Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kyllähän Aston ystäväni hieman hypetätkin, jos sillä tarkoitetaan voimakasta positiivisten skenaarioiden luomista ja esiintuomista. Et siis yleensä ole ollenkaan hillitty härkä näissä caseissa missä olet bullish.

Ihmisten pitää silti myös ymmärtää, ettei sinulla ole velvollisuutta olla viestinnässäsi neutraali, kun siinä ei pettämistarkoitusta ole. Etkä ole tulosvastuullinen muille vaikka reaktioista päätellen sinun muksusi varmaan voikin hiekkalaatikolla monelle sanoa “meidän isi tekee teidän isien tuotot”.

Kirjoittele vain, siitä on paljon iloa.

55 tykkäystä

Voitaisiin Astonille perustaa oma ketju tänne ”Astonin Tipsit”. Minne kukkahattujen ei tarvitse tulla itkemään ja Massekin voi tulla sinne kirjoittelemaan koska ehdoton liputuskielto! :grin:

Mutta siis @Aston_Livingstone älä ihmeessä lopeta tuota aktiivista postailua minä ainakin seuraan sinun julkaisuja koska itselläni ei tietotaito kaikkeen riitä…
Ilman sinua minulla ei olisi salkussa Quuttia, Efekteä tai Smart Eyeta :relaxed:
Välillä on hyvä peesata viisaampia!
Iso kiitos kaikesta mitä olet tänne foorumille jakanut :pray:

Toinen mestari kenestä joskus valitettu on @Meri, ilman hänen postauksiaan ja hehkutuksiaan en olisi löytänyt vedyn ihmeelliseen maailmaan ja olisi jäänyt komeat nousut ottamatta esim NELlin ja McPhyn lapuista :pray:

Joten arvon herrat jatkakaa ihmeessä mahtavaa duunia ja tutkimista olette siinä hommassa erinomaisia ja uskon että täällä suurin osa lukee teidän juttuja :facepunch:

19 tykkäystä

Olen tämän kyllä tunnistanut ja siksi tämä nimimerkkikin. Profiilista voi myös lukea selvennykseksi optimismiin taipuvaisuudesta. (Nimimerkin on tarkoitus varoittaa tuottamastani sisällöstä, vaikka se ei uudemmille palstalaisille aukea.)

Ihan jo luonteestani johtuen itseäni kiehtovat kovan tuotto odotuksen caset, jos niitä saa mielestäni ”kohtuullisella riskillä”. Siksi oma huomio (kirjoittelu) keskittyy ennemminkin haarukoimaan niitä keissejä - usein hyvin optimistisesti - kuin että keskittyisin täällä pohtimaan koska Ovaron tase täyttyy kurantilla tavaralla tai että milloin Martela ratsastaisi megatrendin huipulla… :man_shrugging:

Tämä on asia, johon en ole kiinnittänyt riittävästi huomiota. Pahoittelut siitä.

Olen ajatellut enemmänkin naiivisti, että suurin osa suhtautuu nimimerkkien takaa kirjoitteluun varauksella, mutta asia ei välttämättä ole näin. Toistuva positiivisten skenaarioiden ruotiminen ilmeisesti synnyttää mielikuvaa jostain satumaisesta, vaikka omat odotukset ovat usein näitä esille tuomiani skenaarioita maltillisempia. Eli joudun ihan tosissaan kyllä miettimään jatkossa, paljonko positiivista tänne tuotan. Tokihan SE-ketjussa pyysin erikseen sinne karhumaisempia näkemyksiä juuri tämän optimismini vastapainoksi, ettei mennä ihan pumpulissa.

Kiitos kivasta kommentistasi :+1:

28 tykkäystä

@Helel Allekirjoitan näkemyksesi täysin.

Jos joku tuottaa foorumille suurella vaivalla tietoa, jota jokainen voi täysin ilmaiseksi lapioida tukemaan omaa päätöksentekoaan, on peiliin katsomisen paikka sillä, joka päätyy arvostelemaan muotoa jossa tämä palvelus tarjoillaan. Ei tiedon louhijalla ja tarjoilijalla.

@Aston_Livingstone esitän omasta puolestani anteeksipyynnön, mikäli SE myyntisi jälkeinen kommenttini hypetyksestä suhteessa vähemmän viattomiin tarkoitusperiin aiheutti ikäviä tuntemuksia. Tämä ei ollut tarkoitus, ja näin jälkikäteen arvioituna olisin ehkä voinut lieventää kieli poskessa heitetyn “kuitin” sanavalintoja.

Omasta puolestani lyhyesti: Arvostan, ja toivon että jatkat.

