Inderes.fi-sisällön kehitysideat

Juu kyllä. Sieltä justiinsa tulee datat viimeseltä kolmelta vuodelta :slight_smile: Löytyiskö inden kellarista, Masse-sedän tyrmän vierestä, dataa pidemmältä menneisyydestä?

9 tykkäystä

Tehdään 2.0 osakevertailuuun ! :slight_smile:

9 tykkäystä

Linkin takaa löytyy kuvaus

Mikä on riskimittaristo?

Arvioimme sijoitukseen liittyvää riskiä neliportaisella asteikolla, jossa arvot muodostuvat viiden kategorian (toimintaympäristö, liiketoimintamalli, rahoitusriski, ennustettavuus ja osakeriski) kautta. Niiden alla on vielä useampi luokka per kategoria lähtien osakkeen likviditeetistä yhtiön velkaantumiseen. Riskiä kuvaava luku syntyy yhteensä noin parinkymmenen myös neliportaisesti arvotetun parametrin kautta. Parametreille on annettu eri suuruisia painoja.

Vaikka mittarin taustalla on systemaattinen mittaristo, malliin syötetyt arvot ovat lopulta analyytikon subjektiivisia arvioita – niin kuin moni muukin asia analyysissä.

Riskimittarin kautta sijoittaja voi katsoa sijoituksen riskiä uuden työkalun kautta. Tulemme avaamaan jatkossakin riskejä analyyseissä tekstimuodossa.

Alla 5.11 julkaistu Harvian riskitaulukko. Vaikka riskiarvion takana on selvästi useita muuttujia, niin se ei auttanut sijoittajaa, joka tulkitsi tuota taulukkoa niin, että Harvian osake on vähäriskinen ja se tarkoittaa sitä, että sijoitettu raha pitää arvonsa todennäköisemmin paremmin.

Riskitasoa käytetään perusteluna myös tuottovaatimukselle ja siten se vaikuttaa arvioon osakkeen käyvästä arvosta. Jos riskitaso arvioidaan väärin (=markkina ei ajattele samoin) tavoitehinnaltakin putoaa pohjaa pois.

Mielestäni olisi hyvä tuoda jotenkin paremmin esiin, että tuo Inderesin arvioima riski on hyvin subjektiivinen. Ei ole pelkkä mielipide, että Harviassa se on mennyt pahasti metsään - kuka tahansa voi tarkistaa kurssikäyrän. Tietysti voi vedota, että riski ei tarkoita riskiä osakkeen hinnan muutoksista - siinäkin tapauksessa se olisi hyvä kirjoittaa auki tuon riskitaulukon yhteyteen. Tavallinen sijoittaja väistämättä tulkitsee hyvin todennäköisesti taulukkoa niin, että pieni riski tarkoittaa pienempää riskiä saada negatiivista tuottoa. Ja sitä sen pienen riskin pitäisi pohjimmiltaan tarkoittaakin, etenkin keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. :slight_smile:

En kritisoi Harvian mennyttä tavoitehintaa, yli 60 euroa. Sille oli vielä viime vuoden markkinatilanteessa perustelut. Mutta sen yhteydessä osakkeen riskin luokitteleminen pienimpään mahdolliseen lokeroon oli rohkeaa ja on osoittanut vääräksi arvioksi. Markkina oli viritetty äärimmilleen, epävarmuus koronakysynnän jatkumisesta, laukkaava inflaatio, toimitusketjuongelmat olivat jo tiedossa. Tekijöitä, jotka hyvän riskiarviomallin pitäisi osata huomioida.

Summa summarum: riskin arviointi on osa analyysiä mutta sen ollessa hyvin subjektiivista, olisi ehkä hyvä muistuttaa sijoittajaa paremmin, ettei nojaa liikaa sijoituspäätöksestään Inderesin näkemykseen ja että se on pelkkä valistunut arvio. Muuten voi pettyä pahoin.

