Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Mä voin kommentoida tähän kun osuu suoraan omalle vastuu -“alueelle”: toki meillä on roolit vähän liukuvia tilanteen mukaan.

Suomessa on viimeisimpien tietojen mukaan 932 000 kotitalousomistajaa. Kymmenen vuotta sitten omistajia oli reilu 800 000. Määrä kasvaa siis hissukseen.

Mutta kuinka moni näistä on aktiivisia sijoittajia? Joukossa on paljon passiivisia. Aalto yliopistolla oli joku viisi vuotta sitten tutkimus, jossa todettiin että noin puolella sijoittajista oli salkussa yksi osake! :smiley: Tilasto on voinut hieman muuttua tuosta, mutta enemmän kuin viisi osaketta omisti vain joitain satoja tuhansia sijoittajia. Tämä viitannee siihen, että aktiivisten sijoittajien joukko ei ole miljoonaa suomalaista, vaan puhutaan muutamista sadoista tuhansista aktiiveista.

Inderes on toistaiseksi käytännössä täysin digitaalinen palvelu. Sijoittajien keski-ikä oli tuossa yllä mainitussa tutkimuksessa melkein 60. Toisin sanoen, valtava joukko sijoittajia ei ole todennäköisesti diginatiiveja mikä rajaa entisestään potentiaalia. Ehkä parempi osviitta Inderesin potentiaalisesta yleisöstä olisi Nordnetin asiakaskunta: hehän osaavat väkisin käyttää nettiä ja luoda itselleen tunnukset netissä toimivaan välittäjään. Nordnetin asiakaskunta on Suomessa yli 400 000, joista tosin osa on rahastosäästäjiä joille inderes.fI ei suoranaisesti ole oivallinen palvelu.

Joka tapauksessa, haarukoisin itse Inderesin potentiaalisen jäsenmäärän enemmän tuohon, kuin sijoittajien kokonaismäärään Suomessa.

Silti on siis tilaa kasvaa. Täytyy huomioida, että mehän annetaan ulos tuota vuoden aikana sisäänkirjautuneiden aktiivisten sijoittajien määrää. Se on melko raadollinen luku, mutta sellainen joka me voidaan itse selvittää varmasti. Monesti mediat raportoi sivukatseluita, uniikkeja käyttäjiä yms. mitä esim. Google Analytics antaa mutta noiden laskentakriteerit on hieman hähmäisiä ja lukuja voi tulkita monella tapaa.

Inderesiä käytetään oletettavasti paljon kirjautumatta sisään. Meillä on tubessa useiden kymmenien tuhansien uniikkien katselijoiden yleisö kuukausitasolla, joka ei välttämättä täysin ole samaa porukkaa kuin inderes.fi. Meillä on Facebookissa oma 50 000 ihmisen ryhmä. Inderesin aamukirjettä jaellaan Nordnetin kautta, eikä kaikki siellä ole meidän jäseniä. Instragramissa meillä on 9000 seuraajaa, yms.

Mitä yritän sanoa on se, että yhteisön voi mieltää isommaksikin, jos laskee eri alustojen mikroyhteisöjä mukaan. :wink: He kuluttavat yhtä lailla Inderesin sisältöä. Tottakai pitkässä juoksussa yritetään saada heidät myös kirjautumaan sisään: saahan sillä tavalla palvelusta melkoisen paljon enemmän irti.

Ja tämähän idea onkin: luoda paljon relevanttia sisältöä, joka ajan kanssa houkuttelee lisää jäseniä palveluun.

Ja,

Tämä on juuri mihin yhteisön rakentamisella on myös pyritty viimeisen viiden vuoden aikana: että se alkaisi kasvamaan “kuin itse itsestään”. Mikä on parempaa, kuin suusta suuhun markkinointi?

