Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Joo ok. En tuonut lisäarvoa palstalle. Oli ilmeisesti väärin kun en näin tehnyt.

Kävin kurkkaamassa liputetun viestin ja kyllä ihan aiheesta se oli liputettu. Sillä ei ollut mitään informaatio arvoa, että käy kertomassa joka ketjussa eriksensä, että “mulla osake y on xx verran plussalla”. En tiedä saako hyllytetty käyttäjä itse tiedon hyllytyksen syystä, mutta luulisi jotain oppivan jos hyllytys johtui juuri samoista syistä kuin nyt liputettu viesti.

Tämä tällaisena yleisenä vinkkinä, ettei joudu uudelleen karenssiin taas samoista toimista. Tuolla ylempänä myös juuri keskustelua siitä, että kannattaa ensin miettiä onko viestillä jotain arvoa muille. Jos täällä kaikki alkaisi fluudaamaan vastaavanlaisia “mulla on x yhtiö x verran plussalla” viestejä joka ketjuun, niin sen jälkeen tänne olisi aivan turhaa kirjoittaa yhtään mitään asiapitoista viestiä, kun ne hukkuisi noihin turhiin viesteihin.

7 tykkäystä

Mun mielestä on todella ok, että käytetään tervettä järkeä että pysytään suurinpiirtein asiassa, mutta normaali kommentointi johonkin asiaan tai aiheeseen liittyen ei pitäisi olla mitenkään poissuljettua. Jos olisin sanonut että “teknisen analyysini mukaan näin tapahtui että…” niin sekö ois ollut sitten ok? Vai millä tavalla se asia pitää ilmaista että se on ok? Täällä on todella paljon hyvää keskustelua, mutta lähtee käsistä tää moderointi. Jos vaikkapa kirjoitan “ostin/myin palstalle” että “ostin Cargoteciä hintaan X ja se nousi hintaan Y” niin se on kai ok, mutta jos kirjoitan ainoastaan että “nousi hintaan Y” niin se ei ilmeisesti ole, jos en muista mainita samassa lauseessa että ostin hintaan X.

“Mulla on Sampoa 200 osaketta, keskihinnalla 30e.” ← Kukaan ei hyödy tuosta mitään, oikeastaan missään ketjussa.

"Sampo breikkaa kohta 200 päivän liukuvan, mielenkiintoinen tilanne, miten muut tulkitsevat?" ← Ketjusta riippuen, antaa jo jotain informaatiota lukijalle. Menisi esim. TA- ketjuun oikein hyvin.

Omasta mielestä edes Osta/myy- ketjun “Ostin Cargotechiä 2eurolla, ja nyt se on 5e” ei ole ollenkaan informatiivinen kenellekkään, eikä täten tuo arvoa keskusteluun. Sitä varten on kaffehuone, tai em. sharevillet ja facebook ryhmät, joissa voi brassailla :wink:

Eikä tätä kannata liian vakavissaan ottaa! Ilman perusteluita vain oma salkun sisältö on hyvin ontto tieto muille!

ps. älä vain lopeta postailua! Tässähän sitä pikku hiljaa oppii, itse kukin.

9 tykkäystä

Liputettiin multa täällä “kaffehuoneellakin” kommentti, missä suoraan kysyin että saako täällä puhua asioista missä muualla ei voi. No ei saanut ku meni ohi aiheen. Ois pitäny puhua kahvista sitten vissiinkin.

4 tykkäystä

Haluan haastaa tämän näkemyksen! “Mitä sinulla on salkussa” on oikein mainio paikka tämän tyylisille kommenteille! Mielestäni tuo ei välttämättä edes tarvitse lisäperusteluita, koska joskus ihmisiä kiinnostaa mitä juuri kyseisellä käyttäjällä on salkussa.

Tässä mennään jo liian pitkälle, kun ketjun tarkoitus on nimenomaan kertoa mitä käyttäjä on ostanut/myynyt viimeaikoina. Tällä on informaatioarvo, koska ihmisiä kiinnostaa mitä osakkeita tietyt nimimerkit ostavat/myyvät. Toki tuon esimerkkiviestisi voi tulkita niin että siinä brassaillaan jostain ikivanhasta ostosta, jolloin se ei oikein kuulu ketjuun.

