Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Punaista plus Interan mälli Kamuxia laitaan 9llä :slight_smile:

Kun kunnianarvoisa punainen kohtaa esimerkiksi kotioloissa, niin …

Treidailut ovat tämän vuoden puolelta plussalla hieman, voisi sanoa, että olen kuitenkin melkein plus/miinus -tilanteessa, eli hyvin niukasti voitolla.

Eilen olin ottamassa 10% yhteistuoton treideilläni, mutta meninkin hieman miinukselle. Tämä vuosi on mulle vain treidauksen opiskelua ja ei varsinaisesti haittaa, jos tulee välillä takkiin, toki harmittaahan se ja plussista toki iloitsen, mutta summat ovat vielä niin pieniä ettei rahallisesti juuri nämä mitenkään vaikuta mihinkään. Summani, jolla pelasin aiemmin oli noin prosentin salkustani ja nyt korotin summan kahteen prosenttiin, isompia tappioita olen onnistunut välttelemään ja olen hieman plussa, mutta aika jännä, että melkein koko vuoden olen ollut about plus/miinus -tilanteessa. :thinking: :blush:

Olen yleensä se hitain oppija, mutta täytyy vain yrittää ja pysyä itselleni sopivissa yksinkertaisissa jutuissa. Olen pärjännyt eri asioissa perusjuttuihin keskittymällä sekä sitkeästi tekemällä ja yrittämällä; toivottavasti tulen pärjäämään joskus vielä treidauksessa. :blush:

4 tykkäystä

Kamuxille ois kiva antaa mahdollisuus vielä itsekin. Ulostin lähes kaikki siinä 9-9.20€ ja jäi hieman hampaankoloon… 8500kpl.

1 tykkäys

Harviaan uskon kyllä myös ja lisäilty on, mökkikaupan huikea nousutahti taas tänään pisti silmään. Ja Tokmanni sekä Qt luotto löytyy. Ostettavaa olisi jos hinta kohdillaan :slight_smile:

1 tykkäys

1919 tammikuussa korot ollut kohdillaan. :grin:

13 tykkäystä

Mitä muita hyviä Inderesin kaltaisia palveluita on maailmalla tai vähintään pohjoismaissa? Sharevillen lisäksi siis :grin:

Jos haluan lukea AstraZenecasta, niin mihin palveluun menen?

1 tykkäys

En parempaa ketjua osannut miettiä, niin laitan tämän kyssärin tänne. Osaako joku kertoa miten Bermudassa sijaitsevien L.P yritysten verotus menee? Ja kannattaako tommoisia lappuja laittaa enemmin osakesäästötilille vai arvo-osuustilille?

1 tykkäys

Olen toisinaan miettinyt samaa kuin tämän QAn kysyjä:

Usein puhutaan että yrityksen pitää joka aamu ansaita paikka salkussa (tuottovaatimuksen ja näkymien osalta), jos jo “pankkiin/pohjille” kertyneet tuotot voidaan hyvittää tulevaisuuden tuottovaatimuksesta, ei tuo “paikan ansaitsemis logiikka” enään juurikaan toimi. Eli yliarvostettuja osakkeita ei välttämättä myydäkään, tämäkin on usein tottakai varsin järkevää. Mutta jos osake on niin hyvä, ettei sitä (lievästi?) yliarvostettuna kannata myydä, eikö se silloin saattaisi olla myös niin hyvä, että sitä voisi myös ottaa salkkuun? Kumpikaan ei halua ottaa riskiä ettei sitä dippiä tulekaan vaan juna kulkee vaan. Tai vaihtoehtoisesti nykyomistajankin kannattaisi myydä ja ostaa kun juna tulee hakemaan.

Toinen ongelma tuosta että osa tuotoista on jo “pankissa”, tulee jos tähän asti positiosi onkin pakkasella, ja tulevaisuuden näkymät yhtiöllä on varsin hyvät. Tällöin pitkäaikaissijoittajan kokonaistuotto ei välttämättä yltäisi tuottovaatimukseen (koska lähtötilanne negatiivinen), kun taas uussijoittajan (yhtä iso) tuottovaatimus täyttyisikin.

