Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Tunnistan itseni ja lähisukuni asiaan vihkiytymättömistä, tietämättömistä ja/tai laiskoista asiakkaista. Itsehän olen laiska enkä ole vaivautunut tekemään vertailua pankkien välisistä kuluista. OST:n uupuminen alkoi ihmetyttämään itseäni vasta myöhemmin kun ensimmäiset osakkeet tuli ostettua. Myönnän etten sitä ennen edes ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetaan.

Mutta se järkytyksen määrä kun kerroin vanhemmilleni ostaneeni osakkeita koronadipistä. "Osakkeita! Kauhea riskinen on! Mieron tielle joudut. Lieneekö fiksua? Eikö joku rahasto kuitenkin olisi ollut parempi? " Kapitalismi piru teki kunnon toverista yössä keinottelijan.

OP:han lykkii melko aggressiivisesti omia rahastojaan ja perustelee valintaansa juurikin monopolirahansa ja vähä riskisyyden avulla. Rahastot ymmärrettävästi kerryttävät leikkirahaa jota voi käyttää kulujen maksamiseen. Sen saaminen vaatii vain keskittämisen, esikoisesi ja nimettömät kädestäsi.

1 tykkäys

Suomi on sijoittamisen ja vaurastumisen takapajula ja kehitysmaa. Tässä asiassa tiettyjen, hmm poliittisten piirien intressit on ajettu maaliin erittäin onnistuneesti. OST oli ankarasta ponnistelusta huolimatta ensimmäinen karvas tappio, toivottavasti ei viimeinen.

4 tykkäystä

Hmm, mitä itse tunnen porukkaa, niin valtaosalla on jotain sijoitustoimintaa käynnissä. Osalla enemmän osalla vähemmän, mutta kuitenkin jotain, esim. firman ESOP.

Voi hyvinkin olla, että pörssiyhtiöissä työskentelevät ovat paremmin kosketuksissa pörssiin ja sitä kautta sijoittamiseen. Työnantajan taloudellista kehitystä on mahdollista seurata hyvinkin tarkasti. Itse olen töissä perheyhtiössä, jossa taloudellisesta tilanteesta tiedotetaan 2 kertaa vuodessa.


Vihdoinkin sai tän paikan vastaanottaa - alotan nyt sitte Helsingin yliopistossa lääkisopinnot virallisesti 17.8. :star_struck:

31 tykkäystä

Huh sehä on jo aivan kohta! Mitkä fiilikset? Joko jänskättää :slight_smile:

1 tykkäys

Fiilikset nyt ainaki aluks on siinä mielessä helpottuneet, että mul on sentään vähän lomaa tässä vielä :slight_smile: Yhen pakollisen digikurssin teen tässä ennen koulun alkua tosin, mutta siitä ei aiheudu stressiä. Pikkuisen joudun luultavasti kertailemaan ruotsia, pikkuisen on aikaa nimittäin kulunut viimeisestä A-ruotsin kurssista lukiossa - mun onnekseni mun suulliset taidot on mun opiskelemissa kielissä hyvät, eli sen puolesta varmaan pärjään tavalla tai toisella. Eikä kaikki nyt varmasti tuolla natiiviruotsin puhujia kuitenkaan ole.

Joutuu tässä vaan eka hoitamaan vähän byrokratiaa sekä Kelan, että Puolustusvoimien suuntaan, mutta se on pieni vaiva. Myös Medifilmin tilintarkastus on kohta varmasti valmistumassa, kunhan vaan saan muutamat korjaukset toimitettua tilintarkastajalle (joista häneltä tuli toimeksianto - ei mitään suuria probleemia onneksi kirjanpidossa) :slight_smile: Kohtahan pyörähtää todenteolla myös Q2-tuloskausi käyntiin! :heart_eyes_cat:

8 tykkäystä

Ei varmasti. Ja hirveällä vauhdilla rupeaa ruotsi taas sujumaan, kun sitä joutuu käyttämään oikeasti. :slight_smile:

Mukava kuulla! Jäädäänpä jänskäämään nyt sitten Q2 tuloksia ja pidetään hatuista kiinni, saattaa olla nopeita liikkeitä ylös ja alas tiedossa :smiling_face:

3 tykkäystä

:+1: :+1: :+1:

Masse-setä, FA, Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken :man_student: :man_student: :man_student:

2 tykkäystä

EU:n yhteinen laina ei ole mikään läpihuutojuttu edes härmässä…

1 tykkäys

Lisää tämänkaltaista ulostuloa tunnetuinta henkilöiltä tarvittaisiin.


