Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kuin ni… Ihan hyvin nää stadin laputkin vetää :grin:

2 tykkäystä

Muista myös postata se toinen puoli lottolapun vuoristoradasta muutaman päivän päästä (se “-20%”) :smiley:

2 tykkäystä

Ilman muuta. Nyt taitaa vaan olla sellanen tilanne, että ei välttämättä heti ole tulossa sellaista, mutta pidetään mielessä. +xxx% voi tosin olla tarjolla mahdollisesti :shushing_face:

1 tykkäys

Kyllä ainakin itse olen Norjan osakkeita ostanut sieltä :slight_smile: Ja Tanskan osakkeita on tyrkyllä.

Nordnetin verkkopalvelun kautta voit sijoittaa seuraaviin ulkomaisiin pörsseihin:

  • Ruotsi
  • Norja
  • Tanska
  • Saksa (Xetra)
  • Yhdysvallat
  • Kanada (Toronto Stock Exchange)

Puhelimitse Nordnetin meklareiden kautta voit sijoittaa myös seuraaviin pörsseihin:

  • Lontoo* (poislukien AIM ja IOB listat)
  • Euronext (Ranska**, Hollanti, Portugali, Belgia)
  • Xetra (ne jotka eivät onnistu verkossa)
  • Yhdysvaltojen OTC-markkinat (ostaminen ei mahdollista Grey Market- ja Caveat Emptor -listoilta. Ostot onnistuvat vain QX ja QB -merkinnöin Otcmarkets.com -sivustolla merkityiltä markkinoilta sekä OTC Pink -listalta. Osakkeen kohdalla tulee lukea “Penny Stock Exempt” ja osakkeen arvon on oltava vähintään $0,01.)

Jos kaipaa reippaasti isompaa pörssivalikoimaa niin Mandatumilla noita on reippaasti enemmän.

Jenkkimarkkinoiden lisäksi listaavat:

Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja, mukaan lukien Nasdaq First North

Saksa, Ranska, Englanti, Italia, Espanja, Portugali, Sveitsi, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Tšekki, Puola, Irlanti ja Kreikka

Kiina (Shanghai + Shenzhen + Hongkong), Japani, Singapore

Australia ja Etelä-Afrikka

1 tykkäys

Mandatum kyllä vaikuttaa hyvälle välittäjälle kaikin puolin, varsinkin kun pääsee kakkos tasolle kulujen muodossa. Taidan itse sinne siirtää salkun kuhan saa salkun koon siihen kakkostasoon vaadittuun kokoluokkaan :slight_smile:

Itselläni tuo on kevään aikana tullut täyteen (kiitos Koronadippi!) ja harkinnassa on… Teoriassa nostaa suomikuluja 1e/kauppa vs Nordnetin 5e/kauppa tällä hetkellä, mutta leikkaa kaikkien muiden markkinoiden kuluja tuntuvasti. Sen päälle sitten se käytännön kynnys lähteä säätämään vaihtoa. Voi olla että odottelen vuoden vaihteeseen että 2020 soppa on Nordnettiä verotuksen jne. osalta. Ja samalla ehkä odottelen jos Nordnet keksisi muuttaa hinnastoaan järkevämmäksi…

1 tykkäys

Täältä ääni kans Mandatumille. Nyt alkaa käyttöliittymä olemaan jo sen verran tuttu että salkku mahdollisesti siirtyy sinne.

Multa kanssa, paitsi puoli vuotta ollut firman tilin siirto vireillä ja ilmeisesti unohtunut. siis tilin avaus. Enercia/vety salkku siellä, niin on kohteita tarjolla. Kännykällä käytän.

1 tykkäys

Ei sillai liity sijoittamiseen, mutta ihan hyvä klippi. 2011 vuodelta, 2008 taantuma vielä terävässä muistissa. Alussa on vähän sähläystä. Tykkään, kun siellä on myös oikeasti intohimoisia ihmisiä, jotka tuntevat historiaa ja ymmärtää mistä puhuu, eikä väittely mene aivan täysin semantiikaksi. En tarkemmin tiedä tätä Schiff henkilöä, mutta hyvin jaksoi keskustella ihmisten kanssa :smiley: Aika moneen otteeseen käydään läpi, kuinka Amerikan “big government” on ollut ongelmallinen tällä vuosisadalla

1 tykkäys

Käy läpi lompakkosi kaikki jäsenkortit ja tarkasta niiden edut. Suomesta löytyy melkoinen määrä erilaisia kerhoja, klubeja ja yhdistyksiä joiden jösenetuihin tuo Mandatumin Plus-taso ilman salkun kokovaatimusta kuuluu.

