Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kasvuosakkeissa ei ole mitään vikaa, kunhan myy ne ajoissa pois.
Jos pörssi olisi korttipeli, niin jokaisella on mustamaija kädessä. Valttikortti ja tappiokortti.
Raha pakenee pörssistä veks heti, kun arvosijoittaja ei löydä ostettavaa. Nykyään varmaan liputetaan, jos sanoo että kupla-uunot jäävät pyörittelemään p/e 100 osakkeita keskenään.

@Pohjolan_Eka kirjoitti erinomaisesti arvosijoittamisen ongelmista. Toivottavasti voin tarjota tällä kuvalla hieman taustatukea hänelle. Kyseessä on salkkuyhteenveto tammikuulta 2010. Tuolloin (melko) nuorena miehenä olin tehnyt oman arvopohjaisen salkkuni ja olin siirtämässä sitä uuteen ja jännittävään Nordnet-pankkiin. Tulostin tiedot talteen verottajaa varten ja nappasin nyt kamerakännykällä kuvan. Arvosalkussa ei ole yhtään mustaa maijaa, mutta se valttikortti ei todellakaan ollut arvoyhtiö.

35 tykkäystä

Muistan tilanteen. Noista lapuista osa oli kylläkin kasvuosakkeita. Neste oli arvo-osake ja Fortum, UPM jne. Nehän ovat maksaneet itsensä jo osinkoina takaisin.

Itse en lähtisi sellaista kultakimpaletta, joka on itsensä takaisin maksanut, vaihtamaan lupauksiin ja odotuksiin, paitsi jos osinkotuotto heikkenee.

3 tykkäystä

image
Ei muuta kun parit ostotarjoukset sisään, kone kiinni ja kaljat auki

Tämä oli toimiva sijoitusstrategia
image

6 tykkäystä

Olen täällä palstalla puhunut joskus hieman tylysti arvosijoittamisesta, mutta se johtuu varmaan tarpeestani käsitellä omia virheitäni. Sanotaan, että seurakunnan kiihkoisin jäsen on se tuorein käännynnäinen ja tupakoinnin tuomitsee koviten entinen tupakoitsija.

Halusin vaan sanoa, että vaikka osa noista lapuista onkin ollut salkussa kauan ja vaikka olen ollut niihin niin kovin rakastunut, niin käytännössä yli puolet salkun tuotosta on tullut Reveniosta. En halua mollata “perinteisiä arvosijoittajia” mutta pelkään että moni sijoittaja ei näe metsää puilta.

9 tykkäystä

Reveniokin on mielestäni mustapekka. Yhtiö on hyvä, mutta osinkotuotto olematon. Se joka sen tänään ostaa, saa vääjäämättä itsensä ongelmiin.

Mielestäni koko Suomen pörssissä ei ole yhtään halpaa osaketta. Koronakuopan pohjilla oli jopa pitkäjänteiseen rikastumiseen hinnoiteltuja lappuja. Ja osinkotuotot jopa kymmenen pinnaa.

1 tykkäys

Kyllä, nyt on kieltämättä kallista mutta me ei tiedetä tulevaisuudesta. Jos tilanne muuttuu niin mitä kannattaa ostaa? Jos saa kelpo lappuja 10 pinnan osinkotuotolla, se on varmaan ihan hyvä idea, varsinkin vähän iäkkäämmälle ihmiselle. Nykyään on kuitenkin osakesäästötili. Ennen sai maksaa verot niistäkin joka vuosi.

Kuitenkin nuoren ihmisen kannattaisi pitää mielessä, että tuotot saattavat nousta huomattavasti aika pienellä riskinotolla. Eri asia sitten jos rakentaa arvo-osakkeista jonkinlaisen viritelmän Nordnetiin, jonka avulla saa lainoitusarvot tappiin ja helvetinmoisen velkavivun käyttöön. Siihen ne sampot ja fortumit käyvät varmaan mainiosti. Ennen vanhaan sai katua kun otti liikaa riskejä, nykyään joutuu katumaan ettei ota liikaa riskejä.

