Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Juu. Voihan sitä OMXH25:sta heittää surkeat pois ja poimia ikiomaan “Indexiin” vaikka tuon 10 yhtiötä… hmmm…

Masse-setä, FA, Mitähän se setä on tehnyt jo pitkään? :rofl: :rofl: :rofl:

6 tykkäystä

Masse, eikös sulla ole siellä niitä mitä et ymmärrä nykyisin?

7 tykkäystä

Juu, setähän on siirtynyt aika paljon teknoihin. Eikä niistä itse juuri mitään ymmärrä…

Mutta pääasia on, että Aston ja muu “nuoriso” ymmärtää.

Masse-setä, FA, sijoitan lähes aina yhtiöön, jonka toimintaa en ymmärrä :sweat_smile:

11 tykkäystä

Jälkimmäinen osui oikeaan, pääomaa ei ole liikaa kiinni mutta poiminnat aloitettu vasta 6vk sitten pääosin foorumia ja mallisalkkuja peesaillen. Yhden kirjan sijoittamisesta olen kuunnellut podcastien lisäksi, toinen kirja menossa nyt. Ehkä se oma strategia sieltä löytyy yrityksen ja erehdyksen kautta, kivijalkaa olen koittanut valaa “mahdollisimman turvallisista osinko-osakkeista” ja ottanut myös jotain pre-koronaan verrattuna halpoja joissa nousuvaraa ja sitten pari villiä korttia. Mutta ainakin näin alussa huomaan että ostin/myin-ketju mun tarvitsee laittaa hetkellisesti holdiin, antaa liikaa syötteitä mahdollisuuksista eikä tällä osaamisella vielä pysty perehtymään asioihin tarpeeksi.

Iso kiitos kun rohkenit “piinapenkkiin”! :smile: Tulee takuulla hyvä lopputuote! :ok_hand:

1 tykkäys

Ei tuo indeksisijoittaminen silti Japanissakaan kuukausisäästäjälle mikään katastrofi ole ollut. Monet kertovat kuinka eivät nyt halua aloittaa “huipulla” sijoittamista. Jos olisi aloittanut Japanin kuplan huipulla olisi käynyt näin:

image

Eli vaikka aloittaisi aivan huipulta, niin kuukausisäästäjälle käy ihan kivasti :slight_smile:

19 tykkäystä

Kertoo lähinnä ajallisen hajautuksen iloista. Et voi tietää ikinä onko juuri tietty hetki hyvä hetki ostaa, mutta jos edes vähän ajallisesti hajautat (kuukausisäästö on se best case melkein) niin piikit tasottuvat.

Juuri tämän vuoksi harvemmin itse otan mitään positioita firmassa yhdessä klöntissä, vaan tarkoitus on ostaa vähintään 2-3 siivua, yrittäen tietty ajoittaa “dippipäiviin”. Luonnollisesti pitää pitää kulut mielessä ettei välittäjä syö hyötyä, mutta…

5 tykkäystä

Juuri näin. Tasainen säästäjä saa halvalla enemmän. Tuo siis vieläpä Nikkei 225, joka ei sisällä osinkoja! Total returnia ei löytynyt äkkiseltään kuin 2002 alusta niin käytin tuota.

1 tykkäys

Aina välillä tullut interwebissä vastaan tilastoja S&P 500 noususta maaliskuun pohjilta/YTD ilman FANGMAN -yhtiöitä (Facebook, Apple, Netflix, Google, Microsoft, Amazon, Nvidia). Onko kellään takataskussa linkkiä tällaiseen graafiin? Ei tarvitse olla ilman juuri näitä yhtiöitä vaan käy myös ilman esim. viittä suurinta yhtiötä.

1 tykkäys

Tuntuu olevan piikki auki valtiolla joka suuntaan. Selvitysmieskin sitä mieltä, että kilpailuttamalla saadaan kustannustehokkain ratkaisu. Silti toimintaa ollaan ottamassa valtiolle?

“Viime vuoden lopussa Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) asettama selvitysmies Jyri Lilja päätyi raportissaan siihen, että valtion pitäisi luopua omien lääkärihelikoptereiden ostosta ja jatkaa toiminnan ulkoistamista julkisen kilpailuttamisen keinoin.”