Inderesin haaste markkinointimielessä on siinä, että tämä on melko monimutkainen palvelu loppupeleissä. Pizzan markkinointi on helppoa: kaikki tietää mitä odottaa. Toki kyllä tätäkin palvelua voi mainostaa mielikuvia herättävillä 3 sekunnin videopätkillä ympäri somea, mutta jäsenillä menee todnäk. silti kuukausia tai vuosia päästä jyvälle mitä kaikkea hyvää tästä saa irti. Menee vuosia, ennen kuin moni hyvä analyysi realisoituu hyviksi tuotoiksi. Siksi myös on koettu tärkeäksi rakentaa yhteisö, joka sitoo jäseniä vuosiksi palvelun pariin jotta he saavat kaiken hyödyn siitä irti.

Kenties listautuminen ja omistajapohjan laajennus antaa monille nykyjäsenille, jos he ovat myös rahallisesti pelissä mukana osakkeenomistajina, vieläkin isomman motivaation puskamarkkinoida palvelua kavereilleen.

Markkinointi ja “käyttäjähankinta” maksaa, mutta me ei enää sitä tehdä (Inderesin markkinointi näyttää nykyään, kun harvoin sitä tehdään, liittyvän enemmän pörssiyhtiöiden suuntaan kuten tuo hauska “tunkekaa innovaatiot pörssiin” -kamppis) vaan satsataan sisällöntuotantoon ja yhteisön manageeraamiseen. “Build it and they will come” on ehkä start upille vaarallinen ajattelumalli, mutta meillä tuo malli on koettu toimivaksi ja positiivista kierrettä ruokkivaksi nyt kun meillä on ainutlaatuinen ja laadukas yhteisö kasvuperustana.

Tottakai jos olisi realistista saada Premium-jäseniksi merkittävä osa kaikista jäsenistä, niin kuvio muuttuisi täysin ja “käyttäjähankintaan” kannattaisi kaataa rahaa kuin viimeistä päivää. Premium on melko niche, HC-sijoittajien palvelu enkä henk.koht. usko että se ainakaan nykymuodossa koskaan olisi suuren yleisön tuote. Ei siksi että analyysin laadussa olisi puutteita, vaan ihan siksi että suurimmalla osalla ihmisistä ei riitä aika tai mielenkiinto noin HC-tason matskuun.

On monia palveluita, jotka on rakennettu melko arvokkaiksi ilman, että jäseniltä kysytään euroakaan. Inderesin ansainta tulee pääosin pörssiyhtiöltä.

Nyt kun foorumi antaa yhteisölle äänen, on vieläkin tärkeämpää että jäsenistön määrän kasvu on hallittua. Meillä on aikaa odottaa: ei meillä tarvitse olla 400 000 jäsentä tänään, tai edes huomenna tai edes kymmenen vuoden päästä. Laatu menee täysin määrän edelle. Pörssiyhtiöille tämä jäsenmäärä on jo todella hyvä syy olla mukana meidän palvelussa, etenkin jos laskee mukaan yllämainitsemani muut ulottuvuudet.

71 tykkäystä

Pystytkö kertomaan dataa moniko premium jäsen uusii jäsenyytensä? Mulla oli aikaisemmin premium mutta 90% premium sisällöstä oli sellaista jolle itselläni ei ollut käyttöä joten en uusinut premiumia.

Vastaavasti voisin olla kiinnostunut maksamaan pääsystä itseäni kiinnostavien yhtiöiden premium sisältöön. Oletteko pohtineet tälläistä yhtiökohtaista premium jäsenyyttä? X euroa per vuosi per yhtiö. Ei varmaan euroissa mikään pankin räjäyttäjä mutta yksi keino sitouttaa yhteisöön niitä jotka haluavat lisää, mutteivät tarvitse täyttä premiumia.

23 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen Olisiko tulevaisuudessa mahdollista/järkevää saada Vernerin Vartit myös audiomuodossa, esimerkiksi Spotifyyn? Toki taulukot jäisivät kuuntelijalle vähän epäselviksi, mutta audion kuuntelu on monessa tilanteessa videoita helpompaa.

4 tykkäystä

Ei olla raportoitu jäsenpysyvyyttä ulospäin. :frowning:

On mietitty, mutta toistaiseksi on haluttu pitää malli yksinkertaisempana.

