Indeksirahastot ja ETF:t tulevaisuuden sijoituskohteina

Ymmärrän ETFien edut, mutta kaupankäyntikulut ovat helposti isoja niiden kanssa. Rahastot toimivat mainiosti kun kertasijoitus on kymppejä eikä tonneja.

Nordnetilla on tämä ETF-kuukausisäästö 2,5e/kk. Aika kalliiksi tulee jos satasella kuukaudessa säästää tuota kautta. Ja aika moni suosittu ETF lappu maksaa yli 100e/kpl.

3 tykkäystä

Mitä väliä niillä kaupankänytikuluilla on jos ei treidaa? Buy and hold. Ostaa aina kun rahaa on tarpeeksi.

Normirahaston etu on se, että saa aina tungettua kaiken rahan sinne rahastoon, sillä ei ole yksikköhintoja. ETF:ssä voi olla niin korkea yksikköhinta, että menee monta kuukautta että saa tarvittavan summan kokoon. Jos siis sijoittaa pienillä summilla. Raha seisoos siis toimettomana siihen asti. Kuluilla on merkitystä, jos sijoittaa pikkusummilla. Nordnet perii 15e komission ETF:istä jos haluamaa ei löydä kuukausisäästöstä.

Parhaimmillaan normirahasto on myös kuluton, jolloin ETF:ien tyypillinen kuluetu katoaa hallinnointipalkkion osalta.

Kyllä sitä kysyntää on sekä ETF:ille että normirahastoille.

16 tykkäystä

Jos etf kk-säästösopimuksen voisi tehdä niin, että osto tapahtuisi vaikka 3 kuukauden välein, se olisi mainio vaihtoehto myös pienemmillä summilla sijoittamiseen (esim lapsilisien sijoittaminen jälkikasvulle). Nyt tuo täytyisi hoitaa itse aika-ajoin aina kun rahaa on tarpeeksi, mikäli haluaa pitää kulut kohtuullisina. Itse ostamalla tulisi helposti stressattua myös ostojen ajoittamisesta ja onhan tuossa myös enemmän vaivaa. Tämän takia itse kuukausisäästön jälkikasvulle rahastojen kautta ilman transaktiokuluja.

2 tykkäystä

Kyllä kai tuo onnistuukin. Palvelu ei osta jos ei ole rahulia. Osto tehdään sitten kun rahaa on tarpeeksi tilillä. Eli laittaa sopivan pienen siirron verkkopankista, niin ostot tapahtuvat harvemmin.

2 tykkäystä

Tämän lisäksi rahaston etuna pienillä summilla on dollar cost averaging. Jos ETF hinta vaihtelee vaikka 40-50 e ja kk-säästät 50 e/kk niin saat aina 1 ETF:n, mutta vastaavaa rahastoa saisit 40 e hinnalla 1,25 kpl ja 50 e hinnalla yhden.

4 tykkäystä

Nyt tähän pystyy ilmeisesti jo sijoittamaan.

1 tykkäys

Ei onnistu ainakaan Nordnetissä vielä.

Tämä on näköjään rekisteröity Irlantiin, kuten useimmat verrokit, toisin kuin PRAW, joka on rekisteröity Luxembourgiin. Toivottavasti tämän seurauksena myös kokonaiskulut jäävät alemmas kuin PRAW:ssa, ja pästään aidosti kilpailijoita matalampiin kuluihin.

1 tykkäys

Esimerkki: kuukausisäästösopimus 300€ jotka jakaantuvat esim. 3kpl 100€ maksavia ETF:iä. Tilillä rahaa 200€. Ostaako järjestelmä tällöin 2x100€ vai eikö osta mitään ennen kuin 300 euroa on tilillä täynnä? Olen itse ollut siinä käsityksessä, että järjestelmä ostaa pyydettyä vähemmän mikäli rahaa löytyy edes yhden kappaleen ostoon, mutta voin olla väärässä tai systeemi on muuttunut.

