Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Mä voisin ihan näin epävirallista reittiä nyt asettua ehdolle nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan, jos kenelläkään ei oo mitään sitä vastaan :slight_smile:

@JHeiskanen kuvaamaan kohtaan kaksi mulla on omalta osaltani yksinkertainen vastaus: hoidan virkaa Inderesin yhteisön vaatimalla vakavuudella, eli siihen allokoin aikaa juuri sen verran kuin koen yhteisölle ja yhtiölle kaikista parhaaksi - luonnollisesti tässä ei jousteta alaspäin, vaan pikemminkin ylöspäin ajankäytössä. Vaikkei minulla ole tällaisesta toiminnasta aikaisempaa kokemusta, niin tästä huolimatta väittäisin minun olevan nopea oppija tarvittaessa, ja adaptoitumiskykyni uuteen ympäristöön ja uusiin tilanteisiin on etenkin intohimooni (joihin kuuluu mm. Inderesin toiminta kaikissa sen muodoissa) kohdistuvissa asioissa mielestäni hyvällä tasolla. Olen Inderesin yhteisön jäsenenä ollut jo vuodesta 2017 asti, ja siten mielestäni edellytykset viran hoitamiseen varsinkin Inderesin kulttuurin ja ikuisuustavoitteiden näkökulmasta ovat erittäin hyvät :relieved:

104 tykkäystä

Asetumpa itsekkin tähän ketjuun ehdolle. Sippola siirtelee koko konkkaronkan sitten vaikka omaan ketjuun jos floodautuu :slight_smile:

Aiheeseen liippaavaa kokemusta:
Juuri HHJ (hyväksytty hallituksen jäsen) -kurssin käyneenä haluaisin päästä ulosmittaamaan uusia taitoja hallituksen rakentamisessa. Yksi sijoitusyhtiön hallituspaikka löytyy tällä hetkellä, ja juuri tänä keväänä lopetin yhden hallituspaikan (jota tehtiin myös honorilla/rakkaudesta lajiin) joten aikaa vapautui siltä osin. Kaikissa hallituksissa missä olen itse toiminut, olen ollut yhtiöstä riippumaton jäsen (en ole ollut johtoa, enkä omistajia). Hallituskokemusta nyt reilu 6 vuotta.

Jotakin historiallista:
Yhteisössä on nyt tullut oltua jokunen vuosi, joku mode varmaan näkis että millon tänne eksyin :wink: lienee joskus 2018 ehkä… Osakemarkkinoille olen osallistunut vuodesta -99 (Nokiaa salkku täynnä teknokuplaan, nevö foget). Inderesiin tutustuin kun luin analyysejä Nordnetin kautta joskus ennen muinoin, ja laatu on pitänyt kyydissä :smiley: (premiumit luonnollisesti löytyy).

Mitä muuta haluan sanoa:
Oikeanlainen toimiva hallitus, oikeassa vaiheessa, johdon esimiehenä ja apulaisena, on edellytys pitkän tähtäimen strategian luomiselle ja implementoinnille :sunglasses:

ps. IPO laput salkussa (+lisäykset), hodl

Edit. Sanottakoon vielä että vaikka -99 vuodesta on lappuja ollut salkussa niin olen -86 syntynyt :smiley:

84 tykkäystä

Heitän myös hattuni kehään, vaikka jo ensimmäiset kandidaatit ovatkin timanttisen kovia!:gem:

Itse näen työnkuvan sellaisena, että kyselen foorumilta mielipiteitä, huolenaiheita ja kehityskohtia. Näistä kasaisin paketin, jonka viedä eteenpäin heimopäälliköille Ruoholahteen. Sitten taas hallituksesta veisin sanomaa takaisin yhteisöön. Työskentelen siviilissä urheilutoimittajana, joten viestinnästä on kokemusta. Minusta ei siis saa hallitustyöskentelyn superosaajaa vaan työteliään äänitorven📣

Täällä foorumilla en ole varmaan kovin tunnettu kasvo. Sijoittamisen aloitin vuonna 2018, kun palkasta jäi rahaa käteen ja TV:t ja tietokoneet oli jo ostettu. Ensin lähdin intohimoiseksi indeksisijoittajaksi, mutta Inderesin salaopin ohjaamana päädyin osakepoimintakoukkuun.

Foorumia seurailen ahkerasti. Olen myös perustanut Sharevilleen ryhmän foorumilaisia varten, josta toisinaan postailen dataa Kahvihuoneen puolelle.