Eikä välttämättä tarvita mitään radikaaleja muutoksia - pieni parannus olisi jo se, että taulukon termi Riski muutettaisiin muotoon Riskiarvio. Sen vuoksi, koska taulukon väittämä “matala riski” ei kuvaa osakkeen todellista riskiä vaan on Inderesin arvio. Se arvio sitten osuu jos osuu. Eihän Suosituksen kohdallakaan lue “Osakkeen hinta”, alle todellisen arvon / yli todellisen arvon. Tai matala / korkea. Suositus on paremmin ymmärrettävissä, että kyseessä on subjektiivinen arvio.

Toinen kysymys jota itse pohdin, onko “Matalan” riskin osakkeita oikeasti olemassa? Eli onko se paras termi, kun puhutaan pienemmästä riskistä. Jos matalan riskin osake puolittaa arvonsa kun sentimentti hieman jäähtyy, niin sanamuoto on väärä.

@Thomas_Westerholm tai muut, jos haluatte kommentoida näitä ajatuksia, niin olisi kiva kuulla mielipiteenne riskitaulukkoon ja onko se teidän mielestänne nyt paras mahdollinen auttamaan sijoittajaa sijoituspäätöksessään ja miten näette kehitysideat, jotka toin esiin viestissä? :slight_smile:

8 tykkäystä

Pilkunviilauspalaute: olisi kiva, jos viikonpäivä, päivämäärä ja kellonaika olisi jatkossa selkeästi näkösällä. Nehän sopisi ihan tohon thumbnailiinkin.

Edit: nehän näköjään näkyy, kun klikkaa play, eli enpä tiedä onko tarpeellista

3 tykkäystä

Mä tägään kaikki noi ohjeet nimellä FAQ niin ne on helppo löytää foorumilta :slight_smile:

image

4 tykkäystä

Eikö foorumilla enää tule viivaa siihen kohtaan jonka jälkeen olevat ketjut eivät ole päivittyneet viime vierailun jälkeen?

1 tykkäys

Toi on ainakin vielä siellä :slight_smile:

2 tykkäystä

Foorumin sivut Käyttöehdot ja Tietosuoja näyttävät geneerisiltä, englanninkielisiltä teksteiltä, joissa jokin geneerinen “Company Inc” on korvattu tekstillä “inderes.fi”. Nämä sivut pitää korvata oikeasti Inderesin foorumia koskevilla dokumenteilla, jotka ovat myös suomeksi. Pyysin erästä moderaattoria hoitamaan asiaa, mutta mitään ei ole tapahtunut. Etenisikö asia tätä kautta? Mielestäni asia pitää hoitaa pikaisesti.

Onko seuraavaa sivua päivitetty ja tarkoitus päivittää säännöllisesti:

3 tykkäystä

Moi @Yu_Gong !

Kaveri yritti käyttää Inderesin sivustoa. Hänellä ei ole käyttäjätiliä ja näkymä oli koko ajan tämä. Mainosta ei saanut pois.

Ajattelin, että pitää välittää bugin eteenpäin. Vai ei kai ole niin, että free-tili on nykyään pakollinen? :grimacing:

5 tykkäystä

Joo Free-tili on nykyään pakollinen jos haluaa selata yhtiösivuja, suosituksia ja numeroita.

Ite sanoin kavereille että se on kokonaisuutena vaan hyvä palvelu, koska sisäänkirjautumisen kautta saat tilattua ilmoitukset videoista ja muista materiaaleista, kuten tutkimuksista ja pääset samalla käyttämään myös työkaluja kuten osakevertailua jne.

9 tykkäystä

Joo, samaa mieltä. Ajaa kyllä kasuaaleja seuraajia pois. Paha, paha🤔

Sori turhasta vaivasta!

