Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Sijoituskästi lähtee YS-bisnekseen videoanalyysillä. 3 asiakasta jo.

https://twitter.com/sijoituskasti/status/1780965489553854752

Mielenkiintoista nähdä, miten tuo toimii ja mitä voidaan tuosta oppia. Haluaako kansa enemmän lyhyttä ja säkenöivää vai pitkää ja pohdiskelevaa sisältöä?

Analyysin kiinnostavuudessa on Inderesillä jatkuvasti tsempattavaa, vaikka kuinka sitä täällä kansankielistetään. :smiley:

40 tykkäystä

Luulen, että molemmille kysyntää. Kuuntelen oman seurannan yhtiöistä kaiken saatavissa olevan tiedon ja muista kiva kuunnella tiiviitä infoja. Osa sitten lähtee tarkempaan seurantaan. Luettavaa ei valtavasti jaksa kun silmät on solmussa jo päivän töistä.

Jotenkin muistelen, että Inderesillä olis ollu aiemmin enemmän videoita. Voin olla väärässä. Yhtiömäärät toki kasvanut eli ehkä jakaantunut useammalle

13 tykkäystä

Omasta mielestä kysyntää olisi varmasti vähän visuaalisemmalle ja dokumenttimaisemmalle videosisällölle, jossa käydään läpi yhtiön liiketoimintamallia, tuotteita, strategiaa ja kasvuajureita. Jotain konkreettisempaa, ajattomampaa ja osakkeen arvostukseen liittyvistä asioista puhdistettua. Ei välttämättä Tiktok-tyyppistä nopeasti kulutettavaa matskua, vaikka sillekin on oma paikkansa :blush:

Laajoja analyysejä koskevat videot ajautuvat herkästi Inderesillä kahden henkilön väliseen keskusteluun raportista, jonka jälkeen katsoja jää vielä helposti raapimaan päätään ja ihmettelemään, että mitä se firma oikeasti tekee. :smile:

23 tykkäystä

Jep, ajattelen melko samoin että sekä “nopealle” (pari minuuttia) ja “syvälliselle” (15 minuuttia viiva monta tuntia) sisällölle on kysyntää. Ja sitä tukee meidän datakin. :smiley:

Ehkä Inderesin isoin vahvuus on syvässä sisällössä, mihin meidän sukelluslaitteet yltävät ja muiden vähemmän. Mitä enemmän lähestyy pintaa sitä kovempi kilpailu sijoittajien huomiosta.

Tämä kala ei ole kyllä ehkä niin hurmaava kuvaamaan tällaista “syvän meren strategiaa”. :smiley:

Molempia varmasti. Ollaan yhteisötiimissä tarkoituksella pyritty tekemään vähän vähemmän, mutta mieluummin oivaltavampaa videosisältöä.

Tässä näkyy historiallisesti vuosittain (2024 on vajaa tietysti) Youtubeen julkaistut videot. Siinä ei ole mukana siis webcasteja, mutta käytännössä melkeinpä kaikki muu podeista toimarihaastiksiin ja vaikkapa viimeisimpänä sisältönä toimarien yhtiökokousesitykset. Viime vuonna videoiden määrä putosi joku 10 %. Se on silti yli 1000 vuodessa! Sairasta. :smiley:

Jep.

Koen, että meillä herkästi mindset menee herkästi sellaiseksi, mitä sisäisesti kutsun “legacy-PDF” -ajattelutavaksi. Eli ensin on raportti ja sen kirjoittamiseen analyytikoilla on tiukat, vuosisataiset protokollat.

Vaikka Inderes on ulospäin alan “tuore” haastaja edelleen, on käytännössä työmetodit ja PDF-ulosanti vahvasti alan perinteisiin nojaavat. Tämä on ymmärrettävää, koska aluksi Inderesiä ei otettu vakavasti ja niinpä tekeminen keskittyi tekemään kaiken, mitä muukin ala teki, mutta 1000 kertaa laadukkaammin. Sen takia meillä on huippuanalyysia! :smiley: Mutta sen takia meillä on niin älyttömän kankeita ja pitkiä PDF-raportteja! Ja siksi monet asiat tehdään ehkä vähän vaikeammin, kuin tarvitsisi. Ja jos kirjoitetaan pitkiä tekstejä, ei tarvitse osata tiivistää. Tämä roiskuu väkisin myös videoihin, joissa on alituinen lörpöttelyn uhka.

