Mielenkiintoinen havainto, samansuuntaista olen itsekin uumoillut. En ole silti varma, onko analyytikoiden ensisijainen ajatus “ennustaa alle” siksi, että ylittäminen olisi helpompaa ja siten voi perustella positiivista suositusta helpommin. Ainakaan meillä. Kyllä noiden ennusteiden itsessään pitäisi olla mahdollisimman tarkkoja (ennusteiden ja suositusten suhde ja niillä taktikointi on kyllä seikka, mitä ulkopuolisena analyysistä aina tulee miettineeksi
).
Sen sijaan usein olen kuullut analyytikoiden sparrauskeskusteluissa huomion, että todella vahvassa kasvuputkessa olevia kasvufirmoja on helppo aliarvioida: monesti kasvun odotetaan normalisoituvan aivan liian aikaisin ja ryhdytään helposti liian varovaisiksi. Kenties tuo harha on kuitenkin vähemmän paha, kuin se että ekstrapoloisi hamaan tappaan asti massiivista kasvua. Samaa käytöstähän näkee sijoittajille siten, että moni realisoi voitot kasvufirmasta ensimmäisen +100 % nousun jälkeen ja pian ihmetellään, miten kurssi olisi noussut jo +300 % jos olisi holdannut. Pitkäaikainen kasvu on vaikea eläin kesytettäväksi kaikille.
Kenties esim. Qt:n viime aikainen esimerkki kirvoitti tämän ajatuksen ilmoille? On myös monia tapauksia, missä odotettu kasvu on tyssännyt ja pahasti.
Tuohon toiseen suuntaan on vaikea sanoa, onko tuollaista ikävimmän skenaarion välttämistä? Harvoin analyytikot kyllä huutelevat konkurssejakaan… Toisaalta laittamalla ennusteet “liian korkealle” voi helposti todeta yhtiölle päin, että “myöhän uskon teihin mutta ette yllä edes mun ennusteisiin joten jatkan myy-puolella”.
Monesti yhtiöiden toiminnan oletetaan vakautuvan jollekin tasolle, ja pitkässä juoksussa ennusteet reflektoinee tätä “normaalia” tasoa. Yhtiöt myös itse pyrkivät kääntämään (liiketoiminnan) kurssin kriisitilanteissa, joten siksi myös ennusteet voivat olla usein liian optimisia jos yhtiöt viestivät analyytikoille päin liian ruusuista viestiä?
Tämä oli omaa ensiuumoilia, pitäisi olla jtn tilastoja tueksi. Aiheesta voisi löytyä tutkimuksia ulkomailta paljonkin? Analyytikkojen kommentit olisi mielenkiintoisia myös, ehtisiköhän esim. @Juha_Kinnunen kommentoida?
Korostan vielä, että en ole analyytikko enkä ole koskaan tehnyt analyytikon töitä, seuraavan heitä lähinnä olkapään takaa. Videoita tehdessä yritän päästä ymmärrykseen, kuinka tosissaan ennusteiden ja suosituksen kanssa sitten ollaan eli löytyykö luottoa vai ei, onko ennusteet konservatiivisia vai kireitä jne.