Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Normipäivä. Vety puolella.

2 tykkäystä

Noita normipäiviä on ollut nyt vähän turhan tiuhaan… Esim. Metacon on tullut kohta 40 pinnaa alas abt kuukaudessa. Jonkun tarttis twiittailla vähän :laughing:

2 tykkäystä

Ne vedyt joita itse omistan ja joita seuraan on nyt inhottavasti sahannut, eli olin päättänyt että lyhyen ajan sisällä haluaisin täydentää kaikkia, mutta ei olla laskettu riittävästi, eikä nousta riittävästi että antaisi olla. Ja siis tarkoitus osaa omistaa kyllä pidempään, mutta muutamia oli tarkoitus ostaa piakkoin ja päästä eroon tänä vuonna vielä… Eipä ole edennyt.
Esimerkkeinä sahailuista NEL, Powercell, Fuelcell, Mcphy… Näistä muut kuin Powercell toki ajatellut pidemmäksikin aikaa.

Yhtälailla olen toivonut kyykkyä Dynacertille, Faronille, Sampolle (alle 30), Nokialle ja Enphaselle. Mutta kaikki sahailee sellaisella alueella, jotka ei laukaise toimenpiteitä.
Fortumia tuli otettua hieman lisää eilen kun mentiin sinne 16,9€, koska odotan sen tuovan pidemmällä tähtäimellä paljon lisäarvoa.

2 tykkäystä

Jatketaan täällä niin ei Fortumin oma ketju mene yleiseksi aurinkosähkön tuotto & varastointiketjuksi.

@Tatu Jaksaisitko hyvin lyhyesti avata miten aurinkosähkön ylijäämätuotantosi saadaan käyttöön oman järjestelmän sisällä, mikäli sinulla ei ole sähkövarastoa (akustoa)? Lämminvesivaraajaa voi toki kuumennella milloin vain, mutta esim. kesäisin kun olet sähköautolla lomamatkalla tai töissä, niin…?

Aihepiiri kiinnostaa kovasti, sillä ensi viikon homma olisi palkata sähkösuunnittelija tulevan residenssin sähköistystä suunnittelemaan :grinning:

1 tykkäys

Pihtimittarit pääkeskuksella seuraa myytkö sähköä verkkoon vai ostatko sitä. Asetuksilla voi itse ohjata ns ylimääräisen aurinkosähkön haluamaansa kohteeseen. Mie käytän manuaalista releohjausta mihin haluan “ilmaisen sähkön” ohjata. Tämä järjestelmä kannattaa ostaa suoraan Englannista niin säästää paljon hankintahinnassa. Ainakin 2kk sitten paras järjestelmä mitä markkina tarjoaa.

Kaiken saa toimimaan langattomasti jos etäisyydet ei ole pitkiä. Mie jouduin vetämään hieman kaapelia kun maatilalla on etäisyydet pidempiä

3 tykkäystä

Kiitän.

Mutta tämä ei ilmeisesti ratkaise sitä ongelmaa, että päivisin kun aurinkosähköä tulisi eniten, sen käyttö on haastavaa. Sähköauto on ajossa, pyykit ja tiskit eivät itsekseen hypi koneisiin (joita ei uskalla vesivahingon pelossa ajastella käynnistymään kun talo on tyhjä) jne…

Eli akustoa huutaa edelleen. Tai niin rajua akustoa sähköautoon, että kun sen lataa täyteen helteisenä kesäviikonloppuna, niin sillä ajelee koko työviikon :laughing:

Kyllä se ratkaisee. Iso vesivaraaja lämpiää päivällä( tai sähköauto lataantuu. )Tietenkin jos auto on vain illalla ja yöllä kotona niin aurinko ei auta ilman akkuja. Mie pystyn päivällä lataamaan.

1 tykkäys

Onko systeemi niin älykäs, että se esim.työntää sähköä ensin lämminvesivaraajaan, ja sen lämmittyä (ja auton paikallaollessa sen akuston latauduttua) tunnistaa sen, että kaikki käyttökohteet on työnnetty maksimiin, ja alkaa syöttää sähköä “myyntiin”?

Ei ilman itserakennettua ohjausta. Käytännössä releohjauksia ehtojen täytyttyä. Vaatii osaavan sähkärin.

Lämminvesivaraajan saavutettua ylälämpö termostaatti katkaisee syötön ja siitä ohjaus seuraavaan kohteeseen

1 tykkäys

Eikö invertteri hoida asian ilman sen kummempia kikkailuja. Laitteisto on rinnan valtakunnan verkon kanssa ja työntää käyttöpaikkaan vakiotehoa (=tarjolla oleva tuotanto) oikeilla parametreillä. Tämä tietenkin tekee sen, että käyttöpaikka ei ota sähköä verkkoyhtiöltä (olettaen että tuotanto riittää). Käyttöpaikalla lämpiää varaajat ja latautuu auto ym. Kun kulutus alenee ja alittaa tuotannon määrän, menee ylimääräinen tuotanto valtakunnan verkkoon. Miksi pitää kikkailla releillä?

Ei hoida, kuormanhallinta on asia erikseen

Ai, aika kökköjä laitteistoja sitten on hankittu. Aika perus kauraa tämä ja itse ainakin tiedän ison osan laitteistoista olevan järkeviä, ilman erillisiä ohjauksia. Toki jos tee-se-itse väsää palikat, niin asia erikseen.