Yleisesti olen toki sitä mieltä että tuollaiset lyhyet twitter-viestit eivät kuulu muualle päin foorumia (pl. kaffehuone) ja kirjoittajien pitäisi pyrkiä tekemään mahdollisimman laadukkaita, edes kohtuullisen pituisia viestejä. Livetreidaus/seuranta -ketjut ovat sitten asia erikseen.

7 tykkäystä

Olen täällä kafferoomissa kirjoitellut omista sienestys ja marjastus reissuista. Ei nekään kenenkään sijoittamiseen mitään lisäarvoa tuo, muttei niitä sentään liputettu ole. Saa täällä kafferoomissa vähän aiheesta eksyä sentäs.

@Bansku ton pykälän mukaan tämä ja aiemmat sienestys viestit on rikkonut sääntöjä

7 tykkäystä

On lipuista enemmän hyötyä kuin haittaa ehdottomasti. Mutta olisiko siinä mitään itua, että jokainen liputus pitäisi aina perustella parin virkkeen kommentilla, miten k.o. viestin kirjoittaja voisi nostaa tasoaan tulevana? Plus olen sitä mieltä, että pitää olla rahkeita perustella lippu, jos sellaisen antaa

Pelkkä “eksyy aiheesta”, “on roskapostia” ei välttämättä avaa kirjoittajalle sitä, miksi viesti on kehno. Nythän sellainen kenttä avautuu vain “jotain muuta” -viesteille. Pieni pysähdys siihen väliin voi karsia impulsiivisimmat liput ja toisaalta valjastaa liputkin tuottamaan enemmän lisäarvoa. System voisi sitten koostaa näistä palautteen, vaikka kolme perusteellisinta tai jotain ja automaattisesti välittää eteenpäin.

Heittona vain. Näyttää siltä, että ainakin Axxess olisi hyötynyt vähän laajemmasta palautteesta.

10 tykkäystä

Ymmärrän pointtisi! Ja myönnettäköön, että alistun haasteesi edessä, ja puollan näkemyksen :sweat_smile: Tuo lienee se ketju, missä joku voi jotain saada!

Tässä pidän kantani, sillä edelleen pelkkä “Ostettu aamulla Sampo 30e” on riittävä tieto. Kun kerrot,että hinta on nyt 35e, on tiedonhakija, esim. minä myöhässä, enkä hyödy enään mitään siitä, että Mikko on sen 5e per osake voittoa ottanut. Koen, että sen nykykurssin kertominen oman oston yhteydessä tuolla tapaa, on täysin irrelevanttia siitä, että olet sitä ostanut. Mutta tämä toki varmasti jakaa mielipidettä, enkä tuollaisesta tietenkään lippua heiluttaisi =)

2 tykkäystä

Nyt on rakentava ja asiallinen parannusehdotus. Aivan varmasti hyötyisin ja muutkin siitä että olisi myös palautetta mukana sen sijaan, että viestit vaan merkitään. Itse en ole nähnyt syytä liputtaa ketään enkä ihan pienillä perusteilla liputtaisikaan. Tiedän kyllä missä asioissa olen itse mennyt liikaa ohi aiheesta ja tunnistan sen. Mun vilpitön tarkoitus on kuitenkin vain osallistua keskusteluun eikä spämmätä. Palaute ei oo koskaan pahitteeksi.

11 tykkäystä

Täällä on yhtä monta persoonaa kuin on kirjoittajiakin. Mun mielestä kaikki persoonat saa olla mitä on. Asiattomuudet voikin jäädä pois, mutta liika sensuuri on sama asia kun alettais määrätä mitä ihmiset saa sanoa missäkin tilanteessa. Ei mahdu mun maailmankuvaan. Jos joku on eri mieltä, niin saa olla eri mieltä… ja saa sanoa sen.

7 tykkäystä

Nuf said omasta mielestä.

