Mitä sinulla on salkussa?

Muut omaisuuserät ja tasaisemmat tulovirrat tasoittavat varmasti riskiä, pari kämppää/ liiketilaa tasaa kivasti menoa.

Kyllä sullakin tuo 46 firmaa varmaan tuosta tiivistyy kun H2-horisontti ei ole enää niin sumuinen ja kehityksen suunta kiristyvänä kilpailuna alkaa erottamaan jyvät akanoista :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuo 10-20% vuosituotto kuulostaa kyllä kovalta. Itse en ymmärrä kuinka suurempi varallisuus mahdollistaa suuremman vuosituottoprosentin, onko jotain hyvätuottoisia sijoitusinstrumentteja joihin vaaditaan vähintään kuusinumeroinen sijoitus? Referenssinä että olen käynyt juttusilla Alexandriassa jossa tuputetaan epämääräisiä strukturoituja tuotteita sekä kivijalkapankeissa joiden private banking haluaa myydä kalliita mummorahastoja 0-tuotolla.

Asuntosijoittaminen minua ei voisi vähempää kiinnostaa. Arvotan oman aikani melko korkealle, satoja euroja / tunti, joten asuntosijoittamiseen väistämättä kuluva ajankäyttö tekee siitä soveltumattoman vaihtoehdon.

Elintavoiltani olen todella säästäväinen, eikä roinan ostaminen kiinnosta. Huoleton on hevoseton poika. Salkun nykytuotot riittäisivät jo kattamaan menoni. Varallisuuteni jääkin varmasti kiittämättömille jälkipolville :grin:

16 tykkäystä

Kiitos kommentista, mitä suosittelisit salkun kasvatukseen? Asuntosijoittaminen kiinnostaa vain mikäli sen saa täysin ulkoistettua. Siten että minun ei tarvitse etsiä vuokralaisia tahi kuunnella heidän valituksiaan. Eikä mielellään myöskään asioida pankin kanssa.

1 tykkäys

Viittasin enemmän juuri tuohon kiinteistöomaisuuteen, prossat on samat sijoitti euron tai 100€.

Tällä hetkellä on kovin muodikasta hakea sijoitustuottoja parkkihalliosakkeista, toimitiloista ja asunnoista kaupungin laitamilta. Helsingistä esim. Myllypuro, Mellunmäki ja Kontula. Kaupunkia kaavoitetaan Sipoolta vallatuille alueille päin ja vanhoja kerrostaloja lunastetaan uusien alta pois. Toinen suunta on Keski-Suomi ja pienemmät kunnat. Paljon innokkaita vuokralla asujia ja kerrostalo/rivitalojen hinnat alkaen 10.000€

Kiinteistöhoidon, kirjanpidon ja rahaliikenteen voi aina ulkoistaa ulkopuoliselle mutta se pienentää omaa tuottoa.

Edit: suorista osakesijoituksista lähtisin kartoittamaan Jenkkien/kanukkien tarjontaa REIT-rintamalla, makselevat kuukausittaista osinkoa (8-10%) ja valinnanvaraa on vaikka pelkästään sairaaloihin tai vankiloihin keskittyvistä perinteisten kauppakeskus-REITien tilalle.

6 tykkäystä

Mahtavaa, kiitos! Mun mielestä on todella hienoa, että on eurot esillä. Omia suunnitelmia tehdessäni ja toisilta esimerkkiä ottaessani, niin on helpompi hahmottaa välillä tiettyjä juttuja ja valintoja, kun on summat selvillä. Toki en voi väheksyä sitä, ettenkö olisi myös ihan vain uteliaskin. :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Kiitoksia palautteesta, mutta muista että salkun koko ei korreloi sijoittajan osaamisen kanssa. Tälläkin palstalla on varmasti valtaosa minua etevämpiä sijoittajia. Toisaalta varallisuutta on sen verran ettei minun tarvitse ostaa mitään lottokuponkeja toivossa että ne kymmenkertaistuvat. Hyvät osinkolaput 7% kokonaistuotolla riittäisi vallan hyvin. Ehkä pienellä ~20% sijoituslainalla vivutettuna.

15 tykkäystä

Sen olen huomioinut kyllä, että salkun koko ei korreloi sijoittajan osaamisen kanssa. Joskus siitä on hieman apua, kun tietää, millaisilla summilla joku pelaa (tai ei pelaa) ja millaisessa tilanteessa.

3 tykkäystä

Kyllä minäkin osakkeisiin panostan, en jaksaisi mitään vuokralaisia. Itellä on yritys toistaiseksi rinnalla ja oma työpanos pelissä.

1 tykkäys

Onko foorumilla ollut tilastoa/äänestystä minkälainen hajonta salkkujen arvossa foorumilaisilla on? Pikaisesti hakusanoilla en löytänyt…

On ollu, ei taia olla ku muutama kuukausi ku oli.

Edit. En löytäny itekkää, voisko joku hakuexpertti auttaa :pray:

Pitää keksiä jotain muuta surffattavaa illoiksi kun tähän jää koukkuun. Nyt se aloituspaketti näyttää tältä :man_shrugging:

image

Lisäsin osuuksia Sammosta ja kiinteistöyhtiöistä ja otin hieman konepajoja mukaan hajauttaen.

Oman ajatuksen mukaan:

  • Sampo/Capman, UPM/Fortum, Citycon/Kojamo ovat tylsiä kivijalkoja joista toivotaan osinkoja ja tasaisuutta
  • Konecranes/Cargotec ja Wärtsilä/Valmet teollisuutta missä nousuvaraa mutta pientä riskiäkin
  • Finnair, Kamux, Innofactor ja Robit sitten villejä kortteja kasvumahdollisuuksineen, eri lähtökohdista kukin
  • Indeksirahastot on sitten sitä kuivuvan maalin katsomista 20 vuotta

Edelleen, tahtotila olisi aidosti pitkä tähtäin ilman veivaamista mutta saattaa tässä alkukuukausina tai vuosina hakea muotoansa hieman kun oppia tarttuu. Lisäilen pieniä osuuksia kuukausittain ja toki sivusilmällä seurailen foorumilta vinkkejä.