2 tykkäystä

Otso Soininvaarakin liittyi keskusteluun kotimaisen omistuksen tukemisesta. Olisikohan (pien)sijoittajien mahdollista saada myös ensi kaudella jonkinlainen kädenojennus eduskunnan hallitsijoilta? Ehkäpä esimerkiksi tuo PS-tili voitaisiin korjata niin että eläkesäästäminenkin alkaisi kannattamaan :cowboy_hat_face:

https://www.soininvaara.fi/2020/07/20/kotimaisen-omistuksen-tukeminen-vai-tytaryhtiotalous/

Schiff on Amerikan Tuomas Malinen, joka sai finanssikriisin aikaan suurta mainetta kun romahduksen ennustus meni (hetkeksi) oikein. Ei taitaisi muuten onnistua tuollainen keskustelu mielenosoittajien kanssa tänä päivänä. Turpaan saisi ja hyvä jos hengissä säilyisi.

3 tykkäystä

Tämä aihe saa aina v-käyrän nousemaan. Aikamme suurin k***tus.

Mutta kuten usein kaikesta, myös tästä voi oppia. Martin Paasi oli laskeskellut, että 5000 €:n kertasijoituksella vastasyntyneelle pörssiin (esim.kustannustehokkaaseen indeksirahastoon), vastasyntyneelle olisi eläkeikään mennessä karttunut keskimääräinen suomalainen eläke, luonnollisesti sillä edellytyksellä, että korkoa korolla saa rauhassa tehdä tehtävänsä.

Kysymys kuuluu: kuinka moni teistä arvon sijoittajakollegoista, iältään alle 30-vuotiaista, uskoo vielä suomalaiseen eläkejärjestelmään? Itse 36-vuotiaana minulla ei ole tippaakaan luottoa. Siksi pitkälti all-in pörssissä, ja lisää laitetaan se kaikki mitä irti saadaan. Pahoittelut purkauksesta.

26 tykkäystä

Menen tuohon alle 30v-ikäluokkaan, usko on vähäinen. Eläke ei tule poistumaan, mutta kyllä tässä ehditään kusta omaan linssiin kerta jos toinenkin vielä ennen kuin päästään eläkeikään.

Sijoittamiseni yksi pääsyy onkin yrittää taata oma taloudellinen selviytyminen, mm. myös eläkettä varten.

6 tykkäystä

Voin antaa oman vastaukseni n. 25vuotiaan, työläisen silmistä.

Oma uskomukseni eläkkeeseen ei ole kovin suuri. Eläke ikiä nostetaan jatkuvasti, ja luulen omani “eläkeikäni” olevan 70v+ vaikkakin “tämän hetkinen” antaa eläkeiäkseni tyyliin 68v. Pyh ja pah sanon minä.

  • Fyysisessä ja kuluttavassa työssäni, en todellakaan tule pysymään eläke ikään asti. ( Haluan kummiskin työskennellä kyseisessä hommassa, sillä pidän siitä - konttori hommiin minusta ei vain ole. )

  • Eläkemaksujen täytyy nousta - suomen syntyvyys on väärässä suunnassa ja minunkin pitää entistä useamman eläke koittaa maksaa.

  • Verotkin tulevat jollain aikavälillä nousemaan, kyllähän hallituksen "kauppa"taidot tiedetään ( esim nyt. EU tukipaketti… )

  • Voin kyllä saada jonkinlaista eläkettä sitten 70v+ ( jos koskaan elän niin pitkään - you never know ) mutta en kyllä missään tapauksessa usko, että se voi kattaa keskimääräisen suomalaisen menot.

