Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

JP Morgan nosti NIO:n target pricen 40:een. Ei ihme, että nousee toimitusnroiden lisäksi…

3 tykkäystä

Seuraileeko kukaan aktiivisesti Engietä? Viime viikolla käväisi jo lähes 10 eurossa (siis muutosta kurssissa alaspäin) ja hieman mietin position lisäämistä. Mitään erityisen negatiivisia uutisia en ole nähnyt ja toisaalla olivat myymässä omistuksensa Suezissa (osana keskittymistoimenpiteitä), josta kassaan rapiat 3 mrd euroa ja tulosvaikutusta 1,8 mrd.

2 tykkäystä

ENGIE: Omistan ja olen miettinyt laskun syytä…

1 tykkäys

https://www.rechargenews.com/wind/cip-plans-3-5gw-vietnam-offshore-wind-project/2-1-846588

“The Danish Energy Agency recently signed a co-operation deal to help Vietnam develop what’s said to be a 160GW potential offshore wind potential”

Siinä on Örstille puuhaa ja saattaapi olla muillekin.

1 tykkäys

Tämä kahvihuoneen puolelle eksynyt viesti kiinnostanee tämän ketjun lukijoitakin. Anttosta on nyt mediassa kuultu huomattavasti enemmän viimeisen vuoden parin aikana, vai olenko aivan hakoteillä ?

6 tykkäystä

Kai sitä nyt vähemmästäkin kurssi kyykkää, kun “maajaos” hassailee näin kovina korona-aikoina pätäkkää huvihuoneistoihin laskettelukeskuksissa: Huutokaupat.com - Suomen kiinnostavin huutokauppa :wink:

Asunto myydään vuokrattuna. Vuokralainen Umicore Finland Oy.

2 tykkäystä

Tässä Anttonen mukana

1 tykkäys

https://interestingengineering.com/the-worlds-top-green-hydrogen-projects

The EU alone is hoping to bring its green hydrogen capacity up to 40 gigawatts in the next decade, which would be a significant growth. They’re putting their money where their mouth is, too, by committing to invest $430 billion into green hydrogen during that span.

Yleiskatsaus, missä mennään vihreän vedyn kanssa ympäri maailmaa

7 tykkäystä
7 tykkäystä


LI:stä bongattua

Hydrogenicsin vehkeitä näimmä.

8 tykkäystä

Aikaisemminkin olen uniper yhteydessä hydrogenicis (Cummings) törmännyt, liekko sama kohde sitten.

Etelä- Euroopan kaasujätit tekevät liikkujaan

Tämä jälkimmäinen julki jo viime viikolla

4 tykkäystä
3 tykkäystä

https://newsweb.oslobors.no/message/517085

Nel ASA: Selected by Iberdrola as preferred supplier for a 20 MW green fertilizer project in Spain
@nelhydrogen @iberdrola

Doepke hehkuttaa samaisesta

9 tykkäystä

Chilen vetystrategia englanniksi

7 tykkäystä

"In the third quarter of 2020, Vestas generated revenue of EUR 4,770m – an increase of 31 percent compared to the year-earlier period. EBIT before special items amounted to EUR 412m, resulting in an EBIT margin before special items of 8.6 percent, compared to 11.8 percent in the third quarter of 2019. Free cash flow* amounted to EUR 546m, compared to EUR 205m in the third quarter of 2019.

The quarterly intake of firm and unconditional wind turbine orders amounted to 4,232 MW. The value of the wind turbine order backlog was EUR 14.6bn as at 30 September 2020. In addition to the wind turbine order backlog, at the end of third quarter 2020, Vestas had service agreements with expected contractual future revenue of EUR 19.3bn. Thus, the value of the combined backlog of wind turbine orders and service agreements stood at EUR 33.9bn – an increase of EUR 1.1bn compared to the year-earlier period."

5 tykkäystä

Pieni lainaus eilen käymästäni hyvin mielenkiintoisesta keskustelusta. Keskustelukumppani on toiminut koko tämän vuosituhannen suuren, nykyisin vahvasti sähköön kallellaan olevan, autonvalmistajan palveluksessa.

Minulle kerrottiin, että em. firman sähköautopuolella ollaan kiihtyvää vauhtia ongelmissa sen kanssa, että akustot ovat niin huonolaatuisia. Niitä joudutaan vaihtamaan yhä useammin takuuseen, ja kun pelkän akkupaketin hinta on pitkälle viisinumeroinen, ongelma otetaan aika vakavasti. Jopa takuuna vaihdettuja akkupaketteja on jouduttu vaihtamaan uudelleen, joten “virheprosentin” täytyy olla melkoinen. Lisäksi tiedossa on yksi tai kaksi paloa, jotka ovat saaneet alkunsa akusta, “ihan itsekseen”, ja koko auto on kaikessa hiljaisuudessa vaihdettu uuteen.

Kun ongelmien alkulähdettä on selvitelty, (ainakin yhdeksi) juurisyyksi on paljastunut se, että akustojen kysynnän räjähtäminen käsiin on johtanut siihen, että niissä käytetyn litiumin laatu on huonontunut, ja litium on nykyään “likaisempaa” kuin ennen.

Autojen valmistajan lupasin jättää mainitsematta, akut ovat kuulemma LG:n.

En tunne alaa, tekniikkaa tai edes oikeaa sanastoa tämän enempää, mutta ainakin näin maatiaiselle tämä “uutinen” oli varsin mielenkiintoinen. Miten maailman autot sähköistetään, jos jo nykyisillä tuotantomäärillä aletaan hakata päätä kattoon materiaalien saatavuuden / laadun kanssa?

Akkuvallankumous? Polttokennot?

Mitä foorumin EV-gurut tuumaavat?

21 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoista! Kiitokset kun toit esille. Tuo on eräille autonvalmistajille haastava tilanne, varsinkin jos ovat erittäin vahvasti kallistuneita akkuratkaisuihin. Ei vaikuta kovin mukavalta tilanteelta, varsinkin jos ei olla polttokennoratkaisuja kehitelty juuri lainkaan.

Edit: Varmasti polttokennojen osalta tulee olemaan myös haasteita.

1 tykkäys

Onko toyota mennyt sittenkin oikeaan suuntaan valitsemalla henkilöautoihinkin polttokenno ratkaisun😌 jotenkin aina olettanut akkujen voittavan henkilöauto puolen

1 tykkäys