Inderes Oyj - "Yhtiö kuuluu kaikille"

Olen samaa mieltä, että jokaisen pitää tehdä sijoituspäätöksensä itse. Ilmaisin asian näköjään edellisessä viestissäni huonosti. Ajatukseni oli kuitenkin se, että toisi lisäarvoa, jos olisi olemassa IPO-screener palvelu, jonka avulla voisi suodattaa IPOjen virrasta oman sijoitusstrategian suuntaiset IPOt. Nyt IPOja on niin paljon, että olisi kokopäivätyö tutkia jokaista niitä itse. Jonkinlainen esisuodatus tai screener olisi tässä tilanteessa hyödyllinen työkalu. IPO-mallisalkku myös palvelisi tätä tarkoitusta.

Missä markkinassa ajattelit tätä IPO-screenausta? Suomessa aika harvakseltaan kuitenkin keskivertovuonna tulee listautumisia, kuluva vuosi on sieltä aktiivisemmasta päästä.

Esim. Ruotsi jo sitten taas ihan eri mittakaavassa.

3 tykkäystä

En malta olla jatkamatta vielä hieman monologiani…

Mielestäni tilanteessa jossa inderes oma-aloitteisesti ottaa kannan että ei halua olla jossain ipossa mukana, aiheuttaa mielikuvan juuri tämän kaltaisesta portsarin roolista. Ollakseen riippumaton ja avoin, ei inderesin tule mielestäni ottaa tällaista roolia vaan tutkailla tilannetta ulkopuolisena tutkimuksen/analyysin toimittajana.

Eri asia on sitten jos yhtiö aikoo muuntautua virallisemminkin ipojen osapuoleksi esim neuvonantajan tms roolissa.

2 tykkäystä

Itse haluaisin lukea lyhyen kommentin Inderesiltä jokaisesta listautujasta. Tämä voisi olla osa Premium pakettia tai jopa erillinen lisäpaketti.

Tällä hetkellä kiireisenä uraa tekevänä perheenisänä joutuu IPO:t hoitamaan aika pienellä panoksella kun luotettavaa analyysia ei ole saatavilla. Yleensä luen Karon ja Omavaraisuushaasteen kirjoitukset, Indereksen foorumin ja sitten siltå pohjalta pitäisi olla valmis iskemään puolen vuoden palkkaa kiinni jotta saisi tavoite allokaation. Riskiä kaihtavana sitä sitten merkkaa minimin vain testatakseen omaa intuitiota. Tässä Inderesillä olisi saumaa lisätä arvokasta infoa ja analyysiä meillä rivisijoittajille.

22 tykkäystä

Se, että Inderes ei tekisi analyysia ipoista, koska Inderesin tekemä analyysi implikoi, että keissiin kannattaa sijoittaa ja saan itse vähemmän. :wink: Ennen vanhaan anneista sentään sai jotain kouriin tuntuvaa, vaikka Inderes olikin tehnyt raportin.

Tällöin Inderes toimisi portsarina. Karolta ja Omavaraisuushaastelta voi jo nyt lukea kohtuu pitkät ja laadukkaat kommentit.

Monet jo nyt katsovat sijoitusneuvoissa vain Inderesin tavoitehintaa tai mallisalkkua ja laittavat rahaa peliin sen perusteella. Mielestäni on kohtuu huolestuttavaa, kun suurin osa uusista sijoittajista on jo nyt ulkoistanut sijoituspäätökset Inderesille, eivätkä edes yritä ajatella itse, vaan lähinnä peesaavat.

Sijoitustutkimus on myös yrityksille tässä markkinassa lähinnä rahan hukkaa ipossa ja Norrhydro näytti omiin silmiini hieman epätoivoiselta, kun se osti analyysin Inderesiltä.