P.S. Vaalikampanjointi on jo aloitettu. Tätä viestiä kirjoittaessa kävin tiirikoimassa itkevän pikkupojan uimahallin kaapin auki. Seuraavaksi menen auttamaan mummon suojatien yli.

81 tykkäystä

Näyttää siltä, että yhteisöjäsenen valintamenettely vaiheineen hakee edelleen hieman muotoaan. Mikäli menettely lopulta kuitenkin muotoutuu sellaiseksi, että siinä huomioidaan itsensä ehdolle asettaneet Yhteisön jäsenet, niin ilmoittaudun tässä vaiheessa mukaan hakijajoukkoon.

Päätös vaati itselläni aikamoista aivojumppaa lähinnä kahdesta syystä:

  1. Pidän todella paljon anonymiteetistäni. Vaikka muutama sijoittajakollega henkilöllisyyteni tietääkin, on ollut ihan mukavaa kirjoitella sijoitusjuttuja foorumille ja Twitteriin ilman omaa naamaa tai nimeä.

  2. Olen aika kriittinen omaa osaamistani kohtaan. Olen miettinyt paljon sitä, että olisiko osaamiseni sittenkään sillä tasolla, että voisin riittävän laadukkaasti edustaa tätä hienoa Yhteisöä.

Lopulta huomasin, että tämän mahdollisuuden pohtiminen tuli entistä useammin mieleeni, ja hieman pidemmän ajatustyön jälkeen tulin siihen tulokseen, että näin poikkeuksellisen houkuttelevaa tilaisuutta ei ehkä tule toista kertaa vastaan. Sen myötä päätin, että asettaudun ehdolle, vaikka se sitten valinnan kohdalle osuessa edellyttäisikin anonymiteetistä luopumista sekä ankaraa pinnistelyä oman osaamisen äärirajoilla.

Luin @Juha_Kinnunen kirjoittamat ja linkkaamat tekstit, ja pohdin, että mitkä olisivat ehkä niitä omia heikkouksia ja vahvuuksia nimitys- ja palkitsemistoimikunnan toiminnassa. Aloitetaan vaikka mahdollisista vahvuuksista:

  • Olen tolkuttoman kiinnostunut sijoittamisesta ja kaikesta mitä siihen liittyy, ja kiinnostukseni sijoittamista kohtaan tuntuu vain vahvistuvan vuosi vuodelta. Sisäinen motivaatio ja draivi on ihan mieletön ja näen, että tämä ”rakkaus lajiin” on melkein hommassa kuin hommassa avain oppimiseen ja hyviin tuloksiin. Asioihin paneutumisesta tämä ei jäisi kiinni. Ehkä onneni onkin päivätyöt ja perhe, niin ei ehdi sentään ihan kaikkia päiviä lukea analyysiä ja tehdä hyviä (?) osakepoimintoja.

  • Seuraan sijoitus- ja analyysimarkkinaa aktiivisesti. Kulutan todella monipuolisesti ja runsaasti erilaisia sijoittajasisältöjä, ja olen siitä syystä aika hyvin pulssissa sijoittajasisältöjen ja analyysin markkinasta näin kuluttajan näkökulmasta.

  • Päivätöissäni olen jatkuvasti tekemisissä erilaisten talousteknisten ja juridistenkin asioiden parissa, ja osallistun monenlaiseen työryhmä-työhön. Tämän myötä tietynlaiset hyvän hallinnon periaatteet ovat kohtalaisen vakaasti hallinnassa.

  • Olen ollut Inderesin asiakkaana ehkäpä vuodesta 2015, ja foorumi-jäsenenäkin vuosia. Vietän täällä paljon aikaa päivittäin. Samalla tavalla pyörin myös Twitterin puolella, jossa on niin ikään runsaasti Yhteisön aktiivisia jäseniä. Uskoisin, että ainakin tässä lähtötilanteessa tilannekuvani Yhteisöstä ja sen toiminnasta on melko hyvin ajan tasalla, ja edellytykset laadukkaan vuorovaikutuksen avaamiseksi toimikunnan ja Yhteisön välillä olisivat mainiot.

  • Inderesin arvot ovat hyvin linjassa omieni kanssa. Itse asiassa voin paljastaa, että ihastuin aikanaan sen verran Inderesin Playbookiin, että olen myös joskus napannut sieltä muutamia ideoita omaan työhöni ja vetämääni asiantuntijaprosessiin.