Edit. ja avataan vielä, että ainakin suuri osa nykyisistä laitteistoista toimii kuten yllä kuvasin. Vai avaatko hieman mikä siinä olisi pullonkaulana etteikö ylituotto siirtyisi automaattisesti verkkoon? Paisuuko solmu… ei ainakaan Kirchhoffin mukaan. Vai puhutko sä nyt jostain yksivaiheinverttereistä, eikai kukaan sellaisia enää hanki.

Semmonen asia mitä moni aurinkojärjestelmön ottaja ei älyä on se, että se ei tee omavaraiseksi järjestelmää, vaan jos sähköt katkeaa, niin myös tuotanto ajaa itsensä alas välittömästi, ELLEI ole akustoa ja vaihtoautomatiikkaa…

Nyt oli puhe että ohjataan sähkö omaan käyttöön eikä myydä verkkoon. Eli sähköautoon tai lämminvesivaraajaan ja näiden valinnasta kumpaan haluaa. Ylituotto menee automaattisesti valtakunnan verkkoon.

Tätähän täällä kaikki hakee tavalla tai toisella :money_mouth_face:

1 tykkäys

Miksi se pitää “ohjata”? Se menee varaajalle ja autoon, mikäli ne on kytkettynä. Tuotanto menee joka tapauksessa omaan käyttöön jos kulutusta on ja ylijäämä menee automaattisesti verkkoon.
Tää keskustelu ei kyl välttämättä kaikkia kahvittelijoita taida kiinnostaa.

Ainakin akuston kanssa tuollainen edellä mainittu kuormanhallinta on fiksua. Verkkoon myyty energia on “hukkaan heitettyä” energiaa. Tatu taisi mainitakin omaavansa jonkinlaisen akuston.

Ohjata kannattaa, koska verkkoon myydystä sähköstä saa alle 3 snt/kWh ja ostettu sähkö maksaa yli 10 snt/kWh. Ero johtuu siitä, että ostetusta sähköstä maksat myös siirtohinnan ja verot. Tuon vuoksi kannattaa itse varastoida ja myöhemmin kuluttaa ylijäämäsähkö. Tällä hetkellä tehokkaimmat tavat varastoida ovat iso lämminvesivaraaja ja sähköauton akku, jos ne ovat jo muutenkin olemassa. Erillinen akusto on vielä liian kallis.

Juu kyllä minä tuon asian ytimen ymmärrän (ammatini liittyy näihin asioihin), mutta se että miksi nyt puhutaan ohjaamisesta kun edelleen se enegia kuluu kyllä kohteessa ja vain ylijäämä menee verkkoon. Mitä tässä pitää ohjata? Mielestäni tässä ei nyt puhuttu erillisistä akustoista ja siitä koska käyttää akkuja, vaan nyt ainakin minä puhuin ylipäänsä peru aurinkosähkötuotannosta joista tyypillisin tapaus on sellainen jossa paneelit katolla ja sähkö kulutetaan kun sitä tarvitaan ja loput myydään verkkoon. Tämä ei tarvitse ylimääräisiä tuotannon ohjauksia jne, ellei ole yksivaihekäyttöinen järjestelmä, jolloin pitää miettiä vaihebalanssit missä se kulutus on.

1 tykkäys

Onko systeemi niin älykäs, että se esim.työntää sähköä ensin lämminvesivaraajaan, ja sen lämmittyä (ja auton paikallaollessa sen akuston latauduttua) tunnistaa sen, että kaikki käyttökohteet on työnnetty maksimiin, ja alkaa syöttää sähköä “myyntiin”?

Tämä oli se kohta jossa itse kiinnitin huomiota ja lähdin mukaan keskusteluun. Tähän ei tarvitse mitään älyä. Tuotanto tuottaa energiaa, joka kuluu omassa verkossa esim juuri varaajassa, sähköauton akkuihin, kiukaaseen mikä ikinä onkaan kytkettynä verkkoon. Jos varaaja on lämmin ja sitä ei voi enää lämmittää se kytkytyy pois päältä. Tällöin jos se sähköauto on kytkttynä tolpassa, niin se jatkaa edelleen latausta. vasta kun mitään paikallista kulutusta ei ole menee ylijäämäsähkö verkkoon. Mihin tässä tarvitsee ohjausta?

2 tykkäystä

Ohjausta tarvitaan, jotta käytät mahdollisimman vähän verkosta ostettua sähköä vaikkapa lämminvesivaraajaan.

Ilman ohjausta lämminvesivaraaja ottaa sähköä, kun veden lämpötila laskee alle termostaatilla asetetun arvon. Kun käyt illalla suihkussa eikä aurinko paista, lämminvesivaraaja käynnistyy ja käyttää maksullista verkkosähköä.

Ohjauksella hoidat asian siten, että lämminvesivaraaja käyttää sähköä vain, jos sitä on aurinkopaneelikentästä saatavilla vähintään lämminvesivaraajan teholla. Tämä toimii hyvin kesäaikaan. Talvella ohjaus käännetään asentoon, jossa käytetään vain yösähköä.

3 tykkäystä