Mielenkiintoista nähdä kuinka laajasti dronet korvaavat helikopterit, ihmiset ja pienemmän luokan logistiikkakuljetukset varmasti yleistyvät. Käsittääkseni isommankaan dronen rakenne ei kuitenkaa kestä yhtä suuria kuormia kuin helikopteri, esim slingload tyyppiset kuljetukset työmaille/metsäpaloihin tuskin onnistuvat. HEMS toimintaan ei samalla tavalla sovellu painorajojen takia ja sen verran outoja laskeutumispaikkoja löytyy niissä hommissa että en usko lentäjien katoamiseen. Itse näitä pohdin kun kopterilentäjän hommat kiinnostaisi.
Isompia Drone-tyyppisiä sekä kääntyväsiipisiä eVTOL-laitteita rakennetaan ja on testattu. Avaan tästä uudet ketjun jossa keskustelua voi jatkaa
Itseä tässä drone hommassa kiinnostaa tämä lentoalue homma. Käsittääkseni siis jollain alueilla ei saa lentää/tarvitsee hakea erityislupaa jotta alueella tai tietyssä korkeudessa saa operoida.
Mielenkiintoista kyllä.
Edit: Viestin voi siirtää sille kuuluvaan ketjuun.
Ainakin tällainen julkastiin juuri pörssin sulkeuduttua:
https://www.google.com/amp/s/seekingalpha.com/amp/article/4399262-blue-bird-corporation-hidden-e-mobility-play
Tossa on ollut aiemmin ihan törkeän pieni vaihto mutta nyt on vola ollu kasvussa. Melkoiseen saumaan Pörssimajava kyllä lafkaa mainosti.
Markkinajohtajuudesta voi olla montaa mieltä. Buffettin tukema BYD Company valloittanut Kiinan markkinaa jo usean vuoden ajan. Navistar väittää myös olevansa globaali markkinajohtaja (NYSE: NAV) . Euroopassa puolestaan Solaris vallannut asemaa.
Lyhyen tutustumisen perusteella tuo ebussimarkkina on todella kilpailtua ja kyllähän ne kaikki muutkin ovat valmistaneet sähköbusseja jo kymmeniä vuosia. Virginian tilaus meni kilpailijalle Daimlerin omistamalle Thomas Built Buses yhtiölle. Hyödyntää ilmeisesti Proterran teknologiaan, joka yllätys yllätys tulossa pörssiin SPACin kautta
Lion Electricin busseista ollut paljon pöhinää mediassa ja tulossa pörssiin SPACin kautta (NGA).
Motiv Power Systems rakentaa myös eBusseja ja heillä myös tavoitteena löytää jokin sopiva SPAC mahdollisimman pian.
Kilpailijoina myös muutama meillekin tuttu nimi: Volvo, Iveco ja Scania muutamia mainitakseni.
Jos tuo jenkkien EV/SPAC kiima tarttuu myös Blue Birdiin, niin voi toki nousta huimasti lyhyessä ajassa. Kupla tosin puhkeaa jossain vaiheessa, joten kovinkaan pitkään rahojaan ei kannata näissä pitää.
Jep, toisaalta busseja on pelkästään Amerikan maalla sen puoli miljoonaa, joten jo vaikkapa 10% osuudella yhtiö tekee mukavan tilin. Uskon tuon kymmenen pinnan olevan alakanttiin.
Mutta sitten on vielä Kanadassa Grande West Transportation. Noussut jo mukavasti, mutta siinä on lukujen ja tulevaisuuden puolesta nousuvaraakin.
In September 2008, Buffett bought 225 million shares of BYD at HK$8, costing HK$1.8 billion. Kurssi nyt 245. Ei hullumpi diili.
Benchmarkilta tulossa kohta twiittiketjut kamux ja SmartEye. Saapa nähdä meneekö hehkutukseksi vaiko ei
Pidin salkussa noin pari viikkoa. 10% tuotto, mutta siirsin Northern Generationin SPACiin, koska mielestäni Blue Birdin bussit on niitä perinteisiä. Lionin kautta uskon tulevan aivan eri tyyppisiä rarkaisuja ja siten NGAn ja Lionin yhdistymisen kautta voimaa markkinan valloittamiseen. Lionin omistajana on osaltaan Amazon. Lionilla nyt enemmänkin tavarakuljetus päällimmäisenä, mutta koulubussit agendalla myös.
En äkkiseltään löydä listausta eri koulubussilafkojen myynneistä, mutta en myöskään yhtäkään sivustoa jolla Blue bird ei olisi merkittävä tekijä. Ei ole omaa lehmää ojassa niin en jaksa käyttää asian tutkimiseen enempää aikaa. Muistaakseni joskus aiemmin luin että kyseinen lafka ehdotti aikanaan ikonista keltaista väriä busseille ja on ollut aina big player markkinalla. Toki uusia lafkoja tulee markkinoille mutta en ole mistään lukenut että Blue bird olisi taantumassa kilpailun osalta.
Tässä jotain uutista asiasta.
Onko tästä jotain muuta uutta infoa kuin odotus että Biden uudistaa bussit sähköisiksi? Onko syytä olettaa että joku perinteinen valmistaja tippuisi markkinoilta vaikka ne tarjoavatkin sähköbusseja?
Ei ole ainakaan omaan silmiin iskenyt mitään uutta infoa, enkä näe mitään syytä, miksei Blue Bird voisi olla jakamassa bussipotteja. Olettaisin vuosien varrella kehittyneen suhteita eri päättäjien ja osavaltioiden kanssa, jotka luottavat vanhaan kunnon sinilintuun. Mutuilupohjalla menen kuitenkin.
“our continued growth in the mix of alternative fuel powered school buses, where we benefit from higher margins and increased owner loyalty, compared with conventional fuels. Our leadership position across all of these fuel types but particularly in propane, where we achieved a 76% market share, and the electric at 59% share, indicates that our strategy is working, and we look forward to continued strong growth in this area. The rapidly growing interest for electric buses are really exciting opportunity for us and should generate significant growth in the years ahead.”
Kilpailun myötä tähän varmasti tulee muutosta mutta jos heillä on tuotantokapasiteettia valmiina ja hyvä asiakasverkosto niin uskon hyvään kasvuun.
Muutaman vuoden ovat tehneet yhteistyötä Cumminsin kanssa.
Tuleeko nuo analyysit siis Twitteriin vai pitääkö tilata sähköpostiin?
twitter…
Sitten @Masse kun palaat takaisin etelämmäksi ja vieroitusoireet alkavat, niin suosittelen pikaista visiittiä Pikku-Lapissa
Ja kyllä Verphu ja muutkin ovat ehdottomasti tervetulleita tuuli… tai siis hiihtopukua kahisuttamaan.
Pikku-Lapille kyllä vahva suositus täältäkin!
Monta rautaa tulessa!