudesta valikoituja suoria oskesijoituksia Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Norjassa, niiden kanssa meneekin suurin osa ajastani. Mutta lapsilleni olen suositellut puhtaasti jenkki-ETF:iin sijoittamista, jos heillä ei ole aikaa ja osaamista suoriin osakesijoituksiin.

Oma ETF-salkkuni perusteluineen, kukin ETF yhtäsuurella painolla:

Runkona SP500, joka on maailmantalouden kuumemittari.

  • iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)

Nasdaq 100, koska teknologia on ollut aina talouskasvun veturi.

  • Amundi Nasdaq-100 II UCITS ETF Acc

Tekoäly on ehdottomasti sijoittajien lempilapsi nyt ja olisi ollut vain tyhmää olla siitä ulkona. Tätä ETF:ää joutuu seuraamaan tarkimmin, koska kuplaantuminen on selviö.

  • Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data UCITS ETF 1C

Sota Ukrainassa edellyttää länneltä asevarustelun kiihdyttämistä ja innovointia.

  • VanEck Defense UCITS ETF
  • HANetf Future of Defence UCITS ETF - Acc

Kupari on myös maailmantalouskasvun kuumemittari. Tunnen jonkin verran myös alaa. Tätäkin joutuu seuraamaan tarkasti.

  • Global X Copper Miners UCITS ETF - USD Accumulating

Nämä kaikki nousseet 24-45% edellisen 12 kk aikana. Mikään ei ole ikuista ja seuraan taloutta ja osakemarkinaa päivittäin. Mistä tahansa näistä olen valmis luopumaan, jos Yhdysvaltain talous kääntyy huonompaan.

Selvää on myös, että AI-kuplan puhkeaminen iskisi rajusti SP500:aan ja Nasdaq100:n jo senkin vuoksi, että Nvidia, Microsoft ja Apple ovat niissä kaikissa mukana. Mutta tämä ei ole minulle mikään syy olla tästä hypestä ulkona.

11 tykkäystä

Näinhän se on. Jos ETF:si kuuluu Nordnetin 2,5 euron kuukausisäästösopimuksen piiriin, kyllä se on oiva vaihtoehto noilla sinun summillasi. Vuosiluku ostoista on 30 euroa, ja jo kymppitonnin salkulla edullisempi hallinnointipalkkio verrattuna indeksirahastoon kuittaa sen.

Jos sijoitettava summa on vain joitakin kymppejä kuussa, ETF toimii huonommin.

3 tykkäystä

Nasdaqilla saa hieman lisää hajautusta USA:n sisällä ja itse uskon pitkällä aikavälillä, että teknologiasektoria on hyvä löytyä salkusta oma siivu. Volatiliteettiähän teknoissa piisaa, joten kaikille se ei sovi.

Jos tarkkoja ollaan niin Nasdaqila et lisää hajautusta vaan päinvastoin teet salkusta keskittyneemmän (kohti tekkiä) versus että sulla olisi vain sp500 :slight_smile:

11 tykkäystä

Tällä hetkellä koko salkku sisältää ainoastaan IUSQ ETF:ää, johon olen varsin tyytyväinen.

Olen kuitenkin miettinyt tulisiko sijoittaa myös muihin ETF:iin, kuten SPYI tai sellaiseen, joka seuraa S&P 500 -indeksiä.

Vaikka sijoitusvinkkejä ette voi antaa, niin voisitteko pohtia kanssani tätä?

2 tykkäystä

Itse ainakin ostan useita rivejä samantyyppisiä ETF:iä. IUSQ, SPYI, VWCE jne.

Jos esim joskus tulee tarvetta irroittaa rahaa, niin myyn niitä vähemmän tuottaneita ettei tarvitse maksella niin paljon veroja, ja enemmän voitolla olevat jättää että voi joskus aikoinaan myydä hankintameno-olettamaa hyödyntäen.

Lisäksi saa hajautushyötyä jos meinaa ottaa salkkua vastaan pienikorkoista Superluottoa.

Ei siitä minkäänlaista haittaakaan liene vaikka on useampi rivi salkussa.

19 tykkäystä

En voi vastata, että tulisiko sijoittaa joihinkin muihin. Sen voin sanoa, että vain tuolla lähes varmasti pärjäät koko loppuelämäsi, ellei maailma ajaudu kommunismiin tai ydinsotaan, joka lopettaa julkisen osakemarkkinan elämäsi ajaksi. Jos pysyt positiosi kanssa, tulet voittamaan pitkässä juoksussa lähes kaikki aktiivisemmat kaupankävijät tai näkemyksenottajat.

Ei kannata lähteä mutuilemaan muiden innoittamana ja poimimaan jotain tiettyjä maanosia tai trendejä. Sillä aiheutat ylimääräisiä kuluja ja päänvaivaa ja pitkässä juoksussa lähes varmasti jäät rahallisesti tappiolle verrattuna markkinapainotettuun perus maailmaindeksiin. Paino sanalla pitkällä aikavälillä, sillä mitä vaan voi tapahtua esim. seuraavan 30 vuoden aikana.