  • Olen osaamiseni kanssa jonkinlainen generalisti ja tämä voisi olla toimikuntatyössä yksi vahvuuksistani. Koulutus, työelämä ja harrastukset eivät ole valmentaneet minua mihinkään yksittäiseen teemaan, jonka hallitsisin suvereenisti. Olen yhteen asiaan keskittymisen sijaan opiskellut monipuolisesti ja saanut tehdä laaja-alaista osaamista vaativia töitä. Harrastan monipuolisesti ja luen todella paljon kirjoja yli aiherajojen.

  • Kampaviinereissä olen ihan yliveto, ja niitä on työn puolesta tullut ihan kiitettävästi nautittua. Etätyöaikakaudella olen siirtynyt yhden miehen kotikokouspulliin, ja oman salkun tulosylitys-juhlat alkavat tietysti aina lähikaupan viinerihyllyltä. En anna sijoitusvinkkejä, mutta pari nisuvinkkiä voin antaa; perinteinen korvapuusti & klassinen Salonkiwiener. :slight_smile:

Mitkä sitten olisivat kenties heikkouksiani toimikuntatyössä:

  • Minulla ei ole minkäänlaista muodollista kaupallista tai liiketoimintaan liittyvää koulutusta tai näihin liittyvää kovaa työkokemusta. Koska toimikunnassa kuitenkin on jo kolme EM-kärkitason analyytikkoa, niin ehkäpä minulta ei edellytettäisikään samaa osaamista, jota tiimistä jo löytyy.

  • Minulla ei ole minkäänlaista hallitustaustaa tai muuta suoraa kokemusta hallitustyöskentelystä. Päivätyöni puolesta ”hallituksenomainen” työskentely on toki hyvin tuttua, mutta monet asiat toimikuntatyöskentelyssä olisivat minulle varmasti täysin uusia.

  • Asiantuntijuuteni pörssiyhtiön nimeämisiin ja palkitsemisiin liittyen lienee sijoittajien keskitasoa. Toki seuraan erityisesti omien omistusten hallitustyöskentelyä ja palkitsemisjärjestelmiä, mutta uskoisin, että ymmärrys näistä jää aina hieman ohueksi, kun niitä joutuu tarkastelemaan yhtiöiden ulkopuolelta. Opiskeltavaa siis varmasti riittäisi.

  • En omaa Inderesiin tai toimialaan liittyvää erityisosaamista. Olen Inderesin omistaja ja katson yhtiötä sekä toimialaa sijoittaja-omistajan silmin. Osaamiseni yhtiöstä ja toimialasta tuskin poikkeaa erityisellä tavalla edukseni muihin yhteisöomistajiin verrattuna. Minulla ei ole muita toimialaan liittyviä omistuksia. Toisaalta sitä voi kai pitää jonkinlaisena ohuena toimialan erityisosaamisena, että käyttää lähes kaiken vapaa-aikansa sijoittamiseen liittyvien keskustelujen, kirjojen, analyysien ja muiden vastaavien parissa.

Jos olen oikein kartalla, niin olisin valituksi tullessani nippa nappa toimikunnan juniori, joskin Saulin, Mikaelin ja Juhan tapaan 80-luvulla syntynyt. Päivätöissä vedän aika perinteistä tietotyö-organisaation asiantuntijaprosessia, jossa olen saanut oppia kyllä todella paljon. Vaikka työni ei siis suoraan sijoittamiseen tai liiketoimintaan liitykään, niin ehkä pieni osa esimerkiksi menetelmällisistä opeista olisi tuotavissa soveltuvin osin myös toimikuntatyöskentelyyn. Koulutukseltani olen HY:n filosofian maisteri alalta, jota voisi luonnehtia yhteiskuntatieteelliseksi ja se käsittelee todella laaja-alaisesti ihmisten ja yhteiskuntien toimintaan liittyviä isoja syy-seuraussuhteita.

Sijoittajana olen ollut markkinoilla 2009–2010 alkaen. Ensin muutamia vuosia passiivisena indeksisijoittajana, 2014 alkaen osakepoimijana ja 2021 alkaen vielä asuntosijoittajana.