Mielenlaadun pitäisi enemmän olla, mikä on sijoittajalle relevanttia. Kaikki sisältö pitäisi miettiä tyyliin lukija, otsikko ja ingressi ensin. Muu on sitten lihaa luiden ympärille.

Tai kuten stand up-koulutuksessa opin, teema, asenne ja oivallus. Loppu on turhaa selittelyä. :smiley:

Tai vähän kuten miettisi sisällön hissimyyntipuheena. Aikaa pari minuuttia, alkaa nyt!

Pitäisi ehkä kokeilla sellaista “levytankostrategiaa” missä toisessa päässä on raskaat, pitkät videot ja toisessa päässä hyvin leikatut lyhyet pitch-videot.

Aah, tuo on paha! Jos tuollaisia tulee saa rohkeasti pingata niin käsitellään tiimissä. Vaikka video tehdään laajan rapsan pohjalta, pitäisi aina miettiä mikä on sijoittajalle tärkeää kussakin firmassa ymmärtää ja onko se firma hyvä sijoituskohde.

34 tykkäystä

Tik Tokin voisi varata ihan sijoitusviihteelle, joka saa katsojan nauramaan tai ainakin hymyilemään. Materiaali löytyy editointipöydän roskis-matskusta. Onhan hauskempi tehdä töitä, kun on lupa välillä tehdä myös huumoria ihan työajalla. Ja mikä loistava indoktrinaation työkalu!

5 tykkäystä

FT:ssä hyvä artikkeli Ruotsin ihmemarkkinasta. Jaoin kahvihuoneeseen osan, mutta tässä ehkä Inderesin osalta mielenkiintoista markkinadataa.

Suomen pörssilistattujen firmojen määrä voisi triplata, jos päästäisiin Ruotsin tasolle. :smiley:

25 tykkäystä

Analyytikkona ajattelin toisinaan olevani artisti. Laajan raportin laatiminen oli minulle teos, jonka valkokankaalle tein. Rakentamani Excel-malli oli valkokangas. Halusin laittaa kaiken peliin ja olla ylpeä teoksestani kun sen julkaisin. Vaikka kyseessä olisi ollut pieni yhtiö ja raportilla kourallinen lukijoita, koin suurta merkitystä työstä jonka olin näiden lukijoiden puolesta tehnyt. Tiesin, että yhtiön johto, hallitus ja pääomistajat sen nyt ainakin lukevat sanatarkasti. Pointti ei ole se tarkasti laadittu excel sinänsä, vaan se ajatustyö sen takana. Eikä pitkän raportin kirjoittaminen sinänsä, vaan se ajatustyö sen kirjoittamisen takana. Useiden viikkojen intensiivinen työ, missä ei hirveästi ole oikoreittejä kun se ajatustyö on pakko tehdä itse. En luota analyytikkoon, joka ei ole tehnyt tätä ajatustyötä huolella, ja jos sitä ei tee huolella sen kyllä huomaa. Analyytikon meidän muiden sijoittajien puolesta tekemät oivallukset ja olennaisen tiedon seulonta tuottaa arvon. Sitten luodaan eri formaatteja, olkoon se pdf tiktok keynote haastattelu web tai vaikka printti, joilla se tehty ajatustyö tarjoillaan eri sijoittajille mahdollisimman helposti kulutettavassa muodossa.

Inderesin oivallus on ollut tarjoilla analyysiä, perustana olevan perinteiseltä tuntuvan raportin ohella, eri formaateissa eri alustoille ja eri kohderyhmille. Tätä uudistumista me jatkamme kun digitaalinen maailma jossa operoimme muuttuu. Eri formaattien takana homman ytimessä olevan analyysin taas en usko muuttuvan, jollei rahoitusteoriaa kirjoiteta uudelleen.