5 tykkäystä

Onneksi kukaan ei pakota ostamaan niitä pörssin kalliita osakkeita. Suomen pörssistäkin löytyy teknoista halvalla ainakin Solteq, halpaa arvoa salkkuun taas tarjoaa esimerkiksi monille tuntematon Ilkka-Yhtymä ja @Rumaturska voi harkita vaikkapa Titaniumia, mistä saa nollakorkoympäristössä varsin ruhtinaallisen 6% osinkotuoton.

Jos pelkäät kuplaa, niin älä osta kuplaosakkeita

13 tykkäystä

Tulkaapa joku nyt selvittämään mulle toi earth2:sen idea kun en edes NHL pelien lomassa jaksa tutustua. Onko mulla mahdollisuus alkaa Eiran Napoleoniksi ja kaapata ensin Pohjolan-Ekan Kampin kultavarannot ja sitten ratsastaa Hannibalin lailla Manskun yli ja valloittaa Astonin Kaisaniemi.

Jos on niin:

9 tykkäystä

Kunhan @Pavel et minun mailleni tule. Viikinkipäälliköllä hyvin pieni tilus,kirvestä teroittelen jos valloittajat vaikka jotain hölömöä yrittäisi…

3 tykkäystä

Huh ! 8500 Revenion osaketta hintaan 0,38e kappale. Hyvä poiminta :sunglasses:

17 tykkäystä

Onhan tuo vähä omituista kun omassakin tuttavapiirissä on arvosijoittajia, jotka ei missään nimessä pitkällä tikullakaan koskisi kasvuosakkeisiin. Mielestäni on älyllisesti typerää sulkea joku “sijoitustyyli” ulkopuolelle ja eikä edes harkita asiaa.

23 tykkäystä

Itse olen seurannut EHangiä vuoden ja yleisesti eVTOL-alueen kehitystä. Ostin viimeksi EHang hintaan 8. Laskin aikanaan karkeasti, että n. 120 kpl myynti EHang 216 tarkoittaisi P/E 100 kurssilla n.10
Eli kovasti arvostukset nousevat mutta toisaalta EHang on ainoa tuotannossa toimiva eVTOL ja lisäksi AAV(Autonomous)
Vielä kesällä EHangiä seurasi stocktwits.com:ssa 500 ihmistä, nyt 2600.
Luulen kurssien nousevan siksi, koska sijoittajat ovat vasta löytäneet EHangin.

Sinänsä EHang:llä on mahdollisuus muuttaa monia asioita, paitsi ihmisten kuljetus (mm. AirTaxi) mutta erityisesti logistiikka eli tavaroiden kuljetus (EHang 216L) öljylautoille tai vaikka vuoristossa sijatisevaan ravintolaan. Nämä ilman kuskia. Heillä on myös lentävien laitteiden etähallintajärjestelmä eli koko paketti.
Toki lisäksi 216F pilvenpiirtäjien palontorjuntaan.

Alueena eVTOL ja sähköiset AirTaxit tulevat yleistymään 10 vuoden sisällä 0-200 km matkoilla monesta syystä.

Ehkä eVTOL-/sähköiset lentolaitteet alueelle voisi avata oman ketjun.

14 tykkäystä

Tuo air taxi yleistyy aivan varmasti suurkaupungeissa… esim yö aikaan rahamiehet lentää yökerholta toiselle. Matkailukeskuksissa missä lennetään jo nyt helikopterilla… Helikopterilennon kustannuksiin verrattuna aivan ylivoimaisen halpa lentotunti ja varsinkin kun siihen ei enään tarvita kuskia joita on hyvinkin rajallinen määrä maailmassa. Lisäksi tulee maatalouden eri mahdollisuudet. Ja ihmettelisin kyllä suuresti jos näitä ei alettaisi käyttämään armeija puolella. Kyllä tämä varmasti vaatisi oman ketjun niin voisi laitella uutisia tähän alaan liittyen ja käydä keskustelua aiheesta.

