Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kyllähän ennen vanhaan oli myös television keskusteluohjelmia sekä radiokuunnelmia? En ihan osta tuota ajatusta että olisi suku- ja ikäpolvikysymys.

2 tykkäystä

Tyydytään selvästi liian vähään…

Prosentit kohillaan, valitettavan pienellä pääomalla oltu liikkeellä.

Isäni liputtaa myös lukemisen puolesta ja sanoo lukemisen olevan nopeampaa. Itse taas pidän lukemista jopa ajan hukkana, jos saman vaan voisi kuunnella.
Kuuntelun voi tehdä samalla kun tekee muita asioita. (lenkkeily, kuntosali, kotityöt, autolla-ajo,itse voin kuunnella myös töiden lomassa)

En ikinä vaikka istu sohvalla ja kuuntele podcastia. Talousaiheisia videoita, podcasteja, äänikirjoja tai uutisia kuuntelen useita tunteja päivässä, jollaisiin määriin en pääsisi ikimaissa pelkästään lukemalla.

Miksi tehdä yhtäasiaa kerralla kun voi tehdä kahta :smile:

7 tykkäystä

Kiitos Elina_A “normaalitason” kommenteista ja pohdinnoista. Aika samoja olen itsekin omassa pienessä päässäni miettinyt. Voisi mennä ilta nopeasti kun näitä ihan face-to-face pähkäilisi-lähtökohdista että suurin sijoitus noin yht´äkkiä olisi n. 5 k.

1 tykkäys

Ole hyvä :smiling_face_with_three_hearts:

Sijoittaminen on mukavaa puuhaa ja vie mennessään. Oikeastaan on aivan sama, onko pääomaa 3k€, 30k€, 300k€ vai 3m€, kun samoja juttuja sitä pyöritellään.

Parikymppisiä olen erityisesti yrittänyt saada näitä miettimään. Silloin kun pääoman saa helposti ajan kuluessa kasvamaan, melkein kuin itsellään. Vaikka koska tahansa voi aloittaa. Eikä tarvitse olla treidaaja, jotta voi saada kehitystä aikaan.

15 tykkäystä

Suomeenkin voisu samanlaiset tukiaiset tulla :slight_smile:

Olen miettinyt sijoittamisen terminologiaa liittyen toimijoihin…

  • Missä menee piensijoittajan ja yksityissijoittajan ero?
  • Missä vaiheessa sijoittajasta tulee “ammattimainen sijoittaja”?
  • Mikä on säästämisen ja sijoittamisen ero?

Onko jotain muita “luokkia”, jotka määräytyisivät esim. salkun/nettovarallisuuden/AUM:n/tmv. mukaan? Miten nämä menevät?

3 tykkäystä

Tuolla on jotain. Minä esimerkiksi olen duunini puolesta ammattimainen sijoittaja eli minulle voi myydä mitä tahansa skeidaa ilman vastuuta.

Mutta omalla rahalla kun pelaan niin olen en ammattimainen.

2 tykkäystä

Berkshiren ketjussa oli jo Gatesin synttäri🎂 -video (Berkshire Hathaway: rahat jatkossakin Buffettille vai indeksiin? - #258 by Daddy), mutta laitetaan tänne :coffee:foorumin puolelle nämä vähän kevyemmät. Tässä vajaan tunnin aikana Buffett-fani ja Aristoi Capital Management Oy:n tj Antti Bergholm sekä Juho-Pekka Rantala käyvät läpi melko tarkasti Warren Buffetin historiaa ja sijoitusfilosofiaa :point_down:

Onnittelut @Masse’n amerikan serkulle ja Omahan oraakkelille 90-vuotissyntymäpäivän johdosta! :partying_face:

14 tykkäystä

Onko joku Kiinan konkari käynyt testaamassa jutussa mainitut ravintolat.

En ole muutamaan vuoteen enää Kiinassa käynyt, kun reissut on nykyään EMEA + Intia sektorilla (ja joo nyt oon koronan takia vaan kotona). Kovasti tekisi mieli Kiinan makuja taas maistella. Olisko jossain noissa jopa se iso pyörivä pöytä? Jos menis isommalla porukalla ja tilaisi menun.

Itsellä juuri toisin päin :smiley: Joskus kesäkuussa jo pistin seurantaan, mutten vieläkään ole ostanut yhtään kun on aina ollut jotain mielenkiintoisempaa ostettavaa. Ehkä tässä pitäisi joku positio pistää :slight_smile:

1 tykkäys

Tänään aamarissa Verneri meitä opetti, että tarvittais vauvatalkoot (Vauvatalkoot BRRR), jotta olis lisää käsipareja ja lisää tuottavuutta.

Vähän epäselväksi jäi, kuka meistä näihinkin talkoisiin oikein osallistuu. Vernerikö? Hän se vaan istuu kuukaudesta toiseen kotistudiossaan ja varmaan siellä odottelee, koska ne vauvat vois tilata kätevästi netistä kotiintuotuna… Vai Masse-setäkö? Hän joka elämänkaaren tässä vaiheessa puhaltaa lähinnä kuumaa ilmaa ja leivänmuruja …

Masse-setä, FA, vauvat jo tehtynä, joten toiselle kierrokselle vaan äärimmäisessä hädässä :sweat_smile: :sweat_smile: :sweat_smile:

21 tykkäystä

FIREtys ei oikein tue vauvanhankintaa :thinking:
Nelikymppisenä eläkkeelle kolmen lapsen kanssa?

6 tykkäystä

Suomalainen rikostutkinta huipussaan, Iltalehti 31.8.2020:

Poliisi uskoo: epäilty tiesi asentavansa pommin Rajavartiolaitoksen autoon Torniossa

Tämän todentaminen on yksilön oikeusturvan kannalta välttämätöntä, koska autopommin voi asentaa toisen autoon joskus ihan tietämättäänkin :rofl: :rofl: :rofl:

Masse-setä, FA, anna mun kaikki kestää … :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth: :face_with_symbols_over_mouth:

27 tykkäystä

Harmitteleekohan Ruoholahdessa Sauli, Mikael ja Juha kun tuore analyytikko lätkäisi efectelle vähennä-lapun…

Just sayin’ :sweat_smile:

Tämä oli siis vitsi.

13 tykkäystä

Olisi ainakin aikaa perheelle.
Nyt ruuhkavuosina pitää tehdä lapset, valmentaa nappulaliigat, maksaa asunto, tehdä uraa ja firettää miljoona.

10 tykkäystä

Tulipahan ihan mielenkiinnosta liityttyä FB:n sijoituskerho-ryhmään joku päivä sitten. “Kannattaako firmaan x nyt sijoittaa, mitä mieltä?”. “Kannattaako osaketta x myydä, nouseekohan vai laskeekohan tää, mitä meinaatte?”.

Lopetin seuraamisen aika nopeasti. Onneksi on Inderes.

…hörps…

26 tykkäystä

Videolla kohdassa 22:10 Juha kommentoi mallisalkun treidiä ja tuumaa että todennäköisesti Efecte ja Verkkis nousee hulluna ja Fortum laskee :smirk:

4 tykkäystä

Toinen klassikko on, että rahastoissa ei keskustella sanallakaan tuotoista. Ainoastaan kuluista.

2 tykkäystä