Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Rupes hiki valuu… ja kyllähä tässä jo kupla olo tulee mutta nyt tuli onneks helpotusta pelkoon kaverin postauksesta…

:point_up:Tältäkö se oikee kupla näyttää?

Ei muuta ku juodaan alkumaljat ja alotetaan Bileet. :beer::100:

6 tykkäystä

Tämä tuli vastaan eilen luotettavasta lähteestä.
Liittyy varmaan siihen mitä Amerikassa tapahtunut🤔

14 tykkäystä

Varmaan ollu houkuttelevat arvostuskertoimet tossa vuonna 2000

1 tykkäys

Ollaanko tekemässä jotain higher low tasoa, apua daytrader :thinking:, viite Plug.

3 tykkäystä

Avaatko Viljo mitä toi meenaa niin oppii uutta​:v::beer:

Varmaan täällä kahvihuoneen puolella parempi käydä noita keskusteluita.

1 tykkäys

Nyt saadaan todistaa vety/EV osakkeissa the greater fool theoryä oikein kunnolla. Hieno oppikirjaesimerkki kuplasta. Itse olen jättänyt nuo bileet välistä.

9 tykkäystä

Jassoo. Itselläkin paljon nousseita enregiaosakkeita, mutta ei vetyä eikä EV:tä.

2 tykkäystä

Hei vaan kaikille foorumilaisille. Ollut aikamoinen alku tälle vuodelle. Tämä on varmaan sellainen ketju jonne hyvä heittää ensimmäisiä viestejä,kuten historiasta näkyy niin täysi noviisi vielä. Kiitokset hyvistä keskusteluista ja siitä että erinäiset mestarit ja muut aateliset on avannut tätä pörssin ja firmojen tulkitsemista numeroiden valossa. Seurannut silmä kovana mitä @Pappa_Tunturi @Masse @Pohjolan_Eka ovat kirjoitelleet, isot propsit. Nautitaan kovasta kyydistä ja toivotaan että karhunpesän puolella ei ala aikainen heräily. Karhut on kiukkusia jos unilta heräävät. Mutta eivät nekään aina paini,syövät puolukoita ja nukkuvat ruusuisen unta.
Edit: @Aston_Livingstone meinasi unohtua.

8 tykkäystä

Marathon Patent Group, Inc.

Jos tämmöisiä joku ostaa, vois kuvitella jotain. Mutta minne sijoittaa, ettei mene vuosia omilleen, jos tulee iso lasku

(MARA

Kyllähän noissa krypto louhinta firmoissa on lentokeli päällä. En ihan ymmärtäny pointtia mutta kaikki näköjään mikä liittyy kryptovaluuttaan on körötelly kovaa vauhtia ylös.

IT kuplan aikaan oli myös vetykupla nro2. Plugi oli tuolloin R&D firma jolla oli muutama miljoona liikevaihtoa ja MCAP taisi huidella 6 miljardin$ huiteissa :slight_smile:

4 tykkäystä

Sharevillestä poimittua. Tällä jäbällä ollut kyllä teräshermot. Tais plug olla tällä hetkellä salkussa 100% painolla :slightly_smiling_face:


21 tykkäystä

Kannattaa vielä harkita liittymistä mukaan. Maailma muuttuu energian osalta melko kovaa tahtia.

Toki kannattaa valita sellaiset yhtiöt, joilla on edes hieman liikevaihtoa, projekteja ja vakuuttavuutta.

2 tykkäystä

Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön sijoittajabarometri 12.-20.10.2020. Vastaajia 2891. Kysymys: “Mitä kriteerejä käytät valitessasi, minkä yhtiön osakkeeseen sijoitat?” Sai valita usemman kriteerin. Tulokset:

Hämmästyttävän monelle osinkotuotto on tärkeä kriteeri. Itselleni se on myös tärkeä; vältän hyvän osinkotuoton osakkeita. Mielestäni yrityksen tulee investoida voittonsa kasvuun, eikä jakaa osinkoja. Barometrissa ei näy kasvua kriteerinä lainkaan. Hämmästyttävää.

Nähdäkseni suomalaisten pörssiyhtiöiden ylisuuret osingot ovat seurausta tästä lakipykälästä:

Jos osinkoa saava osakeyhtiö omistaa vähintään 10 % osuuden pörssiyhtiön osakkeista, osinko on saajayhtiölle kokonaan verovapaa.

