Indeksirahastot vs aktiiviset rahastot pienille kuukausisäästösummille

Heitän mukaan pohdittavaksi pari rahastoa, jotka itseltä löytyy:
Evli ruotsi pienyhtiöt
Seligsons global top 25 brands

3 tykkäystä

Olisiko ajatuksia jostain aktiivisesta rahastosta/sijoitusyhtiöstä, jolla olisi joku ihan ns. kasvollinen hoitaja, ja joka ottaisi riskiä indeksit voittaakseen?

Deryngin Elitessä olen ollut mukana kymmenisen vuotta ja jotain saman suuntaista olisi kiva löytää muilta markkinoilla. Oldenburgin Phoebus on myös tuttu, mutta se ei ole tyyliltään sitä mitä haen.

Suurin osa sijoituksista on indekseissä, mutta pieniä siivuja voisi laittaa johonkin tällaisiin.

1 tykkäys

https://merjamahka-com.cdn.ampproject.org/v/s/merjamahka.com/2021/03/31/kovaa-tuottoa-aktiivisella-rahastolla/amp/?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#aoh=16406986530829&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Julkaisija%3A%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fmerjamahka.com%2F2021%2F03%2F31%2Fkovaa-tuottoa-aktiivisella-rahastolla%2F

Ei ole siis mainostamista mutta ajattelemiseen aihio. Toisille sopii aktiiviset rahastot ja toisille suorat osakesijoitukset. Ja kolmannelle näiden yhdistelmä🙂. Ja neljännelle…

2 tykkäystä

Itselläni on omasta pankista 1 kpl indeksirahasto(kasvu osuudellinen) ja 4 kpl:ta aktiivista rahastoa(kasvu osuudellisia) joissa maltilliset juoksevat kulut. Ja ovat myös pärjänneet vertailu indeksiinsä nähden ihan hyvin

Osa on suoriin osakkeihin sijoittavia rahastoja hyvällä hajautuksella ympäri maailman. Eurooppa, Usa, Aasia yms.

Ja osa yhdistelmärahastoja missä on korko- ja osakesijoituksia molempia samassa rahastossa

Rahastoihin menee säännöllisesti tilieistä x määrä euroja/kk. Tästä saadaan ajallisenhajautuksen hyöty näkökulma

Ja olen myös todennut että näillä aktiivisilla rahastoilla pääsen sellaisille markkinoille mukaan minne muuten osinkojen kaksinkertaisen verotuksen vuoksi tulisi suorien osakesijoitusten kautta vähemmän tuloa ja/tai hankaluutta ylimääräisen vero osuuden palautusten kanssa(vaikka suomella olisi ko:n valtion kanssa voimassa oleva verosopimus)

Toki itselläni on hieman ihan suoria osakkeitakin

Sijoitettavat kk-summani ovat kuitenkin niin pieniä että esim. runsaassa osake tai etf sijoittamisessa kaupankäynti kulut nuosisivat melko suuriksi sijoitettaviin summiin nähden

Indeksi ja aktiivisten rahastojen hyöty mielestäni korostuu näihin asioihin:

-sijoittamiseen pääsee kiinni pienillä jopa 10-100e/kk summilla

-ajallinen hajautus tulee säännöllisen kk säästämisen kautta

-maantieteellisen hajautuksen ja eri sektoreilla toimivien yritysten omistamisen hyöty ja myös korko instrumentti mukana

-vero hyöty osinkojen suhteen koska kasvu osuuksiin perustuvat rahastot kierrättävät ne takaisin järjestelmään

Ja toki vähemmällä pääsee kun ei tarvitse seurata kymmenien tai satojen suorien osakesijoitusten kautta tulevia yhtiöraportteja ja tilinpäätös tietoja

Itselleni tämä aktiivisten ja indeksi rahastojen ja yhdistelmärahastojen ja suorien osakesijoitusten yhdistelmä on toimiva ratkaisu

7 tykkäystä

Itse aikoinaan omistin jotain aktiivi rahastoa jonka pankkini mulle sai kaupattua. Lopulta vuosien päästä aloin rahastoista ja osakkeista jotain lukemaan ja ymmärtämään jonka jälkeen olen ollut täysin aktiivirahastoja vastaan. Nyt muutama vuosi ollut omistuksessa 3 pieni kuluista Indeksi rahastoa kuukausisijoittamisella. Miettinyt lisäisiköhän näihin kuukausittaista summaa vai alkaa uudelleen miettimään myös aktiivirahastoa lisäksi :thinking: Esim. ihan Evli pienyhtiöt Suomi vaikuttaisi ihan hyvältä vaihtoehdolta. Pitääpä selailla aktiivirahastoja mitä mielenkiintoisia noita löytyis