13 tykkäystä

Erittäin hyvää huomenta foorumilaiset. Viikinkipäällikkö Takkuparta saapui eilen tänne ameriikkaan,ihan työmielessä… ei ole tarkoitus valloittaa lisää tonttia kun sitä näköjään saa jo tuolta intternetistä ostettua,kaikkea kanssa.

Täällä jatkuu biden ja trump homma,näkökanta riippuu siitä millä kanavalla sattuu olemaan.

Tarkoitus olisi täällä ollessa hieman katsella että miten kaasu ja muu “vihreä” energia täällä isossa maailmassa toimii. Ovat päivittämässä tätä hiilivoimala ja höyryturbiini akselia isolla kädellä.

17 tykkäystä

Mielenkiintoista nähdä kuinka laajasti dronet korvaavat helikopterit, ihmiset ja pienemmän luokan logistiikkakuljetukset varmasti yleistyvät. Käsittääkseni isommankaan dronen rakenne ei kuitenkaa kestä yhtä suuria kuormia kuin helikopteri, esim slingload tyyppiset kuljetukset työmaille/metsäpaloihin tuskin onnistuvat. HEMS toimintaan ei samalla tavalla sovellu painorajojen takia ja sen verran outoja laskeutumispaikkoja löytyy niissä hommissa että en usko lentäjien katoamiseen. Itse näitä pohdin kun kopterilentäjän hommat kiinnostaisi.

1 tykkäys

Isompia Drone-tyyppisiä sekä kääntyväsiipisiä eVTOL-laitteita rakennetaan ja on testattu. Avaan tästä uudet ketjun jossa keskustelua voi jatkaa

7 tykkäystä

Itseä tässä drone hommassa kiinnostaa tämä lentoalue homma. Käsittääkseni siis jollain alueilla ei saa lentää/tarvitsee hakea erityislupaa jotta alueella tai tietyssä korkeudessa saa operoida.
Mielenkiintoista kyllä.

Edit: Viestin voi siirtää sille kuuluvaan ketjuun.

Hyvä löytö @Porssimajava
Eilinen 18% pomppu afterissa vähän ihmetytti.

4 tykkäystä

Ainakin tällainen julkastiin juuri pörssin sulkeuduttua:
https://www.google.com/amp/s/seekingalpha.com/amp/article/4399262-blue-bird-corporation-hidden-e-mobility-play

Tossa on ollut aiemmin ihan törkeän pieni vaihto mutta nyt on vola ollu kasvussa. Melkoiseen saumaan Pörssimajava kyllä lafkaa mainosti.

4 tykkäystä

Markkinajohtajuudesta voi olla montaa mieltä. Buffettin tukema BYD Company valloittanut Kiinan markkinaa jo usean vuoden ajan. Navistar väittää myös olevansa globaali markkinajohtaja (NYSE: NAV) . Euroopassa puolestaan Solaris vallannut asemaa.

Lyhyen tutustumisen perusteella tuo ebussimarkkina on todella kilpailtua ja kyllähän ne kaikki muutkin ovat valmistaneet sähköbusseja jo kymmeniä vuosia. Virginian tilaus meni kilpailijalle Daimlerin omistamalle Thomas Built Buses yhtiölle. Hyödyntää ilmeisesti Proterran teknologiaan, joka yllätys yllätys tulossa pörssiin SPACin kautta

Lion Electricin busseista ollut paljon pöhinää mediassa ja tulossa pörssiin SPACin kautta (NGA).

Motiv Power Systems rakentaa myös eBusseja ja heillä myös tavoitteena löytää jokin sopiva SPAC mahdollisimman pian.

Kilpailijoina myös muutama meillekin tuttu nimi: Volvo, Iveco ja Scania muutamia mainitakseni.

Jos tuo jenkkien EV/SPAC kiima tarttuu myös Blue Birdiin, niin voi toki nousta huimasti lyhyessä ajassa. Kupla tosin puhkeaa jossain vaiheessa, joten kovinkaan pitkään rahojaan ei kannata näissä pitää.

6 tykkäystä