Tuo kannustaa suuria omistajia lypsämään voitot omiin taskuihinsa ja pörssiyhtiöt joutuvat rahoittamaan kasvunsa liiaksi lainarahalla.

33 tykkäystä

Osinko tulee voimiinsa sitten kun kasvuyhtiöiden osakearvot ovat pudonneet 80%.
Moneen ketjuun ja keskusteluun olen kirjoittanut ja kijoitan tähänkin, että ainoa sijoittajaystävällinen tapa jakaa voittoa on maksaa osinkoa. Toki jos firma tuottaa hyvin, voi ostaa kilpailijoita pois, tai investoida, mutta ATH tasolla omien osakkeiden ostaminen on ihan ääliörallia, siinä missä oman turskan liudentaminen.

Mikään yhtiö ei anna niin hyviä yöunia, kuin sellainen osinkoyhtiö, joka on sijoituksen maksanut takaisin osinkoina ja lisää osinkoa tulee joka vuosi yli 100% omasta osakkeen ostohinnasta. Sen takia se P/E, EPS, omavaraisuusaste, nettovelkaisuusaste ja muut vertailukohteet ovat olemassa.

Mitä nuorempi on, sitä parempaan sijoitustuottoon pääsee, kun ei ole tuulien riepoteltavana, vaan hakee vähäriskistä isoa kassavirtaa. Mitä pitempi aikajänne, sitä varmemmin kurssit ovat sidotut fundamentteihin.

Pari päivää sitten joku kirjoitti ihan ok tekstin, ettei osinkoja pidä verrata omaan ostohintaan. Se on sekä näin, että ei. Osake, joka on jo maksanut osinkoina itsensä takaisin, tai oman pääoman tuotto sijoituksesta on jo osinkoina 50% tasolla on sellainen kone, ettei parilla kuplalla siihen keskimäärin pääse, eikä pääse indeksikään.

Itselläni ei ole tällaisia osakkeita, mutta minulla on asuntoja, joista olen saanut vuokrina sijoittamani rahat pois ja vieläpä alunperin 110% velalla hankituista kohteista. Nyt niistä tulee nettona yli 10000€ vuodessa kassavirtaa tasaisesti, vaikka kohteiden arvon kehitys on jopa negatiivinen. Mikäli inflaatio lähtee laukalle, arvon nimellinen kehitys saattaa kääntyä nousuun ja mikäli palkat eivät seuraa tälläkään kertaa inflaatiota, jopa reaalinen arvo saattaa nousta ja kassavirta kasvaa kuitenkin.

Suomen pörssistä kannattaa poimia 4% tai yli osinkotuottoa maksavia yhtiöitä, niin varmasti on vahvoilla vuosikymmenen päästä. Se on se takuuvarma tie. Jos niitä ei ole, niin odotetaan cashina, että niitä on.

Jos taas haluaa nopeaa tuottoa, niin kannattaa katsoa Lepikön videot moneen kertaan. Niissä on sellaista asiaa, joka ei aukea ilman, että asiaa miettii ja siihen syventyy.

14 tykkäystä

Ei tosiaan ole tätä päivää. Tyttö avasi sinne OST:n, hinnan takia, ja siinä kun yhdessä niihin toimintoihin tutustuttiin niin sen huomasi. Itse olen tottunut Nordnettiä käyttämään niin ei tuntunut kyllä sujuvilta Nordean vastaavat palvelut.

Juu ja ei. Osinkohan on historiaa, pitää myös arvioida tulosnäkymiä ja tasetta eli osingon maksukykyä tulevaisuudessa. Opin kerrasta, muistaakseni 90-luvun alkupuolella, osinkoprosentti ja PE olivat hienoja, mutta sitten liiketoiminta ryssi.

3 tykkäystä

Olet ehdottomasti oikeassa. Minä tietysti gubbena olen lähempänä laatuyhtiöitä näillä nykytermeillä, kun puhutaan osinkokoneista, eli luokassa UPM, Fortum, Huhtamäki, Fiskars, Orion jne.

Minulle on jo hypeyhtiöitä Kamuxit ja Verkkokaupat ja Tokmannit.

3 tykkäystä

Tokmannikin hypeyhtiö :rofl: :rofl: :rofl:

12 tykkäystä