5 tykkäystä

En ehkä osaa ajatella tätä asiaa ihan järkevästi ja oikein, mutta olisi kiva, jos Inderes tekisi jokaisesta listautujasta edes jonkinlaisen kevyemmän analyysin, vaikka ei olisi edes maksava yhtiöasiakas ja toki maksaville yhtiöasiakkaille sitten maksun mukainen paketti. Olen kai samoilla linjoilla vähän @KalleH oon kanssa? :slight_smile: Ehkä tällaiset IPO-analyysit voisi liittää osaksi Premium-pakettia, kuten vanha kunnon Kalle tuossa sanoi. On yllä muitakin näkemyksiä, jotka ovat hyviä, mutta tämä “oma” näkemykseni mielestäni palvelisi laajasti Inderesin yhteisöä ja ehkä pienenpientä lisätulovirtaa tulisi uusista premiumlaisista.

Toiseen asiaan ja vieläkin tärkeämpään asiaan:

Miksu, tässä tuli mieleen sellainenkin asia, että Suomessa alkaa olemaan miljoona osakesäästäjää käsittääkseni ja Inderes-yhteisössä on enemmän tai vähemmän 70 000 aktiivista jäsentä. Se on mielestäni käsittämättömän iso määrä ihmisiä, mutta Suomessa on erilaisia osake- ja rahastosijoittajia vissiin 1,5 miljoonan ihmisen luokkaa.

Tiedän monia sijoittajia, jotka eivät ole tienneet Inderesiä. Toki näistä kukaan ei ole omistanut 7-numeroista salkkua tai ollut muutenkaan mikään erityisen asiantunteva sijoittaja, mutta kaikissa tapauksissa kyse ei ole ollut edes aloittelijoista tai täysin tietämättömistä sijoittajista. Jos 6-numeroisen sijoitusvarallisuuden omaava ei tiedä Inderesiä tai monet nuoret kaverini, jotka ovat olleet sinänsä ahkeria osakesäästäjiä, niin eivät ole tienneet Inderesin olemassaoloa on “jotain tehtävä”. Korostan etteivät nämä ihmiset ole olleet sivistymättömiä noin yleisesti ottaen eikä toki myöskään erityisen asiantuntevia sijoittajia, mutta ihan tavallisia ihmisiä, joita kuitenkin jollain tasolla kiinnostaa sijoittaminen.

Toisaalta Inderesin sivuille olen saanut tulemaan ehkä noin kymmenen ihmisistä ja kyllä useimmille näistä Inderes on nyt tuttu. On vaikea uskoa, että juuri minä tunnen sijoittavia ihmisiä, jotka eivät tiedä Inderesiä ollenkaan tai ei juuri ollenkaan, mutta useimmat (ei kaikki) innostuvat Indereksen palveluista tai siis kiinnostuvat. Jos minä juttelisin livenä paljon eri ihmisten kanssa sijoittamisesta, niin olisin varmasti saanut monet kymmenet eri ihmiset kiinnostumaan Indereksestä, nyt olen vain jutellut sijoittamisesta livenä vähän ohimennen tai lähimpien ystävien kanssa. Helposti tästä firmastamme innostutaan, kunhan siihen tutustutaan ensiksi!

Yhteisössä on siis erilaisia käyttäjiä 70 000, mutta erilaisia sijoittavia suomalaisia kai sen 1,5 miljoonaa ja ehkä joidenkin vuosien päästä pari miljoonaa :upside_down_face:. Kyllä jotkut tutuistani kävivät täällä entuudestaan, mutta olen vain juttelemalla sekä linkkaamalla saanut monia innostumaan Indereksen sisällöistä, jotka eivät tienneet tästä mitään. En nyt tarkoita esimerkiksi että hirveästi Sijoittaja-Alokkaan tavalla markkinoimalla ja älämölöä pitämällä saisitte muutamissa vuosissa 200 000 premiumista maksavaa käyttäjää, mutta uskon lapsenomaisesti Inderesillä olevan aivan todella iso potentiaali saada erilaisia maksavia asiakkaita näistä 1,5 miljoonasta (“pian” 2 miljoonasta) ihmisestä.