79 tykkäystä

Liikevaihto edellisvuoden tasolla, EBITA-liikevoitto 11,3 %

Keskeiset tapahtumat tammi–maaliskuussa 2024

  • Liikevaihto kasvoi 0,6 % (54,1 %) ja oli 5,0 (5,0) miljoonaa euroa
  • Jatkuva liikevaihto kasvoi 3,7 % (54,5 %) ja oli 2,8 (2,7) miljoonaa euroa, jatkuvan liikevaihdon osuus oli 55,2 % (53,6 %) liikevaihdosta
  • Projektiliikevaihto laski 2,8 % (53,5 %) ja oli 2,2 (2,3) miljoonaa euroa
  • Ruotsin liikevaihto kasvoi 9 % ja se oli 1,0 (1,0) miljoonaa euroa, liikevaihdon osuus kokonaisliikevaihdosta oli 21,0 % (19,3 %)
  • EBITA-liikevoitto oli 0,6 (0,6) miljoonaa euroa ja EBITA-marginaali oli 11,3 % (13,0 %)
  • Henkilöstömäärä katsauskauden päättyessä oli 117 (115)
  • Inderes toimitti palveluita 429 (392) pörssiyhtiölle Suomessa ja Ruotsissa​ viimeisen 12 kuukauden aikana​
  • Inderes-yhteisön aktiivinen jäsenmäärä kauden lopussa oli 74 (69) tuhatta

Avainluvut

miljoonaa euroa Q1/2024 Q1/2023
Liikevaihto 5,0 5,0
Liikevaihdon kasvu 0,6 % 54,1 %
Jatkuvan liikevaihdon osuus % 55,2 % 53,6 %
EBITA 0,6 0,6
EBITA % 11,3 % 13,0 %
Liikevoitto 0,3 0,4
Liikevoitto % 6,1 % 7,7 %
Henkilöstö keskimäärin 118 115

Ohjeistus tilikaudelle 2024

  • Liikevaihto kasvaa edellistä vuodesta (17,2 MEUR)
  • Suhteellinen kannattavuus EBITA-prosentilla mitattuna paranee edellisestä vuodesta (10,6 %)

Näkymien taustat

  • Päätuotealueiden kohdemarkkinoiden ei odoteta kasvavan Suomessa vuonna 2024
  • Liikevaihto kasvaa uusien tuotteiden ja markkina-alueiden avaamisen johdosta
  • Yhtiö jatkaa panostuksia kansainvälisen liiketoiminnan kasvun kiihdyttämiseksi

Toimitusjohtaja Mikael Rautanen:

Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto ja EBITA-liikevoitto olivat edellisvuoden tasolla. Voitamme uusia asiakkaita Ruotsissa, mutta Suomessa asiakasmäärä laski pörssiyhtiöihin kohdistuneiden ostotarjousten myötä. Yritysostoista johtuvaa asiakaspoistumaa kompensoi uusien IR-ohjelmistojen vahva kasvu, yhtiökokoustuotteen markkina-aseman vahvistuminen sekä kasvu Ruotsissa. Markkinasyklin vaihe huomioiden meidän on tärkeää jatkaa panostuksia kansainvälistymiseen, tuotteiden kilpailukyvyn vahvistamiseen ja myyntiin. Rakennamme myös aktiivisesti myyntiputkea tuleviin listautujiin Suomessa.

Yhtiökokoustuotteessa myynti kevätkaudelle 2024 Suomessa onnistui hyvin. Tuotannot painottuvat tänä vuonna edellisvuotta enemmän vuoden toiselle neljännekselle, mikä vaikuttaa hieman neljännesten väliseen vertailuun. Yhtiökokouksiin liittyvä myynti edustaa jo yli 10 % liikevaihdosta vuositasolla. Tuotantojen kannattavuus ei kuitenkaan ole vielä tyydyttävällä tasolla johtuen panostuksista toimitusten resursointiin. Olemme kolmessa vuodessa rakentaneet erittäin vahvan markkina-aseman tyytyväisellä asiakaskunnalla.

