Mitä sinulla on salkussa?

Onpas pitkä aika omasta salkkupäivityksestä! Foorumin aktiivisena seuraajana huomaa, että samoja yhtiöitä löytyy monelta. Ja tämä lienee myös ihan hyvä asia :slight_smile: Tarkoituksena kasvattaa laadukkaiden yhtiöiden painoja tasaisesti kunhan päästään hinnasta sopuun herra markkinan kanssa.
QT kasvanut nyt suurimmaksi maltillisista lisäilyistä huolimatta. Ensimäiset QT:t tuli hankittua jostian 5€ paikkeilta.
Vielä olen toistaiseksi välttynyt Vety-hypeltä, vaikka hieman olenkin seurannut NEL:iä.

Salkku:
QT 11%
Nordea 7%
Talenom 7%
Exel 7%
Sampo 7%
Telia 6%
Handelsbanken 6%
Fortum 6%
Wärtsilä 6%
Revenio 4%
Harvia 3%
Kamux 3%
L&T 3%

14 tykkäystä

Oikein mukavaa elokuun alkua, olen ollut pitkään sivustaseuraaja, mutta näin 1,5 vuoden jälkeen hieman päättänyt aktivoitua itsekin.

Osakkeita on tullut veivailtua melkoisesti kuluneen 6kk aikana. On ollut nousua ja laskua, mutta tuottoa tullut tällä päivämäärällä 56% (YTD) Sijoittajana olen kohtalaisen riskinsietokykyinen.

Tarkoitus oli kasata hiljalleen osinkoteemaista salkkua koronan painettua osakkeet maanrakoon, mutta tämänhetkinen ”osinkosalkku” kääntyi Sampo all iniin keskihinnalla 27.67 :grin: Sampoa myös omistanut pisimpään (yli 6 vuotta)

Fortumit olen myynyt pienellä voitolla, joita ostin 15 euron tuntumasta, sekä Capmanit. Näihin kenties palaan vielä takaisin paremmalla ajalla. Nyt valitettavasti tilapäisesti Matti kukkarossa. En yleensä malta pitää tarpeeksi käteisvaraa mahdollisia dippejä varten. Salkun rakennus jatkunee siis pikkuhiljaa.

Pientä pelikassaa pidän, paitsi viihteen ja jännityksen, myös impulsiivisen tuoton havittelemiseen toisessa salkussa. Tämäkin on osoittautunut paremmaksi vaihtoehdoksi kuin veikkaaminen, josta suurin voittoni oli pitkävedossa reilu 3000e (joskin panos oli melko korkea riskiä kohtaan) sen jälkeen veikkaamisen pikkuhiljaa kääntyikin pörssin puolelle.

Kuitenkin pidän ”turvana” ja tukipilarina noin 50% erilaisiin rahastoihin hajautettuna, ja näitä pidän ns. pahanpäivänvaroina, joihin en helpolla kajoa.

Tällä hetkellä omistuksessa siis:
50% hajautetusti rahastoissa
40% Sampo
2% Bull Sampo x5
8% lottorivit: mm. Tonix, Cineplex ja Genius Brands (pakko holdata edelleen, sillä sen nousu alle eurosta mahdollistaa lottoilun nykyisellä painolla) katsotaan miten asiat etenevät.

8 tykkäystä

Tuupataas salkun ensimmäinen sisältökatsaus, ihan vain itsellekkin muistiin, että miten on hölmöilty. Sijoitettuna vasta reilu vuosi, valtion tarjoamaan eläkeikään liian kauan, joten tavoitteena jäädä hieman aiemmin, omakustanteisena :).

OST (YTD 50,2%) näyttää tältä:
Qt 21%
Kamux 17%
Fortum 15%
CapMan 15%
Sampo 14%
Harvia 8%
Innofactor 7%
Käteistä = liian vähän.

Reveniota kaipaan takaisin, ostellaan kun on oston aika.

18 tykkäystä

Laitetaas OST-salkun tilanne, tammikuusta asti rakenneltu pikku hiljaa:
YTD 6,48%, parhaisiin ostopaikkoihin ei osunut valtaosa ostoista…

Sampo 16,82%
Qt 15,95%
NEL ASA 15,67%
Fortum 13,94%
Kamux 11,11%
Revenio 10,36%
Harvia 9,57%
Capman 6,40%

Summat vielä pieniä. Lisäysvaihe edessä. Seuraavaksi lääketeollisuutta mielessä.

AOT:lla lisäksi vähän Sampoa, Nestettä, Remedyä, Genovista ja Prostalundia. ETF:iä unohtamatta.

9 tykkäystä

Oma salkku tässä:


Näiden lisäksi sijoitin nyt kuunvaihteessa 50 000 euroa PYN Eliteen kun Vietnamin markkina laski sopivasti muutaman uuden koronatapauksen johdosta. Vertaislainoissa on noin 56 000 euroa ja pankkitilillä reilut 100 000 euroa odottamassa sijoittamista.

Vaikka salkku ei nyt ihan pienimmästä päästä ole niin tein ensimmäiset sijoitukseni vasta 2.1.2020. Sijoitusvarallisuus on kertynyt tämän vuoden aikana yritystoiminnasta.

En tiedä onko minulla mitään sijoitusstrategiaa, mutta tässä saa vielä useamman vuoden salkkua kasvattaa koska tavoitteenani on eläköityminen ennen kuin tulee 50 vuotta täyteen. Ennusteiden mukaan ensi vuonna osinkotulojen pitäisi ylittää 20 000 euroa ja vertaislainojen korkotulojen myötä passiivisten kuukausitulojen olla reilut 2 000 euroa.

Tavoitteena salkun koon reilu kasvatus tai tuplaus vuoden loppuun mennessä, mutta tämä riippuu monesta ulkoisesta tekijästä joten en laske sen varaan.

89 tykkäystä

Asiallinen salkku, ton päälle on hyvä rakentaa ja tavoitella ennenaikaisia eläkepäiviä.

Jollet ole vielä 49v niin laittaisin sijoitusstrategiaksi järkevän riskien hallinnan ja potentiaalisen tuoton tason määrittämisen. Tolla potilla ja riittävällä vaurastumismaltilla pystyy saamaan 10-20% kasvua vuositasolla vähän pienemmälläkin riskillä.

Lähipiiristä löytyy hyviä esimerkkejä joilla vauhtisokeus, fiilispohjalta vetely ja oma sijoitusnerokkuus sumensi rationaalisen ajattelun. Susiturkit, Cayman-saaret ja Corvetet vaihtui kerrostalokaksioon lähiössä kun maailmanmarkkinat eivät menneetkään oletettuun suuntaan :upside_down_face:

18 tykkäystä

Oon ite sitä mieltä, että riskin välttäminen ja hallinta etenkin isommassa salkussa houkuttaa, vaikka ite en aina malta kyllä ihan noudattaa neuvoani (vedyt sun muut), vety / uusiutuvat paheessa olen sitten hajauttanut voimakkaasti nyt jo 46 yhtiöön. Riskinhallintaa kai sekin. Mutta yllä olevalla henkilöllä salkun kasvatus voi varmaan tapahtua muualtakin kuin osakkeilla/sijoituksilla.

Minulla ainakin oma yritys tulee hyvin.

Siellä olikin kommentti, että aloitettu nyt ja yrityksestä varat (möitkö firman?)

1 tykkäys

Tältä näyttää oman salkun suurimmat sijoitukset 4.8.2020:

5 tykkäystä

Muut omaisuuserät ja tasaisemmat tulovirrat tasoittavat varmasti riskiä, pari kämppää/ liiketilaa tasaa kivasti menoa.

Kyllä sullakin tuo 46 firmaa varmaan tuosta tiivistyy kun H2-horisontti ei ole enää niin sumuinen ja kehityksen suunta kiristyvänä kilpailuna alkaa erottamaan jyvät akanoista :slight_smile:

2 tykkäystä

Tuo 10-20% vuosituotto kuulostaa kyllä kovalta. Itse en ymmärrä kuinka suurempi varallisuus mahdollistaa suuremman vuosituottoprosentin, onko jotain hyvätuottoisia sijoitusinstrumentteja joihin vaaditaan vähintään kuusinumeroinen sijoitus? Referenssinä että olen käynyt juttusilla Alexandriassa jossa tuputetaan epämääräisiä strukturoituja tuotteita sekä kivijalkapankeissa joiden private banking haluaa myydä kalliita mummorahastoja 0-tuotolla.

Asuntosijoittaminen minua ei voisi vähempää kiinnostaa. Arvotan oman aikani melko korkealle, satoja euroja / tunti, joten asuntosijoittamiseen väistämättä kuluva ajankäyttö tekee siitä soveltumattoman vaihtoehdon.

Elintavoiltani olen todella säästäväinen, eikä roinan ostaminen kiinnosta. Huoleton on hevoseton poika. Salkun nykytuotot riittäisivät jo kattamaan menoni. Varallisuuteni jääkin varmasti kiittämättömille jälkipolville :grin:

16 tykkäystä

Kiitos kommentista, mitä suosittelisit salkun kasvatukseen? Asuntosijoittaminen kiinnostaa vain mikäli sen saa täysin ulkoistettua. Siten että minun ei tarvitse etsiä vuokralaisia tahi kuunnella heidän valituksiaan. Eikä mielellään myöskään asioida pankin kanssa.

1 tykkäys

Viittasin enemmän juuri tuohon kiinteistöomaisuuteen, prossat on samat sijoitti euron tai 100€.

Tällä hetkellä on kovin muodikasta hakea sijoitustuottoja parkkihalliosakkeista, toimitiloista ja asunnoista kaupungin laitamilta. Helsingistä esim. Myllypuro, Mellunmäki ja Kontula. Kaupunkia kaavoitetaan Sipoolta vallatuille alueille päin ja vanhoja kerrostaloja lunastetaan uusien alta pois. Toinen suunta on Keski-Suomi ja pienemmät kunnat. Paljon innokkaita vuokralla asujia ja kerrostalo/rivitalojen hinnat alkaen 10.000€

Kiinteistöhoidon, kirjanpidon ja rahaliikenteen voi aina ulkoistaa ulkopuoliselle mutta se pienentää omaa tuottoa.

Edit: suorista osakesijoituksista lähtisin kartoittamaan Jenkkien/kanukkien tarjontaa REIT-rintamalla, makselevat kuukausittaista osinkoa (8-10%) ja valinnanvaraa on vaikka pelkästään sairaaloihin tai vankiloihin keskittyvistä perinteisten kauppakeskus-REITien tilalle.

6 tykkäystä

Mahtavaa, kiitos! Mun mielestä on todella hienoa, että on eurot esillä. Omia suunnitelmia tehdessäni ja toisilta esimerkkiä ottaessani, niin on helpompi hahmottaa välillä tiettyjä juttuja ja valintoja, kun on summat selvillä. Toki en voi väheksyä sitä, ettenkö olisi myös ihan vain uteliaskin. :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Kiitoksia palautteesta, mutta muista että salkun koko ei korreloi sijoittajan osaamisen kanssa. Tälläkin palstalla on varmasti valtaosa minua etevämpiä sijoittajia. Toisaalta varallisuutta on sen verran ettei minun tarvitse ostaa mitään lottokuponkeja toivossa että ne kymmenkertaistuvat. Hyvät osinkolaput 7% kokonaistuotolla riittäisi vallan hyvin. Ehkä pienellä ~20% sijoituslainalla vivutettuna.

15 tykkäystä

Sen olen huomioinut kyllä, että salkun koko ei korreloi sijoittajan osaamisen kanssa. Joskus siitä on hieman apua, kun tietää, millaisilla summilla joku pelaa (tai ei pelaa) ja millaisessa tilanteessa.

3 tykkäystä

Kyllä minäkin osakkeisiin panostan, en jaksaisi mitään vuokralaisia. Itellä on yritys toistaiseksi rinnalla ja oma työpanos pelissä.

1 tykkäys

Onko foorumilla ollut tilastoa/äänestystä minkälainen hajonta salkkujen arvossa foorumilaisilla on? Pikaisesti hakusanoilla en löytänyt…

On ollu, ei taia olla ku muutama kuukausi ku oli.

Edit. En löytäny itekkää, voisko joku hakuexpertti auttaa :pray:

Pitää keksiä jotain muuta surffattavaa illoiksi kun tähän jää koukkuun. Nyt se aloituspaketti näyttää tältä :man_shrugging:

image

Lisäsin osuuksia Sammosta ja kiinteistöyhtiöistä ja otin hieman konepajoja mukaan hajauttaen.

Oman ajatuksen mukaan:

  • Sampo/Capman, UPM/Fortum, Citycon/Kojamo ovat tylsiä kivijalkoja joista toivotaan osinkoja ja tasaisuutta
  • Konecranes/Cargotec ja Wärtsilä/Valmet teollisuutta missä nousuvaraa mutta pientä riskiäkin
  • Finnair, Kamux, Innofactor ja Robit sitten villejä kortteja kasvumahdollisuuksineen, eri lähtökohdista kukin
  • Indeksirahastot on sitten sitä kuivuvan maalin katsomista 20 vuotta

Edelleen, tahtotila olisi aidosti pitkä tähtäin ilman veivaamista mutta saattaa tässä alkukuukausina tai vuosina hakea muotoansa hieman kun oppia tarttuu. Lisäilen pieniä osuuksia kuukausittain ja toki sivusilmällä seurailen foorumilta vinkkejä.

9 tykkäystä

Muistelisin tuolta aiemmista viesteistä, että sulla oli salkussa myös jotain S-pankit rahastoa? Itsellä oli aikoinaan s-pankin rohkea rahastoa hankittuna, mutta myin kaien pois vuodenvaihteen hullussa nousussa, koska kulut olivat aika jäätävät ja tuotta heikkoa. Tuollaisen vastaavan pystyy itse kyhäämään vaikka Nordnetin/SPPn/Handelsin rahastoja yhdistelemällä ja kulutkin saa näin sinne 0,2-0,3 luokkaan. Jos taas on kiinnostunut aktiviisista rahastoista ja valmis kuluja maksamaan enemmän, kannattaa katella esim. TIN Ny Teknik, JPM US Technology A joissa kulut aika rapsakoita, mutta tuotot kyllä herkullisia.

Vaikuttaa kyllä sun aloituspaketti muuten hyvältä :slight_smile:

1 tykkäys