  • Tästä syystä, säästän sijoituksiini & otan ohjat omiini käsiini. Toivon mukaan näistä on tulevaisuudessa apua niin perheelleni kuin jälkipolvillekkin. Jos eläkettä maksetaan 2070-luvulla ja jälkeen, otan sen “extrana” tililleni :slight_smile:

Mainittakoon vielä, että en ole joutunut “luopumaan” mistään sijoittamisen vuoksi, päinvastoin - olen oppinut paljon ja kokoajan lisää, esim oman taloudenkin pyörittämisessä ( koulussani ei opetettu mitään siitä. Ainoa kokemus oli pieni “sijoitus kisa” 9.lk yhteiskuntaopissa ). Eikä ole mitään “alkuboostia” saatu, vaan ihan kesätyörahoista on lähdetty säästelemään aikanaan. ( Minulla ei ole mitään heitä vastaan, jotka ovat saaneet alkupääomaa - haluan vain olla elävä esimerkki, että lähtötelineiltäkin voidaan lähtä juoksemaan sijoitus-maratonia)

Etenen määrätietoisesti vain kohti henkistä,fyysistä kuin taloudellista hyvinvointia :muscle:

30 tykkäystä

Ikää 32… mitä enemmän elämänkokemusta tulee niin sitä vähemmän luottoa löytyy eläkejärjestelmään - valitettavasti. Muistellen taannoin erästä eläkeyhtiörahastomme hoitajan haastattelua radiossa, taisi hän mainita että aikaisemmin sijoitetut varat ovat tulleet noin 7-kertaisesti takaisin… Nyt suurilla ikäluokilla odotus taitaa olla noin 3-kertainen ja noh, tulevaisuuden suhteen ei tainnut mitään mieleen painuvaa ko. kaveri sanoa. Inderesin ja oman perehtymisen avulla minulla on realistinen mahdollisuus tehdä ylituottoa pitkällä aikavälillä ja siten hoitaa tämä asia kuntoon hyvissä ajoin.

5 tykkäystä

Usko eläkejärjestelmään horjuu kyllä harva se päivä. Mutta yhtä paljon usko horjuu myös mm ilmaiseen koulutukseen (Ok no kynät ja lukiokirjat pitää itse maksaa), mutta pahoin pelkään että jonain päivänä Suomessa ei kauheasti opiskella jos ei vähän rahaa löydy. Eli niinkuin jenkeissä. Yhtä paljon pelkään julkisen terveydenhuollon niinikään seuraavan jenkkien tyyliä, hyvää hoitoa saa vakuutuksilla tai paksulla lompakolla.

Itsellä nyt on koulut varmaan taputeltu ehkä mutta lähinnä ajattelin jälkikasvua. Ja ei sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu esim omalle terveydelle ja miltä tämä maailmanmeno näyttää tulevaisuudessa, parempi olla vähän pesämunaa jemmassa ihan kaiken varalta.

Ihan varma en ole mitä koulutus tai terveydenhoito maksaa Jenkeissä. Mutta sen tiedän että täällä on toistaiseksi asiat paremmin kuin siellä noilta osin. Olen myös melko varma että amerikkalaista terveydenhoito -ja/tai koulutusjärjestelmää lähestytään uhkaavasti. Ei Suomi nyt velkaakaan voi ikuisesti ottaa. Tämän asian päättely ei paljon matematiikkaa tarvi.

8 tykkäystä

Astonin kanssa ollaan selvästi ikäännytty hieman rankemmalla kädellä kun reiluilta kolmekymppisiltä on tukka jo kokonaan kadonnut, Astonilla vielä sentään viikset tallella… :smiley: Rankkaa tämä osakepoiminta :wink:

En ole juurikaan miettinyt / laskenut sitä minkä verran eläkettä joskus saa ja milloin eläkkeelle pääsee, se on vähän turhaa kun nämä ehtii muuttumaan vielä moneen kertaan ja ties miltä maailma 40-50 vuoden päästä näyttää. Ylipäätään en ole tottunut laskemaan mitään “ulkopuolisen” avun varaan, parempi se on itse varmistaa oma tulevaisuutensa (ja tulevien jälkeläisten). Oma tavoite on, että pystyn jonain päivänä saamaan vuosittaisina tuottoina pörssistä saman verran kuin mitä tällä hetkellä palkkatöistä, joten elintason pystyy sitten niillä pitämään. Aika on puolella ja homma hyvällä alulla niin oikealla polulla ollaan.

Ehkä vielä joskus voin pistää pikkusormen suuhun kuten avattareni ja sanoa: “one million dollars” :smiley:

12 tykkäystä

± kolmekymppisillä on vielä varsin viriilit ajat vaikuttaa tulevien eläkkeenmaksajien määrään.

Ei mulla itsellä vajaa 6-kymppisenä ole kovinkaan suurta luottamusta eläkejärjestelmän kestävyyteen.

1 tykkäys

Aikooko moni olla tyrkyllä? :slightly_smiling_face:

1 tykkäys