Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Verotuksen porsaanreiät pitäisi ehdottomasti tukkia mutta pelkään että näiden varjolla vasemmisto ideologia jyrää mielivaltaisen osinkoveroprosentin väärillä faktoilla.
Laskin tämän toisessa ketjussa jo kertaalleen auki mutta Suomessa osinkoverotus kokonaisuudessaan on todella korkea meille yksityissijoittajille. Säätiöt ja muut veronkiertäjät on sitten asia erikseen.

Jos osinkoja halutaan verrata ansiotuloihin pitää niistä laskea myös yrityksen maksama yhteisövero. Koska osingot eivät kerrytä eläkettä tai tarjoa vakuutuksia yms niin nämä sivukulut voidaan jättää huomiotta ansiotuloista.
Kokonais verokertymä valtiolle yksityissijoittajan osingoista on siis: 20% + 80% * 85% * 30-34% = 40.4-43.12%.

2 tykkäystä

Luulen, ne veronmaksajat, jotka kokisivat liian ikäviksi kiristyksiksi nuo Lin kaavailemat kuviot, ovat varsin digi-ja verolukutaitoisia ja osaavat toimia etätyön maailmassa ketterästi. Heille on helppoa vaihtaa kirjansa mukavampaan maahan.

2 tykkäystä

Minua kiinnostaisi tietää, että miksi sinulla on sellainen mielikuva, ettei tällä hallituksella ole riittävää talousymmärrystä? Samat valtion virkamiehet siellä on taustalla kuin edellisilläkin hallituksilla.

1 tykkäys

Oliko joku laittamassa Verphua johonkin koppiin?? Ei ainakaan Masse-setä :slight_smile:

Jos Verphu alkais treidata, niin alta aikayksikön se olis netissä livenä nähtävissä ja kaikennäköistä treidauskoulua pukkais eetteriin harva se päivä.

Täytyy muistaa, että jos esim. treidaa jenkkilää klo 16.30 -23.00, niin kaikki loppuaika virkeälle tyypille on vapaata harrastamaan vaikka postauksia :slight_smile:

Uudet haasteet pitävät virkeänä ja näin masse-maailmassa myös treidauksen tuomat tuottomahdollisuudet ovat ihan eri luokkaa kuin “analysoivana holdarina”. J. Lepikkökin vasta aloitti ja johan on herralla miljoona-salkku treidattavana :slight_smile:

Masse-setä, FA, Verphu päättää ihan itse, mutta “jos tavoittelee piirinmestaruutta, niin vain piirinmestariksi pääsee” :smiling_face_with_three_hearts: :stuck_out_tongue_winking_eye: :smiling_face_with_three_hearts:

6 tykkäystä

no mutta leikki leikkinä, jätän asian tähän. Ei pilata kaikkien päivää.

6 tykkäystä

Ei ole, ihan tosissani kysyin! Minua on aina kiinnostanut tietää, mikä tekee oikeistohallituksista “taloustietäjiä”? Onko se mielikuva, vai onko jotain konkreettista takana?

1 tykkäys

Voin omalta osaltani vain vastata, että se on arvo kysymys. En pidä kaikkia oikeistohallituksia automaattisesti taloustietäjinä.

5 tykkäystä

Eihän se milli vielä mitään. Mulla on salkussa jopa senttejä.

12 tykkäystä

Mielestäni mielikuvamarkkinointia. Kokoomushan oli hallituksessa kun 2008 sotkuja siivottiin ja homma meni aivan reisille vaikka toki edellisen hallituksen aikaiset päätökset rasittivatkin kautta.

Mukana ollaan myös oltu myymässä sähköverkkoja ja ottamassa maahan pakolaisia jotka maksavat meille miljardin vuodessa. Viime kaudella haluttiin pakottaa valinnanvapaus sote-uudistukseen. Veropohjan tiivistämistä myös vastustetaan täysin ideologisista syistä vaikka oikein toteutettuna se olisi elinkeinoelämälle hyvästä.

Nyt taas ollaan oppositiossa valittamassa valtion velkaantumisesta koronan jäljiltä. Kaikki rahan käyttökohteet eivät ole hyviä mielestäni mutta sentään tehdään oikeaoppisesti vastasyklistä politiikkaa.

Kokoomuksella on ollut monta paikkaa todistaa olevansa pallon päällä talousasioissa. Näissä paikoissa statusta ei ole lunastettu.

