Inderesin kahvihuone (Osa 1)

”Se tapahtui, mitä eniten pelättiin, mutta silti osakkeet nousevat”, toteaa S-Pankin päästrategi Lippo Suominen.
”Ei siinä järkeä ole, jos rehellisiä ollaan, mutta aina sieltä voi löytää hopeareunuksen pilveen.”

Trumpin voitto olisi lähtökohtaisesti ollut markkinoille hyvä, koska hän on ajanut matalaa yritysverotusta ja sääntelyn vähentämistä.

Kun Bidenin voitto alkoi näyttää todennäköiseltä, nähtiin senaatin hallinnan pysyvän kuitenkin republikaaneilla. Näin Bidenin mahdollisuudet purkaa Trumpin yritysmyönteisiä aikaansaannoksia jäisivät heikoiksi. Verokorotuksia siis ei ehkä olisikaan luvassa Bidenin voitosta huolimatta.

Toisaalta Suominen uskoo, että Bidenin ja demokraattien murskavoitto kautta linjan olisi voinut myös päättyä osakkeiden hintojen nousuun. Silloin perusteena olisi ollut odotus demokraattien voimakkaasta talouselvytyksestä.

Noinhan tuo tosiaan näyttääpi menevän.
https://mrphy.sg/wp-content/uploads/2017/08/Brother-Bear-03.jpg

10 tykkäystä

Tämä on ehkä syy miksi ala on niin kiinnostava ja vie miehen mennessään. Mutkat suoraksi vetäen, tieteessä on vain yksi oikea vastaus ja muut vääriä sekä taiteessa kauneus on katsojan silmässä. Sijoittamisessa sulla on näkemys, joskus olet oikeassa, mutta silti väärässä. Joskus väärässä mutta silti oikeassa, kunnes lopulta olet taas väärässä. Kauneus on katsojan silmässä ei päde, vaan se mikä on kaunista päättää markkinat, kunnes ei taas olekaan. Markkina antaa palautetta niin lyhyellä aikavälillä välittömästi kuin pitkällä aikavälillä ajan myötä. On muuttujia ja sattumaa, asioita joita et tiedä, tuntematon tulevaisuus. Monessa asiassa ei tunnu olevan järkeä ja tunteet alkavat helposti ohjaamaan. Lopulta kuitenkin yhtiön liiketoiminta määrää suunnan.

7 tykkäystä

(En siis koita tässä väittää ettenkö olisi tehnyt virheitä. Niiden laskemiseen ei kahden käden sormet riitä :woozy_face:)

2 tykkäystä

Perus työpäivä taas kuutin ja SE:n kanssa :rocket:

GIFs-202011512650

21 tykkäystä

Vastustaso on piirretty täysin oikein mutta se on ‘la résistance’.

Terveisin,
kolloko-täti, PA, jo vuodesta 2001

5 tykkäystä

Nyt on kyllä sen tason ideointia tuolla menossa että huh :smiley: Kyllähän tuo varmasti toimii, eli tuollaisella järjestelyllä Suomeen ei taatusti jää yhtään yli 5 miljoonaa omistavaa kirjoille.

22 tykkäystä

Tanan miljonäärit jotka “elää yhteiskunnan siivellä”, vaikka maksaa sen 60% veroja…

On kyllä melkoisen erkaantuneita todellisuudesta tuommoisten huutelijat. En tiedä minkä ikäsiä vasemmistonuoret ovat, ovatko edes työelämässä? Voi jokseenkin selittää ymmärtämättömyyden.

12 tykkäystä

Tämä oli niin ironinen juttu et nauratti kaikessa hulluudessaan. Kaikenmaailman ideologisesti työttömät paheksumassa superrikkaiden “loisimista” lmao.

17 tykkäystä

Tämä riippunee täysin omasta sijoitusstrategiasta, sijoitetun rahan määrästä sekä vatsahapoista/yöunista.

  • Pitkällä tähtäimellä jos uskot Qt:n toimintaan, miksi huolestua isosta painosta? Pikkuhiljaa se siitä tasoittuu kun muut salkussa nousee (tai Qt raketoi, joka ei varmastikkaan myös haittaa).
  • Mieti isoa kuvaa. Jos sinulla on nyt kiinni Qt:ssa esim. 2000e vrt. 20 000e. Vaikka prosentuaalisesti riski on sama, kannattaa oma panostus jokseenkin suhteuttaa myös omaan kassaan.
  • Liittyen aiempaan, esimerkiksi jos minulla olisi salkku 10 000e, Qt:ssa 4k, ei se häiritsisi omia yöuniani. Euromäärällisesti mahdollinen “romahdus” olisi nopeasti kirittävissä kiinni. Jos taas salkku olisi 100k, ja Qt:ssa kiinni 40k, olisi tilanne erilainen, ja voisin pohtiakkin keventämistä.

e. Voinee siirtää vaikka kaffeen, menee hieman aiheen vierestä… :slight_smile:

5 tykkäystä

Juuri näin. Teknohuuman aikaan muistan, kun Buffettia paitsi pidettiin kelkasta pudonneena fossiilina, häntä myös yritettiin neuvoa, miten hän voisi päästä kiinni nykyaikaan. Se nousumarkkina oli hankala paikka perinteisemmille sijoittajille :smiley:

Itsekin tuntenut itseni idiootiksi lukuisia kertoja, toisinaan olen ollut “oikeassa” (esim. teknokupla), yleensä kyllä ihan aiheesta tuntenut itsensä idiootiksi (tehnyt typeriä sijoituksia). Henkisesti pahimpia ovat ne hetket, kun markkinan mennessä ylämäkeä oma salkku menee samaan aikaan alamäkeä, ihan äskettäin mm. alisuosiuduin vuosikausia Helsingin pörssiin verrattuna. Se ei ollut kivaa.