13 tykkäystä

Täytyy myös huomata, että olemme keskustelufoorumilla missä tapa keskustella eroaa vaikka facebookista tai kaveriesi välisestä whatsup ryhmästä. Lyhyitä tai pitkiä puheenvuorona yhden lauseen sijaan.

Foorumien keskustelu pyritään pitämään aiheeltaa sekä sisällöltään enemmän kurissa, jotta siitä hyötyy myös myöhemmin lukiessa.

Luin hetki sitten Alibaba ketjun pääpiirteittäin läpi. Kun keskustelu oli asiallista ja lähteen linkit mukana sain siitä paljon irti. Kuvittele jos viime vuoden heinäkuussa käydyn keskustelun välissä olisi ”mun osakkeet on +35%” -viestejä. Niiden info arvo olisi ollut viime vuoden heinäkuussa nolla, mutta etenkin vuosi kommentin jälkeen.

9 tykkäystä

Jos olisin sinun asemassasi, pohtisin haluanko edes hieman sopeutua yhteisöön vai kannattaisiko minun etsiä jokin omalle ilmaisutyylille sopivampi alusta. Foorumin säännöissä on kuitenkin todettu sisältöpainotteisuus. Kuulun itsekin muutamaan sijoituksiin liittyvään Discordiin. Ovat ihan hauskaa ajanvietettä ja sieltä voi poimia ideoita, mutta oikeasti lisäarvo sijoituksiin liittyen melko vähäistä, koska arvokaskin sisältö hukkuu meemeihin ja one linereihin. Toivoisitko itse että foorumi menisi tähän suuntaan?

Tämän todettuani, toivottavasti jatkat osallistumista, hieman sopeutuen :hugs: Tuskin kukaan sun persoonan takia viestejä liputtaa, vaan niiden sisällön vuoksi.

14 tykkäystä

No tämähän sai ironisen mausteen kun ei sarkasmia ymmärretä edes kahvihuoneen puolella :joy: Jos liputtaja oli itse @Masse niin ei tällä viestillä ainakaan foorumin huumorimiestä ollut tarkoitus loukata.

9 tykkäystä

voikohan omia viestejään liputtaa, oletteko kokeilleet??

1 tykkäys

Annan nyt omatkin kaksi senttiäni tähän liputusasiaan.

Eniten tuntuu että ihmisiä ärsyttää:

  1. Raportoinnit omien osakkeiden performanssista / myynneistä (muualla kuin ostin/myin ketjussa)
  2. Sisällöttömät mutu-spekulaatiot jonkun osakkeen lyhyen aikavälin tulevasta kurssista

Itse en yksittäisiä turhia viestejä jaksa liputella, lähinnä silloin ärsyttää jos ketjun ohi menevistä viesteistä alkaa muodostua isompi keskustelu, joka uhkaa viedä koko ketjun sivuraiteille. Tällöinkin yleensä tulee vaan kommentoitua että siirrettäisiinkö tämä ohi menevä keskustelu jonnekin muualle eikä liputettua viestejä kun se liputus ei oikein kerro viestin kirjoittajalle mitään että missä meni vikaan.

Monelle sijoittamiseen liittyvät keskustelut on myös viihdettä, joten yksittäiset humoristiset tai turhat viestit ei mielestäni ketjuissa haittaa jos >80% viesteistä on kuitenkin asiallisia. Joku myös mainitsi että ”konkareilla” olisi löyhempi seula kuin ”noviiseilla”. Luulisin että tämä johtuu juurikin siitä, että kun ”konkari” kontribuoi paljon foorumille niin ne yksittäiset turhat viestit menee niin sanotusti siinä sivussa, kun taas jos 100% jonkun nimimerkin kirjoituksista on turhaa niin ymmärrän että tulee helpommin liputettua.

Mielestäni liputus pitäisi ensisijaisesti olla käytössä loukkaavia jne. viestejä varten. Ohi aiheen menevissä / ns. turhissa viesteissä ohjaaminen oikealle kanavalle / asiaan on useimmiten parempi ratkaisu kuin liputus, joka ei tosiaan ole kovin rakentavaa.

