Jep, ajattelen melko samoin että sekä “nopealle” (pari minuuttia) ja “syvälliselle” (15 minuuttia viiva monta tuntia) sisällölle on kysyntää. Ja sitä tukee meidän datakin.
Ehkä Inderesin isoin vahvuus on syvässä sisällössä, mihin meidän sukelluslaitteet yltävät ja muiden vähemmän. Mitä enemmän lähestyy pintaa sitä kovempi kilpailu sijoittajien huomiosta.
Tämä kala ei ole kyllä ehkä niin hurmaava kuvaamaan tällaista “syvän meren strategiaa”.
Molempia varmasti. Ollaan yhteisötiimissä tarkoituksella pyritty tekemään vähän vähemmän, mutta mieluummin oivaltavampaa videosisältöä.
Tässä näkyy historiallisesti vuosittain (2024 on vajaa tietysti) Youtubeen julkaistut videot. Siinä ei ole mukana siis webcasteja, mutta käytännössä melkeinpä kaikki muu podeista toimarihaastiksiin ja vaikkapa viimeisimpänä sisältönä toimarien yhtiökokousesitykset. Viime vuonna videoiden määrä putosi joku 10 %. Se on silti yli 1000 vuodessa! Sairasta.
Jep.
Koen, että meillä herkästi mindset menee herkästi sellaiseksi, mitä sisäisesti kutsun “legacy-PDF” -ajattelutavaksi. Eli ensin on raportti ja sen kirjoittamiseen analyytikoilla on tiukat, vuosisataiset protokollat.
Vaikka Inderes on ulospäin alan “tuore” haastaja edelleen, on käytännössä työmetodit ja PDF-ulosanti vahvasti alan perinteisiin nojaavat. Tämä on ymmärrettävää, koska aluksi Inderesiä ei otettu vakavasti ja niinpä tekeminen keskittyi tekemään kaiken, mitä muukin ala teki, mutta 1000 kertaa laadukkaammin. Sen takia meillä on huippuanalyysia! Mutta sen takia meillä on niin älyttömän kankeita ja pitkiä PDF-raportteja! Ja siksi monet asiat tehdään ehkä vähän vaikeammin, kuin tarvitsisi. Ja jos kirjoitetaan pitkiä tekstejä, ei tarvitse osata tiivistää. Tämä roiskuu väkisin myös videoihin, joissa on alituinen lörpöttelyn uhka.
Mielenlaadun pitäisi enemmän olla, mikä on sijoittajalle relevanttia. Kaikki sisältö pitäisi miettiä tyyliin lukija, otsikko ja ingressi ensin. Muu on sitten lihaa luiden ympärille.
Tai kuten stand up-koulutuksessa opin, teema, asenne ja oivallus. Loppu on turhaa selittelyä.
Tai vähän kuten miettisi sisällön hissimyyntipuheena. Aikaa pari minuuttia, alkaa nyt!
Pitäisi ehkä kokeilla sellaista “levytankostrategiaa” missä toisessa päässä on raskaat, pitkät videot ja toisessa päässä hyvin leikatut lyhyet pitch-videot.
Aah, tuo on paha! Jos tuollaisia tulee saa rohkeasti pingata niin käsitellään tiimissä. Vaikka video tehdään laajan rapsan pohjalta, pitäisi aina miettiä mikä on sijoittajalle tärkeää kussakin firmassa ymmärtää ja onko se firma hyvä sijoituskohde.