Ja toki tuon vanhan omistajankin tuottovaatimus täyttyisi heti sen jälkeen kun hän on myynyt position?

Teksti ei ole liian vakavasti kirjoitettu, mutta en siis ymmärrä miksi pitäisi antaa historian vaikuttaa tämän päivän sijoituspäätöksiin, pois lukien verovaikutukset.

PS. Ja ymmärrän kyllä, että tämä oli luultavasti vain monisanaisemmin ilmaistu “pidä” suositus, mutta vähän jäi hampaankoloon joka tapauksessa :rofl:

9 tykkäystä

Ihan ajankohtaista, kun vaimolle availtiin ost tiliä juuri. Mietin siinä, että hyviä yhtiöitä jotka on kauheasti nousseet, että voiko ostaa ja kuitenkin an ne siellä minullakin ovat, siis odotan niille kohtuullisen hyvää tuottoa jatkossakin.

Tuskin ekana osakkeena vaimolle on iimeisintä ostosta I tanlkeripuolelta kuitenkaan!

Suomalaisten osakkeiden isä ja äiti ovat Nokia ja Outokumpu.
Noita pitää laittaa perustuksen ja siihen sitte himmelit päälle.!:+1:

Jos tossa on vanhemmat niin voi lapsiparkaa…


Rakentaisin perustukset kyllä vähän kovemmalle maalle, enkä juoksuhiekkaan.

37 tykkäystä

Mietin joskus 2008 aikaan uhkarohkeana nuorena että ottaisin velkaa ja laittaisin isot rahat Outokumpuun koska “jos ostaa syklisiä romahduksen jälkeen kovalla vivulla niin saa helpot 500% tuotot salkkuun kun ne palaavat takaisin syklin huipulle” ja lopuilla rahoilla meinasin ostaa jotain “turvallista osaketta” kuten Nokiaa koska sijoituskirjat sanoivat että pitää hajauttaa useampaan osakkeeseen ja sektoriin. Pankista oli jo lainapaperitkin valmiina ja takaukset hankittu sijoituslainalle. Yksi elämäni onnistuneimpia sijoituspäätöksiä oli puhua itseni ulos tuosta ajatusvirheestä :woozy_face:

Tuosta hieman viisastuneena olen jo pitkään uskonut että sijoittajalle on tärkeämpää jättää hulluus ja typeryys pois salkusta, kuin osua parhaisiin osakkeisiin. Kohtuullinen tuotto minimaalisella riskillä on pitkäaikaisen sijoittajan suurin ystävä. :wink:

55 tykkäystä

Tätä samaa olen ihmetellyt.

Jos hevosta pystyy vaihtamaan ilman veroseuraamuksia, merkkittäviä kaupankäyntikuluja yms. niin millään muulla ei pitäisi olla väliä kun tuotto-odotuksella tämän hetken hinnalle.
Ehkä tämän tarkoituksena on huijata itsensä omistamaan pitkäjänteisesti kalliilta tuntuvaa laatua, joka toki on useasti historiassa kannattanut. Joka tapauksessa mielestäni outo ajattelutapa laskea tuottoa historialliselle ostohinnalle nykyhinnan sijaan. Osakkeen hintahan ei välttämättä ole sama kun osakkeen arvo :slight_smile:

4 tykkäystä

Toisaalta jos tilalle ei ole löytynyt omasta näkökulmasta parempaa sijoituskohdetta, niin miksi hypätä pois hevosen selästä, jos yrityksen tulevaisuuteen uskoo edelleen.

Toinen syy voi olla sijoittajan aktiivisuus markkinoilla. Vaikka täältä foorumilta saattaa saada vahvistusta ajatukselle, että monet sijoittajat veivaavat omistuksia, niin uskallan epäillä että asia isossa mittakaavassa olisi näin. Salkkuakaan ei välttämättä tarkastella kuin kerran / pari viikossa jos sitäkään. Vähän lungimpi lähestyminen voisi tehdä itsellenikin hyvää, koska tämä kevät ja kesä on ollut melko intensiivistä tiedonhakua… :slight_smile:

2 tykkäystä

Millähän syklillä nämä pitkäjänteiset salkkua oikeasti tarkastelevat? Itse kyllä huomaan että alkuinnostus sekä foorumin tuoma “illuusio” jatkuvasta veivauksesta nostaa itselläkin hikikarpalot otsalle että “nuo 2vk sitten ostetut ei ole noussut, saisiko niistä jossain muualla paremmin irti”.