Tulipas aika pitkä rimpsu. Mutta näissä jännittävissä tunnelmissa, hyvää juhannusta kaikille! :sun_with_face:

113 tykkäystä

Valmiina hyppäämään junaan kohti Kööpenhaminaa ja kohti HC Andersen Capitalin toimistoa. Täältä tullaan Tue Østergaard ja tiimi. Katsotaan onko Tue luopunut jo huhtikuun esityksessä vitsaillusta solmiosta ja kenties saanut HCA + Inderes hupparin päälle.

Itse asiaan. Olisiko arvon foorumilaisilla kysymyksiä Tuelle ja tiimille? :slightly_smiling_face:

67 tykkäystä

Aina siitä lähtien kun tuli luettua Hintsan kirja “Voittamisen Anatomia”, on tullut otettua päivittäin (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) 10,000 askelta päivässä. Mikäs sen parempi kuin ottaa tämän päivän askeleet Tuen kanssa ympäri Kööpenhaminaa:

Oli hyvä vajaan parin tunnin keskustelu. Tuli myös juteltua henkilön kanssa jolla on Vernerin ja Isan rooli (community manager) Tanskassa ja joka on yksi partnereista. Oli kuulemma käynyt jo pariin otteeseen Suomessa. Inderesin porukkaa ei ole näkynyt vielä Tanskassa lukuunottamatta Mikaelin visiittiä ja tämäkin visiitti tuli kuulemma vasta minority staken hankinnan jälkeen :slight_smile:

Firma on edennyt todella kovaa vauhtia. Kahdessa vuodessa yli 70 maksavaa asiakasta ja yli kolmasosa koko Tanskan markkinasta. Näkevät suuren mahdollisuuden koko Pohjoismaissa ja koko Euroopassa. Briteistä löytyy jo osaamista ja Saksa kuulosti myäs mahdollisuudelta. Saksan markkina ei kuitenkaan ole ehkä vielä tarpeeksi kypsä commissioned researchille. Britit siis ennen Saksaa. Ja Norjaan toden teolla (ehkä yritysoston kautta?) ennen Brittejä.

Ymmärtävät hyvin että jos osaketutkimus olisi yhtä syvällistä kuin Inderesillä, eivät olisi millään saaneet edettyä yhtä nopeasti viimeisen kahden vuoden aikana. Tiedostavat siis että Inderesin kontentti on huippulaatua ja analyytikot ovat varmasti käyttäneet enemmän aikaa tutkimukseen. Eihän HCAlta löydy tulevaisuuden ennusteita eikä sitä kautta tavoitehintoja tai suosituksia. Ideana on ollut tarjota sijoittajille nopeahko paketti jolla jo pienellä ajankäytöllä saa yleiskuvan bisneksestä. Ymmärtääkseni, laatuun tullaan kuitenkin jatkossa panostamaan lisää. Jokainen joka on vähänkään perehtynyt HCAn julkaisemiin raportteihin, huomaa varmasti laadussa suuren eron vs Inderes. Tämä oma mielipide. HCAn raporteissa on 12-16 slidea, perusbisnes kerrottu ja relative valuation suhteessa verrokkeihin.

Odottavat innolla että saavat koko Inderesin tech stackin käyttöönsä. Korostin kuinka tärkeässä roolissa communityn ja foorumin rakentaminen on ollut koko Inderesin menestykselle. Kun Inderes.dk ja Inderes.no (prioriteetti 1 .dk) ovat up and running, ideana on että useampi HCAn henkilö tuottaa kontenttia jatkuvalla syötöllä, mukaan lukien Tue. Ovat jo käyneet keskusteluja seuraamiensa firmojen johdon kanssa ja kertoneet että tällainen tullaan launchaamaan. Ja kyselleet johdon halukkuutta tulla myös kommentoimaan Inderes foorumin tyyliin.

Itselle jäi kokonaisuudessaan hyvä fiilis. Nälkäisiä tyyppejä ja eihän se ole huono juttu että jopa nykyisellä laadulla (en siis sano että heidän työ ei ole laadukasta, mutta kuitenkin jää Inderesin laadusta) ovat saaneet noin monta asiakkuutta. Markkinan myllerryksessä ovat tosin menettäneet muutaman asiakkuuden. En tiedä olisiko, jos tuotepaletti olisi yhtä laaja kuin Inderesin (tutkimus, videot, IR) ja tekisi asiakkuudesta paljon stickymmän.