1 tykkäys

Löytyy Nonnerosta jo Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc

(WEBN)

1 tykkäys

Niin löytyy, mutta ei tuo vielä ole ostettavissa.

Lähtökohtaisesti ETF-kuukausisäästösopimuksen osto tapahtuu joko kokonaan tai ei lainkaan. Ote sopimusehdoista: ”yhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta toteuttaa säästösuunnitelman mukaista kuukausisäästämistä, ellei tilillä ole toimeksiannon tekemisen yhteydessä riittävästi varoja kattamaan säästösuunnitelman mukainen summa kokonaisuudessaan”.

Joskin entisvanhaisesta Sharevillesta (:headstone:) muistan lukeneeni useita tuohtumuksia siitä, kuinka järjestelmä oli Nordnetissa toteuttanut muutaman euron ostoja, kun etf-kk-säästö oli jäänyt laittamatta tauolle rahan keräämisen ajaksi.

3 tykkäystä

Minulla totetui viime kuussa hiukan yli 100€ edestä ostoja. Kyselin asiaa aspasta ja ongelma oli, kun vaihdoin suoraan päittäin iShares ACWI => SPDR ACWI IMI jonka yksikkö hinta oli 206€ ja prosenttimäärä ei riittänyt yhden kappaleen ostoon. Jostain kumman syystä iShares Corporate Bond ostokaan ei toteutunut. Tilillä oli varoja yli 500€. Jos osuuksissa häikkää siis, että kappalemäärät ei toimi niin systeemissä ei ole älyä. Saattaa tapahtua melkein mitä vain.

Terve,

Näin 40v. ja myöhään sijoittamiseen heränneenä kysyisin kokeneemmilta mielipidettä. Tarkoitus on pumppaa mahdollisimman paljon rahaa 15+ vuotta indeksiin. Onko se ja sama laittaako vaikka Nordea maailma passiivinen- rahastoon (Msci world) vai ostella etf.iä? VGVF on noussut omien tutkimusten jälkeen nyt ykkösvaihtoehdoksi. Foorumeilla hehkutetaan kuitenkin “VWCE and Chill” mentaliteettia mutta jotenkin tuo esim. Kiinaan sijoittaminen ei nyt tunnu hyvältä. Eli heitänkö tunteet syrjään sijoittamisesta ja isken kaikki vain VWCE:n? Tämä kehittyviin markkinoihin sijoittaminen on ilmeisesti vähän makuasia mistä ei kuitenkaan pitäisi jäädä pois. Toisaalta vaikuttaa myös että moni pistää rahansa pelkästään S&P500:een niin siinä mielessä joku VGVF olisi jo hyvinkin hajautettu vaihtoehto.

Täällä tuntuu porukalla olevan useampia etf:iä ilman mitään ongelmia. Onko siis yhden etf:n malli yliarvostettu? Keskitynkö nyt vaikka pelkästään VGVF:ään ja mietin myöhemmin otanko rinnalle esim. sen kehittyvien markkinoiden etf:n pienellä positiolla? Jotenkin vaikea päätös. Pyrin sijoittamaan 300-500€/ kk.

Miljoonat kiitokset jos ehditte jakamaan kokemuksia ja viisautta.

6 tykkäystä

Moi, noita maantieteellisiä painoja maailma-hajautuksessa ei kannata ylianalysoida; jos vaikka kaihdat pientä Kiina-painoa mahdollisen Taiwaniin hyökkäyksen vuoksi, niin jos se tapahtuu, vaikutukset ympäri maailmaa ovat rajut.

Paljon tärkeämpi juttu on miettiä kuluja. Käsittääkseni Nordea Maailmassa hallinnointipalkkio on 0,5% ja merkintäpalkkiota ei ole, mikä on arvokas juttu kuukausisäästämisessä. Nordnetin ETF-maailmoissa hallinnointipalkkio on yleensä 0,2%, mutta kaupankäyntipalkkio herkästi kaataa kuukausisäästösuunnitelmat. Saatko selville, mikä kaupankäyntipalkkiosi on jos teet toimeksiannon vaikka sillä 300 eurolla? Jos se on edes muutama euro, prosentuaalisesti se on aivan hirveä.