Tuota audioformaattia on mietitty paljon. Toistaiseksi ollaan ajateltu videot videoina ja audio audiona mutta pidetään mieli avoinna. Olen jo tietoisesti käsikirjoittanut ja ääneen lausunut Vartit mielessä pitäen niitä kuuntelijoita, jotka nauttivat ne vain audiona koska monet oletettavasti jo nyt tekevät niin. Siksi pyrin käymään kuvaajatkin jotenkuten läpi videon aikana.

31 tykkäystä

Selvittelin, miten Inderesin keskustelufoorumille voidaan perustaa SPR:n Katastrofirahaston ja Hyvä Joulumieli -keräykset. Keräys alkaisi heti huomenna ja jatkuisi jouluun asti eli reilun kuukauden ajan.

Katastrofirahaston osalta saataisiin virtuaalinen säästöpossu ja lahjoittajalistat. Varmistan vielä, että nimimerkillä saa lahjoittaa ja muita teknisiä kysymyksiä. Huomenna ehdin laatimaan hommalle pelisäännöt.

Onko perustaminen ok Inderesin puolelta @Verneri_Pulkkinen?

Tulisiko perustaa uusi keskusteluketju? Saadaanko foorumille banneri tms. joka toisi asiaa esille. Yksittäiseen keskusteluketjuun asia voi helposti piiloutua, sillä tuskin kovin monella on Hyväntekevyys-ketju seurannassa. Sitä paitsi keskustelua ei siellä ole käyty elokuun jälkeen, vaan keskustelu on siirtynyt muihin ketjuihin.

19 tykkäystä

Yritin tutkia omistajarakenteen muutosta aikavälillä 12.-31.10.2021 omistajadatan perusteella. Tein seuraavanlaisia havaintoja.

  • 1-100 osaketta omistavien osakkaiden lukumäärä on laskenut yli kolmella tuhannella.
  • 101-5000 osaketta omistavien lukumäärä on kasvanut noin 37 omistajalla.
  • Yli 10000 osaketta omistavien lukumäärä on kasvanut kahdella.
  • Taalerin omistus on laskenut 23800 osakkeella.

Omistajarakenne näyttäisi siis lokakuun aikana jonkin verran keskittyneen. Mielestäni erityisen mielenkiintoista oli havaita, että omistajien lukumäärä luokassa 101-5000 osaketta on kasvanut.

Omistajarakenteenmuutosarvio_12-31_10_2021

Disclaimer: Arvio saattaa olla epätäydellinen, epätäsmällinen ja saattaa sisältää virheitä.

Lähde: https://group.inderes.fi/fi/sijoittajat/osaketieto/osakkeenomistajat 12.10. ja 31.10.2021

33 tykkäystä

34 tykkäystä

Norrhydron anti moninkertaisesti ylimerkitty, ja minun nähdäkseni ainoa markkinointikanava listautumisen hoitava Nordnet ja Inderesin eri kanavat.

Jos tämä havaintoni on oikea ja on ihan suunniteltu strategia, niin näyttää erittäin kustannustehokkalta tavalta hoitaa IPO:n markkinointi.

Inderesin tuote on kunnossa!:clap:

26 tykkäystä

Käytännössä kaikki teidän videot ovat onneksi hyvin kuunneltavissa ilman kuvaa sisällön puolesta.

Jos pelkällä kuuntelulla jotain nyansseja häviää, niin sitten häviää, koska minulla on käytännössä sitten vaihtoehtoiskustannuksena jättää kokonaan väliin. Ei vain muuten saa mahtumaan aikatauluun.

11 tykkäystä

Pienehköihin anteihin Nordnet + Inderes varmaan toimii hyvin ainoana myyntikanavana. Kyllähän tosin tässäkin investointipankki Translink teki isoimman työn, soitteli vaativat instituutiosijoittajat läpi, vakuutti heidät ja myi valtaosan annista heille etukäteissitoumuksilla. Sitten kun ylimerkintä oli lähes varma, Nordnetin kautta saatiin melko helposti myytyä loput osakkeet piensijoittajille.