Tilausanalyysiasiakkaiden määrä kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä 3 % vertailukaudesta 145 sopimukseen. Asiakasmäärä laski hieman Suomessa ostotarjouksista johtuen. Kansainvälisen jakelun vahvistumisen ja lisäpalveluiden myynti kuitenkin tukevat asiakaskohtaista myyntiä. Ruotsissa asiakasmäärä kasvoi. Nordnetin ja Avanzan kanssa solmittujen jakelusopimusten myötä tavoittavuutemme on nyt hyvin kilpailukykyisellä tasolla Ruotsissa ja Tanskassa. Saamamme palautteen perusteella Inderesin tuote erottuu Ruotsin markkinassa riippumattomuudellaan raikkaalla tavalla.

Tapahtumaliiketoiminnassa liikevaihto kasvoi Ruotsissa ja laski Suomessa. Yhtiökokoustapahtumien myynti kehittyi hyvin ja osavuosikatsauslähetysten myynti oli vakaata. Muissa tapahtumissa kärsimme online- ja hybriditapahtumien kysynnän heikkoudesta.

IR-ohjelmistoissa liikevaihto ja asiakasmäärät kasvoivat vahvasti kaikissa tuotteissa. Useita vuosia tuotekehitysvaiheessa olleen ohjelmistoliiketoiminnan kaupallistaminen etenee hyvin. Myynti tulee tällä hetkellä pääasiassa Suomesta, minkä ohella lokalisoimme parhaillaan tuotteita pohjoismaisille kohdemarkkinoille.

Webcast-tilaisuus

Inderes järjestää tulosinfon tänään klo 9.30. Tilaisuudessa toimitusjohtaja Mikael Rautanen esittelee katsauksen pääkohdat sekä yhtiön strategian etenemisen ja talousjohtaja Mikko Wartiovaara käy läpi katsauskauden taloudelliset luvut. Tulosinfoa voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa: Inderes liiketoimintakatsaus Q1 2024. Osallistujat voivat tuttuun tapaan esittää lähetyksen aikana kysymyksiä videoalustan chat-toiminnon kautta tai käyttämällä alustan talk back -puheominaisuutta.

Koko liiketoimintakatsaus (pdf)

40 tykkäystä

Hieman pehmeähkö kvartaali, mutta toisaalta jokainen Suomi-sijoittaja on varmasti kyllä huomannut, että hiljaista on IPO-rintamalla, pörssin ovi näyttää avautuvan nyt vain ulospäin ja asiakasyhtiöt varmasti pyrkivät säästämään kaikkialla - myös IR-toiminnoissa.

Yhtiön omassa toiminnassa ei näytä kuitenkaan olevan mitään uutta, vaan suunta on sama kuin ennen ja se on selkeä. :+1:

En ehdi tänään livenä linjoille webcastiin, joten laitetaan tätä kautta ennakkokysymykset @Mikael_Rautanen & @Teemu.Pynnonen :

  • Ette julkaise tuotekohtaisia kannattavuuslukuja, mutta olisiko mahdollista saada edes jonkinlaista kuvailevaa pohdintaa siitä, että missä kohtaa “kannattavuuskäyrää” kukin tuote tällä hetkellä menee ja minkälaista kannattavuuskehitystä odotetaan tulevina vuosina per tuote?
  • Kun Ruotsissa saadaan täysin uusi asiakas, niin miksi asiakas valitsee juuri teidät (voi pohtia myös tuotekohtaisesti)?
  • Ruotsissa on jo valmiiksi runsas joukko webcast-asiakkaita. Miten muiden tuotteiden ristiinmyynti näille vanhoille asiakkaille etenee? Tai ehkä toisin sanoen, minkälaista merkitystä muiden tuotteiden ristiinmyynnille oletatte olevan sillä, että yhtiö on jo valmiiksi webcast-asiakas?
40 tykkäystä

Lisäisi kyllä huomattavasti kiinnostusta, jos tuote -ja maakohtaista tietoa julkaistaisiin osana raportointia. Nämä parantaisivat huomattava sijoittajien mahdollisuutta analysoida liiketoiminnan edistymistä.