126 tykkäystä

Etusivulla tuntuu nykyään olevan jo melkein enemmän täysin tuntemattomien yhtiöiden tulosjulkistuksia kuin Suomen pörssiyhtiöiden :grinning:. Ellei nimivaihdoksia ole taas tullut ja joku noista olekin Suomen pörssissä Kemiraa lukuunottamatta.

11 tykkäystä

Voisiko olla kysymys Indereksen laajentumisesta pohjoismaihin? Eli alkaa tulla yrityksiä seurantaa STO, OSL ja CPH pörsseistä.

4 tykkäystä

Saatiin uusi kaveri taloon, tervetuloa Antti! :slight_smile: :sunny:

46 tykkäystä

Uusi analyysi inderesistä (tai Q2 ennakkokommentti) on tullut, mutta sivun “lataa raportti” ohjaa vain inderesin pääsivulle. @Yu_Gong1

PS. nyt onkin jo fiksattu :partying_face:

Kommentti kumminkin ladattavissa täältä:

https://research.sebgroup.com/corporate/reports/115769

24 tykkäystä

Tervetuloa seuraamaan tulosinfoamme ensi viikon tiistaina klo 9:30 webcast-lähetykseen tai Sanomatalolle paikan päälle :wave:

35 tykkäystä

Tervetuloa Tommi! :slightly_smiling_face:

36 tykkäystä

Keskeiset tapahtumat huhti–kesäkuussa 2022:

  • Liikevaihto kasvoi 23,4 % (24,0 %) ja oli 3,4 (2,7) miljoonaa euroa
  • Jatkuva liikevaihto kasvoi 22,4 % (24,0 %) ja oli 1,8 (1,4) miljoonaa euroa, jatkuvan liikevaihdon osuus oli 52,7 % (53,1 %) liikevaihdosta
  • Projektiliikevaihdon kasvu oli 24,5 % (23,9 %) ja projektiliikevaihto oli 1,6 (1,3) miljoonaa euroa
  • EBITA-liikevoitto oli 0,1 (0,3) miljoonaa euroa ja EBITA-marginaali oli 3,3 % (10,7 %)
  • Inderes toimitti palveluita 191 (163) pörssiyhtiölle Suomessa ja Ruotsissa viimeisen 12 kuukauden aikana
  • nderes-yhteisön aktiivinen jäsenmäärä kasvoi huhti-kesäkuun 2022 aikana tuhannella uudella jäsenellä 77 (64) tuhanteen, kasvua vuoden takaisesta 20,3 %
  • Henkilöstömäärä katsauskauden päättyessä oli 98 (72)

Keskeiset tapahtumat tammi–kesäkuussa 2022:

  • Liikevaihto kasvoi 13,4 % (48,3 %) ja oli 6,6 (5,8) miljoonaa euroa
  • Jatkuva liikevaihto kasvoi 24,0 % (18,6 %) ja oli 3,5 (2,8) miljoonaa euroa, jatkuvan liikevaihdon osuus oli 53,1 % (48,5 %) liikevaihdosta
  • Projektiliikevaihdon kasvu oli 3,4 % (94,1 %) ja projektiliikevaihto oli 3,1 (3,0) miljoonaa euroa
  • EBITA-liikevoitto oli 0,4 (1,1) miljoonaa euroa ja EBITA-marginaali oli 6,7 % (18,9 %)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,10 (0,47) euroa per osake
  • Osakekohtainen tulos ilman konserniliikearvon poistoja oli 0,20 (0,59) euroa per osake

Avainluvut

miljoonaa euroa Q2/2022 Q2/2021 H1/2022 H1/2021
Liikevaihto 3,4 2,7 6,6 5,8
Liikevaihdon kasvu 23,4 % 24,0 % 13,4 % 48,3 %
Jatkuvan liikevaihdon osuus % 52,7 % 53,1 % 53,1 % 48,5 %
EBITA 0,1 0,3 0,4 1,1
EBITA % 3,3 % 10,7 % 6,7 % 18,9 %
Liikevoitto 0,0 0,2 0,3 0,9
Liikevoitto % 0,7 % 7,6 % 4,1 % 16,0 %
Osakekohtainen tulos 0,10 0,47
Osakekohtainen tulos ilman liikearvopoistoja 0,20 0,59
Rahavirta investointien jälkeen 0,1 2,5
Omavaraisuusaste 67,6 % 38,2 %
Nettovelkaantumisaste -70,4 % -135,4 %
Henkilöstö keskimäärin 95 69 92 66

