Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Ja täältä ostetaan niitä oikeita poimintoja ikävällä tahdilla pois jolloin saa kenties pikavoittoja, mutta samalla menettää pitkän sijoituksen odotukset.

2 tykkäystä

Typerä algo nokittelemassa Relaissin osakkessa. Jos laittaa oman orderin samalle tasolla kuin algo se nostaa omaansa silti :smiley:. No minä ajelutin sitä sitten yhden kokonaisen prosentin ylös ja poistuin itse pelipaikoilta niin saatiin spreadi pienemmäksi. Tietääkö muuten kukaan miten Fiva sattuu suhtautumaan tällaiseen ajeluttamiseen?

1 tykkäys

Tätä olen kanssa miettinyt joskus. Jos haluaisi myydä ja ostolaidalla on tällainen algo niin algoa voi ajeluttaa ylös aika paljon ja myydä sitten sille.

3 tykkäystä

Kyllähän tuollainen kurssien manipulointi laitonta on, mutta kuinka helposti siihen puututaan on sitten eri asia. Varmaan riippuu aika paljon siitä kuinka isoista summista puhutaan.

Edit. Ainakin olen ollut siinä uskossa, että se on laitonta. Ei olisi eka kerta, kun olen väärässä. :slight_smile:

Sinänsä algojen vedättämisessä ei välttämättä ole mitään pahaa, mutta siinä voi tehdä samalla hallaa kokemattomille yksityissijoittajille ja se ei ole mielestäni suotavaa.

1 tykkäys

Niin, muistelisin myös lukeneeni jostain että sellaisen toimeksiannon, jonka ei ole tarkoituskaan toteutua, tekeminen on laitonta. Tuollaisestahan siinä olisi kyse. Käytännössä varmaan kuitenkin mahdotonta näyttää, että kyseessä ei ole vain markkinatakauksen tyyppinen toiminta.

1 tykkäys

Varmaan ton säännön pohjalta sitten ensin ajeluttaminen ja sitten myyminen voidaan osoittaa laittomaksi, mutta tuo mun projekti missä pysyin koko ajan ostolaidalla menisi läpi puhtain paperein. Eikä ne näitä varmaan muutenkaan jaksa tutkia. Pörssi ei mene rikki jos joku ajeluttaa algoa ja tienaa parikymppiä myymistään osakkeista - melkein hyvä vaan että joskus liikkuu raha algoilta meille :smiley:

Iltapäivän kahvikupponen kädessä mietin tätä nykyistä nousumarkkinaa joka alkoi sieltä 2011? tienoilta.
Voisiko tuolloin nousun alussa sijoittamalla mihin tahansa osakkeeseen olla tällä hetkellä voitolla?

Vernerihän on valistanut hienosti, että todellisuudessa pitkällä aikavälillä tuotot muodostuvatkin vain pienestä osasta osakkeita. Hienona esimerkkinä tällä hetkellä lätäkön toisella puolella MAGA.

Taidampa kaataa toisenkin kupposen :coffee:

3 tykkäystä

Jos olisi pelkästään Nokiaa ja Teliaa tuolloin ostanut niin eipä olisi kai aihetta suureen juhlaan, hajautuksen vuoksi pitäisi löytää vielä 3-4 huonosti menestynyttä kansanosaketta lisää. Toki osinkoja olisi jonkin verran tipahdellut vuosien varrella.

Lisäys: Nimenomaan kevät 2011 ennen osinkoja olisi ollut huono aika aloittaa. Lisätään vielä Nokian renkaat listaan. Nordea meinasi unohtua, mutta varsinkin siinä osingot olisivat tuoneet hiukan balsamia haavoille.

Lisäys 2: Ajatusleikkiin toki kuuluu, että sijoittaja olisi kertapläjäyksenä, ilman ajallista hajautusta, laittanut koko mummonperintönsä likoon ja vaipunut sen jälkeen koomaan heräillen vasta näinä päivinä maksaakseen sairaalalaskunsa🙂

3 tykkäystä

Onko nuo Inderesin tavoitehinnat hinnat arvioita yhtiöiden käyvästä arvosta vai puhtaasti että missä hinnoissa kurssin arvioidaan olevan 12kk sisällä?

Tuli mieleen esim. Elisan tavoitehinnoista ja niiden muutoksista. Eli nähdäänkö Elisan käyvän arvon olevan 42e, vai että Elisan kurssi todella putoaisi (ja korot nousisi?) 12kk sisällä?

2 tykkäystä

Onko tavallisella tallaajalla mahdollista nähdä mihin kaikkiin suomalaisiin osakkeisiin eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet? Yritin katsoa nopsaa parista eläkeyhtiön sivuilta, mutta en löytänyt moista listausta.

https://www.inderes.fi/fi/sijoituskoulu-inderesin-tavoitehinnat

2 tykkäystä

Vaadin Inderes “Bullero” t-paitoja tai mikä parempaa, lippiksiä! Sen verran hulvaton podi aiheesta :smiley:

16 tykkäystä

Joo täälläkin kannatetaan pientä erää limited edition Inde-swägää :joy:

8 tykkäystä

Mitä lääkettä Tesla on saanut :face_with_raised_eyebrow:?

2 tykkäystä

Etkös ole seurannut? Elon Musk pisti Teslan Falcon Heavyn nokalle ja taivaalle. Tuon näköistä se sitten on… :rocket:

2 tykkäystä

…tämän voi delliä

2 tykkäystä

Voisi avata oman ketjun näille, aihe nousee pinnalle tämän tästä :slight_smile:

Huh huh… tällaiselle perus-NoNo-bullerolle kuten minä, nää torstait on aina raskaita. Onneksi tänään taidettiin selvitä säikähdyksellä :hugs:

2 tykkäystä

Kivoja äänestyskyselyitä. Mutta niin kauan kuin tälle palstalle ei ole vahvaa tunnistautumista, ei ehkä kannata vastata oman tietosuojansa kannalta.
Väliin pohdin myös, miksi esim. Nordnetiin sisään pääsyyn riittää vain käyttäjänimi tai s-posti + salasana. Onko kukaan pohtinut samaa ja millaisten palveluiden osalta?