3 tykkäystä

Katsotaan saisiko täältä hyviä vastauksia. Kysyisin, että mitä rahastoja/etf:iä kannattaisi tutkia, jos haluaisi sijoittaa teknologiapainotteisesti. Lyxorilta löysin nasdaq-100 indeksiä seuraavan etf:n, mutta ilmeisesti se on synteettinen (LYMS). Etf saisi mieluusti olla kuukausisäästölistalla Nordnetissä. Kiitos jo etukäteen vastauksista ja mielipiteistä.

XDWT vois olla yksi vaihtoehto.

Löytyy myös kk-säästölistalta.

1 tykkäys

Nordnet Indeksirahasto Teknologia on ainakin helppoja sopii pientenkin summien säästämiseen.

1 tykkäys

Tuota itse tutkailin aluksi, mutta Nordnetti ei tällä hetkellä herätä hirveästi luottoa siinä, että rahastot pysyvät sellaisina kuin nyt ovat. Lisäksi omaan makuun hieman korkeahkot kulut tuossa.

2 tykkäystä

Tässä lähes samanlainen ja edullisempi vaihtoehto XDWT:lle tai nordnetin teknologia rahastolle. Isot teknot löytyy lähes kaikki jenkeistä kumminkin, niin sama säästää kuluissa ja sijoittaa sinne.

Itse olen kuitenkin viimeaikoina tankkaillut tätä.

Näissä pienemmissä Saas firmoissa valuaatio on korjannut huomattavasti enemmän ja mielestäni näyttää, että nämä ovat olleet viimeisen vajaat 2 kk muuta markkinaa vahvempia.

1 tykkäys

Kiitos kattavasta vinkistä, täytyykin alkaa ynnäillä kaikkien vaihtoehtojen plussia ja miinuksia.

Swedbank Robur Technology

2 tykkäystä

Mieluisaa teknologiarahastoa etsiessä lähtisin aina liikkeelle vertaamalla kyseistä rahastoa Nasdaq100:seen ja miettimällä miksi valitsisin sen mieluummin kuin Nasdaqin. Varsinkin jos jollain yli 10v aikajänteellä ollaan pystytty biittaamaan Nasdaqia tasaiseen tahtiin niin silloin rahasto lienee harkinnan arvoinen.

Mulla on ollut silloin tällöin juurikin noita vinkattuja Information Technology- indeksiä seuraavia ETF:iä eli LYPG ja QDVE. Nämä ovat pärjänneet hyvin Nasdaqiin verrattuna. Mielestäni noissa ei ole väliä onko kyseessä USA vai World. USA on kuitenkin niin isolla painolla mukana. Rahastojen sisältöä kannattaa myös tutkia tarkkaan. Tämä on ollut tuottoisa indeksi pitkän aikaa, mutta katoaako koko hajautusperiaate jos rahastosta 40% on kiinni Applessa ja Microsoftissa? Nordnetin Teknologia on aika lailla sama asia kuin nämä ETF:t. Jos kuukausisäästösumma on pieni niin tuokin on ihan ok, varsinkin kun sitä saa ostaa milloin haluaa.

Rahastopuolelta omistin joskus BGF:n Next Generationia ja Tin Ny Teknikkiä. Jälkimmäinen vaikuttaa sisällön puolesta vieläkin mielenkiintoiselta. Swedbank Robur Technology vaikuttaa myös ihan hyvältä. Se on voittanut Nasdaqin kaikilla ajanjaksoilla, jotka tuolla on valittavissa. Tämä tuli kieltämättä yllätyksenä. Mutta ostaisinko mitään näistä esim 20v pitoon mieluummin kuin Nasdaqia? Tuskin. Toki TIN voi olla hajautusmielessä ihan ok. Swedbankin rahasto on mielenkiintoinen, koska se sisältää tuttuja USA-firmoja ilman, että pääpaino olisi näissä tutuissa Nasdaqin TOP5-firmoissa. Tuo taktiikka on näköjään toiminut.

Eli kk-säästön piirissä olevista ETF:sta oma valintani olisi LYMS.

7 tykkäystä

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin olikos tuo LYMS synteettinen?