Itse olen ostanut 15 eri firmaa ja ajatus on katsella vuoden vaihteeseen tai ensi kevääseen mistä luovun ja mihin keskitän. Osin määrä johtuu siitä että kun en osannut päättää ostanko Konecranesia vai Cargoteciä, ostin molempia ja samoin toimin Valmetin ja Wärtsilän kanssa. Mutta silti, tavoite olisi se sinne 8-10 yritykseen jossain kohtaa pienentää ja mennä niillä pitkällä tähtäimellä. Aikuisten oikeasti.

1 tykkäys

Jos salkun kehitys ja laskut ahdistavat, saattaa siellä olla omaan varallisuuteen nähden liikaa pääomaa. Tai jos yrityksiä on ostanut vain peesaten muita jättäen oman selvitystyön ja arviot tekemättä. En sano että sinun kohdallasi on näin, molemmat yllä olevista skenaarioista ovat tosin aikaisemmin päteneet itseeni.

Saatan ostaa salkkuun ns. seurantaposition foorumin perusteella, jos en ole ehtinyt perehtyä riittävästi, mutta tämän jälkeen alkaa kyllä oman lapion heilunta. Jos en olisi perehtynyt jokaiseen salkkuni yritykseen analyysien ja arvioiden kautta, niin itseäni ahdistaisi olla ns. markkinoiden riepoteltavana. Jos en tuntisi jokaista salkkuni yritystä ja lukisi läpi kvartaaliraportteja, sijoittaisin indeksiin.

Pitkän salkun yrityksiä myyn ainoastaan jos löydän uutta tietoa, jotka muuttavat investointikeissiä omasta näkökulmastani tai haluan tasapainottaa salkun allokaatiota esimerkiksi toimialan tai riskin mukaan. Tämän salkun yritykset ovat pääosin osinkoa maksavia yrityksiä sekä muutama tarkkaan harkittu kasvuyhtiö. Osingot tuovat turvaa myös kurssiheilahteluihin.

Koronakevät on ollut sijoitushistoriassa aivan poikkeuksellinen. Muista että suurin osa osakepoimijoista häviää pitkässä juoksussa indeksille, ja jos vuosituotoksi onnistuu pitkällä tähtäimellä saamaan +5% voi sitä pitää historiallisesti erittäin hyvänä suorituksena. Tänä keväänä riitti että osti käytännössä mitä tahansa maaliskuussa, ja siitä on saanut vähintään 20% tuoton.

Kahden viikon pituinen sijoitus on kovin lyhyt aikajänne, Pikku Myytä lainatakseni: “Ettei vain olisi kärpäsen kakka”.

6 tykkäystä

Juuri näin! Ennen vanhaan sitä kutsuttiin Indeksi-sijoittamiseksi :slight_smile:

Masse-setä, FA, Vaiettu Mr. Index

6 tykkäystä

Olin ennen vahvasti samaa mieltä, mutta nyt pelkään että nykyisen keskuspankkipolitiikan kautta maailmaan leviävä japanisaatio tuhoaa indeksi-sijoittamisen dominanttina strategiana.

Ennustankin että OMXH jatkaa mörnimistä 10k-tasolla myös lähitulevaisuudessa ja näin ollen tulemme elämään osakepoiminnan uutta kulta-aikaa.

14 tykkäystä

Indeksisijoittamisen ja osakepoiminnan väliin ja houkutteleva vaihtoehto, indeksipoiminta. Kaikki indeksit eivät käyttäydy samalla tavalla (nasdaq vs omxh25 vs Nikkei vs …) ja niiden välillä voi pelata painotuksilla välttäen samalla osakepoiminnan vaativan työmäärän. Tosin pitää tuossakin markkinoita ja trendejä seurata. Itsellä osa (noin 40-50%) salkusta on sijoitettu juuri tällä taktiikalla ja loput sitten suorina osakeomistuksina.

9 tykkäystä