E: mutta se että oikeistohallitukset olisi paskoja taloudenhoitajia ei tarkoita etteikö vasemmisto voisi olla vielä huonompaa! :smiley:.

E2: Kokoomuksen parjauksesta huolimatta kannatan itse hieman nykyistä oikeistolaisempaa talouspoltiikkaa. Olen vain terveen kyynistynyt politiikkaan :smiley:

8 tykkäystä

Pitääpi hieman frontata videota ja miettiä mikä olisi potentiaalinen tenbaggerimaininta. Myy sitten maanantaina kovaan kurssinousuun :wink:

13 tykkäystä

Tässäpä foorumille ehdotus:

miten olisi, että lyödään viisaat päät yhteen, ja kirjoitetaan avoin kirje hallitukselle siitä, että mitä me osakesäästäjät tarvitsemme verotukselta (kaksoisverotus on aina huono) ja miten kansalaisten omistusta yhtiöissä voidaan lisätä - Inderesin väki saa tietysti olla mukana. Muodostellaan kirje niin, että tuodaan esille kansalaisten omistusta yhtiöissä ja koitetaan esittää tapoja, joilla työntekijät voivat omistaa oman työnsä tulokset. Itse uskon, että puoluerajat ylittävä esitys voisi saada jotain muutosta nykytilanteeseen.

14 tykkäystä

I wish! Jos saisivat edes osakesäästötilin talletusrajan jossain vaiheessa nostettua :sweat_smile: Menisi vasemmistollekin ehkä helpommin läpi, koska verot tulee sitten joskus.

Eikö OST ole juuri sellaista power to the people ajattelua muutenkin? Tällä hetkellä retail maksaa kiltisti pääomaverot vuosittain, mutta instikat ja valaat pyörittää vakuuskuorissa ja veroparatiiseissa omaisuutta.

3 tykkäystä

Ei tule itselleni mieleen kuin 1, jonka mainintaa pidän varmana. Katsotaan osuiko tämä arvio myöhemmin.

2 tykkäystä

Talousymmärrys oli ehkä huono sanavalinta. Onhan noilla teoriassa kaikki valtakunnallinen tietotaito käytettävissä ja avustajiakin ihan mottipäinen joukko. Ja vaikka en esim Li Anderssonin politiikasta pidä niin mielestäni hän on erittäin fiksu nainen. Kysymys on enemmän siitä millaista politiikkaa hallitus ajaa, joko oman ideologian tai sitten puoluekannatuksen näkökulmasta eikä se että oltaisiin esim tyhmiä. Se että palvelee omaa kannattajakuntaa ja poimii uusia ääniä sieltä missä kokee sen mahdolliseksi on poliittisesta näkökulmasta ihan viisasta. IMO tarjolla olevista vaihtoehdoista esim Lintilä/Vanhanen oli ihan ok valintoja valtionvarainministeriksi. Skeptisesti olen sitä mieltä että se oli se ja sama kuka siellä hallituksessa on. Kaikki puolueet siellä pääsee vuoronperään töppäilemään.

Melko utopistinen skenaario olisi hyvä diktaattori. Yksi mies/nainen joka päättää kaikesta ja tekisi vielä oikeita ratkaisuja. Ei olisi demokratian ongelmia sadan vuoden soteuudistuksista tai vaikeuksista tehdä pandemia päätöksiä. Sauli puhuu kerran viikossa radiossa ja kansa tekee mitä Sauli sanoo tai saa hauleja.

4 tykkäystä

Oletko tarpeeksi varma laittaaksesi rahaa peliin? :cowboy_hat_face:
https://keskustelut.inderes.fi/t/ostin-myin-juuri-asken-ketju/82/12206?u=pohjolan_eka

7 tykkäystä

Eiköhän siellä eräs X:n loppuva ole melko varmasti… Rahaa on pelissä sen verran reilusti etten lisää panosta tämän videon vuoksi. Päiväkauppakokemukset ja inderes-efekti spekuloinnit on muutenkin aikalailla ±0 niin jätän sen homman paremmin osaaville.

9 tykkäystä

Mutta eihän Harvia lopu X:ään

15 tykkäystä

Se voi olla myös listalla, mutta siinä on panosta vasta 50% siitä mitä X-loppuisessa.

4 tykkäystä

En laita rahaa peliin, koska en usko kurssireaktioihin tämän seurauksena.

3 tykkäystä

Jollain ollut hiukan muuta markkinaa härkämäisempi mielipide Norwegianista tänään :smiley:

8 tykkäystä