Meillä on Verneri hauskaa tuolla vetyjen ja uusiutuvien parissa… Jos nousua alkaa olla toista sataa % 50 osakkeen hajautuksella, niin en tiedä voiko itseään ihan nerona osakepoimijana pitää… Ihmeellisesti sama giffi vois olla omakin fiilis ja muistan kuinka hymähdyn jotai 4-5kk sitten Johannes Sippolan riskivaroittelusta (kun oma salkku oli jotain +60% niin 30% korjaus ei vielä olisi pahin mahdollinen ollut… Itse kun nyt on yli tuplannut uusiutuvien portfolion, niin vähän mietityttää jo meno ja kurssit eräissä osakkeista menee pystysuoraan (en ole kyllä tutkinut), omalla kohdalla hajautus on laaja, joka ehkä vähän suojaa.
Jos olisi vaan 3-5 osaketta vety/uusiutuvista, niin aika huolella ne valitsisin, vaikka oikealta ja vasemmalta paahtaisi toisia osakkeita vielä korkeammilla tuotoilla ohi.
Korostaisin tässä kanssa sijoittajille, että olen aika monen vety osakkeen kanssa seurannut myös 30-50% laskuja, tosin melkein kaikki on toipuneet (ei kyllä nikola).
Eipä siinä, kyllä tämä minulle kelpaa ja mukana ollaan. Missä vaiheessa tulisi aika myydä uusiutuvien salkusta 75% ja ostaa silläkin rahalla sitten jotain sampoa, vai katsotaanko jako loppuun näillä korteilla. Firmojen luvut ei paljon mielikuvitusta haittaa ja monella on kovat kasvu%, ja näkymät maalailtu ihan hillittömiksi eu ja USA ja Kiina yms toimesta…
Siinä mielessä kiinnostusta alan yritykset kyllä kohtaavat.
Fundamentti analyysiä onkin hitusen vaikeampaa tehdä… Itse tein jo vuodenvaihteessa päätöksen ostaa vähän, vähän kaikkea ja mukana ihan meritoituneita isojakin yhtiöitä.
Sitten vähän väliä on joku eu vety strategia tai vety viikot ja uudet sijoittajat huomaajat alan.
En minä tiedä mitä tästä ajatella. Yhtenä iltana katselin salkun saldon nousua ja kuvittelin mitä vauhtia ihmiset heittelisijät minulle 20 euron seteleitä kekoon ja kuinka suuri siitä mahtaisi tulla… Toisena iltana mietin miten nopeasti se keko ja muutama muukin katoaa kun sentimentti kääntyy taas…
Vähän maanisdepressiivinen olo, mutta onneksi ajoituksen oli hyvä…
Hauskaa osakepoimistaa kaikille… Arvioikaahan riskejäkin ja huomioikaa, että vedyt ja EV menee välillä sen 30-50% alas viikossa, että miltä se tuntuu jos kaikki rahat on niissä…
Ps. Suurin osa salkusta on edelleen sijoitettu edelleen digitalisaatioon ja huippulaatuun, yhtiöihin jotka mielestäni tunnen ja joiden tilanteen osaan kohtuullisesti ulkoa.
Viljo.