4 tykkäystä

Niinpä! Katsopas, mitä setä vuodatti juuri äsken Valtio nimeltä Suomi ketjussa…

Masse-setä, FA, juhlat sen kun jatkuvat …

1 tykkäys

Itse olen ennusteessani synkempi. Kun kaikilla on jo kaikkea, kaiken tuottaminen on ennätystehokasta ja halpaa, ihmisiä on vähemmän, kasvu hidastuu ja pääomaa tunkee ovista ja ikkunoista, olemme siirtymässä sijoittamisen multa-aikaan. Osakepoiminnalla kenties pärjää, mutta tuotoista joutuu kilpailemaan kovemmin tai tyytymään vähempään.

@Masse -sukupolvi on tottunut siihen, että talous keskimäärin aina kasvaa, pörssi keskimäärin menee ylös pitkällä aikavälillä ja että indeksi on taattua vaurastumista keskimäärin.

Mitä jos ei?

Historia tuntee sellaisiakin 30 vuoden jaksoja, jolloin indeksituotto olisi jäänyt hyvin pieneksi, eli yksinumeroiseen lukuun (reaalisesti). Muutenkin markkinoilla on ikävä tapa sahata poikki sellaiset vihreät oksat, jolle liian moni kiipeää.

12 tykkäystä

Tästä S&P vs FAANG aiheesta huomasin tällaisen tänään (7.9.) julkaistun jutun.

Tuon artikkelin mukaan YTD-tuotot olisi seuraavat:
"If we look at the chart below, we can see that all five tech stocks beat the S&P 500 performance in the year-to-date. It isn’t by a small margin either. Here are the returns for each of them:
S&P 500 – 6.9%
Apple – 64.7%
Microsoft – 37.8%
Amazon – 82.3%
Alphabet – 22.8%
Facebook – 41.84%

Tällainen kuvaaja tuotoista oli mukana jutussa:

Yardeni Research seuranta FAANG-yhtiöistä sisältää myös hyvää vertailua: www.yardeni.com/pub/yardenifangoverview.pdf

Vanhoista viesteistä täytyy nostaa esille tällainen kiinnostava @Verneri_Pulkkinen viesti vuodelta 2018 FANGMAN-ketjusta. Historiallisesti Top 5 yhtiöiden paino S&P 500 osalta on ollut korkea aiemminkin.

8 tykkäystä

Ameriikan vapaapäivä osoittautunut rauhallisen hyväksi nousupäiväksi. On se vaan mielenkiintoista, kuinka rapakon takainen elämä määrittelee kaiken. Huomenna sitten varuillaan ja alkuillasta kaikki mahdollista.

Pienenä kevennyksenä voi lainata Rammsteinin “Amerika” -biisiä:

“We are all living in Amerika”

Sanoituksissa on totuuden siemen, aika monessa asiassa Yhdysvallat johtaa ja muu maailma seuraa perässä :smiley:

3 tykkäystä

Turhauttava päivä sijoitusmielessä, mutta aina sitä löytyy jotain, mikä piristää mieltä. :slight_smile:

image

9 tykkäystä

Liikaa ollut päiviä kun kotimaan pörssi vihreellä ja kerrankin ois myyntipaikka syklisistä ja muista salkun riippakivistä. Juuri kun pääset töistä ja vaihdat myyntihousut niin jenkit aukeaa hirveellä pakkasella. Myyntipaikat peruttu. Sitten kun laitetaan pörssi kiinni Helsingissä niin rapakon takana on lupa nousta. Rallatellaan yöhön asti ja sama kuvio sitten seuraavana päivänä.

2 tykkäystä

Heh olen todennut aivan sama viime viikkoina. Aamulla vihertää mutta myymään et ehdi kun puoli viideltä romistaan jo. No ehkä se tästä taas kääntyy.

1 tykkäys

Voin kuvitella onnesi, kun Trump juhlii voittoa parin kuukauden päästä x)

3 tykkäystä

Ei USA:n presidentinvaalien tulos - suuntaan tai toiseen - saa minua onnelliseksi. Tiedän, että maassa on huonosti koulutettuja, propagandalle alttiita ja omassa kuplassaan eläviä, kapeakatseisia äänestäjiä niin paljon, että Trump voi hyvinkin voittaa toistamiseen.

Sitä en käsitä, että Trump saa kannatusta jopa Suomesta asti ilmeisesti “samalla tavalla ajattelevasta” ihmisryhmästä. Jo pelkästään sen kirjoittaminen lauseeksi tuntuu tyhmältä. Suomessahan on sentään lähes ilmainen ja tasapuolinen koulutus kaikille. :slight_smile: … muutama paikallinen tuttu ja entinen työkaveri on luvannut viettää juhlaviikon marraskuussa, jos valta vaihtuu.

10 tykkäystä