10 tykkäystä

Minusta koodarilla oli hyviä pointteja, mutta olet varmaan tuossa oikeassa, että moni voi kääntyä pois tuon takia. Äläkä anteeksi pyydä, uskon, että Inderes mielellään ottaa palautetta ja ideoita vastaan. Uskon, että uuden randomin vierailijan näkökulmaa ei välttämättä aina osaa miettiä, jos täällä itse on ollut pitkään ja käyttänyt aktiivisesti palveluita. En ainakaan minä aina osaa. :thinking:

Joten mulla olisi sulle Heiskanen sulle muutamia kysymyksiä, koska toit mielestäni hyvän pointin esille ja sulla on usein hyviä käytännöllisiä toteuttamiskelpoisia näkökulmia. Olisiko sulla jotain ideaa, että miten tämän voisi tehdä paremmin tai miten ylipäätään näistä jutuista voisi paremmin ja selkeämmin tiedottaa ilman ettei uutta jengiä käänny? :slight_smile:

Uskon, että sulla on ainakin jotain ajatuksia ja näkökulmaa. Tosin mä vaan kysyn, vaikka en itse ole näitä ongelmia varsinaisesti ratkaisemassa, mutta tätä ketjua ainakin Inden väki aktiivisesti ja kiinnostuneena lukee, niin pistä ihmeessä ajatuksiasi tulemaan. :+1: :slight_smile:

8 tykkäystä

Sitoutuminen sivustoon tapahtuu usein pienin askelin. Niitä on turha pakottaa. Jossain vaiheessa sijoittaja löytää tubekanavan, jossain vaiheessa on valmis avaamaan foorumin, jossain vaiheessa hän haluaa osallistua keskusteluun ja niin edelleen.

Mun mielestä Inderesillä on hyvä suhde free- ja premium-tilien välillä, josta voi ottaa mallia. Free-tilillä saa paljon, mutta premiumin pieni lisä on todellakin rahan arvoista. Eli kannustetaan mieluummin jengi freestä premiumiin hyvällä porkkanalla kuin kurjuuttamalla free-tilejä.

Sama olisi hyvä periaate myös kasuaali selailija ja free-tili akselilla. Free-tilillä saa kaikkea lisähyvää, mikä on hyvä kannustin itsessään ilman kasuaalisen selaamisen rankaisemista.

Miten sitten asiaa voisi hoitaa käytännössä? Popup voisi ilmestyä ruutuun aina sivustolle tultaessa. Siinä voisi lukea lyhyesti freetilin hyvät puolet ja sitten sen voi sulkea. Jossain vaiheessa sisällöistä kiinnostunut sijoittaja kyllä tarttuu tarjoukseen, kun sama popup tulee tarpeeksi monta kertaa vastaan ja viesti menee perille😉

Tämän huono puoli on se, että Inderes ei saa varjotilejä, jotka on luotu yhtä tai kahta vierailua varten. Jos niille ei ole tarvetta, niin sitten en näe tässä kuin voitettavaa😁

10 tykkäystä

Uudet käyttäjäthän eivät välttämättä ymmärrä tuota mahdollisuutta jos siitä ei heitä erikseen muistuta.
Oletteko harkinneet popuppeja jotka kannustaisivat tilaamaan uutiskirjeen ja muuta analyysiä?

Tämmöisen voisi laittaa pomppaamaan vaikkapa kaikkien Free-käyttäjien ruudulle kerran kuukaudessa.
Premiumeille ei tarvitse, koska he oletettavasti ovat jo syvällä Inderesin yhteisössä :cowboy_hat_face:

4 tykkäystä

Internetin selaaminen ilman selaimen lisäosaa joka blokkaa domaineja ja javascriptiä on yhtä helvettiä. En tiedä mitä nuo kehittäjät oikein ajattelevat läväyttäessään käyttäjien silmille jonkun scrollaamisen lopettavan pop-up viestin. Että joku käyttäjän kiusaaminen ja pakottaminenko saa tunnusluvut kasvuun? Raskaita rekisteröintiprosesseja, että luovuta nyt sähköpostiosoitteesi ja lähde sen jälkeen varmentamaan roskakorissa oleva varmistuslinkki. Mitä ne yhtiöt näillä sähköpostiosoitteilla tekee? Luulevatko he että loggaan siihen roskasähköpostiini muuta kuin näitä rekisteröintilinkkejä klikkaamaan?

Ainoa mitä käyttäjä siitä saa on tietomurtoriskin, johon hän ei voi itse vaikuttaa. Firma kerää tietoa jota se ei tarvitse, se loukkaa käyttäjää ja asettaa hänen turvallisuutensa vaaraan. Näin siksi että firman asiakkaita koskevan datan katsotaan olevan firman omaisuutta - käsittämätön konsepti.