Ehkä tämä muutamien tuntien pohdintojeni tuotos, eli tämä viestini herättää monissa ymmärrettävistä syistä hymähtelyitä :slight_smile: ja ajattelussani on varmasti aukkoja eikä kaikki pienet nyanssit tai jotkut luvut ole ihan viimeisen päälle, mutta oikealla hehtaarilla vissiin olen ainakin luvuissani. Jos osaisin tässä hetinyt sanoa, että miten vuoden parin sisään saisitte valtavasti lisää (hyviä) yhteisönjäseniä ja mukavasti erilaisia maksavia jäseniä, niin se olisi toki ihme. Enkä mä tässä mitään mullistavaa sano tai kerro, olettehan tekin näitä varmasti enemmän tai vähemmän pohtineet, mutta uskoisin Inderesille olevan mahdollista ottaa enemmän potentiaalia irti itsestään, mitä tulee siihen, että saisi mukavia yhteisönjäseniä, jotka mielellään maksaisivat myös jostain erilaisista palveluista. Toki sitäkin pitää miettiä, mitä se tekee Foorumille, mutta käyttäjämäärien kasvaessa moderoinnin määrää lisätään esim. Wondadogille ja Alokkaalla. Isommat käyttäjämäärät hallitaan moderoinnilla eikä se tarkoita, että käyttäjämäärien kasvaessa tulisi tänne lisää vain aloittelijoita (sitä paitsi aloittelijat ovat hyvinkin tervetulleita), trolleja tai mitään muutakaan vastaavia, mutta tästä asiasta en kirjoita enempää, koska tekstiä on nytkin aivan liikaa.

Toki mieluimmin tällainen sopiva yhteisö kuin poskettoman suuri keskinkertainen yhteisö. Miten tämän tiivistäisin, minä “vahingossa” + helposti olen saanut tänne hyviä ihmisiä jäämään ja tutustumaan Indereksen palveluihin, joten uskoisin Indereksen saavan tarkoituksella sekä systemaattisesti hyviä ihmisiä + tahoja Inderesin yhteisön piiriin runsain mitoin - selvästi suurin osa siitä potentiaalista on mielestäni käyttämättä. Onhan tämä vähän hassu viesti, mutta on tässä myös pointtia, jos haluat @Mikael_Rautanen kuunnella tätä firmasi omistajaa, niin jutellaan lisää privana. :slight_smile:

Pahoittelut hieman sekavasta + pitkästä viestistä ja kiitokset! :slight_smile:

16 tykkäystä

Hyvä viesti hyvän asian puolesta, mutta olen hieman eri mieltä.

Mielestäni tuo 1,5 miljoonaa on hieman harhaanjohtava luku. Se ei ole Inderesin potentiaalinen markkina, sillä Inderesin markkina rajoittuu sijoittamisesta (ja ehkä myös osakepoiminnasta) kiinnostuneisiin ihmisiin. Heitä on paljon vähemmän kuin sijoittavia ihmisiä.

Esimerkiksi annan muutaman oman tuttuni. Yksi on jossain määrin kiinnostunut osakkeista, ostaa suoria osakkeita, seuraa niiden kurssia ja miettii mitä ostaisi seuraavaksi. Hän tietää, että minä olen saanut apua ylituoton tekemiseen Inderesin analyyseista, mutta ei silti jaksa ja kiinnostu niiden lukemisesta tai edes videoista.

Vaimoni taas on passiivinen sijoittaja. Paino sanalla passiivinen. Häntä ei vähempää voisi kiinnostaa Inderesin tuottama sisältö.

Sijoittaminen on meille foorumilaisille rakas harrastus, mutta olemme vähemmistö ja outoa porukkaa.

Olen miettinyt ennenkin Inderesin “käännytyspolitiikkaa” ja se on mielestäni täydellinen. Inderes tekee omaa juttuaan niin hyvin kuin osaa ja tavalla, joka aina palvelee olemassa olevia yhteisön jäseniä. Samaan aikaan Inderes on läsnä monissa kanavissa, joiden kautta naamat tulevat tutuiksi (Nordnet, radio, TV, YouTube). Näistä kanavista sijoittamisesta kiinnostunut henkilö löytää Inderesin välittömästi ilman, että uutta väkeä tarvitsisi erikseen kalastella.

Jos Inderes haluaisi kalastella kaikkia 1,5 miljoonaa sijoittajaa, Inderesin pitäisi olla samaan aikaan Kryptoprofeetta, Mimmit sijoittaa ja paljon muuta. Se taas veisi yhtiötä kauas osakepoiminnasta ja vieraannuttaisi yhteisön entisiä jäseniä.

