Inderes.fi tuotekehityksen päivitykset #techtalk

Odotan myös virtuaalisalkkua alkusyksyyn kuin kuuta nousevaa :grin::sunny:

Hieno juttu tuo makrosivu. Tattis!

1 tykkäys

Voisiko eri maiden osakeindeksi laittaa alkamaan samasta tasosta niin näkisi niiden kehityksen erot? Nyt esim nopealla katsomisella näyttäisi että SP500 olisi kehittynyt aika heikosti, mutta sehän ei tietysti pidä paikkaansa. Eli siis indeksien indeksoitu kehitys olisi mielestäni parempi kuin nykyinen.

2 tykkäystä

Laitetaan jatkokehitykseen. Noihin graafeihin tulee myöhemmin vielä lisää herkkuja, esim aikasarjan muuttamiset.

Heipsis! Cramo jaettu tosiaan kahdeksi yhtiöksi ja uudet datat on nyt kunnossa. Myös Cramosta irtoneelle Adapteolle on luotu omat sivut. Seuraamalla Adapteoa saat ilmoituksen, jos ja kun saadaan yhtiö seurantaan :)!

https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/cramo

2 tykkäystä

Osui sattumalta silmiin, että Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj: OMIEN OSAKKEIDEN HANKINTA 5.7.2019 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus tiedotteen lopussa oleva ovaro.fi linkki onkin naamioitunut uponor.com linkki :joy: Mikäköhän tässä on syynä @Yu_Gong? Taitaa olla kuitenkin vain tällä sivustolla näin, sillä esim. KL feedissä tuo ei edes näy linkkinä.

Toi tulee kyl suoraan tiedotteesta, eli yhtiö on vanhingossa tiedottanut ton linkin. KL käsittääkseni korjaa noi myös käsin ja hienosäätää. Voisin korjata ton linkin oikeaksi, kun on selvästi yhtiö vaan laittanut väärän. @kabu

1 tykkäys

Sisäpiirin kaupat: Miksi Nesteen kohdalla ei näy toimitusjohtajan ja yhden hallituksen jäsenen tekemiä ostoja keväältä?

Tässä TJ osti osakkeita, mutta ne eivät näy Sisäpiirin kaupat -osiossa

En ole tarkemmin seuraillut muiden yhtiöiden kohdalla, mutta jos jotkin kaupat eivät näy, niin miten näkyvät kaupat määritellään?

1 tykkäys

@fflopp Nyt on käsin korjattu ja Peter Vanackerin hankinta näkyy myös listalla. ongelmana oli että Neste on nimennyt tiedotteen loppuun sulkuihin (Hankinta), mikä sekoitti järjestelmän. Fivan tiedotepohjan mukaan oikea muoto olisi pitänyt olla " Neste Corporation - Managers’ Transactions, Vanacker" ilman tuota “(acquisition)” osaa. Laitan huomenna koodimuutoksen joka ottaa tämän huomioon kun Nesteen tiedotteita luetaan koneellisesti.

3 tykkäystä

Nyt puhetta robokommenteista niin kuin olis jo! :smiley:

EDIT: Tarkemmin kiinnostaa, että miten robotti lukee pörssitiedotteen ja paljonko syötettä vaaditaan analyytikolta?

4 tykkäystä

Juu-u, sellanen tehtiin! :smile:

Kirjoteltii tosta ihan suuren maailman malliin ihan tiedote, joka avaa vähän taustoja, mut siis löydettiin magee startup mimid.io, jonka softaa ollaan kokeiltu tässä alkuvuonna kaikenlaisissa yhteyksissä.

Robotti ei vielä itse lue pörssitiedotetta, vaan meillä on analyytikoilla Excel-mallit, joihin he käyvät täyttämässä tärkeimmät luvut. Sen avulla Rane pystyy sitten vertaamaan toteumaa ja ennusteita. Aika yksinkertainen ja vähä-älyinenhän tuo siis vielä on, mutta tästä ois tarkotus lähteä kehittelemään ja yks iso juttu ois just tuo, että se osais edes johonkin pisteeseen asti lukea itse tiedotteita. Se ei oo mahdotonta, mutta siinä on jo aika paljon haasteita.

3 tykkäystä

Mun mielestä tämä on hyvä vastaus siihen rakoon, kun välillä on ollut ilmiötä että joku analyytikoista kirjoittaa nopeat ensikommentit twitteriin, mutta inderes.fi puolella odotellaan huomattavasti pidempään. Tästä on syntynyt osalle maksavista asiakkaista hieman harmitusta. Tämä on hyvä edistysaskel. :+1::+1:

4 tykkäystä

Toi on hyvä huomio! Lähtökohta minunkin mielestä pitäisi olla, että maksavat asiakkaat saavat helposti, nopeasti ja varmasti laadukkaat näkökulmat Inderes.fistä ja siinä Rane toivon mukaan pystyy jeesimään.