22 tykkäystä

Kiitos kommenteista. :slightly_smiling_face:

En ole kenestäkään yksittäisestä nimimerkistä mieltäni vaivaannuttanut eli kaikki ok sen suhteen :+1:

21 tykkäystä

Mielestäni foorumin tuhansista käyttäjistä vain kourallinen tuottaa oikeasti hyödyllistä keskustelua ja tietoa aktiivisesti. Sinä olet yksi heistä. :+1: :slight_smile:

24 tykkäystä

Juuri näin @Aston_Livingstone on kyllä top 10 forum kirjoittelijan joukossa ja hänen tekstejään lukee mielellään. Itse en esim. ole Efecteen lähtenyt mukaan, mutta jo suodattamalla sieltä ketjusta Astonin viestit ja luemalla ne läpi, saa kyllä firmasta ja sen nykytilasta jo kohtuullisen hyvän käsityksen, minkä perusteella voisi sitten alkaa tekemään jatkotutkimusta, jos asia kiinnostaa. Näin on useammassa muussakin ketjussa asian laita. Totta kai myös täytyykin vähän härkäillä, jos on itse myös firmoissa mukana ja jos joku siitä pahoittaa mielensä, niin sitten takaisin karhunpesään unille vaan sellaiset. Ei ne härkäilyt kuitenkaan mitään stockwits menoa ole :slight_smile:

14 tykkäystä

Vielähän emme tiedä kannattaako efecteen, smarttiin, fellowiin lähteä lainkaan. Minä olen lähtenyt, koska olen mielestäni löytänyt niistä kiinnostavia näkökulmia. Lopputulos selviää myöhemmin.

Ovat ilman muuta kovimman riskin keissit salkussani ja siksi taistelen sen kanssa, että en laita liian suurelle painolle. Toivottavasti kukaan muu ei lähde itse perehtymättä tällaiseen mukaan.

Olen myös valmis reagoimaan sangen nopeasti myös myynnin suhteen jos parhaaksi niin katson. Silti koitan pitää laadukkaiksi osoittautuneista yhtiöistä kiinni. Ainut poikkeus oli koko salkun swing-treidi maaliskuussa, jota tuskin enää löhden uusiksi yrittämään… toista kertaa en siinä tule onnistumaan.

Esimerkki: fellowissa olen ollut jo kaksi kertaa aikaisemmin mukana, mutta lainavolyymien päivittäinen seuranta ja ymmärrys reagoida on pelastanut turskalta (itse asiassa hieman voitolla)… ja nyt seikkailen kolmannen kerran siinä mukana :man_shrugging:

13 tykkäystä

Ainoa mikä ehkä on kyseenalaista, on treidailu noilla pienivaihtoisilla lapuilla (minkä hintaan inderesin foorumi vaikuttaa todella paljon), jos on ensin hypetetty lappua paljon. Hypetyshän on ihan ok, kunhan keskitytään itse yritykseen ja sen kehitykseen suurimmaksi osaksi eikä vain kurssiin tms. (niin kuin on tehtykin).

Mutta itse siis toivon että jatkat sisällön tuottamista samaan malliin, ja kaikki vastaa omista sijoituksistaan jatkossakin.

3 tykkäystä

Jos olisin vilpillisellä mielellä ja väärillä tarkoitusperillä hypettämässä pienyhtiöitä täällä, niin en todellakaan olisi kirjoittanut palstalle myyntejäni ja ostojani :man_shrugging:

Maanantaina katsoin että oli selkeä veivipaikka smartissa kun markkina laski 3-4% ja osake aamulla ath-nousussa +7%. Osakkeen hintatataso on mielestäni halpa niin näen pienemmän riskin että olisin jäänyt kyydistä.

Noh nyt viikolla halvemmalla takaisin ostamani ovat vielä hieman turskalla…
Nyt en kiirehdi mutta kenties hieman kevennän smarttia jos hinta nousee yli 140. Eli tuo kalliimmalla ostettu eka puolikas (133sek) pikkuvoitolla ulos koska yhtiö on hieman liian suurella painolla nyt (kyllä, smart on riskinen sijoitus tällä hetkellä!)

Niin ja kyllä sijoitan pitkällä tähtäimellä… mutta koska seuraan pörssiä tiiviisti, tunnistan silloin tällöin lyhyemmän aikavälin veivipaikkojakin. Välillä ne onnistuvat, välillä ei. Liikaa en halua veivata koska en ole siinä niin hyvä kuin laatuyhtiön pidempi omistaminen.