Kuinka hyödyllistä tutuille Inderesin vinkkaaminen on? Ei varmaan kovin, koska sijoittamisesta kiinnostuneelle Inderes tulee verkossa kyllä vastaan. Jos ei tule, on tuskin niin HC sijoittaja, että Inderesin sisältö on oma juttu.

On vaikea saada joku kiinnostumaan Inderesistä, jos sijoittaminen ei ole jo orastava harrastus (katselee videoita, on kiinnostunut osakkeista).

The Wolf of Wall Street -elokuvan päähenkilö Jordan Belfort testaa myyjien taitoja antamalla tehtävän “sell me this pen”. Elokuvan jälkeen oikealta Jordan Belfortilta on kysytty, miten hän myy kynän. Hänen ensimmäinen kysymyksensä on: “How long have you been in a market for a new pen?” Jos asiakas ei ole kiinnostunut ostamaan, myyminen on mahdotonta ja myyjä tuhlaa kaikkien aikaa. Kynän erinomaisuuden korostaminen ei auta mitään, jos asiakas ei ajattele tarvitsevansa uutta kynää.

TLDR: Inderesillä on ainutlaatuinen asema yhtenä suomalaisen sijoitusyhteisön kasvona ja kivijalkana. Tästä syystä yhtiön profiiliin sopivat asiakkaat hakeutuvat itse Inderesin luokse. Uuskäyttäjiin kohdistuvaa markkinointia ei tarvitse tehdä, vaan markkinointina toimii ulkopuolisiin kanaviin tehty sisältö, joka palvelee myös yhteisön jäseniä.

44 tykkäystä

Hyvä viesti ja olen pääasiassa lähes kaikesta samaa mieltä. :slight_smile: Ilmaisin asiani huonosti, olisi pitänyt kirjoittaa täsmällisemmin ja yksityiskohtaisemmin.

Tarkoitin lähinnä vain sitä, että tuosta joukosta löytyy paljon sopivia potentiaalisia ihmisiä. Ei tarvitse kaikkia kosiskella, ei edes suurinta osaa. Olen varma, että esimerkiksi monista indeksisijoittajista tai vastaavista, niin monia ei kiinnosta nämä sijoitusjutut kovinkaan paljoa eikä tule kiinnostamaan. :slight_smile:

Eli lyhyesti sanoen, olen lähes kaikesta samaa mieltä, mutta ilmaisin asiani huonosti. Uskon vain siihen, että on vielä suurin osa sopivista sijoittajista löytämättä ja osa niistä toki tuntee jo Inderesin. Kärjistin ja yleistinkin asioita varmaan liiaksi. :slight_smile:

Hyvä, kun vastasit viestiini - sillä varmasti moni muukin ymmärsi pointtini väärin, koska minä ilmaisin asiani huonosti ja jopa väärinkin. Pahoittelut vielä aiemmasta sekavasta viestistäni ja kiitokset Sulle hyvästä oikaisusta! :pray: :slight_smile:

EDIT:
Tämä ehkä aikaisempi viestini herätti keskustelua ja sain @JHeiskanen kirjoittamaan tänne hyvän viestin. :slight_smile:
EDIT2:
Saavutin mä jotain; @Verneri_Pulkkinen kin saapui paikalle erinomaisella kirjoituksellaan, joka on tuossa alla. Mulla ei ole aiheeseen mitään lisättävää. Kiitos! :slight_smile:

10 tykkäystä

Mä voin kommentoida tähän kun osuu suoraan omalle vastuu -“alueelle”: toki meillä on roolit vähän liukuvia tilanteen mukaan.

Suomessa on viimeisimpien tietojen mukaan 932 000 kotitalousomistajaa. Kymmenen vuotta sitten omistajia oli reilu 800 000. Määrä kasvaa siis hissukseen.

Mutta kuinka moni näistä on aktiivisia sijoittajia? Joukossa on paljon passiivisia. Aalto yliopistolla oli joku viisi vuotta sitten tutkimus, jossa todettiin että noin puolella sijoittajista oli salkussa yksi osake! :smiley: Tilasto on voinut hieman muuttua tuosta, mutta enemmän kuin viisi osaketta omisti vain joitain satoja tuhansia sijoittajia. Tämä viitannee siihen, että aktiivisten sijoittajien joukko ei ole miljoonaa suomalaista, vaan puhutaan muutamista sadoista tuhansista aktiiveista.