“Palasimme toisella neljänneksellä suunnitelmien mukaiselle kasvu-uralle ja odotamme vahvan kasvun jatkuvan kolmannella neljänneksellä. Strategian mukaisesti kasvu on vahvalla yli 30 % tasolla pörssiyhtiöasiakaskunnassa, mikä perustuu laajentuneeseen palvelutarjoomaan, vahvaan asiakastyytyväisyyteen sekä viime vuosien listautumisaktiviteettiin. Pörssin ulkopuolisten asiakassegmenttien myynnin tuntuva lasku virtuaalitapahtumaliiketoiminnassa veti vielä ensimmäisellä puoliskolla kasvulukemia alaspäin.” - Mikael Rautanen, toimitusjohtaja

41 tykkäystä

Liikevaihto hiukan yli SEB ennusteen, ja EBITA alle ilmeisesti. Ei siis mitään dramaattista.

12 tykkäystä

Tämähän on hieno uutinen. Pelkäsin, että aktiivisten jäsenten määrä olisi laskenut.

Inderes-yhteisön aktiivinen jäsenmäärä kasvoi huhti-kesäkuun 2022 aikana tuhannella uudella jäsenellä.

Voisitteko @Verneri_Pulkkinen ja @Mikael_Rautanen tarkentaa, kuinka raportoitu Inderes-yhteisön aktiivinen jäsenmäärä lasketaan. Onko tämä edellisen 12 kk vai kvartaali aikana Inderes.fi-sivustolle vai Indreres-foorumille kirjautuneet käyttäjät?

5 tykkäystä

Tekemistä riittää loppuvuodeksi kaksi kuukautta sitten annettuun ohjeistukseen pääsemiseksi, varsinkin alarivin osalta. Salipaidat päälle, hihat ylös ja hommiin.

9 tykkäystä

Mahtavaa, 70 uutta yhtiötä tulossa ehkä jo tänä vuonna Inderes-alustalle.

HCA:n sisältöjen migraatio alustallemme tapahtuu arviolta kolmannella neljänneksellä, minkä jälkeen Inderes-alustaan kytkeytyy noin 70 uutta pohjoismaista pörssiyhtiötä.

27 tykkäystä

Hyvä kysymys! :slight_smile: Aktiiviset jäsenet = sisäänkirjautuneet inderes.fi/se/mitälietulevaisuudessatulekaan -palvelussa käyneet jäsenet viimeisen 12 kuukauden ajalta.

Sisältää siis foorumilaiset, jotka ovat kirjautuneet sisään.

Lisäys: tuo on vähän ankara mittari kun monet käyttävät palvelua kirjautumatta sisään, mutta tuon pystyy laskemahan hyvin tarkkaan ja onpahan meillä insentiivi saada ihmiset kirjautumaan sisään jolloin palvelu on tietysti paljon parempi! :stuck_out_tongue:

24 tykkäystä

Tekemistä riittää loppuvuodeksi kaksi kuukautta sitten annettuun ohjeistukseen pääsemiseksi, varsinkin alarivin osalta.

Liikevaihdon ohjeistus on 14-15 meuria. Tällä hetkellä on kasassa noin 6,5 meuria. Eli H2:lle jää kerättäväksi vähintään 7,5 meuria. Ainakin yhtiön viestinnän mukaan H2:lle pitäis olla tulossa aktiviteettia esim CMD-tapahtumien muodossa. Q4 on myös historialliesti ollut vahvin.

Jos oletetaan, että yllä mainittu liikevaitto saadaan kerättyä, tulee yläriville siis 1 meuri lisää. Yhtiö on viestinyt, että q3:lla henkilöstökulut ovat pienemmät, johtuen lomarahoista. Kun katsoo edellisten vuosien lukuja ja SEB:n ennusteita, niin q3:n osalta henkilökulut voisivat olla 0,5 meuria muita kvartaaleja alhaisemmat. H1:n jälkeen EBITAa on kasassa 0,4 meuria.

Olettaen, että muut kulut pysyvät suht vakioina, kuten ne olivat viime vuonna ja kuten yhtiö myös mielestäni kommunikoi, saadaan koko vuoden EBITAksi: 1,0 + 0,5 + 0,4 = 1,9 meuria, joka on ohjeistuksen alalaita.