Todennäköisesti siis Nordea Maailma on sinulle parempi kuukausisäästökohde.

10 tykkäystä

Aika samanlaisesta tilanteesta itse lähdin sijoittelemaan kolmisen vuotta sitten, nyt 47-vuotias, ja tavoitteena lähinnä varallisuuden kasvattaminen seniorivuosia silmälläpitäen. Mulla menee kuukausisäästöt Nordea Maailma Passiivinen indeksirahastoon. Ei halvin muttei nyt vielä kalliskaan, kun ottaa nuo kuluttomat merkinnät huomioon. Kaupankäyntipalvelut teen myös Nordean kautta, koska olen siellä muutenkin pankkiasiakas. Nordea on piensijoittajalle edullinen vaihtoehto ja mielestäni helppo valinta jos on jo valmiina pankkiasiakkaana talossa.

Nordealta löytyy myös Eurooppa ja Suomi indeksirahastot, joista ensiksi mainittuun sijoittelen mahdollisia ylijäämävaroja silloin tällöin. Tietysti tuo indeksirahastovalikoima on Nordealla melko suppea esimeksiksi Nordnetiin verrattuna, mutta mielestäni maailmarahasto on oikeastaan ainoa minkä hajautukseen ja keskituottoon tarvitsee.

2 tykkäystä

Luulen, että mun ostoilla se on se 1% tai jos säästää yli 800€ ostoon niin 0,2% mutta vähintään se 8€. Ymmärsin että kertaluontoinem kaupankäyntikulu on eri kuin vuosittain menevä hallinointikulu koko sijoitetusta summasta jonka takia ostettu etf olisi halvempi kuin vuosittain maksettava korkeampi kulu. Täytyy ottaa tarkempaan harkintaan vielä kuitenkin tuo nordean rahasto. Pieni postitio siinä jo onkin mutta etf huuma on iskenyt päälle. Lapsillekin menee rahat siihen.

Olen miettinyt myös nordettiä mutta toistaiseksi oman pankin helppous viehättää.

2 tykkäystä

Rahastojen/ETF:ien valinnassa voi olla muitakin syitä kuin kohde-etuus ja juoksevat kulut. Pankin omille rahastoille voi joillain olla syynä se, että niitä omistamalla saa jotain rahanarvoista etua (esim. kuitattua palvelumaksuja), ja/tai että pankki hyväksyy vain niitä lainojensa vakuudeksi. Samoin Nordnetin asiakkailla osasyy useampaan ETF:ään voi olla sijoitusluoton politiikka, jossa parhaalle korkotasolle päästäkseen voi yksittäinen omistus olla korkeintaan 20% salkusta (esim. kaksi eri ETF:ää samalle indeksille katsotaan eri omistuksiksi).

7 tykkäystä

Olen vissiin vähän outo kun en vertaile ETF:ien kuluja yhtään ollenkaan.

Vedän sillain että valitsen indeksin jonka haluan ottaa mukaan, ja sitten vertailen että mikä kyseiseen indeksiin nojaava ETF on kolmessa vuodessa pärjännyt parhaiten (justetf.com). Hillot sinne. (Tsekkaan kyllä olisiko merkittäviä komissiomuutoksia just tapahtunut. Ei ole vielä.)

Joskus en osta parasta vaan toiseksi tai kolmanneksi parasta jolloin minulla on eri ikäisiä, eri määrän tuottaneita eriä erikseen myytävissä, veronäkökulmasta. Tai ostan uudestaan sitä parasta, mutta eri pörssistä => eri tavara, myytävissä erikseen.

En käytä sitä (en ymmärrä miksi) Suomessa valtavan suosittua ruotsalaista välittäjää vaan Degiroa, jossa aivan varmasti on haluamani ETF tarjolla. 1-3 euroa laaki.

2 tykkäystä