12 tykkäystä

Eiköhän ole jokaisen omalla vastuulla koska ostaa tai myy oli kyseessä sitten miten pienivaihtoinen osake tahansa. Jos nämä päätökset on tehty täysin muita peesaamalla, niin sitten kantaa oman vastuunsa. Omaisuuden kasvattaminen on kuitenkin ainakin luultavasti täällä kaikkien tarkoituksena ja treidailullahan tämä onnistuu hyvin. Tuskin täällä hehkuttelua lasketaan kurssimanipulaatioksi kuitenkaan ja ainakaan kyse ei ole mistään shorttari-tason loan heitosta ja toiminnasta.

8 tykkäystä

Juu olen samaa mieltä, niinkuin yritin viestissäni painottaa. Ja vaikea ottaa kantaa mikä laskettaisiin kurssimanipulaatioksi:

1 tykkäys

Tässä olen itse sitä mieltä että kommenttejasi ja raporttejasi on kiva lukea mutta niillä saattaa olla myös ikävä haittapuolikin, joku kokematon sijoittaja saattaa oikeasti tehdä sijoituspäätöksiä näitten julkaisujen kautta ja se ei välttämättä ole kovin hyvä asia.

Perskules mikä ehdotus!!! :slight_smile:

Aston itseoikeutettu ketjun avaaja. Jos hän tuntee asiaan kainoutta, niin kyläpoliisi Pulkkinen voisi tunnustaa julkisesti Aston-faniutensa ja avata ao ketju!!

Masse-setä, FA, Sedän Kuutit ja Kamuxit olleet Astonin hoidossa jo alusta asti, juuri nyt tilanne +43% ja +46%, revi siitä :muscle:AL :muscle:

14 tykkäystä

Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että jos ostaa osakkeita pelkästään sen perusteella mitä joku nimimerkki jollain foorumilla ”hypettää” niin vika löytyy peilistä, ei hypettäjästä. Astonhan ei ole vastuussa omista sijoituksistaan muille eikä siitä jos muut sopulimaisesti seuraavat hänen sijoituksiaan.

Aston tuottaa todella paljon lisäarvoa ja taustatietoa foorumille ja ainakin itse olen näistä saanut lisäarvoa niin että olen moneen mielenkiintoiseen osakkeeseen tutustunut hänen aloitteensa takia (mm. SmartEye, Efecte, FellowFinance ja Qt). Näistä vain Qt:tä olen päätynyt ostamaan koska se oli omasta mielestäni näistä ainoa ostamisen arvoinen, en minä muita lähtenyt ostamaan vain sen takia että Aston niistä oli innostunut.

Lisäksi ymmärrän veivaajana hyvin sen, että vaikka joku osake olisi mielestäsi todella loistava (niin kuin omasta mielestäni esim Kamux on) niin voin minä silti sitä sumeilematta myydä salkustani jos arvostus hetkellisesti keulii liikaa.

Tässä jotenkin haisee sama kuin niissä kommenteissa missä ostetaan osaketta kun analyytikko suosittelee ja sitten haukutaan analyytikko jos kurssi ei nousekaan. Kyllä niistä omista sijoituksista pitää ihan itse ottaa vastuu, myös niistä huonoista.

Toivottavasti Aston jatkat sisällön tuottamista entiseen malliin :+1:

28 tykkäystä

Linkin takana olevan omistajavaurastu-blogin tekstistä kaappaus.

2 tykkäystä

Olet aivan oikeassa, kaikki kunnioitus Astonille. Todella paljon saanut hänen kauttaan tietoa ties mistä yrityksistä. Ja kyllähän jokainen vastaa omista sijoituksistaan mitä tekee.

4 tykkäystä

Näitä lukuja vaille olevien lakimiesten tulkintoja ei pidä linkata aikuisten foorumeille.

Suomalaisessa oikeuskäytännössä ei edes varainhoitajilla ole mitään vastuuta.

2 tykkäystä

Välillä on Aston vähän raskasta täällä foorumilla, mutta yleensä ihan jeppistä! Tuntuu, että aina on jokunen joka jaksaa nillittää milloin mistäkin jne. Terveisin kuulemma foorumin eniten liputetut henkilö :wink:

12 tykkäystä

@T3r00
OTM on valmis lakimies, ja kursiivi on itse asiassa lainaus rikoslaista. Kun näkemyksesi on noin vahva, voit varmaankin myös perustella, miksi tämä tulkinta laista ei osu oikeaan.

En ole ihan varma, mihin viittaat varainhoitajien vastuulla, tai oikeastaan sen puutteella.

Kunnioituksella toki.

Jos niin haluat.

3 tykkäystä