Inderes on toistaiseksi käytännössä täysin digitaalinen palvelu. Sijoittajien keski-ikä oli tuossa yllä mainitussa tutkimuksessa melkein 60. Toisin sanoen, valtava joukko sijoittajia ei ole todennäköisesti diginatiiveja mikä rajaa entisestään potentiaalia. Ehkä parempi osviitta Inderesin potentiaalisesta yleisöstä olisi Nordnetin asiakaskunta: hehän osaavat väkisin käyttää nettiä ja luoda itselleen tunnukset netissä toimivaan välittäjään. Nordnetin asiakaskunta on Suomessa yli 400 000, joista tosin osa on rahastosäästäjiä joille inderes.fI ei suoranaisesti ole oivallinen palvelu.

Joka tapauksessa, haarukoisin itse Inderesin potentiaalisen jäsenmäärän enemmän tuohon, kuin sijoittajien kokonaismäärään Suomessa.

Silti on siis tilaa kasvaa. Täytyy huomioida, että mehän annetaan ulos tuota vuoden aikana sisäänkirjautuneiden aktiivisten sijoittajien määrää. Se on melko raadollinen luku, mutta sellainen joka me voidaan itse selvittää varmasti. Monesti mediat raportoi sivukatseluita, uniikkeja käyttäjiä yms. mitä esim. Google Analytics antaa mutta noiden laskentakriteerit on hieman hähmäisiä ja lukuja voi tulkita monella tapaa.

Inderesiä käytetään oletettavasti paljon kirjautumatta sisään. Meillä on tubessa useiden kymmenien tuhansien uniikkien katselijoiden yleisö kuukausitasolla, joka ei välttämättä täysin ole samaa porukkaa kuin inderes.fi. Meillä on Facebookissa oma 50 000 ihmisen ryhmä. Inderesin aamukirjettä jaellaan Nordnetin kautta, eikä kaikki siellä ole meidän jäseniä. Instragramissa meillä on 9000 seuraajaa, yms.

Mitä yritän sanoa on se, että yhteisön voi mieltää isommaksikin, jos laskee eri alustojen mikroyhteisöjä mukaan. :wink: He kuluttavat yhtä lailla Inderesin sisältöä. Tottakai pitkässä juoksussa yritetään saada heidät myös kirjautumaan sisään: saahan sillä tavalla palvelusta melkoisen paljon enemmän irti.

Ja tämähän idea onkin: luoda paljon relevanttia sisältöä, joka ajan kanssa houkuttelee lisää jäseniä palveluun.

Ja,

Tämä on juuri mihin yhteisön rakentamisella on myös pyritty viimeisen viiden vuoden aikana: että se alkaisi kasvamaan “kuin itse itsestään”. Mikä on parempaa, kuin suusta suuhun markkinointi?

Inderesin haaste markkinointimielessä on siinä, että tämä on melko monimutkainen palvelu loppupeleissä. Pizzan markkinointi on helppoa: kaikki tietää mitä odottaa. Toki kyllä tätäkin palvelua voi mainostaa mielikuvia herättävillä 3 sekunnin videopätkillä ympäri somea, mutta jäsenillä menee todnäk. silti kuukausia tai vuosia päästä jyvälle mitä kaikkea hyvää tästä saa irti. Menee vuosia, ennen kuin moni hyvä analyysi realisoituu hyviksi tuotoiksi. Siksi myös on koettu tärkeäksi rakentaa yhteisö, joka sitoo jäseniä vuosiksi palvelun pariin jotta he saavat kaiken hyödyn siitä irti.

Kenties listautuminen ja omistajapohjan laajennus antaa monille nykyjäsenille, jos he ovat myös rahallisesti pelissä mukana osakkeenomistajina, vieläkin isomman motivaation puskamarkkinoida palvelua kavereilleen.