20 tykkäystä

Webcastissa @Mikael_Rautanen esitteli todella informatiivisesti strategian etenemistä maakohtaisesti eri tuotealueilla, vaikkei varsinaisia lukuja tai kannattavuuksia avattukaan. Kiitokset raportointitavan kehittämisestä ja läpinäkyvyyden lisäämisestä! Vastaava osuus mukaan tuleviinkin liiketoimintakatsauksiin, kiitos.

Linkki webcastiin:

45 tykkäystä

Uusi hallitusjäsen Helena Norrman ei tainnut puhua Inderesin osakkeiden omistamisesta mitään ennakkonäkemyksiä yhtiökokouksessa (toisin kuin kollegansa Joakim Frimodig, joka ilmoitti haluavansa merkittäväksi omistajaksi), mutta nyt on pieni rivi Helenan salkkuun avattu. Hienoa!

27 tykkäystä

@Jeremias_Makkonen jatkaa taas blogiaan. :slight_smile:

Antti, Erno, Vepu ja Ville mainittu.

Viimeiseen pariin vuoteen on mahtunut roppakaupalla muutoksia – varsinkin työrintamalla. Kun kirjoitin blogia viimeksi, työskentelin vielä Nordnetillä . Se oli ensimmäinen työpaikkani puhtaasti sisällöntuotannon parissa ja antoi mahtavat eväät työurani jatkoa ajatellen. Viihdyin hyvin Nordnetillä, mutta kun syksyllä 2023 eteeni tupsahti mahdollisuus päästä töihin Inderesille , en silti epäröinyt hetkeäkään. Olin jo työurani alkumetreiltä lähtien haaveillut pääseväni töihin joko Inderesille tai Nordnetille, ja nyt molemmat toiveeni olivat toteutuneet.

22 tykkäystä

Väkevä huhtikuu, kuten osaripuheista sopi jo odottaa. Yhtiökokoukset painottuneet hieman viime vuotta enemmän huhtikuulle (vs. maaliskuulle 2023).

”Huhtikuun kasvu oli odotetun vahvaa ja kuukausi oli kokonaisuutena onnistunut. Kuten olemme aiemmin kertoneet, yhtiökokoustuotteessa myynti kevätkaudelle 2024 onnistui hyvin. Yhtiökokouksiin liittyvä liikevaihto painottuu tänä vuonna vahvemmin vuoden toisen neljänneksen puolelle. Huhtikuun kasvua tukivat tapahtumamyynti niin Suomessa kuin Ruotsissa sekä ohjelmistomyynnin vahva kasvu.”

Mutta onhan tuossa maalis-huhtikuun yhteenlaskettu liikevaihto selvästi kasvussa; 4,1 vs. 4,5.

Muistutuksena, että toistaiseksi yhtiökokoustuote taitaa vielä olla koko konsernin kannattavuutta heikentävä segmentti. Eli mitä suuremman osuuden liikevaihdosta se haukkaa, sitä suurempi (toistaiseksi negatiivinen) vaikutus sillä on konsernin kannattavuuteen. Mikael taisi mainita, että nykytilanteessa yhtiökokoukset on hieman yli 10 prosenttia koko liikevaihdosta.

26 tykkäystä

Ei se ihan noin taida mennä, vaan volyymin kasvaessa syntyvät kulut jakautuvat useammalle ja tuotteen kannattavuus paranee.

Hyvältä näyttää. Eiköhän tästä osakkeen kurssikin lähde nousuun pitkän mörnimisen jälkeen. Nordnetin sovellus näyttää osakkeelle epsiä 0,05 ja p/e 379. Mistähän lie Nordnetin pojat luvut repäisseet?!

6 tykkäystä

Viime kesänä tiedustelin Yulta yhtiökokousratkaisun skaalautuvuudesta ja vastaus oli tällainen:

Muistelen, että nyt osarissa olisi kuitenkin puhuttu tämän tuotteen skaalautuvuudesta.