3 tykkäystä

Mitähän tästäkin seuraisi, jos varallisuus ei saa kasvaa 5 miljoonan yli. Menestyvät yritysjohtajat ja muut kovatuloiset lopettavat työnsä tai muuttavat ulkomaille ja heidän työpanoksensa sekä veromaksut jäävät valtiolta pois. Toki halukkaita on heidän tilalleen varmasti paljon, eri asia onko päteviä vaihtoehtoja. Kun parhaat johtajat katoavat työmarkkinoilta, on varmasti Suomella mahtava tulevaisuus yritysten tulosten laskiessa ja koko valtion kilpailukyvyn heikentyessä.
Verotulot romahtavat ja hyvinvointivaltio kaatuu. Laitetaan siis 5milj. katto varallisuudelle!

2 tykkäystä

Muistakaa uudetkin foorumilaiset, että sijoitusneuvonta ei ole foorumilla sallittua, joten siksi sitä ei kannata myöskään kysellä. @Ituhippinen vastasi hyvin yleisesti tuohon kysymykseen, juuri niin kuin kuuluukin (-> ilman sijotusneuvontaa)! :slight_smile:

6 tykkäystä

Vasemmiston idea taitaa olla se, että omaisuus ryövätään pahoilta porvareilta ja jaetaan työttömille keskikaljan kittaajille. Kun ne sitten käytetään Koffiin Ympyrätalon S-Marketissa, palautuu summasta puolet valtiolle ja niillä voidaan maksaa vaikka valtionvelat pois tai vaikka pelastaa maailma.

Näitä asioita on varmasti mielenkiintoista miettiä pilvessä lauantai-iltana muiden kuplalaisten kanssa. Ylipäätään ajatusleikki viidestä miljoonasta on erittäin mielenkiintoinen, mihin minä tarvitsisin viittä miljoonaa ja mitä minä tekisin jos tilillä makaisi tuollainen summa? En varmasti ainakaan stressaisi töistä ja tuskin pyörisin tällä foorumilla etsimässä seuraavaa tenbaggeriä. Jos jaksaisin käydä töissä niin voisi työnantajalle tulla harmaita hiuksia kun pyytäisin vähän väliä omaa lomaa jonkin mielenkiintoisen projektin toteutukseen tai ex tempore -aurinkolomaan marraskuun pimeinä ja sateisina päivinä.

Jos minulla olisi kymmenen miljoonaa ja niistä vietäisi puolet niin muuttaisiko se elämääni mitenkään? Omaisuuteni ei ole tällä hetkellä lähelläkään miljoonaa, mutta koen silti eläväni taloudellisesti vapaata elämää. Uskon, että olen persoonaltani sellainen ihminen etten juurikaan nauti rahasta tietyn rajan jälkeen. Minulla on kaikki mitä tarvitsen ja elän “unelmaani” tällä hetkellä vaikka maailman tilanne on mitä on. Jos minun kuvitteellisesta kymmenestä miljoonasta vietäisiin puolet, niin en varmasti jättäisi minulle kaikkea tärkeää muuttaakseni ulkomaille. Voisin kyllä yrittää hassata viisi miljoonaa turhuuksiin ihan vain vittuillakseni vasemmistolle ja verottajalle.

Vastaus ei ollut kohdistettu lainatulle kirjoittajalle, terapiantarpeeni kynnys ylittyi eivätkä sormeni pysyneet enää irti näppäimistöstä.

6 tykkäystä

Eivät ole työelämässä, iästä riippumatta.

3 tykkäystä

Itsehän olen sitä mieltä, ettei Inderesin henkilökunnalla eikä foorumin jäsenillä pitäisi olla mitään kunnollista syytä päästä katsomaan yhdenkään käyttäjän tietoja, edes sähköpostiosoitteita. Maksavien asiakkaiden tunnukset voidaan (ja pitäisikin) pitää erillisessä tietokannassa. Saattaa olla, että poistan tunnukseni jos näin on, että esim. @Verneri_Pulkkinen pääsee katsomaan minun tietojani.

7 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen voi ottaa tähän enemmän itse kantaa kun tuntee käytännöt mua paremmin.

1 tykkäys

Ylläpito näkee käyttäjien mailit halutessaan, ja hyväksyessään jäsenet foorumille. Nehän on myös samat kuin inderes.fi-käyttikset, mitkä luonnollisesti näkee myös sivun ylläpitäjät.

@Yu_Gong voi kommentoida näistä lisää jos kysymyksiä herää. :slight_smile:

3 tykkäystä

@Yu_Gong onko tälle syy, että miksi pitäisi sähköpostiosoitteet nähdä? Ei pitäisi olla kovin vaikea temppu piilottaa tuo tieto.

1 tykkäys

Eli siis ylläpitäjät näkevät tottakai kaikkien mailit koska meidän pitää moderoida ja hyväksyä tilit mikä on aika selvää. Sen sijaan normaalit käyttäjät eivät tietenkään näe muiden sähköpostiosoitteita.

8 tykkäystä

Mutta miksi sillä sähköpostilla on väliä? Ei kai kukaan pistä bottinsa nimeksi bot1@bot.com? Vai onko siitä kyse, että pitäisi olla validi sähköpostiosoite? Tässä tapauksessa automaattiset prosessit toimivat paljon paremmin.

1 tykkäys