Inderesin analyysit (aik. Inderesin uusi suosituspolitiikka)

Moro. Tämä on meidän mallin rakenteellinen ominaisuus, itse kutsuisin pieneksi ongelmaksikin, jota on kommentoitu aiemminkin. Eli malli laskee historialliset luvut taseen kautta, jolloin sinne itse asiassa tulee joukkoon esim. ei-kassavirtavaikutteisia eriä kuten valuuttakursseista johtuvia muutoksia. Aika lähelle nämä pitäisi kuitenkin osua, jossei mitään kovin poikkeavaa ole tapahtunut.

Tähän on itse asiassa vastattu Q&A:ssa jo aiemmin: Bruttoinvestoinnit DCF:ssä

Lyhyesti sanottuna, kun ottaa tuolta vuokrasopimusten maksut mukaan (26,5 MEUR) ollaan aika lähellä, joskaan ei ihan tasan meidän mallin antamassa luvussa.

Ei sitä ihan suoraan saakaan, tuon mainitsemani mallinnustekniikan takia. Tässä oli itse asiassa edeltäjäni kirjannut 21 lukuja vähän eri lailla kuin mä, kun oikaisin nuo niin meidän mallin näyttämä kassavirtamuutos on -219 MEUR, kun Fiskarsin laskelmasta tuli -209 MEUR. Tuo ero syntyy itse asiassa siitä, että meidän käyttöpääoman määritelmä on hieman laajempi ja sisältää “other non-interest bearing current liabilities” rivin muutokset, tässä tapauksessa varauksien purusta tulee pääosa erosta. Ne näkyy Fiskarsilla kassavirtalaskelmassa ylempänä (-11 MEUR yhdessä mahdollisten muiden erien kanssa).

9 tykkäystä