10 tykkäystä

Ehkä kuitenkin laadukas analyysi vaatii hivenen enemmän kuin sen tunnin aikaa tutustua lukuihin? Sinällään oli mielenkiintoista peilata Inderesistä tehtyä analyysiä H1 esityksen ollessa vielä menossa, analyysi putkahti jo pihalle SEB:lta (no joo, olihan tulos ollut ulkona sen 2h siinä vaiheessa). Mutta toisaalta kyseessä oli hyvin “tiivistetty” kommentti tuloksesta. Eli kyllä itse pidän näistä Inderesin hivenen enemmän mietityn oloisista kommenteista, jotka tulevat seuraavana pörssipäivänä yleensä. Itse siis arvostan analyytikon käyvän kaikki rivit ajatuksen kanssa läpi. Tavallaan tehtävät livekommentoinnit usein osoittavat ettei sitä ihan nopeasti asioita pureksita läpi vaikka pääajatuksen saa kyllä nopeasti tuotua esille.

Tuo ajatuksesi yhteisön mukaan ottamisesta analyysiin on mielestäni hyvinkin kannustettava ajatus. Olen itse pyöritellyt hivenen samansuuntaisia ajatuksia ja tällöin kenties yhteisön jäsenetkin voisivat oppia paremmin analyysin tekemisen haasteet. Mutta tämä voi olla myös analyytikolle aikamoinen kivireki, eli ajattelisin yhteisön mukaan ottamisen vaativan jonkinlaista “inderes approved” leimaa yhteisön jäsenille. Omassa hyvin vajavaisessa ajattelussa reitti voisi olla jonkinlaisen koulutuksen kautta, jossa edetään portaittain tyyliin (tätä varmaan pystyisi kehittämään paremmaksi):

  • Opi lukemaan analyysiä (mistä analyysi koostuu ja mikä on perusajatus, ehkä yleisimmät tunnusluvut)
  • Yhtiön mahdollisuuksien tunnistamista
  • Yhtiöön liittyvien riskien tunnistaminen
  • Tulosrivien ja tasee tulkinta (Sektori ja liiketoimintamallin mukaan kohdennetut?)
  • Yhtiön tulevaisuuteen katsominen
  • Avoimet kysymykset/mitä tulisi pyrkiä selvittämään johdolta? Tässä tulisi myös ymmärtää mihin johto voi ja ei voi vastata ja miksi
  • Muut tietolähteet
  • Yhtiön arvon määrittäminen (mikä on paras malli jne.)

Ainakin ensimmäiset askeleet olisivat oikeasti hyödyllisiä kaikille sijoittajille ja toisaalta en usko kaikilla olevan aikaa tai kiinnostusta kehittyä täysipainoiseksi analyysin tekijäksi. Mutta jollain tämäntapaisella mallilla voisi saada yhteisön jäsenet sitoutumaan toisella tavalla analyysiin sekä alkamaan ymmärtämään siihen liittyviä haasteita. Ja toisaalta parhaassa tapauksessa tämän sijoittajien ja analyytikkojen välisen vuoropuhelun tuloksena voisi syntyä uusia oivalluksia itse analyysin sisällöstä ja kehittää sitä puolta vastaamaan esimerkiksi paremmin yleisiin markkinoiden heilahteluihin (muuten mielenkiintoista todeta syklisissä yhtiössä tämä ajatus on sisällä, mutta kasvuyhtiössä yleisellä markkinakehityksellä tuntuu olevan vähemmän painoa vaikkakin kyllä niillekin tulee niitä hitaamman kasvun vaiheita)…

No uskoisin jotain tämäntapaisia ajatuksia Inderekselläkin pyörineen ja voihan olla joidenkin yhtiöketjujen sekä yhteisön jäsenten kohdalla heiltä saatavat kommentit huomioidaan paremmin? Mutta tuohon dialogiin pääsemin olisi mielestäni kyllä hieno asia (ja samalla näen erittäin paljon haasteita siihen pääsemisessä). Valittevan usein näkee analyytikon joutuvan opastamaan perusasioiden tuntuisten asioiden kanssa yhteisön jäsenten villiä analysointia. Eli ehkä pitäisi pohtia miten saadaan yhteisön osaamistasoa nostettua korkeammalle?

Tuo ajatusmalli on erittäin kiehtova ja ainakin itselläni olisi huomattavaa halua oppia enemmän yhtiöiden analysoinnista. Juuri tänään kaffehuoneen puolella oli kirjavinkkejä Inderesin kahvihuone (Osa 5) - #1127 by Verneri_Pulkkinen .

20 tykkäystä