En laita pahaksi, jos joku kehtaa tätä tarkentaa.

17 tykkäystä

En tiedä, mutta uskoisin tuon perusteella olevan toimintoja, esimerkiksi bäkkäri, joista ei tule käytännössä skaalaetuja, se ei kuitenkaan tarkoita ettei skaalautuvuutta ole muissa osissa palvelua.

3 tykkäystä

Pidän kiinni edelleen sanoissani, että kun asiakkaiden määrä kasvaa niin back officen työmäärä kasvaa, näin ollen myös henkilöstökulut kasvavat. Toisaalta osaajien osaaminen paranee projektimäärän kasvaessa ja työ tehostuu ja asiakkaat tottuu prosesseihin paremmin ja vanhat asiakkaat tarvitsee vähemmän opastusta kuin uudet listayhtiöasiakkaat, näin ollen skaalaetua tulee kokemuksen ja prosessien hioutumisen kautta kyllä.

39 tykkäystä

Teemu ja Yu tuossa jo puhuivatkin yhtiökokousratkaisun kannattavuudesta, joka keskustelun perusteella ei skaalaudu erityisen hyvin, mutta jonkin verran joka tapauksessa.

Oma viestini ei kuitenkaan koskenut tätä. En itse asiassa ottanut kantaa yhtiökokoustuotteen skaalautuvuuteen juuri lainkaan. Pointtini sen sijaan oli, että yhtiökokoukset ovat tällä hetkellä kannattavuudeltaan heikompaa toimintaa kuin Inderesin muu liiketoiminta yhteen niputettuna (analyysi + ohjelmistot + tapahtumat). Näin ollen yhtiökokoukset laskevat Inderesin kannattavuusprosentteja siitä, mitä ne ilman yhtiökokouksia olisivat.

Ja kun yhtiökokousten liikevaihto kasvaa, niin niin kauan kuin yhtiökokousten kannattavuus on matalampaa kuin “muu Inderes”, niin konsernin kannattavuusprosentteihin valuva negatiivinen vaikutuskin kasvaa. Kuitenkin, yhtiökokousten ollessa vain reilu 10 prosenttia koko liikevaihdosta, ei vaikutus ole kovin iso.

Pahoittelut rautalangasta, mutta esimerkkinä tällainen hypoteettinen laskelma:

  • Inderes myy analyysiliiketoimintaa 100:lla rahalla, josta jää liikevoittoa 20 rahaa (EBIT-% 20)
  • Inderes myy yhtiökokoustuotetta 10:llä rahalla, josta jää liikevoittoa 1 raha (EBIT-% 10)
  • Inderesillä ei ole muuta liiketoimintaa
  • Analyysiliiketoiminnan kannattavuus (EBIT-%) on 20, yhtiökokousratkaisun kannattavuus (EBIT-%) 10 ja koko konsernin kannattavuus (EBIT-%) 19,1

Lopputulos = yhtiökokousratkaisu heikentää koko konsernin suhteellista kannattavuutta.

Minäkin uskon näin.

Ja omissa papereissa yhtiökokousratkaisun kannattavuuden nostaminen tulee hoitumaan ensisijaisesti tuntuvilla hinnankorotuksilla tulevina vuosina.

Inderesillä on kohta Suomen markkinassa monopoli ja toivottavasti joskus tulevaisuudessa vahva asema myös muissa Pohjoismaissa. Tämä mahdollistaa nykyistä korkeamman hinnoittelun ilman, että asiakkaat äänestävät jaloillaan. Uskon ja olen antanut itseni ymmärtää, että yhtiökokousratkaisu osana Inderesin palveluvalikoimaa on niin haluttu ja pidetty (yhtiökokouspalvelujen yhden luukun paketti vrt. kyhäelmä eri konsulttien palveluja) jo nyt, että hyvään kannattavuuteen päästään ihan arvoperusteisellakin hinnoittelulla. Ei tarvinne mitään asiakkaan suututusriistoa tehdä.

23 tykkäystä