9 tykkäystä

Muistelisin tuolta aiemmista viesteistä, että sulla oli salkussa myös jotain S-pankit rahastoa? Itsellä oli aikoinaan s-pankin rohkea rahastoa hankittuna, mutta myin kaien pois vuodenvaihteen hullussa nousussa, koska kulut olivat aika jäätävät ja tuotta heikkoa. Tuollaisen vastaavan pystyy itse kyhäämään vaikka Nordnetin/SPPn/Handelsin rahastoja yhdistelemällä ja kulutkin saa näin sinne 0,2-0,3 luokkaan. Jos taas on kiinnostunut aktiviisista rahastoista ja valmis kuluja maksamaan enemmän, kannattaa katella esim. TIN Ny Teknik, JPM US Technology A joissa kulut aika rapsakoita, mutta tuotot kyllä herkullisia.

Vaikuttaa kyllä sun aloituspaketti muuten hyvältä :slight_smile:

1 tykkäys

Joo, aloitin helpon kautta vuoden vaihteessa laittamalla 100e kk-säästön OP Maailma- ja kuukausittaiset S-bonukset (50-60€) S-maltillinen- ja S-rohkea-indeksirahastoihin.

Kiitti vinkistä, pitää noita tutkailla hieman.

1 tykkäys

Ainakaan noita S-pankin rahastoja ei kannata pitää rinnakkain. Toi maltillinen on aina tuottanut heikommin, kuin rohkea ja molemmat sijoittaa korkorahastoihin osan, mikä ei ole tuottoisaa nyt 0-korko aikana. Nordnetissä saa ilman osto/myyntipalkkioita rahastosäästettyä ja vaikka esim. seuraava kokoonpano on halvempi/tuottaa paremmin, kuin s-pankin rahastot:

45% SPP Aktiefond USA A / Handelsbanken Usa Indeksi
35% SPP Aktiefond Europa A / Handelsbanken Eurooppa Indeksi
10% SPP Emerging Markets SRI A
5% Nordnet Indexfond Sverige
5% Nordnet Indeksirahasto Suomi

Tai jos ei halua säätää, niin pelkästään:

SPP Aktiefond Global A

Molemmilla tavoilla kulut 0,2-0,3%

1 tykkäys

Joo, saman havaitsin kun hieman perehdyin niihin tarkemmin. Kysyin pari viikkoa sitten, miten saan tuon S-maltillinen/rohkea 50/50 painotuksen muutettua niin että kaikki menee S-rohkeaan niin “ei onnistu, pitää myydä rahastot ja avata uusi toimeksianto ja vähintään 13% pitää mennä silti maltilliseen”… :grin: :man_shrugging:

No, aika pähkinöitä tuo on tässä vaiheessa joten ei vie maalta merelle mutta tarkoitus on näitä muutella, kiitos edelleen vinkeistä.

2 tykkäystä

Hyppäsin kelkkaan vasta kesällä lähinnä mielenkiinnosta osakesijoittamista kohtaan, mutta tämä sekä hyvässä että pahassa vie mennessään :grinning: Vielä aikaisemmin passiivinen sijoittaja eri rahastoihin, mutta nyt ovat tulleet osakkeet mukaan:

32,4% Kamux - riskisijoitus lyhytaikaisemmalle pidolle. Horisontissa mahdollista nousua vaihtoautomarkkinoilla. Tähän kelkkaan hyppäsin vielä heinäkuussa.
19,3% Fortum - pidemmälle aikavälille suunniteltu ja ostohommia vielä myöhemmin lisää
10,5% Tokmanni - Siftaus korona-ajan vuoksi mahdolliseen defensiiviseen lappuun. Kulutuksen siirryttyä kotimaan markkinoille näen tässä paikan holdata korona-ajan yli.

37,9% OP-ilmasto - eläkerahat poikimassa hamaan tulevaisuuteen

Vielä ollaan alkutekijöissä, mutta eiköhän tuohon salkkuun löydy muutakin jatkossa. Näillä alkuun :blush:

10 tykkäystä

Suosittelisin vaihtamaan OP-ilmasto rahaston vaikkapa tähän handelsbankenin vastaavaan Kestävä energia ragastoon. Handelsbanken Kestävä Energia (A1 EUR)|SE0005965670
Halvemmat vuosikulut 1.8% vs 1.5%. Ei lunastus- eikä merkintäpalkkiota vs 0.75%. 10v tuotto +153% vs +66%.
Minulla oli ennen pelkästään OP:ssa sijoitukset. Pitkän tutkimisen jälkeen huomasin että ainostaan indeksi rahastot ovat OP:lla kilpailukykyisiä ja nekin häviävät tuottoissa ja kuluissa Handelsbankenin vastaaville. Näitä voi ostaa vaikkapa Nordnetin kautta.

5 tykkäystä

Kiitos vinkistä :+1: laitetaanpa tämä tarkasteluun asap

1 tykkäys

OP rahastoissa oli joskus enne pimeet kulut sisällä.

2 tykkäystä

Mulla on tätä noin 3% salkusta eikä ole lähellekään palautunut pohjilta. Olen aikaisemmin aika pitkän välin ollut Fidelityn teknologia-rahaston omistaja ja luotan siihen että tälläkin tehdään vielä rahaa kunhan suurimmat epäluulot saadaan markkinoilta pois.

1 tykkäys