4 tykkäystä

Tässä täytyy tunnistaa että sinä et ole kohdeyleisöä näille popupeille, vaan kohteena ovat älyllisesti ja teknisesti heikkolahjaisemmat käyttäjät ja juuri sellaiset jotka toteavat tuollaisen popupin nähdessään että “Hmm, mikäs tämä homma on? Mielenkiintoinen tarjous, minäpä laitan tähän sähköpostiosoitteeni. Kiva että kertoivat asiasta.” Kaikki vähänkään fiksummat käyttäjät ovat jo blokanneet kaikki mainokset, popupit ja paywallit vuosia sitten, joten niiden olemassaoloa ei edes juuri koskaan huomaa.

Ei tuon Inderesin “Liity yhteisön jäseneksi” contentbox popupin blokkaaminen ja overlayn poistaminen nyt mitenkään hirveän tekninen toimenpide loppupeleissä ole, jos haluaa selata sivustoa kirjautumatta sisään :cowboy_hat_face:

4 tykkäystä

Me tarvitaan sähköpostiosoite, jotta osataan palvella paremmin ja monet ominaisuudet kuten ilmoitukset ja Premium lisenssin ostoprosessi vaativat sen.

Voi hyvinkin vaikuttaa esimerkiksi asettamalla vaikean salasanan, eikä käytä esimerkiksi samaa salasanaa jokaisessa palvelussa. Suosittelen myös salasanahallintasoftan käyttöä kuten Bitwarden.

En voi muita palveluja kommentoida, mutta kaikki tieto me kerätään liittyy itse palvelun tuottamiseen, kuten maili tarvitaan ilmoitusten ja aamukatsauksen lähettämiseen ja ostajan yhteystiedot, jos haluaa lisenssin itselleen ostaa.

@Pohjolan_Eka tästä oon sun kaa samaa mieltä, sitä pitää kehittää lähiaikoina eteenpäin :slight_smile:

5 tykkäystä

Tuo on totta, olen joskus tietyistä palveluista tai nettikaupoista kääntynyt aikaisessa vaiheessa, joiden käyttäjäksi pääseminen “vaatii liikaa”. Sitten taas olen alkanut käyttämään joitain nettikauppoja ja palveluita hiljalleen, kun kynnys on matala ja erilaiset helpot/ilmaiset makupalat ovat vieneet mukaansa.

Tästä olen erittäin paljon samaa mieltä, kuten aika paljon muustakin. Et tosiaan pettänyt vastauksessasi, kyllä tuosta varmasti indeläiset saivat ajateltavaa. :+1:

Itselle on tärkeää, että tiedän selkeästi, mitä saan, kun kirjaudun palveluun ja mitä mä sitten saan lisää, jos mä maksan hieman extraa. Uutena käyttäjänä itseäni helppous ja nopea kirjautuminen tai sivustolle pääsy houkuttelevat, mutta mulle on aina tärkeää selkeys, koska muuten tuskastun ja en viihdy palvelussa ajankaan kanssa.

Lievästi off-topikkia; moni palvelu toimii kätevälle ja fiksulle, mutta tällainen epäkätevä ei-niin-fiksu Alokas olisi hyvä testaaja, jotta palvelusta tulisi erityisen käyttäjäystävällinen.

P1:ltäkin tuli hyvää ajatusta ja muutenkin mukavaa, kun saatiin keskustelu aikaiseksi, joka toivottavasti vielä jatkuukin. :sunglasses:

2 tykkäystä

Tää ois hyvä, sitä popuppia pitää kehittää.

3 tykkäystä

Tähän pieni täsmennys et se on vaan työkalut kuten osakevertailu, screeneri, foorumi ja sivut missä näkyy suositus ja ennusteet, kuten yhtiösivu on Free- jäsenyyden takana.

Videot, tiedotteet, artikkelit kuten “Mariannen makrot” -artikkelit on avoimia myös anonyymisti ilman tiliä.

5 tykkäystä