Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Oles hyvä :sunglasses:

Olen virallisesti nyt palannut markkinoille. Kuplaantumista ei voi enää estää!

23 tykkäystä

Kaikki muut pelifirmat punasella paitsi Next Games +7.22%.

4 tykkäystä

Ai niin :heart: meinaan aina välillä lipsua. Vaikka aika all in meinaa olla tuolla kyseisessä salkussa.

3 tykkäystä

Hiffasin kyllä mihin piikki suuntautui :wink:

Enkä lainkaan häpeile tunnustaa, että olen beesaillut esimerkiksi edellisessä viestissä mainittuja @Meri:ä ja @Aston_Livingstone:a. Tosin tähän pitäisi mainita liuta muitakin, joiden liikkeitä ja uutisointia seuraan ahkerasti, mutta jätetään nyt väliin.

Tälläisiä turhia sapelin kalisteluita pitäisi kai välttää, mutta katsoin asiakseni huudella vähän takaisin, kun heittosi tuntui, ainakin allekirjoittaneesta, menevän juuri tällä kertaa jokseenkin ohi.

Uudelleensynnyin huhtikuun puolessa välissä tätä vuotta, eli laajensin / siirryin indekseistä ja viputuotteista osakkeisiin. NEL ostot olen näköjään aloittanut 13 päivää myöhemmin, hieman ennen vappua.

Tänään piti tosiaan pistää lihoiksi toiseksi viimeinen “kuoppaosake”, lappu jonka ostin lyhyempään pitoon, ja siirtää varat piiiiitkään holdiin tarkoitettuihin lappuihin, eli ostaa 1/8 positio, siivu numero 7, lisää NELliä, jossa ennustan enemmän upsidea kuin Disneyssä (useamman vuoden horisontilla). Ei onnistunut, huomenna yritetään uudelleen.

Sellaista sopulointia (voiko näin edes sanoa?) tänään :slight_smile:

6 tykkäystä

No onpa absurdi osakepäivä salkussa. Pelifirmat kokonelsonissa tyyliin G5 (-11,16%) ja Embracer (-6,87%). Sitten vastaavasti överisti plussalla Plug (+10%) ja Palantir (+15%).

Kai tämä on sitten konkreettinen esimerkki hajautuksen hyödyistä, kun salkku kokonaisuudessaan on kymmenyksen plussalla, vaikka yli kaksi kolmannesta osakkeista on miinuksella. Mutta kyllä minulle vähän loivemmat yksittäisten osakkeiden liikkeet sopisivat kumpaankin suuntaan.

3 tykkäystä

Hitsi kun rupeaa kädet hikoamaan jo keventelyn puolesta… Puolessa päivässä monta sataa lukematonta viestiä foorumilla, monessa ketjussa kunnon juhlat ja hehkutukset hurjista nousuista, joku jos yrittää viedä boolimaljan pois niin heti melkein kivitetään. Kaikki EV:seen liittymä kirmaa +25% päivänousuja ja osa vetyyn liittyvä tekee samaa. Mitään uhkia ei näy markkinoilla ja kaikki uutiset johtavat “stonks only go up” effektiin. Huhhuijjakkaa

17 tykkäystä

Juu nyt on taas aikamoista menoa jenkkilässä ja nousuprosentit vaan kiihtyy, makselee yrityksen laskuja pois niin tili näyttää kokonaisuudessa suurempaa summaa laskujen maksun jälkeen.

2 tykkäystä

Toivottavasti saa silti treidaamalla ja myynneillä yleisesti tienata, kunhan ei yli vuosirajojen ja säännöllisesti tienaa…(?) Onhan tämä hirveetä jos menettää tukia sen takia että harrastaa valtiolle rahaa?! Saisi ost sekä aot tileille tulla joku juttu että ei saa nostaa sitä ‘voitto’ rahaa ulos tai niistä joutuisi kärsimään tukien tippumisena, jos tietty raja ylitetään. (Opiskelijat) En itse ole nostanut senttiäkään ja tuntuuhan se nyt pahalta jos tuet tippuvat. Vähän on kakspiippunen juttu, mutta noh :woman_shrugging:

Tänään ollut taas erikoinen päivä, eurooppa kun aukesi niin salkku näytti miinusta ja kun jenkit aukes nii noustiin taas 3x verrattuna aamun miinuksiin. :grin: on tuo jenkkimarkkina kyllä yks :laughing: (omaan salkkuun katsoen)

1 tykkäys

Siellä kolkuttelee eräs osake n. kuukauden pidon ajalla multibäggeröinti rajoja, ensimmäistä kertaa lyhyen n. vuoden kestäneen sijoittajan urani aikana :eyes:
Edit 0.19% vielä niin sitten se on multibägger, eli lähellä ollaan :joy:
En tiedä, tarviiko tätä täällä enempää avata mikä se vois olla mutta ei ainakaan over-hyped SE, joka kylläkin myös salkusta löytyy (-merkkisenä):sweat_smile::eyes:

