Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kielikuva, jota en osaa lukea rivien välistä… Do tell!

Agree. Hawkingit jne. luettu ydinfysiikan kurssien päälle :slight_smile:

https://interestingengineering.com/nasa-sees-for-the-first-time-ever-something-coming-out-of-a-black-hole-while-it-feeds

1 tykkäys

Hui, käypäs tämä ketju kuumana!

Tulin vain vastamaan kommenttiisi @g3235286 jonka osoitit minulle. Ok, ymmärrän että viittasit tuulipuku-sanalla yleisesti siihen toimintamalliin, että ostetaan vain jotain koska halutaan päästä kurssinousuun mukaan, eikä välttämättä ole hajua mikä on edes suunnilleen yhtiön todellinen arvo. Rehellisesti sanottuna saatan kauhistella itsekin tämmöistä mutta jokainenhan käyttää rahansa miten huvittaa.

Tottakai saa!
Mun yo. kommentin pointti oli lähinnä, että sanomalla asiat fiksusti hyvin perustein, sekin saattaa herättää jengillä luottamusta kirjoittajaa ja hänen kommenttia kohtaan. Hyvät perusteet (niin ‘hyvissä’ kuin ‘pahoissakin’ kommenteissa) on ihan tervetulleita. Mutta en aio mitenkään valistaa sen enempää millä sävyllä kenenkin pitäisi kommentoida, jokainen kirjoittaa sillä tyylillä millä haluaa. Mutta kunhan mainitsin.

Eikä nyt ihan jokaisesta ikävästä kommentista lukijan kannata suuttua. Lukijan on kyllä hyvä tunnistaa harmiton heitto vs syvä loukkaus. Harvemmin täällä foorumilla oikeasti mitään loukkauksia heitetään. Toki lukija parhaakseen näkee, mainitseeko asiasta vai ei. Gnumero on kyllä niin lojaalisesti pitänyt tyylistään kiinni että kyllä siihen on jo meikäläinen tottunut :smiley:

13 tykkäystä

Niinpä! Toki lipsumia on todistettavasti tapahtunut: joskus takavuosina G erehtyi antamaan peukun Masse-sedän jorinalle!! Toki myöhemmin harmitteli palstalla, että ilmeisesti kyseessä oli hetken mielenhäiriö :slight_smile:

Masse-setä, FA, onneksi kyseessä oli vain vahinkopeukku eikä ostonapin painallus myyntinapin sijasta :slight_smile: :slight_smile:

6 tykkäystä

Itsekin olen saanut Gltä tykkäyksen! Sitä päivää en unohda kyllä

5 tykkäystä

Vähän nolo tunnustaa, mutta setä riehaantui tuosta G:n harhapeukusta sen verran, että kommentista tuli otettua paperikopio, joka roikkuu nyt sedän työhuoneen seinällä kehyksissä :slight_smile:

Saattaa olla arvotavaraa siinä vaiheessa, kun G:n harhalaukauksia aletaan noteraata keräilijäpörssissä ja G on noussut maailmanmaineeseen!

Masse-setä, FA, vanha setä G-voimalla takaisin maan pinnalle, toivoo Verphu?

17 tykkäystä

Ette usko, missä Aston odottelee…

Aston odottelee parhaillaan kolarikorjaamon pihassa.

Ostin Jettan maanantaina, rouva ajoi pöpelikköön keskiviikkona.

Edellinen auto olikin vajaat 8 vuotta.

Johtopäätös: älä päivitä autoasi näin usein…?

Skenaario realisoitui. Huomenna tuomio, miten pahasti keula meni. :v:

16 tykkäystä

Oi voi! Toivottavasti kyseessä ei ollut klassinen neljän A:n vaihtoviikko: Auto, Asunto, Akka ja Ammatti :slight_smile:

Rouvalle kovasti toipumisia, jos loukkantui. :heart: Ei se vaihtamalla parane …

Masse-setä, FA, toivottavasti auto (ja rouva) olivat hyvin vakuutettuja

6 tykkäystä

Minuunko viittasit? Moiset tittelit on nyt riisuttu pois, eikä takaisin tule. En ole näitä anonut, vaan järjestelmähän näitä näyttää arpovan. Näytti osuvan väärälle henkilölle ainakin tällä kertaa.
Enkä todellakaan kaipaa moderaattorin tehtäviä/oikeuksia, päinvastoin.

Minusta foruumeilla olisi kuitenkin hyvä olla käytöstavat ja etiikat, joita pyritään noudattamaan. Kritiikit ja eriävät mielipiteet on mukava lukea, kun ne on asiallisesti kirjoitettu ja perusteltu. Niistähän sitä itsekukin usein eniten oppii, omista virheistään tai virhepäätöksistään.

Itse olen useammassa sijoitusforuumissa mukana, joista yksi on kiinteä osa “työntekoa”, jos sijoitusta/treidaamista voi sellaisesta omalla kohdalla puhua. Ihan vakavasti omien rahojen sijoittamisen kuitenkin otan ja mielellään sitä aikansa käyttää sellaisissa yhteisöissä, joissa tavoitteet on samankaltaisia. Itse kuvittelin tänne tullessani, että tämä poikkeaa esim. KL:n palstasta juuri siinä, että täällä olevat ihmiset käyttävät paljonkin aikaansa sijoituspäätöstensä tekemiseen.

Tähän liittyen en ole nähnyt tarpeelliseksi ryhtyä joka välissä varoittelemaan kuplasta tai riskikohteista. Kussakin mukana olemassa ketjussa olen yrittänyt tuoda niitä varjon puolen asioitakin mukaan. Jokainen kuitenkin tekee omat päätökset eikä siitä mitään tule, että joka ketjussa koko ajan keskitytään varoitteleen, itse asian sijasta.