Ja kahvihuoneessa ei kyllä pitäisi yhtään ”turhaa” viestiä liputtaa koska koko kanavan tarkoitushan on käydä ”turhaa” keskustelua (siinä mielessä tätä liputuskeskusteluakin käydään ihan väärällä kanavalla koska tällä on merkitystä :smile:)

TLDR: pidetään foorumi avoimena ja opastetaan toisiamme paremmiksi foorumilaisiksi niin kaikilla on mukavampaa ja foorumista tulee entistä parempi :+1:

33 tykkäystä

Sivusta huutelen myös itse hieman aiheeseen liittyen.

Itsekään en viestejä liputtele (en edes tiedä pystyisinkö) ja ymmärrän oikein hyvin, että nollasisällön viestit saavat osalla savun nousemaan korvista. Yhä useammassa ketjussa on viime aikoina alkanut kuitenkin esiintymään sellaista, että ensimmäistä nollasisällön viestiä kommentoidaan toisella sisällöttömällä viestillä ja tämä ketju saattaa jatkua useamman viestin verran. Tämä jos joku tekee ketjusta todella raskasta luettavaa.

Tähän voisi auttaa esimerkiksi edellä mainittu ”liputus perusteluiden kera” -systeemi tai joku muu tapa, jolla saataisiin viesti perille liputetun viestin kirjoittajalle ilman, että ketju puuroutuisi lukukelvottamaksi kinasteluksi.

Tämä siis ihan yleisenä havaintona, ei kenellekään henkilökohtaisesti. Täällä foorumilla jaetaan paljon todella arvokasta tietoa ja ainakin minua foorumiketjujen kahlaaminen läpi päivittäin on auttanut kehittymään sijoittajana. Toivottavasti keskustelu täällä pysyy myös jatkossa laadukkaana! :slight_smile:

9 tykkäystä

Kommentoidaan nyt vielä tänne, että minun mielestä noilla Osto/Myynti-ketjussa lainaamillani viesteillä ( Ostin/myin juuri äsken -ketju (Osa 1) - #8139 käyttäjältä Mututuntuma ) ei ole mitään informaatioarvoa, vaikka olisit voittanut joka vuoden kilpailut. Innofactor-oston nousuprosentit ja muut saavutukset eivät vaikuta tähän asiaan. Minä ainakin vaimentaisin ketjun välittömästi jos se täyttyisi tuollaisista viesteistä. En kannata kovin tiukkoja sääntöjä, mutta edes pienimuotoinen pohdinta ennen postaamista olisi tarpeen.

2 tykkäystä

Juu eipä mitään.

Laittelen tuonne omat myynnit ja ostot, tosin vedyt ja uusiutuvat ja energiat en ole laittanut.

Oletan, että aika moni tietää mitä minulla on salkussani ja jos joku sattumoisin seurailee, niin näkee ne. Usein keskustelen eri osakkeiden ketjuissa niistä.

Välillä jaksan vähän perustella toki vähän tuonne ostan ja myyn ketjuun.

Innofactoria nostin siksi, että oli niin ilmeinen nousun paikka 0,82 tasosta ja ostin nyt vielä lisää q2 jälkeen, koska minusta korkeampi arvostus on perusteltu, kuin nykyinen.

Käänne siinä alkoi jo q4 2019.

Qt olen ostanut 6-6,6€ tasoista saakka 19 euroon ja ollut bullish, talenom 11 eurosta paljon ostoja, jolloin jos joku seurannut, niin minusta talenom kevennykset ovat minulta signaali, että arvostus on haastava.

Jne.

Sulle @Mututuntuma noilla ei saata olla arvoa, eikä se ole minulle erityisen tärkeääkään.

Minusta on hauska laitella ostot yleensä suht reaali aikaisesti, jos jotakuta kiinnostaa, niin kiinnostaa, jos ei niin ei kiinnosta. Indeksiä parempaa tuottoa olen pystynyt tekemään vuosia peräkkäin.

9 tykkäystä