Harmittaa kun viimesyksyn á5€kpl Kamuxit tuli myytyä ennen koronadippiä eikä ihan noussut 100% :sweat_smile::sweat_smile:

3 tykkäystä

kyllä tässä lopunaikoja selvästi eletään, tälläkin foorumilla :wink:

16 tykkäystä

En tiennyt että Red Bull on näin pienen porukan omistuksessa tällä hetkellä… milloinkohan listautuu? :smile:

5 tykkäystä

Mä uskosin tuon johtuvan siitä, että lainvalmisteluvaiheessa ajatellaan jotain aivan perustilannetta, ongelmia sitten tulee kun joku ei sen mallin mukaan toimikaan. Eihän nuo ole kelan tai verottajan työntekijliden vikoja, niiden on toimittava sen mukaan mitä lainsäätäjä on suuressa viisaudessaan päättänyt.

3 tykkäystä

Mä oisin ihan ready myymään salkun tyhjäksi ja muuttamaan talveksi mökkiin lämmittämään takkaa seteleillä. Se on jännä kun jotkut stressaa laskevia kursseja ja oma pää ei tahdo kestää noita 10% päivänousuja. Sellainen tasainen 1% nousu olisi ideaali ja parin viikon välein -2% korjausta. Se on ihan sama miten mä oon mielessä suunnitellut jonkun pitkään salkkuun niin jos se ottaa noi mun odotetut 6kk nousut viikossa niin menee paletti ihan sekaisin. Tältäkö se tuntuu olla kapitalisti. Ei kalastaminenkaan ole hauskaa jos sen tekee ämpäristä.

22 tykkäystä

Oma fiilis yhdessä giffissä.

24 tykkäystä

Arvosijoittajat (ja muut kuin sähköauto/vety sijoittajat) kuuntelemassa stonks go only up puhetta.

GIFs-2020112481144

32 tykkäystä

Hei kaikille,

Haluaisin hieman jakaa kiitosta tälle foorumille!

Tasan vuosi sitten tällä päivämäärällä aloitin “sijoitusurani”. Sijoittaminen on minua kiinnostanut jo vuosikausia, mutta vasta vuosi sitten päätin toden teolla aloittaa tämän lajin. Tiesin sukulaiseni olleen jo vuosikymmeniä sijoittajana ja kysyinkin, kuinka tässä pääsee alkuun. Sain sieltä hyviä neuvoja ja muutaman yrityksen mitä hänen mielestään kannattaa pitää salkussa.

Avasin AOT:n Nordeaan ja aloin ihmettelemään pörssejä. Olin aivan ulapalla koko hommasta. Tietotasoni oli käytännössä nolla ja turvauduin sukulaiseni antamiin sijoitusvinkkeihin. Tämän tehtyäni aloin etsimään enemmän tietoa sijoittamisesta sekä opiskelemaan tunnuslukuja yms. Samalla törmäsin vuoden alusta tähän foorumiin.

Ja voi pojat miten suuri apu tästä paikasta on ollut! Inderesin henkilökunnan laadukkaat analyysit, podcastit sekä videot ovat auttaneet todella paljon mukaan pääsyyn. Mutta ehkä se tärkein, eli tämä foorumi ja sen aktiiviset kirjoittajat. Kiitos teille, että jaatte tänne hirveän määrän tietoa eri aloista ja eri yhtiöistä! Näiden avulla olen päässyt tutustumaan syvemmin eri aloihin ja tekemään omia analyysejä eri yhtiöistä. Lisäksi foorumilta löytyvä tieto on auttanut minua hahmottamaan omaa sijoitusprofiilinia ja sitä mitä haluan sijoituksiltani ja miten.

Vaikka en tänne tule paljon kirjoittamaan, seuraan jatkossakin aktiivisesti teidän hienoja keskusteluitanne sekä nostoja eri uutisista ja yhtiöistä. Keep up the good work! :muscle:

54 tykkäystä

Sisäisesti saa kyllä huutaa, kunhan kukaan ei sitä kuule. Markkinoilla kyllä riittää lisää rahaa siirrettäväksi obligaatioista osakkeisiin ja huikean korkea vapaa likviditeetti voi nostaa indeksin uskomattoman korkealle ensi vuodeksi :wink:

2 tykkäystä

Yleisestihän tämä vuodenvaihde (etenkin presidentivaalien jälkeen) on pörsseille todella vahvaa menoa. Tästä kausivaihtelustahan on paljon puhetta ympäri maailmaa, joten voisi kuvitella että aika moni pelailee myös tuon mukaan. Eli nyt kunnon nousuputki vielä tammikuun alkupuolelle ja sitten korjaillaan :smiley:

8 tykkäystä

Pyörittelen kyllä silmiä kun suurimmat vetybullit hokevat että ei voi mennä kuplaan, vetytiekartta, valtion sadat miljardit, green deal ja muuta niin positiivista. Mutta juuri tästä syystähän se menee kuplaan. Samalla tavalla kaikissa muissa kuplissa on ollut positiivisia visioita ja ajureita. Esimerkiksi Kannabis kupla pari vuotta sitten perustui ennustuksiin tulevista isoista markkinoista. Ne on jo nyt 20 miljardia ja kasvaa melkein 40% vuodessa. Tällä tahdilla menee sata miljardia rikki vielä tällä vuosikymmenellä. Bulli skenaariossa kannabis laillistetaan kaikkialla, kaikki sairaudet hoidetaan sillä ja aamukahvit korvataan jointilla. Potentiaalinen markkina 10 000 miljardia.
Se että jostain tulee iso markkina tulevaisuudessa ja valtava markkina potentiaalisesti ei tarkoita että kuplaa ei voisi syntyä. Itseasiassa se vain varmistaa sen syntymisen. Potentiaali nostaa ensiksi kursseja ja kun noustaan tarpeeksi kurssinousu ottaa kuskin paikan.
Täällä on paljon fiksuja sijoittajia ketkä varmasti osaavat hypätä ajoissa pois jos kupla osoittaa puhkeamisen merkkejä. Pelkään vain että kaikki eivät osaa niin tehdä.

21 tykkäystä

Meillä on Verneri hauskaa tuolla vetyjen ja uusiutuvien parissa… Jos nousua alkaa olla toista sataa % 50 osakkeen hajautuksella, niin en tiedä voiko itseään ihan nerona osakepoimijana pitää… Ihmeellisesti sama giffi vois olla omakin fiilis ja muistan kuinka hymähdyn jotai 4-5kk sitten Johannes Sippolan riskivaroittelusta (kun oma salkku oli jotain +60% niin 30% korjaus ei vielä olisi pahin mahdollinen ollut… Itse kun nyt on yli tuplannut uusiutuvien portfolion, niin vähän mietityttää jo meno ja kurssit eräissä osakkeista menee pystysuoraan (en ole kyllä tutkinut), omalla kohdalla hajautus on laaja, joka ehkä vähän suojaa.

Jos olisi vaan 3-5 osaketta vety/uusiutuvista, niin aika huolella ne valitsisin, vaikka oikealta ja vasemmalta paahtaisi toisia osakkeita vielä korkeammilla tuotoilla ohi.

Korostaisin tässä kanssa sijoittajille, että olen aika monen vety osakkeen kanssa seurannut myös 30-50% laskuja, tosin melkein kaikki on toipuneet (ei kyllä nikola).

Eipä siinä, kyllä tämä minulle kelpaa ja mukana ollaan. Missä vaiheessa tulisi aika myydä uusiutuvien salkusta 75% ja ostaa silläkin rahalla sitten jotain sampoa, vai katsotaanko jako loppuun näillä korteilla. Firmojen luvut ei paljon mielikuvitusta haittaa ja monella on kovat kasvu%, ja näkymät maalailtu ihan hillittömiksi eu ja USA ja Kiina yms toimesta…

Siinä mielessä kiinnostusta alan yritykset kyllä kohtaavat.
Fundamentti analyysiä onkin hitusen vaikeampaa tehdä… Itse tein jo vuodenvaihteessa päätöksen ostaa vähän, vähän kaikkea ja mukana ihan meritoituneita isojakin yhtiöitä.

Sitten vähän väliä on joku eu vety strategia tai vety viikot ja uudet sijoittajat huomaajat alan.

En minä tiedä mitä tästä ajatella. Yhtenä iltana katselin salkun saldon nousua ja kuvittelin mitä vauhtia ihmiset heittelisijät minulle 20 euron seteleitä kekoon ja kuinka suuri siitä mahtaisi tulla… Toisena iltana mietin miten nopeasti se keko ja muutama muukin katoaa kun sentimentti kääntyy taas…

Vähän maanisdepressiivinen olo, mutta onneksi ajoituksen oli hyvä…

Hauskaa osakepoimistaa kaikille… Arvioikaahan riskejäkin ja huomioikaa, että vedyt ja EV menee välillä sen 30-50% alas viikossa, että miltä se tuntuu jos kaikki rahat on niissä…

Ps. Suurin osa salkusta on edelleen sijoitettu edelleen digitalisaatioon ja huippulaatuun, yhtiöihin jotka mielestäni tunnen ja joiden tilanteen osaan kohtuullisesti ulkoa.

:heart: Viljo.

26 tykkäystä