Markkinointi ja “käyttäjähankinta” maksaa, mutta me ei enää sitä tehdä (Inderesin markkinointi näyttää nykyään, kun harvoin sitä tehdään, liittyvän enemmän pörssiyhtiöiden suuntaan kuten tuo hauska “tunkekaa innovaatiot pörssiin” -kamppis) vaan satsataan sisällöntuotantoon ja yhteisön manageeraamiseen. “Build it and they will come” on ehkä start upille vaarallinen ajattelumalli, mutta meillä tuo malli on koettu toimivaksi ja positiivista kierrettä ruokkivaksi nyt kun meillä on ainutlaatuinen ja laadukas yhteisö kasvuperustana.

Tottakai jos olisi realistista saada Premium-jäseniksi merkittävä osa kaikista jäsenistä, niin kuvio muuttuisi täysin ja “käyttäjähankintaan” kannattaisi kaataa rahaa kuin viimeistä päivää. Premium on melko niche, HC-sijoittajien palvelu enkä henk.koht. usko että se ainakaan nykymuodossa koskaan olisi suuren yleisön tuote. Ei siksi että analyysin laadussa olisi puutteita, vaan ihan siksi että suurimmalla osalla ihmisistä ei riitä aika tai mielenkiinto noin HC-tason matskuun.

On monia palveluita, jotka on rakennettu melko arvokkaiksi ilman, että jäseniltä kysytään euroakaan. Inderesin ansainta tulee pääosin pörssiyhtiöltä.

Nyt kun foorumi antaa yhteisölle äänen, on vieläkin tärkeämpää että jäsenistön määrän kasvu on hallittua. Meillä on aikaa odottaa: ei meillä tarvitse olla 400 000 jäsentä tänään, tai edes huomenna tai edes kymmenen vuoden päästä. Laatu menee täysin määrän edelle. Pörssiyhtiöille tämä jäsenmäärä on jo todella hyvä syy olla mukana meidän palvelussa, etenkin jos laskee mukaan yllämainitsemani muut ulottuvuudet.

71 tykkäystä

Pystytkö kertomaan dataa moniko premium jäsen uusii jäsenyytensä? Mulla oli aikaisemmin premium mutta 90% premium sisällöstä oli sellaista jolle itselläni ei ollut käyttöä joten en uusinut premiumia.

Vastaavasti voisin olla kiinnostunut maksamaan pääsystä itseäni kiinnostavien yhtiöiden premium sisältöön. Oletteko pohtineet tälläistä yhtiökohtaista premium jäsenyyttä? X euroa per vuosi per yhtiö. Ei varmaan euroissa mikään pankin räjäyttäjä mutta yksi keino sitouttaa yhteisöön niitä jotka haluavat lisää, mutteivät tarvitse täyttä premiumia.

23 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen Olisiko tulevaisuudessa mahdollista/järkevää saada Vernerin Vartit myös audiomuodossa, esimerkiksi Spotifyyn? Toki taulukot jäisivät kuuntelijalle vähän epäselviksi, mutta audion kuuntelu on monessa tilanteessa videoita helpompaa.

4 tykkäystä

Ei olla raportoitu jäsenpysyvyyttä ulospäin. :frowning:

On mietitty, mutta toistaiseksi on haluttu pitää malli yksinkertaisempana.

Tuota audioformaattia on mietitty paljon. Toistaiseksi ollaan ajateltu videot videoina ja audio audiona mutta pidetään mieli avoinna. Olen jo tietoisesti käsikirjoittanut ja ääneen lausunut Vartit mielessä pitäen niitä kuuntelijoita, jotka nauttivat ne vain audiona koska monet oletettavasti jo nyt tekevät niin. Siksi pyrin käymään kuvaajatkin jotenkuten läpi videon aikana.

31 tykkäystä

Selvittelin, miten Inderesin keskustelufoorumille voidaan perustaa SPR:n Katastrofirahaston ja Hyvä Joulumieli -keräykset. Keräys alkaisi heti huomenna ja jatkuisi jouluun asti eli reilun kuukauden ajan.

Katastrofirahaston osalta saataisiin virtuaalinen säästöpossu ja lahjoittajalistat. Varmistan vielä, että nimimerkillä saa lahjoittaa ja muita teknisiä kysymyksiä. Huomenna ehdin laatimaan hommalle pelisäännöt.

