Osakesijoittaminen

Indeksirahastot vs aktiiviset rahastot pienille kuukausisäästösummille

Kiitos hyvästä vastauksesta! Tuo Isharesin maailma etf vaikuttaa erittäin hyvältä.

Olen harkinnut rahastoa, joka sijoittaa kestävään kehitykseen ja Nordetissa vastaan tuli mielenkiintoinen ja melko matalakuluinen (0,65%) Proethos Fond:

Rahastolla neljä pääaluetta: uusiutuva energia, energiatehokkuus, ekologinen liikkuminen ja kestävä “lifestyle”.

Tässä portfolio:

Aika paljon esiintyy tälläkin foorumilla mainittuja firmoja tuossa portfoliossa.

Onkos porukoilla säästöjä tässä ja näkemyksiä otetaan vastaan.

5 tykkäystä

Todella mielenkiintoinen poiminta. Kyseessä ei ole suoraosakerahasto vaan 20% on "vihreissä"korkopapereissa, jos oikein ymmärsin. Pidin rahastossa selkeästä esityksestä kohtuullisen tarkasti mihin on sijoitettu mukavan “Seligsonmaista” toimintaa.

Jos tähän miinuspuolia pitää laittaa niin osake/korkopainoa en itse ainakaan löytänyt helposti ja sisällön perusteella 7,5%. Esitteessä taas sanotaan olen 70-90% välillä. Rahastoa tasapainotetaan ja itselle suoraan avautunut miten. Morning Starin mukaan korkopapereita ja likvidejä varoja on molempia kymmenen pinnan kieppeillä, yhteensä noin 20%.

En nykyisessä korko- ja rahan printtaustilanteessa ole erityisen ihastunut tuohon korkolappuihin, mutta kyllähän nuo korot on varmasti aika huokuttelevia, Uskon tämän tyylisten yritysten saavan rahoitusta tulevaisuudessa hyvin, joten korot niihin voi olla hyvä idea. Tuotto vs. Morning Star kategoria on kyllä järkyttävän hyvä.

2 tykkäystä