Ei mitään hajua eikä se ainakaan omaan sijoituskohteen valintaan vaikuta millään tavalla. Tuolla hakusanalla ei löydy edes avaintietoesitteestä mitään, joten kovin tärkeänä tuota tietoa ei ilmeisesti pidetä. Tärkeämpi ominaisuus on kasvuosuus. Toinen vaihtoehto (EQQQ) on tuotto-osuudella, joten LYMS jää oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi kk-säästön puolelta noista Nasdaq-ETF:istä.

2 tykkäystä

Itsellänikin on tuota Tin ny teknikiä. Tätä muuten hallinnoi samat heput, jotka ovat vastuussa
Swedbank Robur Ny Teknikin hyvistä tuotoista kevääseen 2019 asti.
Kyseinen rahasto on tälläkin hetkellä nordnet.se toiseksi paras rahasto 10v tarkastelujaksolla, ja pärjää tuotoillaan nasdaq100:lle. Näyttöjä siis herroilta löytyy, vaikka Tin ny teknik historia onkin lyhyt.

Itseasiassa ainoa kaikille nasdaq100 etf:lle(näissä on yllättävän isoja eroja) 10 v aikajänteellä pärjännyt teknorahasto nordnet.fi:ssä on tällä hetkellä Fidelity Global Technology A-Dis-EUR, ja tuokin on valitettavan kallis 1,89%, sekä muistuttaa sisällöltään kovasti nasdaq100:sta. Näissä rahastoissa ongelmaksi nousee myös se että salkunhoitajan vaihtuessa aiemmilta näytöiltä putoaa pohja. Esim. tuossa @KONTI esittämässä Swedbank Robur Technology rahastossa salkunhoitaja vaihtui maaliskuussa 2020.

LYMS on synteettinen, mutta en pitäisi tätä niin merkittävänä asiana, että jättäisin sen takia ostamatta.

6 tykkäystä

Nyt kun tässä Nasdaq100 tuottoja hehkutellaan ja suositellaan menneiden tuottojen valossa, niin laitetaanpa Rational Reminderin Ben Felixiltä hieman karhuisempaa näkemystä näistä nassen vetureina toimineista large cap teknoista ja muistutetaan, että nasseen sijoittaminen ei välttämättä ole mikään automaattinen tie ylituottoihin.

1 tykkäys

LYMS tosiaan on synteettinen. Vaikuttaako se sijoituspäätökseen, on jokaisen pohdittava itse. Jos ETF:n synteettisyys ei ole ylitsepääsemätön asia, LYMS vaikuttisi EQQQ:n verrattuna paremmalta. Pienemmät kulut, kasvuosuus, pienempi yksikköhinta…

justETF ETF Screener on muuten mielestäni aika hyvä työkalu replikoinnin tarkastamiseen, laittaa hakuun halutun ETF:n ja sivu kertoo onko replikointi toteutettu synteettisesti vai fyysisesti.

Tässä on vielä replikoinnista hyvä sijoittaja.fi tekemä vertailu: Synteettinen ETF vai Fyysinen ETF? - Sijoittaja.fi

  • Suosimme ensisijaisesti matalakuluisia, tehokkaasti indeksiä seuraavia, verotehokkaita ja turvallisina pitämiämme ETF-rahastoja niiden käyttämästä replikointitavasta riippumatta.
3 tykkäystä

Jatketaan sarjassamme tyhmät kysymykset.

Olen tähän asti sijoittanut spp globaliin ja tätä ennen Handelsbank Usa-indeksiin. Ammunko itseäni jalkaan, jos ostan näitä molempia säännöllisen epäsäännöllisesti? Ylipainotus tulee jenkkeihin, mutta toisaalta olen valmis tämän riskin kantamaan.

Mielipiteitä? Itse ajattelin, että tuo SPP Global ( nyk. Storebrand) olisi varma sijoitus ja muuta ei tarvita, mutta ehkä kuitenkin lopulta päätyisin mielummin usa-indeksiin.

Mielipiteitä ja kommentteja kiitos😊

Millaisia kokemuksia DWS Invest Top Dividend LC (LU0507265923) rahastosta? Minulla olisi kiinnostusta löytää kustannuksiltaan edullinen osinkoyhtiöitä sisältävä rahasto pitkään pitoon, väh. 15-20 v. eli ns. eläkerahasto? Soveltuuko tämä rahasto eläkesäästämiseen?
Tai olisiko antaa muita rahastosuosituksia eläkerahastoksi? Minulla on tarkoitus säästää rahastoon kuukausittain + ylimääräisiä summia, aina kun jää ylimääräistä.
Riittääkö yksi rahasto vai pitäisikö ottaa rinnalle joku toinen rahasto?
Kiitos jo etukäteen vastauksista! :slight_smile: