Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Onko vain sattumaa? Kun @Verneri_Pulkkinen on viikon lomalla bullerot ovat vallanneet lähes koko foorumin lukuunottamatta Wärtsilä ja Sampo ketjuja.

13 tykkäystä

Tämän saman harhan olen myös itse huomannut. Huvittavaa sinänsä, että nämä maailmalta bongatut firmat on paljon laajemman väen tietoisuudessa kuin monet kotipörssin yhtiöt mutta silti näistä tulee tunne kuin “löytäisi jotain ennen muita”. Toimiihan tämä toki molempiin suuntiin ja selittänee myös miksi kotipörssin helmet ostetaan kalliiksi ulkkien toimesta :slight_smile:

18 tykkäystä

Täällähän on jo ketju näille :blush:

2 tykkäystä

Onko jollain huonot päiväkännit kun piti @Meri n informatiivinen viesti liputtaa Dynacert ketjusta?

6 tykkäystä

Vielä vähän aikaa sitten ihmettelin kahta asiaa. Astonin kykyä luoda hypeä ja vetykäyttäytymistä. Smart Eyen ja QT:n myötä olen oppinut arvostamaan Astonin panosta. Smart Eye:n osalta odottelin ensimmäisen korjauksen ennen kuin lähdin mukaan.

Eilen päätin ostaa Astonin ja Redeyen perässä Carasentia tutkimatta kohdetta sen tarkemmin. Sen verran katsoin, että kyseessä on kasvava ruotsalainen potilastietojärjestelmän toimittaja. Prosentuaalisesti Astonin ja Redeyen peesaus tuotti suuremman tuoton kuin TietoEVRY 5 kuukauden aikana. 10 % muutamissa tunneissa. Alkuviikon keventelyjen jälkeen käteispaino on korkeampi kuin haluaisin, jolloin on matala kynnys lähteä mukaan pienellä panoksella mielenkiintoisiin yhtiöihin.

3 tykkäystä

Täällä ilmoittautuu yksi Carasentin ostaja. Kuten jo viestissänikin mainitsin, niin osto on suoritettu täysin hypejunaan hyppäämisen vuoksi (“Itsekin nappasin tuolta alle 25 tasoilta, ei paljoakaan hajua firmasta, mutta hypejunasta tulee luultavasti pienet voitot.”). Huomasin aamulla foorumilla Carasentin ketjun, missä kerrottiin RedEyen seurannan aloituksesta. Tähän päälle Astonin viestit asiasta, niin foorumin reaktio on taattu.

Minulle tämä ei ole sijoittamista, vaan vedonlyöntiä. Olen allokoinut salkustani tietyn osuuden vastaaville hankinnoille, eli lappua ostetaan tietyn katalyytin (joista esim. tässä tapauksessa kaksi toteutui) jälkeen pikavoittojen toivossa ja laput myydään pois tietyn aikavälin jälkeen. Tämä taktiikka on toiminut yllättävän hyvin tänä keväänä. Tiedostan asiaan liityvät riskit, minkä vuoksi positioni on yleensä pieni verrattuna salkun kokoon. Täten mahdolliset tuotot jäävät myös pienemmiksi, mutta en pysty henkisesti kantamaan suurta riskiä (esimerkkinä, salkkuni suurin positio on 12,2% salkun arvosta).

Mutta jaan kyllä huolesi mainitsemastasi “bullero”-käyttäytymisestä, missä peesataan tunnetumpia foorumin käyttäjiä tai ostetaan yrityksiä ilman kunnollista perehtymistä, usein pikavoittojen toivossa. Tätä esiintyi huomattavasti mm. touko-kesäkuussa, minkä vuoksi loinkin spekulaatio-osakkeille oman ketjunsa. Kyllä se välillä saa mielen hieman mietteliääksi, kun spekulaatio-/SPAC-ketjuissa heitellään kaikenlaisia firmoja tapetille ja ostellaan niitä vaan seuraavan kurssiraketin toivossa.

Näkisin mielelläni yhteenvedon foorumin uusista käyttäjistä tältä vuodelta (esimerkiksi suhteellisina arvoina) yhdistettynä esim. SP500-indeksin kuvaajaan. Markkinoilla tuntuu olevan hyvin paljon uutta, tietämätöntä, jopa välinpitämätöntä rahaa. RobinHoodilaiset ostelevat sitä sun tätä konkurssifirmaa ja jopa tekevät itsemurhia kun eivät ymmärrä omaa sijoitustilannetta. Minkälainen lumipalloefekti saadaan aikaiseksi, kun pörssin suunta muuttuu ja tyhmempi raha panikoi? En tiedä onko sillä lopultakaan suurta merkitystä, mutta ajatuksena heitän ilmoille. Joka tapauksessa markkinoille on tullut suuri määrä uusia pelaajia, jotka ovat sokaistuneet tämän kevään tuottoprosenteista ja vastaavaa tuottoa haetaan suurillakin riskeillä sieltä sun täältä. En väitä että näin olisi välttämättä Inderesin foorumilla, mutta olisihan se mukava nähdä miten käyttäjämäärä on tänä vuonna kasvanut (ping @Verneri_Pulkkinen)

EDIT: Lisätään tähän vielä, että mielestäni tiettyjen foorumien käyttäjien kannattaisi miettiä omia osto-ilmoituksia pienivaihtoisten lappujen kanssa. Kuten ylempänä mainittiin, ne voisi mahdollisesti kirjoittaa pörssin aukiolo-aikojen ulkopuolella. Viestin tuloksena voi olla jopa +5% tai +10%, ainoastaan Inderesin foorumille kirjoitetun viestin perusteella. Carasent ei tähän kategoriaan mene vaihdonsa puolesta, mutta on näitäkin tapauksia nähty. Toiminnassa ei sinänsä ole mitään väärää, mutta mielestäni se alkaa olla eettisesti jo hieman kyseenalaista.

17 tykkäystä

Tätä kyllä näkee. Netissä törmää keskusteluihin aika ajoin, missä pidetään yli 30% vuosi tuottoa normaalina. Myös törmään surullisen usein kommentteihin että osake on halpa kun lappu on alle yksinumeroinen, kallis kun kaksi numeroinen. Törkeän kallis kolminumeroisena. :person_facepalming:Tai esim toinen asia mihin törmäsin, oli yhdessä tesla keskustelussa puhuttiin kuinka halpa tesla on, koska sen on vasta tehnyt yhden splitin ja muut firmat esim microsoft on splitannut tooodella monta kertaa. :person_facepalming::person_facepalming:

Stonks only to up vai miten se meni.

15 tykkäystä

Useammankin kerran keskustelu on viikonloppuisin täällä lähtenyt ajautumaan samaan suuntaan. Aston/Bullero-ilmiö herättää närää jne.

Eipä tämä itseänikään naurata. Edelleenkin:

  • Jos ostan jotain muuhun kuin swing-treidi tarkoitukseen, niin olen pyrkinyt perehtymään ensiksi itse yhtiöön ja sen näkymiin lukemalla riittävän luotettavaksi katsomaani analyysiä.
  • Toivoisin, että kommenteissa täällä huomioitaisiin myös tätä. Eli vaikka joku minua peesaisi, niin en nähdäkseni kovin paljon ole tuonut tänne perusteettomia näkemyksiä sijoituksistani?
  • Kehoitan vahvasti kaikkia muita tekemään samoin. Eli perehdy omistukseesi huolella ennen sijoituspäätöstä. Tee päätöksesi itsenäisesti. Älä peesaa ketään.
  • Joskus tämän prosessin joutuu tekemään nopeammin. Esim. Carasentin osalta yhtiö oli ollut jo aikaisemmin kiikarissa ja koin sen kiinnostavaksi, mutta en ollut ottanut sitä vielä tutustumisen alle. Noh kuinka ollakkaan yllättäen Redi teki yhtiöstä laadukkaan rapsan ja julkaisi sen perjantaina → välitön katalyytti minulle katsoa pääkohdat läpi ennen pörssin aukeamista → sijoituspäätös yhtiöön tutustumisen jälkeen → raportointi palstalle. Oma ostoni on keskipitkälle aikavälille (2-3 vuotta) sijoitussuunnitelmani mukaisesti. Kyllä, ja tämäkin sijoitus sisältää jopa merkittäviä riskejä, kuten useimmat sijoituksistani. Menen silti oman pelikirjani mukaisesti and that’s fine.

Sitten tärkeä pointti: En koe, että minulla olisi yhtään enempää näkemystä tai osaamista kuin foorumin keskivertokäyttäjällä täällä. Kaikilla meillä on about sama informaatio käytössään. Se mihin panostan on tiedonhaku, analyysien lukeminen, pohtiminen, markkinapsykologian ymmärtäminen, lyhyen ja pitkän aikavälin trendien pohdinta jne. Varmasti jokainen täällä pystyy tekemään samanlaista tai parempaa analyysiä kuin minä, jos vain haluaa.

Jotta foorumi ei mene ihan hurlumhei-hölynpölyksi niin jatkossa en raportoi ostojani/myyntejäni tänne. Rauhoitetaan tämä tilanne nyt kerralla. Laitan jatkossa tapaani yleensä harvemmin salkkukatsausta, jos jotain olennaista on tapahtunut (ketju; mitä sinulla on salkussa, päivitysvali 1-2kk jos jotain on tapahtunut). Tämä vaatii minulta edelleen opettelua, koska yleensä tykkään jakaa tänne informaatiota “välittömästi jne”.

Osakkeisiin liittyvää yhtiökohtaista keskustelua pyrin jatkamaan jatkossakin. Perusteluin.

48 tykkäystä

Noh noh. Täällä on hyviä sijoittajia jotka jakavat keräämiään tietoja muillekin. Kyllä kannattaa jokaisen itse miettiä miten tekee ja tutustua yhtiöihin.

Minä käytän monta tuntia joka päivä osakkeisiin (tosin osan täällä foorumilla jutellen, toki täältä paljon saa).

Jokaisen kannattaa minusta myös koittaa löytää oma strategia ja taktiikat miten sijoittaa, siihen voi mennä jonkin verran aikaa. Kannattaa minusta kuitenkin koittaa toimia niin, että ihmiset jotka täällä muillekin antavat myös tuntevat olonsa mukavaksi. Muuten ei ole niitä peesattaviakaan.

Minulla on ainakin selkeä sijoitus strategia tai oikeastaan muutama erilainen tapa limittäin: digitalisaatio ja laadukkaat yhtiöt, uusiutuvat ja vety (isolla hajautuksella) n. 10% alkupanoksella salkusta, ja lisäksi seuraan enemmän tai vähemmän aikaisemmin salkussa olleita kohteita, joista olen jossain määrin perillä ja usein joku niistä on valunut sopivan alas ja hyviin uutisiin niitä voi ostaa minun strategiassa, mutta vaikea nähdä niitä pysyvästi salkussa.

Ei se nyt mikään häpeä ole peesatakaan, mutta kannattaisi sitä kyllä itse selvitellä myös. Itsekin Smatr eye otin melko nopeesti vähän ja vasta viime uutisiin otin vähän isomma potin. Samoin Vey ketjussa on useita hyviä sijoittajia ja yhdessä hyvin kaivetaan tietoa. Itse se olisi paljon hankalampaa ja pelkästään näkemykseen sopivia yhtiöitä olisi ollut vaikea löytää.

oppirahat on liiasta itseluottamuskesta joskus hyvin menneiden alkuvuosien jälkeen maksettu täällä kaikki nokiaan -70% liikeellä… niin ei kannata sokaistua sitten menstyksestään ja sanoisin, että tässä korona aikana on ollut hyvät mahdollisuudet myös todella koviin tuottoihin, jos rahaa on sopivaan aikaan laittanut pörssiin.

Onhan tässä isossa yhteisössä omat hankaluudet. koitetaan pitää homma hanskassa

Kaikki itse vastaa omista sijoituksestaan ja jos joku jakaa omia tutkimuksiaan tai asioita, niin minusta hyvä niin.

10 tykkäystä

Onneksi olen foorumin liputetuin henkilö, niin kukaan ei puhu viljo efektistä :D. Koita @aston sinäkin sellaista puolihuolimaton ja huonosti kirjoitettua tekstiä ja laatua vaan sinne tänne, niin ehkä pääset tästä peesaaja joukosta eroon. :heart:

8 tykkäystä

Olet tehnyt hyvää työtä aktiivisella tiedon jakamisella. Ainakin minä arvostan sitä aikaa ja vaivaa, jonka asian eteen näet.

25 tykkäystä

Kiitos :slight_smile: Tietoa pyrin jatkossakin jakamaan tänne aina kun joudan (yhtiökohtainen fundamenttitieto).

25 tykkäystä

Jatka vaan @Aston_Livingstone ( olohuoneen oraakkeli) kuten ennenkin tai miten itsestäsi tuntuu parhaalta. Koen että informaatio jonka tänne jaat on hyvä apu monelle täällä. Aikoinani itsekin sijoitin qt koska jaoit niin paljon siitä hyvää informaatiota. Tosin äsken sen myin ja sain siitä hyvät voitot. Mikset Aston koskaan hypännyt takaisin Harvian kyytiin? :grin:

15 tykkäystä

Mikä täällä nyt huolettaa porukkaa jos joku peesaa jotakin ostoissa?? Antakaa ihmisten tehdä omilla sijoituksillaan mitä haluavat!

Käsittämätöntä kitinää!

Aston jatka samaan malliin ilman sinua ei minun salkussa olisi esim Quuttia tai viisasta silmää ja voin kertoa että olen hyvin hyvin iloinen että nämä molemmat löytyy!

Ps. Löytyy myös Carasenttia :partying_face:

39 tykkäystä

Peesailu, hyvästä vai pahasta? Momemtum treidi ilman tarkempaa perehtymistä? Uhkapeliä? En osaa sanoa, mutta jotain sanottavaa asiasta on omakohtaisesti.

Case esimerkki Evolution gaming group, jonka ketjun @Aston_Livingstone avasi. Innostuinko yhtiöstä Astonin avauksen myötä? Kyllä. Perehdyinkö yhtiöön tarkemmin vasta tämän jälkeen? Kyllä. Sijoitinko yhtiöön? kyllä. Yhtiö sopii omaan sijoitussalkkuuni oikein hyvin ja en usko, että olisin tätä yhtiötä löytänyt ehkä ikinä ilman Inderesin foorumia tai astonin avausta. Mutta syy sijoituspäätöksen tekemiselle ei ollut tunnettu foorumin jäsen joka ehkä omistaa yhtiön osakkeita. Jos homma tulee reisille, niin tiedän täysin mistä syyllisen laihempaan lompakkoon löytää, PEILISTÄ. Sijoitin yhtiöön juuri sen verran rahaa ja prosentteja salkusta jotka olen valmis häviämään.

Oliko tämä “peesailua” en tiedä, ehkä, ehkä ei.

Monesta yrityksestä saa tämän foorumin kautta nopeammin ja tehokkaammin (ainakin itselle) riittävästi informaatiota sijoituspäätöksen muodostamiseksi. Oli se sitten QT, Smart eye tai Harvia. Monet yritykset ovat jääneet täysin kokonaan huomioimatta, kuten koko vety sektori koska en tajua asiasta mitään. Mielestäni foorumin suola on juuri vähän värikynällä vedetyt jutut sinne tänne, mutta juuri tarpeeksi “pisnes on the side”, Vai johtuuko se omasta savolaisista sukujuuristani, sanontahan kuuluu, Kun savolainen puhuu niin vastuu siirtyy kuulijalle.

Oikein antoisaa viikonloppua lukijoille ja kiitos jos jaksoit tänne asti kaikista typoista huolimatta, nyt rommikola ja kannustetaan OG gaming voittoon!

23 tykkäystä

Mielestäni olet melkein aina perustellut ostosi vähintään analyysin poikasella. Se on herättänyt usein kiinnostukseni osaketta kohtaan ja sitä kautta käynnistänyt oman tutkimuksen, mihin olen surutta käyttänyt sinun pohjiasi apuna . Tutkimuksesi on loistava tapa tuoda uusia yrityksiä framille, tästä hyötyvät lopulta myös nämä yritykset. Se että, joku seuraa kauppojasi sokeasti, on heidän tietoinen, toivottavasti hallittu riski. Jos harvennat päivityksiäsi, niin täällä on ainakin yksi, joka jää niitä kaipaamaan.

10 tykkäystä

En tiedä ohjasitko viestisi tarkoituksella minulle, mutta disclaimerinä en puhunut inden foorumista millään asteella, vaan keskusteluista muualla kuin täällä. :slight_smile:

1 tykkäys

Lapsen salkusta kyllä löytyy. Kevään koko salkun korona-swingissä jätin Harvian vähän roikkumaan viimeiseksi. Hinta sitten lähti karkaamaan, harmi, mutta toisaalta olen saanut ihan vastaavia tuottoja muista kohteista. Huikea yhtiö :+1: olin mukana sieltä 5.2€ → 11-12€. Olisko noussut reilussa vuodessa ton verran?

3 tykkäystä

Harmi. On mielestäni surullista kun saadaan palstan aktiivikirjoittajia pienentämään kirjoittamista foorumille. Aktiivista keskustelua osakkeiden/sijoittamisen osalta kun ei koskaan ole liikaa, varsinkin asiapitoista sellaista.

Ikävähkö suunta, toivottavasti tämä ei ole mikään pidemmän välin suunta foorumille, muuten tämä näivettyy. Toivottavasti jatkat kirjoittelua kuten ennenkin, vaikka ymmärrän närkästymisen pienimuotoisista vihjailuista.

41 tykkäystä

Bannia näille valittajille. Jos ei osaa nähdä metsää puilta @Aston_Livingstone tapauksessa, niin voi kysyä onko heillä mitään annettavaa tälle foorumille, muuta kuin valittamista

12 tykkäystä