USA:n ja Euroopan indeksien tuotot olivat vuoteen 2008 saakka noin samat jostain 1960-luvulta saakka. Sen jälkeen USA meni ohi. Nyt ihmiset sijotitavat vain USA:aan, koska se on ylituottanut pitkään. Markkina ei vaan toimi niin, että sen voi ylllättää loputtoman monta kertaa. Jossain kohtaa Euroopan tuotto-odotus kääntyy korkeammaksi, kuin USA:n osakemarkkinan. Talous ei ole sama kuin osakemarkkina ja hinnalla on väliä, hyvät firmat voivat olla huonoja sijoituksia.

Jos olisin sinä, niin saattaisin vaihtaa kuukausisäästön IUSQ → SPYI, koska SPYI on halvempi ja kattaa myös pienyhtiöt.

11 tykkäystä

Allekirjoitan :+1: Voi kun suomaiset tajuaisivat tuon. Kuinka helppoa sijoittaminen onkaan - kaikille.

Miksi sitten en itse sijoita vain SP500:aan? Minulla onkin yli 40 osakesijoituskokemus ja edelliset 10 vuotta olen voittanut SP500-indeksin. Ensimmäiset 30 vuotta hävisin SP500:lle. Kun kerroin edellä omista ETF-valinnoistani, niin toivottavasti viesti meni perille: Riskitaso ja tarve seurata markkinaa kasvaa aina, kun otetaan näkemystä jonkin markinan puolesta tai vastaan. Trendejä vastaan ei silti kannata sijoittaa. Mieluummin trendin mukana.

9 tykkäystä

Kyllä tuo kuulostaa minun korvaani siltä, että et ole Ilarionin toteamuksen kanssa samaa mieltä. Sen sijaan uskot kykeneväsi ajoittamaan markkinaa ja luomaan ylituottoa.

1 tykkäys

Höh, trollaatko? Tietenkin uskon ylituottooni, koska näen sen taakse katsomalla. Uskon siihen myös jatkossa. Miksi en uskoisi? Ja olen samaa mieltä lainaamani Ilarionin kommentin kanssa. Älä erehdy muuta luulemaan. Ei ylituotto helpolla tule. Eikä minua kannata seurata. En kerro juurikaan ostoistani ja myynneistäni tällä foorumilla.

2 tykkäystä

No Ilarion kirjoitti näin:
”Jos pysyt positiosi kanssa, tulet voittamaan pitkässä juoksussa lähes kaikki aktiivisemmat kaupankävijät tai näkemyksenottajat.”
Silti sinä otat selvästi näkemystä ja uskot kykeneväsi voittamaan IUSQ:n ja SPYI:n tuotoissa kuulostelemalla markkinan kuiskauksia trendeistä. Eli miten niin olet samaa mieltä Ilarionin kanssa?

Ei tuosta ole mitään takeita. Hyvin voi seuraavat 50 vuotta USA puksuttaa karkuun Euroopalta. 2008 eteenpäin suuri osa heidän karkumatkasta varmaan selittyy Magnificent 7 firmoilla. Euroopan big tech on SAP, Booking.com ja Spotify. Jos ajattellaan tekoälyä uutena kasvun alueena niin merkittävistä luoduista malleista vain yksi Mistral on Euroopasta. Kaikki rahat SP500n ei ole huono strategia.

3 tykkäystä

Kiva kun palasit vielä tähän. Itseäni eniten ihmetyttää että monille se 0,1% kuluero on iso juttu. Jos morningstarista katsoo esim. Nordea global enhanced on “kauheiden” 0,6% kuluista huolimatta voittanut vwce, eunl, vgvf ja varmaan monta muutakin etf ja rahastoa viimeiset 3 vuotta. Ei sitä kukaan mainosta että sijoita tähän. Tietääkseni se tuotto ratkaisee paljonko rahaa tulee eikä se pieni kuluprosentti. Ja tiedän että siinä on riski mutta eikös se ole aina kun pistää rahaa markkinoille. Sijoittaako porukka vain kulujen takia johonkin eikä huomioi mitä ne tuottaa? Jos pankkien omissa indeksirahastoissa on kulujen jälkeen parempi tuotto niin miksi jengi mainostaa NN etf sijoittamista? Ja aina tarjotaan sitä oman slkun isointa ja halvinta tuotetta. No ehkä se nähdään sitten 20v. kuluttua mikä etf tai rahasto on tuottanut ja mitä.

Sen verran olen tehnyt taustatyötä että jos ostan etfiä niin ne on ennemmin Vangurdilta kuin Blackrockilta ihan vain Vanguardin omistajarakenteen ja asiakaslähtöisten arvojen mukaan. Enkä osaa vieläkään sanoa mikä ratkaisu olisi minulle se minkä kanssa nukkuisin yöni hyvin seuraavat 20v. :smile: Ja loppujen lopuksi en tiedä onko silloin väliä onko siellä salkussa 2 tai 3 tonnia enemmän.