2 tykkäystä

mielestäni Inderesin ainoa tehtävä on antaa suuntaa (ei sijoitusneuvontaa, jos se on jonkun lain mukaan kiellettyä),

ostaa, pitää vai myydä, ei muuta rautalangasta voi vääntää

Olen @Nortti1 kanssa samalla linjalla, että olisi mukava jos kaikki videot olisi kuunneltavissa listana, vaikkapa Spotify/SoundCloudin kautta ikäänkuin musiikkia kuuntelee. Lenkillä, salilla ja moottoriurheilussa tulee näitä kuunneltua, mutta se vaatii jatkuvaa puhelimen rassaamista ja milloin mitäkin näytön aukioloa. Ihan vaan yksinkertaisesti jatkuvalla syötöllä kaikki, jossa voi sitten itse skipata kappaleen, jos se ei nappaa. Ihan vaan tämmöinen asiakastoive :slightly_smiling_face:

Monet yhtiöhaastattelut on juuri niitä, missä videokuva ei anna lisäarvoa vs että se olisi näppärämmin kuunneltavissa. Toki tulee videoista katsottua tietyt yhtiöt tarkemmin, eli on sillä myös arvoa.

24 tykkäystä

Youtubeen ladattuihin videoihin ongelman ratkaisee Youtuben Premium-tilaus, jolloin näytön voi vapaasti sulkea ja video pyörii taustalla/audiona. Samalla lähtee mainokset pois Youtubesta.

Ilokseni huomasin että esim sijoittajapäivän sisältö on kalvoineen päivineen Youtubessa kokonaan.

4 tykkäystä

10 päivää sitten näytti tältä:

Tänään näyttää tältä:

3 lisää 10 päivässä.

Kuten mainitsin Efecte-ketjussa aiemmin, se että osaa näyttäytyä houkuttelevana työnantajana ei varmasti ole haitaksi kun osaajista käydään kovaa “taistelua”. Ja omasta mielestäni Inderes näyttäytyy ulospäin erittäin houkuttelevana työnantajana.

30 tykkäystä
24 tykkäystä

Kiitos @Nortti1, @Iltsu, @Needles ja muut audiosta aikaisemmin kommentoineet!

Olemme tähän tarpeeseen havahtuneet ja suunnitelmissamme on toteuttaa kevyt mobiilisovellus, jonka kautta olisi mahdollista kuunnella kätevästi kaikkia inderesTV-sisältöjä sekä yhtiöiden omien tapahtumien verkkolähetyksiä. Tuolloin ei tarvitsisi Youtube Premiumia ja sisältöjä olisi myös laajemmin kuin nykyisellä Youtube-kanavallamme :slight_smile:

Terkuin Miikka teknologia-tiimistä

113 tykkäystä

Jos ei muuta niin ainakin The Studio näyttää olevan ahkerassa käytössä tällä viikolla kun lähes joka päivä useampia yhtiöesittelyjä, listautumisesittelyjä, pääomapäiviä ja treidauskilpailuja sun muuta :sweat_smile: :stuck_out_tongue: Ne kun kerran taisivat olla niitä “korkeakatteisia osa-alueita” (vai olivatko “virtuaalitapahtumat” niitä, jos ne eri tapahtumia ovat)?

12 tykkäystä

Ja studion puitteet on nostettu myös uudelle tasolle:

33 tykkäystä

Inderesin omistajalista on päivittynyt osaketieto-sivuille. Kohdassa “Eläke ja vakuutus” lukee nyt seuraavasti. :slight_smile:

Lähde: Inderes Oyj

13 tykkäystä

IR Solutions -tiimi haluaa jatkuvasti ymmärtää paremmin, miten sijoittajat käyttävät sijoittajasivuja ja miten sijoittajasivut voisivat palvella paremmin sijoittajien tarpeita.

Olemme tehneet aiheesta lyhyen kyselyn, johon vastaa n. 5-10 minuutissa. Olemme äärimmäisen kiitollisia, mikäli teiltä löytyisi aikaa vastata kyselyyn. Kaikki vastaukset käsitellään anonyymisti.

Linkki kyselyyn: https://perception-study.appspot.com/questionnaire?id=inderes-sijoittajasivukysely

Mukavaa loppuviikkoa! :slightly_smiling_face:

Teemu, IR Solutions

35 tykkäystä