Tavallaan liittyy myös siihen, mistä aiemmin päivällä keskusteltiin. Asenne osakesäästämistä vastaan istuu tiukassa.

35 tykkäystä

Omakohtainen kokemus noin kuukauden takaa: sukulaismies sanoi voittaneensa ässäarvasta X euroa, kuitenkin isohkon summan. Onnittelin ja sanoin saaneeni saman verran keväällä osinkoja. Ei tullut onnitteluja, vaan keskustelu tyssäsi ja jäi fiilis, että ne oli “väärin tienattu”.

“Onko meillä malttia vaurastua”, kysyttiin joskus. Minä kysyisin pikemminkin onko meillä älyä vaurastua.

36 tykkäystä

@In_Der_Esche, kysypä piruuttasi sukulaismieheltä, miltä tuntuisi voittaa se summa joka vuosi ja vähän ehkä enemmänkin (opiskelemalla sijoittamista)? Pökkyä pesään vaan!

5 tykkäystä

Itse pidin osakesijoittamista vielä ihan täytenä uhkapelaamisena viime vuonna. Joulukuussa päätin lopultakin ottaa selvää edes rahastoista kun minulla sellasessa oli ollut rahaa jo vuosikausia (Pankkineuvojan suosittelemana tietenkin), ja totesin että eipä tuo uhkapelaamiselta näytä kun kaikki käyrät osoittaa koiliseen. Vähitellen siitä sitten myös osake ostot alkoivat tuntumaan enemmän sijoittamiseltä kuin uhkapelaamiselta, ja nythän noita osakkeita jo löytyykin.

Noin muuten niin tänään on yksi jännittävimpiä päiviä sijoitus “urallani”. Aamulla salkku tuli melkein 5% alaspäin, mutta siitä on nyt noustu ja enää 2% miinuksella tältä päivältä. Hieman syyhysi jo sormet tuossa “myy kaikki” nappulan suunnalla, mutta päätin kuitenkin mennä strategian mukaan ja olla tekemättä mitään.

11 tykkäystä

Pahaa pelkään haudan kutsuvan ennen kuin arvo-osuustili tulee avatuksi. Eläkkeellä olevana hänellä olisi aikaakin, mutta en rehellisyyden nimissä usko käännytystyöni uppoavan hedelmälliseen maaperään. :relaxed:

Suomen osalta laitan toivoni nuoriin, näihin johannessippoloihin, jotka vuorostaan hämmentyvät, jos joku kehuu voittaneensa X euroa ässäarvalla. Siis sitä, miksi joku pelaisi lähtökohtaisesti niin huonon odotusarvon pelejä… :laughing:

8 tykkäystä

Milloinkas @Verneri_Pulkkinen vitejoita rupivaa tulemahan tuas inderesin sivuloille? :slight_smile:
Kellähän tietova?

2 tykkäystä

Juhan kanssa pitäisi tehdä huomenna tuloskausiennakko eli siitä lähtenee käyntiin videohaastikset analyytikoiden kanssa, perjantaina on Orionin toimarin tuloshaastis ja maanantaina olin suunnittelut startata Melkein minuutissa videot! :smiley: Pitää vain hieman tutkia missä pörssi ja maailma menee loman jälkeen ettei puhu mitä sattuu.

46 tykkäystä

Grattis! Språket är inte svårt, men medicinska terminologin på svenska kan vara krävande. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tackar, det är just så! Man får bekanta sig lite med terminologin kanske också innan studier börjar… :slight_smile:

2 tykkäystä

Siellä sitä maikkarin puheenjohtajatentissä pohditaan, millä koronan aiheuttamat 100 000 lomautettua saadaan töihin…
-Luotiin itse itselleen ongelma alkuvuodesta ajattamalla tauti Suomeen. Tuntuu vain niin pölhölän touhulta tämä.