5 tykkäystä

Tärkeä ilmoitus, erityisesti jos olet OP pankin luottokortin asiakas

Syyskuun alussa tuli voimaan PSD2-direktiivi, jonka myötä netissä ostaminen (Inderes Premium lisenssi mm.) vaatii vahvan tunnistautumisen pankin tai mobiilin kautta. Meillä on näin onneksi pitkään jo ollut, jos on halunnut luottokorttia käyttää, joten asia ei suoraan meihin ole vaikuttanut. MUTTA, ollaan saatu tieto että OP pankin luottokortit ovat PSD2, eli syyskuun alusta ollut ongelmissa, ja meidän maksujärjestelmän toimittajamme mukaan OP pankin luottokorteilla on suuri todennäköisyys että jatkuva maksaminen on katkennut ja maksujen veloitukset ovat epäonnistuneet.

Voitte soittaa mulle 0505000093 tai laittaa mailia yu.gong@inderes.fi, mikäli sinulla on ollut luottokortin kanssa ongelmia, kun olet halunnut ostaa Inderes Premiumia tai jatkuva maksaminen on katkennut tämän aikana. Ongelma siis koskee erityisesti OP.n luottokortin asiakkaita. Varmistan tällä että teillä on aina pääsy Inderes Premiumin analyyseihin ja työkaluihin, kun siihen on tarvetta :heart: Toivottavasti OP saa asian korjattua.

PS. Mikäli tilauksesi on katkennut toimimattoman luottokortin takia, voit kokeilla ostaa uuden Inderes Premium lisenssin täältä: Inderes tilit | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

1 tykkäys

Näytämme nykyään myös Tukholman pörssin osakkeissa top 10 omistajalistat. :partying_face::partying_face::partying_face: Tässä esimerkkinä Cibus: Cibus Nordic Real Estate | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus
ja Intrum Intrum | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

3 tykkäystä

@Yu_Gong

Huomasin, että jos on englanninkielisillä sivuilla niin suomenkieliset yhtiöanalyysit ei näy. Jos tulee hakukoneen kautta niin englannin kielinen ränkkää usein paremmin.

Pari kertaa olen ihmetellyt missä sisällöt on mutta sitten kun on avannut uuden sivun ja navigoinut etusivun kautta yhtiöön on löytynyt.

@lee2sos Hyvä huomio! Saanko kysyä, oletko maantieteellisesti Suomessa kun käytät palveluamme tai onko sulla VPN käytössä? Voit vastata mulle myös privaattina, jos et halua jakaa tietoa kaikkien kanssa :slight_smile: Yritän hahmottaa missä tilanteissa Google ränkkää englannin kielisen aloitussivun ihmisille korkeampana :slight_smile:

1 tykkäys

Hakukoneena mulla Duckduckgo, joka näyttää antavan ekana englanniksi vaikka olisi täpätty hakutulokset tulemaan suomesta. On mulla myös VPN Eurooppaan, mutta sillä ei näyttänyt olevan vaikutusta.

Googlella näkyykin suomen versio ekana eli en nyt tiedä miten iso käytettävyysongelma tämä lopulta on. Jotenkin on niin orientoitunut pois Googlesta ja ulkoasukin melkein sama, että unohdin mainita. (tai testata)

1 tykkäys

Kiitos täsmennyksestä! :slight_smile: Voisin tutkia voiko tuota Duckduckgo-hakukoneen suhteen optimoida :+1:

1 tykkäys

Ei tämä nyt varsinaisesti mitään techtalkia ole, mutta Inderes vois vääntää sellasen osakesijoittamisen peruskurssin MOOC-tyyliin. Ottaa mallia vaikka siitä suositusta tekoälykurssista. Olis kova valinnaiskurssi lukioihin ja korkeakouluihin. Ja ennen kaikkea kansankapitalismia parhaimmillaan!

5 tykkäystä

Hei!

Nimeni on Walter Hagman, olen Inderesin uusin sovelluskehittäjä. Pyrimme parantamaan sivuston käytettävyyttä sekä nopeutta; minun tehtävä on parantaa teidän käyttökokemustanne inderes.fi:ssä. Meillä on pitkä lista asioita, joita tulemme päivittämään sivustolla, joten kiitos teille palautteesta ja ideoista!

Päivitämme seuraavaksi sivuston navigaation ensi viikon aikana.

Tulevat muutokset:

  • Sisällön tila ja näkyvyys selkeämmäksi
  • Päivitetty navigaatio rakenne, osa sisällöstä siirretty ”Pörssi” valikon alle
  • Tärkeimmät toiminnollisuudet samat kuin nytkin
  • Uudet ikonit
  • Vanha ”Pörssi” ikoni poistettu koska painike ei toiminut yhdenmukaisesti puhelimella sekä tietokoneella selatessa
  • Ilmoitukset (kello ikoni) näkyvät vain kirjautuneille käyttäjille

Mobiili A&B

  • Navigaation korkeutta on karsittu
  • Uudet ikonit (pätee kaikkiin kuviin)
  • Uusi ikoni sivuston valikolle (kolme viivaa) painamalla saat uuden valikon näkyviin (pätee tabletti sekä mobiili)

Mobiili A

3 tykkäystä