Trolleja jaksan kyllä huonosti, johtuen historiasta. Niin monta foruumia on niihin kaatunut, joissa olen ollut mukana. Trolli on laaja käsite ja varmaan jokainen mieltää sen tavallaan. Mutta ketjun otsikon vierestä puhuminen ja keskustelun muualle ohjaaminen ja loputon tyhjänpäiväinen viestittely on sitä minulle. Oli tosiaankin virhe liike edes sitä yrittää estää, enkä varmasti siihen enää sorru. Sen sijaan mielelläni voin alkaa itsekin asialinjalta asiattomaksi, jos se kerran on paljon suotavampaa.

Kyllä erilaisia syventäviä tiedonvaihtoja voi muuallakin tosiaan tehdä. Yleensä siitä nauttivat ihmiset löytävät seuransa, tavalla tai toisella. Tällä linjalla tämä foruumi on pikku hiljaa matkalla KL:n sisältörikkauksia ja ei se sinänsä minua häiritse.

22 tykkäystä

En tarkoittanut sinua, puhuin yleisesti että jossain vaiheessa foorumilla voisi osa ”ei talossa työskentelevistä” olla myös moderaattoreita. Tosiaan foorumi ylentää automaattisesti aktiiviset kirjoittajat, toki titteliä voi muuttaa asetuksista. :blush:

Voisiko trolli tittelin luoda myös? :joy::joy: Esim jos 100 käyttäjää blokkaa sun viestisi…

16 tykkäystä

kerro vaan sitten jos foorumi vaihtuu, että minne kannattaa mennä :slight_smile:

6 tykkäystä

Mitä tuo vastatili tarkoittaa Nordnetissä?

Tili jonne voit nostaa rahaa. En nyt muista oliko se myös ainoa josta voit siirtää Nordnettiin, ei varmaan.

Huh huh!

Taas on paljon tullut luettavaa näin illaksi. Valitettavasti varmaan puolet täyttä sontaa (anteeksi sanamuoto) ja ajanhukkaa. Lähes kaikki on kuitenkin vilkaistava läpi, ettei mitään asiallista jäisi välistä. Ne kun tahtoo helposti hautautua tähän sekamelskaan.

Noin 6kk sitten täällä oli vielä pääasiallisesti asiaa. Keskustelua, joka perustui johonkin tietoon ja lähteitä jaettiin. Foorumia oli helppo ja nopea lukea, sai tietoa, jonka avulla pystyi tekemään voitollisia sijoituksia!

Nyt täällä on enenevissä määrin omien mielipiteiden jakamista, omistamiensa osakkeiden mainostamista ja vastapainoisesti omistamiensa osakkeiden opponoijien teilaamista sekä yleistä väittelyä milloin mistäkin.

Tämä foorumi on oikeasti ollut hyvä työkalu, varsinkin kun itsellä ei ole kovin paljoa aikaa etsiä tietoa. Kiitos siitä!

En ole kuitenkaan millään tasolla kiinnostunut lukemaan kenenkään yleisiä mielipiteitä, varsinkaan ketjuissa, joissa yritetään keskustella nimetyistä yhtiöistä. Mielestäni täällä on jo nyt sopivia ketjua, joissa voi jakaa mielipiteitä vapaasti. Jos muuta ei löydy, niin tämä ketju lienee sopiva tai sitten voi perustaa ketjun omille mielipiteilleen ja vaikkapa linkata kirjoituksiin käyttäjät, joiden huomion haluaa. Tällä tavalla voi myös mahdollisesti nähdä, että kuinka paljon kiinnostusta ne omat mielipiteet/asiat keräävät, kun voi seurata lukijoiden määrää.

Enkä väitä, että jokaikinen omakaan viesti olisi ollut lisäarvoa tuova, mutta siihen toki yritän tähdätä, koska en halua kenenkään aikaa täällä tuhlata, ainakaan omilla mielipiteilläni aiheen sivusta. Palautettakin voi aina antaa, jos ei muuten niin vaikkapa yksityisviestillä.

Ja miksei moderointiakin voisi lisätä ihan huolella. Inderesin henkilöt lienevät vallan päteviä päättämään mikä on asiallista ja mikä ei, mikä tuottaa lisäarvoa ja mikä ei. Siinä alkaisi varmaan itsekukin miettiä vähän enemmän mitä kirjoittaa ja ne, joilla ei ole järkevää sanottavaa siirtynee ennen pitkää lukijan rooliin tai jättää koko foorumin.

Laatu ennen määrää!

22 tykkäystä

Jotenkin alkaa tuntua, että noissa osakkeiden hinnoissa ei ole enää mitään järkeä. Voi olla pulkkamäki myös ihan kohtuu suuri. Sitä odotellessa.

3 tykkäystä

Alkoipas mukavasti päivä tänään. Pääsin palaamaan vihdoin terveenä viikon sairauslomalta töihin ja ylipainoisena salkussa ollut Stockmann antoi positiivisen tulosvaroituksen. Kyllä siinä kelpasi aamukahvia hörppiä :smiley:

9 tykkäystä

Miksi energiaketju ei enää näy? Edes haulla?

Näyttää olevan etusivulla: Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet - #373 by Janne

Päivitin foorumin sääntöjä, jotka löytyvät nyt myös ytimekkäästi suomeksi Sijoitusfoorumin säännöt (FAQ/Guidelines)

4 tykkäystä