Onko perustaminen ok Inderesin puolelta @Verneri_Pulkkinen?

Tulisiko perustaa uusi keskusteluketju? Saadaanko foorumille banneri tms. joka toisi asiaa esille. Yksittäiseen keskusteluketjuun asia voi helposti piiloutua, sillä tuskin kovin monella on Hyväntekevyys-ketju seurannassa. Sitä paitsi keskustelua ei siellä ole käyty elokuun jälkeen, vaan keskustelu on siirtynyt muihin ketjuihin.

19 tykkäystä

Yritin tutkia omistajarakenteen muutosta aikavälillä 12.-31.10.2021 omistajadatan perusteella. Tein seuraavanlaisia havaintoja.

  • 1-100 osaketta omistavien osakkaiden lukumäärä on laskenut yli kolmella tuhannella.
  • 101-5000 osaketta omistavien lukumäärä on kasvanut noin 37 omistajalla.
  • Yli 10000 osaketta omistavien lukumäärä on kasvanut kahdella.
  • Taalerin omistus on laskenut 23800 osakkeella.

Omistajarakenne näyttäisi siis lokakuun aikana jonkin verran keskittyneen. Mielestäni erityisen mielenkiintoista oli havaita, että omistajien lukumäärä luokassa 101-5000 osaketta on kasvanut.

Omistajarakenteenmuutosarvio_12-31_10_2021

Disclaimer: Arvio saattaa olla epätäydellinen, epätäsmällinen ja saattaa sisältää virheitä.

Lähde: https://group.inderes.fi/fi/sijoittajat/osaketieto/osakkeenomistajat 12.10. ja 31.10.2021

33 tykkäystä

34 tykkäystä

Norrhydron anti moninkertaisesti ylimerkitty, ja minun nähdäkseni ainoa markkinointikanava listautumisen hoitava Nordnet ja Inderesin eri kanavat.

Jos tämä havaintoni on oikea ja on ihan suunniteltu strategia, niin näyttää erittäin kustannustehokkalta tavalta hoitaa IPO:n markkinointi.

Inderesin tuote on kunnossa!:clap:

26 tykkäystä

Käytännössä kaikki teidän videot ovat onneksi hyvin kuunneltavissa ilman kuvaa sisällön puolesta.

Jos pelkällä kuuntelulla jotain nyansseja häviää, niin sitten häviää, koska minulla on käytännössä sitten vaihtoehtoiskustannuksena jättää kokonaan väliin. Ei vain muuten saa mahtumaan aikatauluun.

11 tykkäystä

Pienehköihin anteihin Nordnet + Inderes varmaan toimii hyvin ainoana myyntikanavana. Kyllähän tosin tässäkin investointipankki Translink teki isoimman työn, soitteli vaativat instituutiosijoittajat läpi, vakuutti heidät ja myi valtaosan annista heille etukäteissitoumuksilla. Sitten kun ylimerkintä oli lähes varma, Nordnetin kautta saatiin melko helposti myytyä loput osakkeet piensijoittajille.

2 tykkäystä

mielestäni Inderesin ainoa tehtävä on antaa suuntaa (ei sijoitusneuvontaa, jos se on jonkun lain mukaan kiellettyä),

ostaa, pitää vai myydä, ei muuta rautalangasta voi vääntää

Olen @Nortti1 kanssa samalla linjalla, että olisi mukava jos kaikki videot olisi kuunneltavissa listana, vaikkapa Spotify/SoundCloudin kautta ikäänkuin musiikkia kuuntelee. Lenkillä, salilla ja moottoriurheilussa tulee näitä kuunneltua, mutta se vaatii jatkuvaa puhelimen rassaamista ja milloin mitäkin näytön aukioloa. Ihan vaan yksinkertaisesti jatkuvalla syötöllä kaikki, jossa voi sitten itse skipata kappaleen, jos se ei nappaa. Ihan vaan tämmöinen asiakastoive :slightly_smiling_face:

Monet yhtiöhaastattelut on juuri niitä, missä videokuva ei anna lisäarvoa vs että se olisi näppärämmin kuunneltavissa. Toki tulee videoista katsottua tietyt yhtiöt tarkemmin, eli on sillä myös arvoa.

24 tykkäystä